II music ECONOMIE 23 BIJENKORF 150 JAAR In de 150-jarige historie van de Bijenkorf is het nooit eerder voorgekomen dat de winkels zo lang dicht waren. ,,We wa ren één keer een halve dag ge sloten, tijdens de Februaristaking in 1941'', aldus een woordvoerder. Inmiddels zijn de zeven filialen al drie weken dicht. ,,Onze belang rijkste prioriteit was en is de ge zondheid van medewerkers en klanten. Daarom hebben wij op 18 maart onze winkels gesloten. Een zeer ongebruikelijke en ingrij pende beslissing in ons bestaan'', verklaart de directie, die er verder nadrukkelijk het zwijgen toe doet. Hoe groot de impact op de finan ciële positie van het warenhuis is, valt nu nog lastig te voorspellen. Doordat de omzet stukken lager is dan normaal, betaalt de Bijenkorf zijn leveranciers al zestig dagen later. Daarnaast wordt geprobeerd de onlineverkoop te 'maximalise ren'. De festiviteiten rondom het 150-jarig jubileum worden groten deels verplaatst naar de tweede helft van het jaar. Tenminste, als het coronavirus dat toelaat. Het Bijenkorf-avontuur begint feitelijk in 1870 op het moment dat Simon Philip Goudsmit zijn kleine fourniturenwinkel Magazijn de Bijenkorf op de Nieuwendijk in Amsterdam opent. Anderhalve eeuw later is de Bijenkorf het oudste en - na het verdwijnen van V&D en Hudson's Bay - enige echte warenhuis van Nederland. Het is niet bekend waarom de winkel Bijenkorf heet. Aanvanke lijk verkoopt Goudsmit alleen garen en band, maar hij breidt het assortiment al snel uit lezen we in het pas verschenen boek van de Stichting Cultureel Erfgoed de Bij enkorf. Het gezin Goudsmit woont boven de winkel. Als Goud smit in 1889 al op 44-jarige leeftijd overlijdt, neemt neef Arthur Isaac de fourniturenwinkel over. In 1914 wordt aan de Dam het beroemde warenhuis geopend. Het pand is ontworpen door architect J.A. van Deze sluiting is een ongebruikelijke en ingrijpende beslissing in ons bestaan Straaten en wordt al snel een be grip. Zeker na de Eerste Wereld oorlog gaan de zaken goed en in 1923 bouwt de Bijenkorf een nieuwe vestiging aan de Grote Marktstraat in Den Haag, ontwor pen door Piet Kramer. De Bijenkorf heeft ook te kampen met tegenslagen. Een nieuwe ves tiging aan de Schiedamse Singel in Rotterdam, ontworpen door Willem Dudok en ook wel het 'glazen paleis' genoemd, loopt tijdens de bombardementen in de Tweede Wereldoorlog zoveel schade op, dat er een nieuwe vesti ging moet worden gebouwd. Jodenvervolging De Tweede Wereldoorlog is een moeilijke periode. Om te blijven voortbestaan moet het bedrijf worden overgedragen aan niet- Joodse vertrouwelingen. De lei ding vlucht met een deel van het personeel. Toch doden de nazi's veel medewerkers. Van de bijna 700 Joodse werknemers die de Bijenkorf eind 1939 telde, zijn er in 1945 nog slecht 97 in leven. Na de oorlog krabbelt het wa renhuis weer op. Na de sterke groei van de jaren 50 en 60 volgt een periode van stagnatie en zelfs krimp. Omslagpunt is de oliecrisis van 1973. De Bijenkorf blijkt de snelle maatschappelijke ontwik kelingen maar moeilijk te kunnen bijbenen. De opkomende speciaal zaken, megastores en ketens zijn geduchte concurrenten. Moederbedrijf KBB bedenkt een Strategische Heroriëntatie. Positionering, assortiment, leve ranciers, distributie, vestigingen, marketing; alles wordt opnieuw bekeken. Het bedrijf is begin jaren 80 heel dicht bij de ondergang. De Bijenkorf richt zich vanaf dan vooral op mode, accessoires, cosmetica, woninginrichting, reizen, boeken en muziek: good looking en good living. De waren huizen moeten dé plek zijn om te winkelen en te worden verleid, maar dat lukt steeds minder. In 2013 wordt bekend dat vijf van de twaalf filialen sluiten. De winkels in Arnhem, Breda, Den Bosch, Enschede en Groningen gaan dicht. De zeven die open blij ven, worden nog luxer. Nog meer exclusieve merken, nog meer shop-in-shops. De Bijenkorf zegt dat de upgrade ook voor de Neder landse klant is, maar het waren huis richt zich steeds meer op toe risten, expats en nieuwe rijken. zaterdag 11 april 2020 Virus verpest jubileumjaar De Bijenkorf, 's lands laatste volledige warenhuis, bestaat dit jaar 150 jaar. Wat een groot winkelfeest had moeten worden, lijkt door de coronacrisis uit te draaien op een deceptie. Sanne Schelfaut Amsterdam -Bijenkorf-directie M Het filiaal in Amsterdam in 1940. FOTO DE BIJENKORF

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 23