©NDERNEMER Skotty #supportondernemers met bescherming van privacy r 'Gemeenten hebben zeer grote kans op datalekken' Elke dag «e corona update ^oorondernK* SSTtG 'u,steren. fc'ke dag om 17.00 uur. Omdat ondernemers alle support verdienen deondernemer.nl 'Hen wordt nu gevraagd (bewijs)stukken te sturen naar algemene mailboxen' Skotty is volgens Peter-Paul Lauwmans typisch een initiatief waar #supportondernemers voor is bedoeld. Lauwmans meldde de startup aan omdat ze in deze zware, rare tijd onder nemers helpt met hun vertrouwelijke informatie. Binnen een kwartiertje geregeld. Peter-Paul Lauwmans zag het initiatief #supportondernemers en meldde zich prompt: 'Ik ben als zelfstandig ondernemer betrokken bij Skotty, een startup die zich richt op het veilig online delen van vertrouwelijke informatie. Startups hebben het nu zeer moeilijk. Toch wil Skotty graag direct helpen om het on line remote werken een stuk veiliger te maken. Het is binnen een kwartiertje geregeld." Het idee van oprichters Mees Boeijen en Oscar van der Vleuten is ontstaan vanuit de behoefte privacy te beschermen. De AVG en toenemende cybercriminaliteit verplichten tot het nemen van maatregelen om vertrouwe lijke informatie te beschermen. ,,Skotty heeft een heel simpele dienst ontwik keld voor het versleuteld versturen van bestanden en berichten. Er zijn meer diensten die dat doen, maar het unieke van Skotty is dat zij als enige zoge naamd zero knowledge provider zijn. Dat betekent dat de versleuteling en de technologie plaatsvindt op de devices van de verzender en de ontvanger. Niet op servers van Skotty. Daarmee garandeer je privacy. Dat is juist nu heel veel mensen thuis werken, belangrijk. Veel mensen zijn zich niet bewust van de gevaren." Skotty richt zich in deze crisisperiode ook op gemeenten die van de ene op de andere dag digitale noodloketten moes ten openen voor de TOZO-regeling. ,,Ondernemers kwamen met vragen over de wijze van aanmelden. Hen wordt nu gevraagd (bewijs)stukken zoals je pas poort, bankafschriften, KvK-uittreksels, notariële aktes en jaarstukken te sturen naar algemene mailboxen. Dat kan conform de AVG-regelgeving echt niet. Het biedt cybercriminelen de kans zich toegang te verschaffen tot gevoelige in formatie en gemeenten hebben een zeer grote kans op datalekken." Laumans deed een steekproef onder verschillende ondernemers. De veiligheid bleek vaak goed geregeld, maar dat geldt niet voor alle loketten. Skotty is inmiddels in gesprek met gemeenten in de regio Eindhoven. ,,Ook Skotty heeft het zwaar en zal waarschijnlijk aanspraak moeten maken op één van de noodregelingen. Dan helpen we ondertussen thuiswerkers en gemeenten met een veilige oplossing. Binnen een kwartiertje is een gemeente in de lucht en kunnen ze er hun eigen look and feel aan geven." Skotty stelt de diensten in eerste instantie belangeloos ter beschikking en zou het uiteraard super vinden als ondernemers en ge meenten de veilige service daarna willen blijven gebruiken. ,,Dat is geen verplichting. We doen dit omdat we de dreiging constateren en ondernemers het al moeilijk genoeg hebben." 'M mW,m~ Scan de QR-COde om naar het laatste Waar heb ik als zelfstandig ondernemer behoefte aan in deze crisistijd? Waar hebben mijn klanten behoefte aan qua marketing en communi catie, juist nu? Die vragen spookten langer dan gebrui kelijk door mijn hoofd, nadat ik het Nationale Ondernemers Onderzoek (NOO) had inge vuld, lekker in het zonnetje. Hoe gaan we als ondernemers en marketeers in deze tijd om met klantcontact en communicatie? Welke kansen en bedreigingen zien ondernemers? De vraag die bij mij het meest blijft hangen is of adverteren in deze tijd een