CORONAVIRUS
II
9
Honderdduizenden
werknemers
moeten al weken
zien te dealen met de
huidige strenge
richtlijnen. Hoe pakt de
1,5 meter afstand uit
op de werkvloer?
„Soms is het niet te
doen.''
Fouilleren van een passa
gier, aanhouding van
een herrieschopper op
een station of samen
bakken van brood in
een krappe bakkerij. Het zijn
slechts een paar praktijkvoorbeel
den waarbij het onmogelijk is 1,5
meter afstand te bewaren.
Ook werkgevers buiten de zorg
sector hebben de afgelopen weken
allerlei protocollen opgesteld om
het personeel zoveel mogelijk te
beschermen tegen het virus, maar
dan nog is het een hele toer om het
werk met zo min mogelijk risico's
uit te voeren. Vakbonden FNV en
CNV krijgen honderden telefoon
tjes per dag over hoe om te gaan
met de veiligheidsrichtlijnen op
het werk. ,,Daar zitten veel klach
ten tussen van medewerkers die
vinden dat er te weinig maatrege
len worden genomen om hen te
beschermen. Wij benaderen dan
de bewuste werkgever en meestal
wordt het probleem daarna alsnog
opgelost. Helaas is dat niet altijd
het geval en zijn er grote zorgen
over de gezondheid'', aldus FNV-
woordvoerder Erna Bosschart.
Als voorbeeld noemt haar col
lega J oost van Doesburg de werk
omstandigheden van de beveili
gers op Schiphol. ,,Je kunt passa
giers niet fouilleren op 1,5 meter
afstand. De beveiligers hebben wel
handschoenen aan, maar hun ge
zicht is niet beschermd. Schiphol
verstrekt geen mondkapjes of vei-
ligheidsbrillen. Dat hoeft volgens
de RIVM-richtlijnen ook niet,
maar het zorgt voor veel onrust
onder de beveiligers. Zeker nu er
twee collega's met corona in het
ziekenhuis liggen, pleiten ze voor
extra bescherming."
Schiphol-woordvoerder Dennis
Muller laat weten dat het perso
neel een mondkapje mag dragen.
,,Onder meer vanwege schaarste
faciliteren we de kapjes niet zelf,
maar als medewerkers een eigen
kapje meenemen, is dat geen pro
bleem.'' Volgens Muller is de
werkwijze aangepast waarbij er nu
voornamelijk aan de zijkant van
personen wordt gefouilleerd, zo
dat de beveiligers niet direct met
het gezicht in aanraking komen.
In de bouwsector is het afstand
houden ook een probleem. Dat be
gint al bij het vervoer naar de
bouwplaats, er zijn weinig secto
ren waar zoveel werd gecarpoold
als in de bouw. Busjes vol met
bouwvakkers is niet langer een
vertrouwd beeld, schaften met
tien man tegelijk in de keet gaat
ook niet meer en hoe hang je in je
eentje een deur af in het deurko
zijn? ,,Die laatste klus moet je met
z'n tweeën doen. Dat geldt ook
voor het werk in een hoogwerker,
dat mag je niet eens alleen uitvoe
ren. En 1,5 meter afstand in een
hoogwerkershokje gaat 'm niet
worden'', zegt Wibo Douma van
bouwbedrijf Dijkstra Draisma.
Maskers
Om het personeel toch veilig aan
het werk te houden, ontwikkelde
Dijkstra Draisma zelf speciale
maskers voor op bouwhelmen.
Douma: ,,Bij gebrek aan mondkap
jes moest er iets gebeuren, want
soms is het niet te doen. De bouw
vakkers zijn er blij mee. Als ze
werk moeten verrichten waarbij
de 1,5 meter afstand niet kan wor
den opgevolgd, gaan de maskers
op.'' Een van hun timmermannen
ontwierp daarnaast een tussen-
schot voor in de busjes. ,,Zeker
zestig busjes zijn uitgerust met
doorzichtige schermen, hierdoor
kunnen er drie personen in.''
In de retail is het opvolgen van
de veiligheidsmaatregelen ook een
flinke kluif. Daar weet Dave van
Luijken, bedrijfsleider van Intra
tuin in Zoetermeer alles van. Tuin
centra trekken door het mooie
voorjaarsweer veel klanten. ,,We
laten nog maximaal 250 mensen
toe. Bij de ingang staat een mede
werker die het aantal passanten
telt, maar ook in de winkel zelf
houden we scherp in de gaten of
het op sommige plekken niet te
druk wordt. Een coronacheck is
het nieuwe normaal geworden.''
