'Dat ik het heb overleefd, was niet mijn eigen beslissing. Ik werd echt teruggezet, zo van: hier blijven jij' groter. En dat pad wilde ik niet op. Ik wilde iets anders doen, minder bovenop de actua liteit, die zo ontzettend veel van je vergt. Om die goed te kunnen duiden, moet je non-stop aan het nieuws hangen. Dus heb ik toen de keuze gemaakt de politiek in te gaan en mijn boek over de Donderberg te schrijven.'' Stienen denkt even na. ,,Dat is bijna privé,'' zegt ze dan. ,,Kijk... ik heb Syrische vrien den die hun land zijn kwijtgeraakt en Egyptische vrienden met naasten die ge dood zijn of al jaren in de gevangenis zitten. Om mijn eigen verdriet publiekelijk ken baar te maken, voelt heel ongemakkelijk. Maar in lezingen praat ik vaak over pater Frans. En altijd over de Syrische verzets heldin Razan Zaitouneh, die zes jaar gele den is ontvoerd. Ook haar ken ik persoon lijk. Helaas weten we niet of ze nog leeft.'' Nadat ze zich terugtrok uit de arena van de actualiteit bleef haar behoefte aan verhalen vertellen. Verhalen over omgaan met ver schil, integratie, radicalisering, inclusiviteit en beeldvorming. Om meer aandacht te krijgen voor wat ze over die thema's te mel den heeft, nam Stienen leiderschapscoach Maximiliaan Winkelhuis in de arm. Samen met hem schreef ze ook het boek Vergroot je charisma. Weer een nieuw stukje in haar mozaïekbestaan, maar opnieuw een dat in het patroon past. ,,Met charisma breng je je verhaal beter voor het voetlicht, en daar wil ik anderen bij helpen. Want elk thema dat maatschappelijk relevant is - of het nu gaat om het lerarentekort of duurzaam onder nemen - verdient een goeie verhalenvertel ler. Je wilt mensen tenslotte in beweging brengen.'' Haar eigen bedrijf, haar lidmaatschap van de Eerste Kamer en haar rol in allerlei besturen: ze noemt ze de drie edelstenen in haar mozaïek. En dan is ze ook nog moeder van Soraya (22), is ze vaak en veel onderweg en met regelmaat onbezoldigd aan het werk voor maatschappelijke organisaties. Hoe druk heeft Stienen het eigenlijk? Vraag het haar en je krijgt te horen dat 'druk' thuishoort in het rijtje van 'ontworstelen' en 'feedback': woorden die ze niet graag gebruikt. ,,Ik heb het liever over een vol leven.'' ,,Dat vind ik hypnotiserend. Druk, druk, druk. Dat drukt. Ik zie mensen bedrukt doen als ze vertellen hoe druk ze het heb ben. Maar 'vol' - dat laat overvloed zien en is iets om dankbaar voor te zijn. Dat is een term waarmee je vooruit kunt.'' ,,Ja, maar ik geloof in de kracht van taal. Neem de campagne #wearenottheenemy van de Amerikaanse pers als reactie op het anti-mediasentiment van Trump. Wat horen mensen: enemy. Dat is het woord dat blijft hangen. Maar als je #protectthetruth communiceert, spreek je een veel groter publiek aan. Want de waarheid bescher men, dat wil iedereen. Dus moeten we zorgvuldig zijn met taal.'' Oké, hoe vol is uw leven? ,,Ik heb moeten leren dat bij reuring ook rust hoort. In de volte is het nodig te ont spannen. Dat doe ik door veel te wandelen en op zaterdag helemaal niks te hoeven. Op die dag is het gewoon lummelen: boekje, Netflix, krantje, met mijn dochter leuke dingen doen. Op dir manier kan ik de volle week goed aan. En als ik toch stress krijg, kijk ik op YouTube naar time-lapsfilmpjes van groeiende zonnebloemen. Heel lang zie je alleen maar groen en op het laatste moment gaan ze open. Heel rustgevend.'' Van Limburg tot Libanon; Stienen voelt zich op veel plekken thuis. Maar als ze een lievelingsstad moet kiezen, wordt het toch Caïro. ,,Ik heb een groot hart, er passen veel steden in, maar Caïro is als een minnaar naar wie ik zo vaak mogelijk toe wil.'' Het is een stad van uitersten waar geen dag lijkt op de vorige, zegt ze. ,,Je hebt er alles wat het leven in een miljoenenstad zo intens en zwaar maakt: sloppenwijken, gebrek aan overheidsdiensten, ongelijkheid, onveilig heid. Tegelijkertijd is het er prachtig, voel je de rijke geschiedenis, de gastvrijheid en innovatiekracht. De schoonheid en de armoede - het is allemaal op hetzelfde moment aan de hand.'' Te midden van die chaos en contrasten kan Stienen zich vrijuit bewegen, dankzij haar netwerk en haar vloeiende beheersing van de taal. ,,Dat is een voorrecht, daarvan ben ik me bewust. Ik voel me er geen reiziger of buitenstaan der, maar een gast. Dat stemt me dankbaar.'' Het is een woord dat ze wél graag bezigt: dankbaarheid. Sinds een auto-ongeluk in Qatar, vier jaar geleden, is het concept extra actueel in haar leven. Met 50 kilometer per uur reed ze van een steil zandduin en sloeg twee keer over de kop. ,,Ik heb de dood in de ogen gekeken,'' zegt ze. ,,Ik was helemaal ergens anders.'' ,,Achteraf kon ik inderdaad alles afvinken van de checklist die bij een bijna-dooderva- ring hoort. Het werd helder licht in de auto, terwijl het buiten schemerde. Ik was totaal sereen, een en al overgave. Dat licht schijn je te kunnen verklaren door chemische reacties in je hersenen, maar dat ik het uit eindelijk heb overleefd, was niet mijn eigen beslissing. Ik werd echt 'teruggezet', zo van: hier blijven jij. En ook dat was goed. Oké, dacht ik. Blijkbaar heb ik nog wat te doen. Een spirituele ervaring.'' ,,Nee, ik voelde me gedragen. Een gevoel dat ik kan terughalen als ik mediteer of wandel. Gedragen door het licht. Door die ervaring heb ik nog meer dankbaarheid voor het leven, koester ik alle mooie dingen nog meer.' Even is ze stil. ,,Koesteren,'' herhaalt ze. ,,Dat vind ik nou een heel mooi woord.'' Pater Frans was een vriend van u, net als de Amerikaanse ambassadeur Chris Stevens, die omkwam bij de aan slag op het consulaat in Libië. Wat doet hun dood met u? Wat is er mis met het woord 'druk'? Maar dat is toch gewoon een kwestie van woordkeus? Een bijna-doodervaring? U was niet bang? ZATERDAG 11 APRIL 2020 13

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 101