'Schrap small talk uit je repertoire. Stel mensen ongewone vragen. Wat volgt is vaak een oprecht gesprek' mm quarantainebuddy, die nog slechter kookt dan ik, ervan te overtuigen dat ik wel dege lijk iets kan. Volgens Ramsay duurt het ze ker drie keer voordat je een recept in de vin gers hebt, dus de komende weken kan mijn buddy op nieuwe uitnodigingen rekenen. Een ander voorbeeld van dit type Master is thrillerkoning Dan Brown. Naast allerlei tips ('Laat je karakters niet zomaar een nor maal gesprek voeren, laat ze dat rennend door een museum doen, om het geheel vaart te geven') geeft Brown inzicht in de trucs die hij heeft ontwikkeld om zichzelf aan het werk te krijgen en te houden. Hij biecht op dat hij na het schrijven van The Da Vinci Code niet wist hoe hij verder moest. Om zichzelf aan te moedigen foto- shopte hij het omslag van zijn nieuwe boek (dat hij dus nog aan het schrijven was) en vouwde dit netjes om een bestaand boek. Elke ochtend keek hij ernaar en dacht: het bestaat al, het hoeft alleen nog geschreven te worden. Een beetje treurig: Brown foto- shopte ook een bestsellerlijstje van The New York Times waarin zijn nog niet bestaande boek al op één stond. Dan het tweede type Masters. Laten we hen de generalisten noemen. Zij geven fei telijk college: ze praten over waar een goed boek, een geslaagd toneelstuk of een goed uitgeruste keuken volgens hen uit bestaat. Een kok als Alice Waters benadert koken heel anders dan Ramsay: bij haar is het bijna een spirituele ervaring, waarbij je al je zintuigen leert gebruiken. Ruiken, proeven, kijken, luisteren, aanraken. Zij belooft ons te leren koken zonder recepten en ingre diëntenlijstjes, iets wat, zo zegt ze, mijn leven zal veranderen. Zoals bij veel kook- programma's het geval is, leidt Waters ons eerst rond op de farmers' market. Ze bepotelt cantharellen, snuffelt aan papaja's en praat met boeren. Zo moet het, legt ze uit, je moet contact krijgen met de producten die je koopt, je moet zien en voelen wat je wilt maken. Het zijn uitspraken met filosofische pretenties, die me irriteren. Natuurlijk komt het je gerechten ten goede als je superieure producten koopt, als je kunt kiezen tussen vijf olijfolies die allemaal nét iets anders smaken. Ik klik Waters weg. Veel van dit soort Masters gaan vooral motivational te werk, zeker in de categorie- en sport en muziek. Turnster Simone Biles (dertig olympische en WK-medailles) bij voorbeeld. 'Ooit stond ik in jouw schoenen,' zegt ze. 'Als je elke dag een beetje beter wordt, met liefde en hartstocht, kun je mis schien wel net zo goed worden als ik.' Beste Simone, ik ben elf jaar ouder dan jij, ik zit de hele dag te schrijven en de laatste keer dat ik aan de ringen zwaaide, bezorgde ik mezelf een hersenschudding. 'Discipline brengt je een heel eind,' houdt ze vol. 'Al tijd komen opdagen. Goed slapen.' Soms verschijnen beelden van een piepjonge Simone, die toen ze vier jaar oud was al rondsprong en -danste. Kijken hoe ze haar glides, drops, kips en ma- loney halves uitvoert, is een permanente confrontatie met mijn eigen tekortko mingen. Bovendien zijn alle gymzalen en sportscholen dicht, dus ja, Simone, wat verwacht je nou van me? ,,Celebrity-cursussen kennen twee oerprincipes," zegt Gaston Franssen. ,,Ten eerste: dat er mensen met unieke talenten rondlopen die het waard zijn bewonderd te worden. Ten tweede: dat iedereen die talenten kan ontwikkelen. Lo gisch gezien zou je zeggen dat die twee el kaar min of meer uitsluiten. Want als die talenten uniek zijn, kan met iedereen ze ontwikkelen. En als iedereen ze kan ont wikkelen, zijn ze dus niet uniek. Maar zo werkt het niet voor die cursussen. Of we het nu doorhebben of niet, we zeggen tegen onszelf en elkaar dat het binnen onze mo gelijkheden ligt om uniek te worden. Die valse dubbele boodschap én de belofte dat je er zelf één kunt worden, komt heel erg tot uiting in Masterclass. En die dubbele boodschap is vals, omdat er wordt gedaan alsof prestaties in een vacuüm plaatsvin den. Niemand heeft het over de structurele tekortkomingen van het systeem, de onge lijkheden op het gebied van gender en ras, die maken dat zelfs het grootste talent mis schien helemaal niet tot bloei komt. Het is de maakbaarheidsmythe in optima forma.'' Twijfel? Die hoort erbij. Alle Masters wier cursus ik heb gevolgd, erkennen dat ze vaak zelf ook niet weten of ze zullen slagen. Het verschil tussen hen en de meesten van ons is dat ze hun twijfel niet omzetten in moe deloosheid; ze laten zich er niet door leiden. Opmerkelijk genoeg bevinden zich in het pakket ook mensen die de 'valse beloftes', zoals Franssen ze noemt, van MasterClass als zodanig benoemen. 'Laten we eerlijk zijn,' zegt toneellegende David Mamet. 'Ik kan een miljard jaar studeren, maar ik kan nooit een bal vasthouden als American football-ster Aaron Rogers.' Mamet, die onderwijs 'het ergste verschijnsel na boe renkool' noemt, leert je dat je het vooral 28

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 116