Tafeltennistafel
Dat nieuwe normaal zie je ook te
rug in de kantine van de Intratuin.
Aan de lange tafels staan stoelen
op 1,5 meter afstand van elkaar. In
de hoek staat een tafeltennistafel,
want een stukje ontspanning in
deze tijd is niet verkeerd. ,,We
kunnen nog steeds spelen, de tafel
zorgt voor voldoende afstand'',
lacht Van Luijken. Volgens hem
gaat het afstand houden steeds be
ter. ,,We raken eraan gewend.''
Een rondgang langs FNV- en
CNV-bestuurders uit sectoren als
het openbaar vervoer, sociale
werkplaatsen, handel, uitvaart
branche, bouw, retail en logistiek
leert dat veel werkgevers hun best
doen om de werkplek zo veilig
mogelijk te maken, maar dat dit
niet altijd lukt. Opvallend voor
beeld van een negatief effect van
de coronamaatregelen is de inzet
van de handhavers op de stations.
,,Voor de veiligheid van de hand
havers is de instructie dat ze alleen
toezichthouden en niet ingrijpen
bij een incident. Het is vervolgens
aan de politie om de raddraaiers
aan te houden. In de praktijk
wordt daar misbruik van gemaakt,
het werkt ongepast en zelfs crimi
neel gedrag in de hand als klojo's
merken dat er niet snel kan wor
den ingegrepen. Als de handha
vers niet zijn uitgerust met be
schermende maatregelen, is dit
probleem lastig te tackelen'', aldus
Henri Janssen van FNV Spoor.
Wisselend
Uit de vele meldingen bij de vak
bonden blijkt ook dat werkgevers
wisselend omgaan met die 1,5 me
ter. ,,We krijgen verhalen te horen
van werkgevers die met forse boe
tes dreigen als werknemers onder
ling niet de 1,5 meter respecteren.
Andere werkgevers gaan er veel
nonchalanter mee om, met alle ri
sico's en zorgen bij de medewer
kers van dien'', vertelt CNV-
woordvoerder Kees de Vos. Ook
deze vakbond krijgt dagelijks hon
derden 'coronavragen'.
,,Sectoren waar we regelmatig
signalen over krijgen dat het mis
gaat met de 1,5 meter, zijn de logis
tiek, transport, supermarkten,
bouwmarkten en beveiliging. Zo
klagen medewerkers uit de logis
tiek over te drukke magazijnen,
chauffeurs uit de transportsector
hebben vaak te kleine wachtruim
tes op locaties waar ze laden en
lossen. Ook werkruimtes zijn vaak
krap, we kregen recent een mel
ding van een bakker dat het in de
bakkerswinkel prima is geregeld
voor de klanten, maar dat het op
de werkvloer een ander verhaal is.
Vaak gaat het mis in
logistiek, transport,
supermarkten en
bouwmarkten
Bakkers staan te dicht op elkaar.
Medewerkers van super- en
bouwmarkten melden volgens De
Vos dat sommige klanten het nog
steeds niet zo nauw nemen met de
1,5 afstand. CBL, de brancheorga
nisatie van de Nederlandse super
markten, liet eerder al weten dat
medewerkers geen mondkapjes
krijgen. Volgens CBL is dit schijn
veiligheid.
De vakbonden zien dat de
meeste werkgevers van goede wil
zijn, maar dat het nog steeds zoe
ken is naar de nieuwe manier van
werken. ,,We zullen in veel geval
len ook moeten concluderen dat
door de 1,5 meter afstand, de pro
ductiviteit naar beneden gaat. Ook
dat hoort bij deze nieuwe samen
leving en economie'', aldus Erna
Bosschart van de FNV.
vrijdag 10 april 2020
'Een deur afhangen moet je
wel met zijn tweeën doen'
Bouwbedrijf Dijkstra Draisma heeft zelf maskers ontwikkeld. foto jeanpierre jans
Sanne Schelfaut
Zoetermeer
-Kees de Vos, CNV
De Intratuin in Zoetermeer heeft coronamaatregelen genomen.
Er mogen maximaal 250 klanten in de winkel zijn. foto frank jansen