Koppijn voor de omwonenden, maar
het werk aan het Dok ligt op schema
Bijbelverhaal
in eigentijds,
muzikaal jasje
4
Binnenvaartschepen moeten vrachtwagens vervangen als 'frietexpress'
Frank Balkenende
Nieuwdorp
De 'frietexpress' vraagt forse inves
teringen, onder meer voor de in
stallatie van stroompluggen op bin
nenvaartschepen. Die zijn noodza
kelijk om de vriescontainers te voe
den, zodat de diepvriesfriet tijdens
het transport bevroren blijft.
Kloosterboer en McCain hopen op
een subsidie van het ministerie In
frastructuur Waterstaat (I&W).
Files op snelwegen
Dit najaar stelt het ministerie een
subsidieronde van 10 miljoen euro
open. Het doel is de komende vijf
jaar per dag 2000 containers van de
weg naar de binnenvaart te halen.
Het ministerie heeft daar twee re
denen voor. De komende jaren
vindt op hoofdsnelwegen groot on
derhoud plaats. Dat zal leiden tot
grote vertragingen voor het weg
verkeer. I&W wil files beperken
Friettransport over
water moet7000
vrachtwagenritten
vervangen
door meer goederen over water in
plaats over de weg te vervoeren.
Vervoer over water is ook beter
voor het milieu en de luchtkwali
teit. Als de Kloosterboer en McCain
hun 'frietexpress' op de rit krijgen,
daalt de uitstoot van het broeikas
gas CO2 aanzienlijk. Op dit mo
ment vraagt het transport van friet
van Zeeland naar Lelystad per jaar
4500 vrachtwagenritten. Daarnaast
gaan er vanuit Rotterdam elk jaar
2500 trucks naar Lelystad om ex
portcontainers te laden. De ver
wachting is dat op deze route in de
toekomst ook uien, aardappelen en
zuivel zullen worden vervoerd. Per
jaar gaat dat naar schatting om
4000 containers.
Heineken
Een lijndienst van twee binnen
vaartschepen kan dat groeiende
wegtransport naar het water halen.
Al met al kunnen zo 20.000 vracht-
wagenritten van in totaal 5 miljoen
kilometer worden voorkomen.
Daarmee wordt de uitstoot van
3200 ton CO2 per jaar bespaard.
Naast Kloosterboer/McCain, en een
reeks partners, heeft ook Heineken
een plan om bier(flessen) via de
binnenvaart te vervoeren. Alleen al
tussen Rotterdam en Moerdijk rij
den jaarlijks 350.000 vrachtwagens.
Heineken verwacht 100.000 ritten
te kunnen schrappen door over te
schakelen op transport met bin
nenvaartschepen.
Verder onderzoeken zeven ter
minals in North Sea Port en Ant
werpen samen of ze het goederen-
transport via de binnenvaart kun
nen verbeteren. De betrokken par
tijen zijn Kloosterboer, Verbrugge,
Access World, Katoen Natie, 3MCT,
DFDS en Stukwerkers.
Het idee is goederenstromen te
bundelen. Ideaal zou zijn als dat
leidt tot vaste laad- en losmomen-
ten in havens. Dat vereist vergaande
afspraken tussen rederijen en ter
minals. Ook wordt bekeken of ter
minals (nauwer) kunnen samen
werken.
MIDDELBURG De Zeeuwse trou
badour broeder Dieleman heeft een
nieuwe single uitgebracht. Het
nummer heet 'Jakobsladder' en is de
eerste single van het nieuwe album
'De Liefde is de Eerste Wet', dat 29 mei
uitkomt.
'Jakobsladder' is gebaseerd op het
verhaal van Jakob, de schaapherder
uit de bijbel. Jakob vlucht van zijn
familie en krijgt onderweg een
droom waarin engelen opklimmen
en neerdalen van een ladder naar de
hemel. Broeder Dieleman geeft dit
verhaal een eigen draai: ,,Het lied
onderzoekt de bezinning die een
plek kan geven: een letterlijke plek
met de aanwezige natuur, en de fi
guurlijke plek van de persoon ten
opzichte van de wereld. Zo vloeien
symboliek en landschap, droom en
daad samen in dit nieuw vertelde,
oeroude verhaal.''
