Nota: North Sea Port wacht krimp overslag
5
Een vitaal beroep
m
,,In het luchtruim wel. Je kunt op
alle vliegvelden zo opstijgen. Ner
gens hoefje te wachten. En ook in
de lucht kom je nauwelijks vlieg
tuigen tegen. Laatst vlogen we van
Leipzig naar Stuttgart, zonder
maar één bocht te maken. Dat
komt normaal niet voor. Toch heb
ben wij het als vrachtvervoerder
niet rustiger. Sterker nog, nu de
passagierstoestellen van maat
schappijen als Air France en Luft
hansa massaal aan de grond staan,
neemt bij ons de druk juist toe.
Normaal nemen die lijndiensten
ook vracht mee. Nu doen wij dat."
,,Dat kan werkelijk van alles zijn.
Wij werken veel voor DHL. De
laatste weken zijn het voorname
lijk medicijnen en medische appa
ratuur. Per vlucht kunnen we tot
50.000 kilo meenemen in een
vliegtuig waar normaal 320 man in
past. We maken veel vluchten in
Europa. Zoals naar Bergamo, de
brandhaard van de corona-uit
braak in Noord-Italië. Vaak zijn
het korte vluchten, soms zelfs
maar van een half uur. Dan denk
je: was een vrachtwagen niet effi
ciënter geweest. Maar dan gaat het
om goederen die snel geleverd
moeten worden."
,,Het vliegen niet, de bestemmin
gen wel. Zo pendelen we nu tus
sen Leipzig en Bahrein. Daar heb
ik niet eerder op gevlogen. Het is
een vlucht van 5,5 uur enkele reis.
Gaan we normaal na afloop in een
hotel, nu vliegen we dezelfde dag
nog terug. Want zet je in Bahrein
één voet op de grond, dan moet je
twee weken in quarantaine. Het
gevolg is wel dat we 11 uur in de
lucht zijn. Met een beetje opont
houd op de luchthaven ben je 13
uur onderweg. Dan zitten we te
gen onze maximum diensttijd
aan."
Los van de coronacrisis heeft de
overstap van olie en gas naar groene
energie en duurzame grondstoffen
grote gevolgen voor zeehavens. Niet
alleen op de goederenstromen
maar ook op de chemische indu
strie in havengebieden. Over twin-
tig jaar moet alle energie in Europa
uit duurzame bronnen (windmo
lens, zonnepanelen, waterkracht)
komen. De vraag naar kolen, aard
olie en raffinageproducten zal fors
dalen.
In een haven als North Sea Port
met zijn omvangrijke industrie
(zoals Dow, Yara, Outokumpu) en
raffinaderij van Zeeland Refinery
leidt dat waarschijnlijk tot een la
gere aan- en afvoer. Afscheid van
steenkool en aardolie raakt onder
meer de terminal van Ovet, de
tankopslag van Oiltanking en olie
raffinaderij Zeeland Refinery. Met
name de ladingstromen tussen Ne
derland en de Duitse industriege
bieden gaan drastisch veranderen,
vrijwel zeker ook in volume.
Niet alleen de overstap naar
groene energie zal grote invloed
hebben op bedrijven en het aantal
banen in zeehavens. Op het econo
misch wereldtoneel verandert het
spel. De Verenigde Staten trekken
een handelsmuur op, China weet
een steeds grotere rol te spelen in
het transport van goederen en hoe
de brexit precies gaat uitwerken is
nog een vraagteken.
Zeespiegelrijzing
Havenbedrijven staan nog voor
meer uitdagingen, zoals digitalise
ring en automatisering waardoor
traditionele banen verdwijnen.
Verder is de vergroening van de in
dustrie een pittige opdracht. Zee
land wil de industrie van groene
waterstof voorzien, een grondstof
die gemaakt wordt met duurzame
energie. De industrie gebruikt nu
met aardgas geproduceerd water
stof. Verder kan de zeespiegelrij-
Hoe de brexit precies
gaat uitwerken voor
het havenbedrijf is
nog een vraagteken
zing zeehavens mogelijk moeilijker
bereikbaar maken. Havens moeten
daarom samenwerken om klimaat
problemen aan te pakken.
Er liggen ook kansen, schrijft mi
nister Cora van Nieuwenhuizen
van Infrastructuur en Waterstaat.
Nederland heeft een uitgebreid net
aan waterwegen en de grootste bin-
nenvaartvloot van Europa. Noodza
kelijk is dat de water- en spoorver
bindingen tussen landen compleet
zijn en goed functioneren.
De nota van de minister is gun
stig voor North Sea Port dat al jaren
hamert op de aanleg van een ont
brekend stuk spoor tussen Terneu-
zen en Gent en de aanleg van een
goederenspoor tussen Vlissingen
en Antwerpen. Ook kan het haven
bedrijf een grotere rol spelen in het
vervoer naar Duitsland. Daarnaast
is in 2028 de Seine-Schelde-verbin-
ding naar Parijs voltooid, waardoor
grotere en zuinigere binnenvaart
schepen via de Nieuwe Sluis in Ter-
neuzen naar Noord-Frankrijk kun
nen varen.
,,Jazeker. Zoals laatst in Boedapest.
Als we daar landen, komt er een
medisch team aan boord. Pas na
dat ze onze temperatuur hebben
gecontroleerd, mogen we de cock
pit verlaten. Vervolgens worden
we onder politiebegeleiding naar
ons hotel vervoerd. Een luchtje
Het luchtruim is zo
leeg dat we zonder
een bocht te maken
van Leipzig naar
Stuttgart vliegen
scheppen is er niet bij. Op de gang
van het hotel staan agenten die je
tegenhouden. Je kunt geen kant
op."
,,Heeft één van ons koorts, dan
gaan we na de landing meteen in
quarantaine en komt een collega
onze kist ophalen. Je hoopt dat het
niet op een vlucht naar Italië of
Spanje is. Daar wil je nu niet zijn.
Je bent er voortdurend mee bezig.
Ieder kuchje merk je op. Gelukkig
is er veel aandacht voor hygiëne.
Het technisch personeel op de
grond kijkt niet alleen na iedere
vlucht het vliegtuig na, maar des
infecteert het ook."
maandag 6 april 2020
'Ik vlieg nu veel met medicijnen'
Timo van de Kasteele
Kortgene
Het is zeker wel enorm rustig nu
alle passagierstoestellen aan de
grond staan?
Wat vervoeren jullie zoal?
Is het werk ook heel sterk veran
derd?
De laatste jaren brak North Sea
Port record op record in de
overslag van goederen, maar
groei van de haven is niet van
zelfsprekend meer. North Sea
Port moet zich net als andere
zeehavens voorbereiden op
krimp, staat in de ontwerp Ha
vennota 2020-2030 van het
Rijk.
Frank Balkenende
Terneuzen
In deze rubriek laten we mensen aan het woord die in
de coronacrisis een zogenoemd vitaal beroep heb
ben. Vandaag: vrachtpiloot Robin van der Leeden
uit Kortgene.
•w
u'ï'fffl
J&-
W-V"
Piloot Robin van der Leeden uit Kortgene op weg naar een nieuwe vlucht. foto johan van der heijden
Maak je onderweg nog bijzon
dere dingen mee?
-Robin van der Leeden, piloot
Wat nu als jij of je co-piloot on
derweg toch klachten krijgen?