Nota: North Sea Port wacht krimp overslag 5 Een vitaal beroep m ,,In het luchtruim wel. Je kunt op alle vliegvelden zo opstijgen. Ner gens hoefje te wachten. En ook in de lucht kom je nauwelijks vlieg tuigen tegen. Laatst vlogen we van Leipzig naar Stuttgart, zonder maar één bocht te maken. Dat komt normaal niet voor. Toch heb ben wij het als vrachtvervoerder niet rustiger. Sterker nog, nu de passagierstoestellen van maat schappijen als Air France en Luft hansa massaal aan de grond staan, neemt bij ons de druk juist toe. Normaal nemen die lijndiensten ook vracht mee. Nu doen wij dat." ,,Dat kan werkelijk van alles zijn. Wij werken veel voor DHL. De laatste weken zijn het voorname lijk medicijnen en medische appa ratuur. Per vlucht kunnen we tot 50.000 kilo meenemen in een vliegtuig waar normaal 320 man in past. We maken veel vluchten in Europa. Zoals naar Bergamo, de brandhaard van de corona-uit braak in Noord-Italië. Vaak zijn het korte vluchten, soms zelfs maar van een half uur. Dan denk je: was een vrachtwagen niet effi ciënter geweest. Maar dan gaat het om goederen die snel geleverd moeten worden." ,,Het vliegen niet, de bestemmin gen wel. Zo pendelen we nu tus sen Leipzig en Bahrein. Daar heb ik niet eerder op gevlogen. Het is een vlucht van 5,5 uur enkele reis. Gaan we normaal na afloop in een hotel, nu vliegen we dezelfde dag nog terug. Want zet je in Bahrein één voet op de grond, dan moet je twee weken in quarantaine. Het gevolg is wel dat we 11 uur in de lucht zijn. Met een beetje opont houd op de luchthaven ben je 13 uur onderweg. Dan zitten we te gen onze maximum diensttijd aan." Los van de coronacrisis heeft de overstap van olie en gas naar groene energie en duurzame grondstoffen grote gevolgen voor zeehavens. Niet alleen op de goederenstromen maar ook op de chemische indu strie in havengebieden. Over twin- tig jaar moet alle energie in Europa uit duurzame bronnen (windmo lens, zonnepanelen, waterkracht) komen. De vraag naar kolen, aard olie en raffinageproducten zal fors dalen. In een haven als North Sea Port met zijn omvangrijke industrie (zoals Dow, Yara, Outokumpu) en raffinaderij van Zeeland Refinery leidt dat waarschijnlijk tot een la gere aan- en afvoer. Afscheid van steenkool en aardolie raakt onder meer de terminal van Ovet, de tankopslag van Oiltanking en olie raffinaderij Zeeland Refinery. Met name de ladingstromen tussen Ne derland en de Duitse industriege bieden gaan drastisch veranderen, vrijwel zeker ook in volume. Niet alleen de overstap naar groene energie zal grote invloed hebben op bedrijven en het aantal banen in zeehavens. Op het econo misch wereldtoneel verandert het spel. De Verenigde Staten trekken een handelsmuur op, China weet een steeds grotere rol te spelen in het transport van goederen en hoe de brexit precies gaat uitwerken is nog een vraagteken. Zeespiegelrijzing Havenbedrijven staan nog voor meer uitdagingen, zoals digitalise ring en automatisering waardoor traditionele banen verdwijnen. Verder is de vergroening van de in dustrie een pittige opdracht. Zee land wil de industrie van groene waterstof voorzien, een grondstof die gemaakt wordt met duurzame energie. De industrie gebruikt nu met aardgas geproduceerd water stof. Verder kan de zeespiegelrij- Hoe de brexit precies gaat uitwerken voor het havenbedrijf is nog een vraagteken zing zeehavens mogelijk moeilijker bereikbaar maken. Havens moeten daarom samenwerken om klimaat problemen aan te pakken. Er liggen ook kansen, schrijft mi nister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Nederland heeft een uitgebreid net aan waterwegen en de grootste bin- nenvaartvloot van Europa. Noodza kelijk is dat de water- en spoorver bindingen tussen landen compleet zijn en goed functioneren. De nota van de minister is gun stig voor North Sea Port dat al jaren hamert op de aanleg van een ont brekend stuk spoor tussen Terneu- zen en Gent en de aanleg van een goederenspoor tussen Vlissingen en Antwerpen. Ook kan het haven bedrijf een grotere rol spelen in het vervoer naar Duitsland. Daarnaast is in 2028 de Seine-Schelde-verbin- ding naar Parijs voltooid, waardoor grotere en zuinigere binnenvaart schepen via de Nieuwe Sluis in Ter- neuzen naar Noord-Frankrijk kun nen varen. ,,Jazeker. Zoals laatst in Boedapest. Als we daar landen, komt er een medisch team aan boord. Pas na dat ze onze temperatuur hebben gecontroleerd, mogen we de cock pit verlaten. Vervolgens worden we onder politiebegeleiding naar ons hotel vervoerd. Een luchtje Het luchtruim is zo leeg dat we zonder een bocht te maken van Leipzig naar Stuttgart vliegen scheppen is er niet bij. Op de gang van het hotel staan agenten die je tegenhouden. Je kunt geen kant op." ,,Heeft één van ons koorts, dan gaan we na de landing meteen in quarantaine en komt een collega onze kist ophalen. Je hoopt dat het niet op een vlucht naar Italië of Spanje is. Daar wil je nu niet zijn. Je bent er voortdurend mee bezig. Ieder kuchje merk je op. Gelukkig is er veel aandacht voor hygiëne. Het technisch personeel op de grond kijkt niet alleen na iedere vlucht het vliegtuig na, maar des infecteert het ook." maandag 6 april 2020 'Ik vlieg nu veel met medicijnen' Timo van de Kasteele Kortgene Het is zeker wel enorm rustig nu alle passagierstoestellen aan de grond staan? Wat vervoeren jullie zoal? Is het werk ook heel sterk veran derd? De laatste jaren brak North Sea Port record op record in de overslag van goederen, maar groei van de haven is niet van zelfsprekend meer. North Sea Port moet zich net als andere zeehavens voorbereiden op krimp, staat in de ontwerp Ha vennota 2020-2030 van het Rijk. Frank Balkenende Terneuzen In deze rubriek laten we mensen aan het woord die in de coronacrisis een zogenoemd vitaal beroep heb ben. Vandaag: vrachtpiloot Robin van der Leeden uit Kortgene. •w u'ï'fffl J&- W-V" Piloot Robin van der Leeden uit Kortgene op weg naar een nieuwe vlucht. foto johan van der heijden Maak je onderweg nog bijzon dere dingen mee? -Robin van der Leeden, piloot Wat nu als jij of je co-piloot on derweg toch klachten krijgen?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 33