goed idee is of juist niet. Het is een vraag die volgens mij elk merk en iedere ondernemer op dit moment bezig- houdt. Hou ik mijn hand op de knip of ga ik juist in deze tijd zorgen dat ik top of mind ben? De meeste merken kiezen voor optie één, simpelweg omdat er geen geld meer binnenkomt en overleven het devies is. Toch biedt ook deze tijd kansen voor mer ken. Dit begrijpt een merk als Stella Fietsen heel goed. De fiets- fabrikant adverteert met de op roep je goed voor te bereiden en de massa te mijden. Blijf wel be wegen, want zo blijf je vitaal en fit. Met die boodschap spelen ze slim in op de actualiteit én verko pen ze meer elektrische fietsen. Profijt op merk-niveau én salesge- bied. Wat te denken van een merk als Credion, dat klaar staat voor ondernemers met geldproblemen en daar slim op inspeelt met het liquiditeitskrediet. Niet per se een voorbeeld van purpose marke ting, wel knap hoe ze vanuit hun merkbelofte aansluiten op de klantbehoefte. Om de doelgroep te bereiken zetten ze tegen de markttrend in bovendien gewoon televisiereclame in. Nieuwsvoorziening De behoefte aan nieuwsvoorzie ning via de verschillende media- kanalen ligt op dit moment hoger dan ooit. Dankzij de intelligente lockdown hebben media als tele visie meer kijkers en dagbladen meer lezers dan zij de laatste jaren gewend waren. Ook vele websites breken dagelijks bezoekersrecords en daar kun je als merk van profi teren. Zeker met de extra mogelijk heden en kortingen die je kunt bedingen door het overschot aan mediaruimte. Komende week worden de resultaten van het NOO bekend en weten we waar onder nemers in deze coronacrisis be hoefte aan hebben. Of ze hun blik ook op de lange termijn richten, aan hun merk bouwen en bewust, gericht merkassociaties willen gaan realiseren in het brein van de consument. De vraag is hoe je als merk of ondernemer na deze crisistijd wil worden herinnerd. Want ook dit gaat weer voorbij en legendarische merken staan op in tijden als deze. Alleen die worden herinnerd voor de eeuwigheid. OPRICHTERS MEES BOEIJEN (LINKS) EN OSCAMN DER Vj volg ons op nmoG' PZ Ook je vraag of verhaal delen met andere ondernemers? Check: deondernemer.nl/supportondernemers Waar heb jij als ondernemer behoefte aan in deze crisistijd? Dat willen we bij De Ondernemer graag weten zodat we je nog beter kunnen informeren en inspireren op #supportondernemers. Ondernemers als Harm Jan Liesbeth (THUIS eten wonen), Rutger Aldenberg (Breukers Ver huur) en Judith Eyck (co-founder Vakanties.nl) zien kansen die anderen niet zien, daarom zijn ze ondernemer. Dag en nacht werken? Geen probleem. Slimmer zijn dan de concurrent? Natuurlijk. Altijd bereikbaar voor de klant? Vanzelfsprekend. Investeren in innovatie? Altijd. Maar wat als alles in één klap door een virus tot stilstand komt? Dan moeten we met elkaar de handen ineen slaan en ze de support geven die ze verdienen. Op deondernemer.nl/supportondernemers gaan we er op alle mogelijke manieren voor zorgen dat ondernemers door de crisis heen komen. Hoe? Door ze te inspireren met verhalen van andere ondernemers die een oplossing hebben bedacht voor hun zaak, door ze het podium te bieden zodat Nederland ze hoort én door experts aan het woord te laten. Kortom, de lijnen zijn geopend. Kom maar op met je verhaal, vraag, tip of wat dan ook. Wij zorgen dat iedereen het hoort, ziet of leest. Scan de QR-code om jouw vragen en verhalen aan te melden op deondernemer.nl/ supportondernemers Thijs van Dijk werkte voor bureaus als Universal Media, Artefact en Mediamonks en is de marcom- strateeg in onze Raad van Advies. 1 THIJS VAN DIJK OVER MARKETING Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 15