De naam van het nieuwe album
komt van een tekst die de rondtrek
kende kunstenaar Jan de Prenten-
knipper in de 19de eeuw regelmatig
als slogan uitsneed op zijn prachtig
gekleurde prenten. Het album is
een collectie van verhalen in de
vorm van dertien liedjes, uitge
knipt door broeder Dieleman en in
gekleurd door hem en zijn band.
Claudia Sondervan
Vlissingen
Van vrijdagavond tot maandag
morgen 6.00 uur worden de kades
van het Dok versterkt in voorberei
ding op de komst van de nieuwe
Dokbrug. De Koningsbrug moest
daarvoor even terzijde worden ge
legd op een ponton. Dat betekent
dat de bewoners van het Eiland en
het Centrum alleen via het Bella-
mypark de stad uit kunnen, mocht
dat nodig zijn; net als vroeger,
voordat Damen/Schelde het Schel-
dekwartier over had gedragen.
De gemeente Vlissingen stuurde
tweeduizend brieven naar omwo
nenden om hen te waarschuwen
voor overlast. Volgens een woord
voerder hebben er vijf gereageerd.
Er is een extra hijskraan ingezet om
het werk te bespoedigen. In een
tweede brief werd toegezegd dat
het intrillen na 18.00 uur zou stop
pen. Dat ging zaterdagavond niet
goed. ,,Om 20.00 uur waren ze nog
bezig en besloten we te bellen'', al
dus Renata. ,,Er bleek vertraging te
zijn en we kregen excuses van de
projectleider. Om 21.00 uur stopten
ze." Ze hoopt van harte dat het
werk zondagavond daadwerkelijk
klaar is. ,,Er wordt al lang gewerkt
aan het Dok. Er treedt een zekere
mate van gewenning op. Er is eer
der doorgewerkt in een weekeinde.
Maar in deze omstandigheden
wordt het wel zwaar. Ook voor de
mensen met autisme die om me
heen wonen in woningen van 't
Gors. Hun dagindeling is nu al heel
anders.''
De geplande start om 7.00 uur
zaterdagmorgen liep twee uur ver
traging op, vertelt Sander Jacobse,
projectleider Scheldekwartier van
de gemeente Vlissingen. Die tijd
werd zaterdagavond ingehaald.
,,Maar we lopen op schema. Als we
bij het slaan van de ankers voor de
brug geen uitdagingen tegenko
men, kan vanavond of vannacht de
Koningsbrug teruggelegd worden
en kan de weg maandagochtend
7.00 uur weer open.'' Die uitdagin
gen bestaan dan uit onverwachte
brokstukken in de bodem van het
Dok die bij eerder bodemonder
zoek gemist kunnen zijn.
^Zlgmïn
maandag 6 april 2020
Vervoer
van friet
over water
Vervoer over water scheelt ook in de uitstoot van CO2. foto goodfuels
Friet van McCain in Lewedorp
gaat per vrachtwagen naar het
vrieshuis van logistiek bedrijf
Kloosterboer in Lelystad. Beide
bedrijven onderzoeken nu of de
friet met binnenvaartschepen
kan worden vervoerd. Per jaar
scheelt dat 7000 vrachtwagen-
ritten, waardoor er minder weg
verkeer is en minder CO2 de
lucht ingaat.
Opgesloten zitten in je huis, ter
wijl voor je deur een marathon
damwanden intrillen gaande is:
een recept voor koppijn. Renata
Oostveen en buurvrouw Karin
Jongman zitten in Vlissingen
aan de Koudenhoek eerste rang
bij de herstelwerken aan het
Dok en dat is geen pretje als je
door de coronamaatregelen je
huis niet uit mag.
Nieuwe
damwanden
worden inge-
trild in het
Dok voor de
nieuwe Dok-
brug. De tij
delijke Ko-
ningsbrug
werd daar
voor even
terzijde ge
legd op een
ponton. foto
LEX DE MEESTER