vanwege dit verhaal, een heleboel mensen vinden wat we maken gewoon mooi.'' Zijn eigen kledingkast is 'best wel' uit gebreid. Zo hangen er alleen al zo'n vijftig voetbalshirts van verschillende clubs. Ver der natuurlijk veel stukken van het eigen merk - Daily Paper komt dit jaar met 230 nieuwe items - en van lokale labels. Arte uit Antwerpen noemt hij 'cool', net als Bonne Amsterdam en de sokken van Zee dijk 60. ,,Ik test natuurlijk veel van ons eigen merk, maar eigenlijk wil ik naar een minimalistische levensstijl waarbij bij wijze van spreken alles in een koffer past. Ik wil meer en vaker rouleren. Daarom geef ik veel weg, ik stuur heel veel naar So malië. ,,Hoe minder ik bezit, hoe kleiner mijn fysieke en mentale ballast en dus ook mijn zorgen. Bovendien ben ik een soort van gierig. Ik heb een proefrit in een mooie auto gemaakt, maar dacht: nee, er komen straks misschien krassen op en daarover zou ik me slecht voelen. Mijn enige grote uitgave is mijn appartement. Verder koop ik kunst van artiesten die mij hebben beïnvloed: Takashi Murakami en Piet Parra. Oorspron kelijk was dat voor mijn huis, maar hun werk hangt nu in ons hoofdkantoor, zodat meer mensen er plezier van hebben.'' Suleiman en zijn zakenpartners zijn ambitieus. Uitbreiden op internationale schaal hoort daarbij, vindt hij. Het echte speelveld is Amerika, dat niet zozeer op Afrika is gericht als wel op streetwear. Black creatives - acteurs, artiesten, ontwer pers - spreken er een groot publiek aan. ,,Daar liggen de kansen en ook de risico's. Ons voordeel is dat we niet met investeer ders werken. Wij beslissen zelf hoe, waar en in welk tempo we ons geld besteden. We doen veel onderzoek en kijken goed naar de online-verkopen. Ondernemen is risico nemen. En erger dan je geld kwijt raken is nooit iets proberen. The journey is the blessing. Dat wij dit kunnen en mogen doen, is toch fantastisch?" Zijn moeder van 60 vroeg laatst of zij nog gezien kon worden in Daily Paper. Hij vindt van wel. Vooral met truien, trench coats en kleinere accessoires, omdat de basis supersimpel is en voor iedereen draagbaar. En, zegt hij: ,,Ze hoeft er niet meer voor te betalen. Ze mag alles pakken wat ze wil.'' 2020 Paper-logo. Zelfs zijn moeder moest ervoor betalen, zegt hij. Door de populariteit en het plezier erin wisten ze: dit is het begin van een groter avontuur. Suleiman: ,,We vroegen ons wel af of nog een extra kledingwinkel nodig is. Is er al niet genoeg op de wereld? Dus zeiden we tegen elkaar: als we zelf met collecties ko men, moeten we iets toevoegen aan het modelandschap. We woonden alledrie in Amsterdam-West maar komen uit verschil lende Afrikaanse landen. Osei komt uit Ghana, Trabsini uit Marokko. Op school leerden we over het Romeinse Rijk, de Tweede Wereldoorlog en de Duitse en Italiaanse geschiedenis, maar niets over Somalië, Marokko en Ghana, de kolonisatie van Afrika en de subculturen van het conti nent. Of wat zich daar afspeelt. ,,Ja, in het Journaal kwamen onderwer pen voorbij als hongersnood, geweld, ziek tes. Alleen maar negatief nieuws. Ik groeide op met een soort afkeer van waar ik van daan kom. Terwijl mijn roots belangrijk zijn, ik wil me trots voelen. Daarbij ont dekte ik: we leven in een grijs gebied. Ik ben Nederlands opgevoed, zie mezelf als alle andere Nederlanders. Met z'n drieën horen we ook niet echt bij die Afrikaanse cultu ren. We zitten er tussenin, in een derde cultuur. Met onze kleding, de ontwerpen, de prints en het materiaal - soms met spreuken van artiesten zoals van Nigeri- aanse rappers - willen we het verhaal ver tellen van de zoektocht naar die identiteit, waarbij we vooral focussen op positieve ontwikkelingen, op mensen inspireren en kracht geven. Niet iedereen koopt bij ons 2018 2019 ZATERDAG 11 APRIL 2020 23

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 111