Koppijn voor de omwonenden, maar het werk aan het Dok ligt op schema Bijbelverhaal in eigentijds, muzikaal jasje 4 Binnenvaartschepen moeten vrachtwagens vervangen als 'frietexpress' Frank Balkenende Nieuwdorp De 'frietexpress' vraagt forse inves teringen, onder meer voor de in stallatie van stroompluggen op bin nenvaartschepen. Die zijn noodza kelijk om de vriescontainers te voe den, zodat de diepvriesfriet tijdens het transport bevroren blijft. Kloosterboer en McCain hopen op een subsidie van het ministerie In frastructuur Waterstaat (I&W). Files op snelwegen Dit najaar stelt het ministerie een subsidieronde van 10 miljoen euro open. Het doel is de komende vijf jaar per dag 2000 containers van de weg naar de binnenvaart te halen. Het ministerie heeft daar twee re denen voor. De komende jaren vindt op hoofdsnelwegen groot on derhoud plaats. Dat zal leiden tot grote vertragingen voor het weg verkeer. I&W wil files beperken Friettransport over water moet7000 vrachtwagenritten vervangen door meer goederen over water in plaats over de weg te vervoeren. Vervoer over water is ook beter voor het milieu en de luchtkwali teit. Als de Kloosterboer en McCain hun 'frietexpress' op de rit krijgen, daalt de uitstoot van het broeikas gas CO2 aanzienlijk. Op dit mo ment vraagt het transport van friet van Zeeland naar Lelystad per jaar 4500 vrachtwagenritten. Daarnaast gaan er vanuit Rotterdam elk jaar 2500 trucks naar Lelystad om ex portcontainers te laden. De ver wachting is dat op deze route in de toekomst ook uien, aardappelen en zuivel zullen worden vervoerd. Per jaar gaat dat naar schatting om 4000 containers. Heineken Een lijndienst van twee binnen vaartschepen kan dat groeiende wegtransport naar het water halen. Al met al kunnen zo 20.000 vracht- wagenritten van in totaal 5 miljoen kilometer worden voorkomen. Daarmee wordt de uitstoot van 3200 ton CO2 per jaar bespaard. Naast Kloosterboer/McCain, en een reeks partners, heeft ook Heineken een plan om bier(flessen) via de binnenvaart te vervoeren. Alleen al tussen Rotterdam en Moerdijk rij den jaarlijks 350.000 vrachtwagens. Heineken verwacht 100.000 ritten te kunnen schrappen door over te schakelen op transport met bin nenvaartschepen. Verder onderzoeken zeven ter minals in North Sea Port en Ant werpen samen of ze het goederen- transport via de binnenvaart kun nen verbeteren. De betrokken par tijen zijn Kloosterboer, Verbrugge, Access World, Katoen Natie, 3MCT, DFDS en Stukwerkers. Het idee is goederenstromen te bundelen. Ideaal zou zijn als dat leidt tot vaste laad- en losmomen- ten in havens. Dat vereist vergaande afspraken tussen rederijen en ter minals. Ook wordt bekeken of ter minals (nauwer) kunnen samen werken. MIDDELBURG De Zeeuwse trou badour broeder Dieleman heeft een nieuwe single uitgebracht. Het nummer heet 'Jakobsladder' en is de eerste single van het nieuwe album 'De Liefde is de Eerste Wet', dat 29 mei uitkomt. 'Jakobsladder' is gebaseerd op het verhaal van Jakob, de schaapherder uit de bijbel. Jakob vlucht van zijn familie en krijgt onderweg een droom waarin engelen opklimmen en neerdalen van een ladder naar de hemel. Broeder Dieleman geeft dit verhaal een eigen draai: ,,Het lied onderzoekt de bezinning die een plek kan geven: een letterlijke plek met de aanwezige natuur, en de fi guurlijke plek van de persoon ten opzichte van de wereld. Zo vloeien symboliek en landschap, droom en daad samen in dit nieuw vertelde, oeroude verhaal.'' De naam van het nieuwe album komt van een tekst die de rondtrek kende kunstenaar Jan de Prenten- knipper in de 19de eeuw regelmatig als slogan uitsneed op zijn prachtig gekleurde prenten. Het album is een collectie van verhalen in de vorm van dertien liedjes, uitge knipt door broeder Dieleman en in gekleurd door hem en zijn band. Claudia Sondervan Vlissingen Van vrijdagavond tot maandag morgen 6.00 uur worden de kades van het Dok versterkt in voorberei ding op de komst van de nieuwe Dokbrug. De Koningsbrug moest daarvoor even terzijde worden ge legd op een ponton. Dat betekent dat de bewoners van het Eiland en het Centrum alleen via het Bella- mypark de stad uit kunnen, mocht dat nodig zijn; net als vroeger, voordat Damen/Schelde het Schel- dekwartier over had gedragen. De gemeente Vlissingen stuurde tweeduizend brieven naar omwo nenden om hen te waarschuwen voor overlast. Volgens een woord voerder hebben er vijf gereageerd. Er is een extra hijskraan ingezet om het werk te bespoedigen. In een tweede brief werd toegezegd dat het intrillen na 18.00 uur zou stop pen. Dat ging zaterdagavond niet goed. ,,Om 20.00 uur waren ze nog bezig en besloten we te bellen'', al dus Renata. ,,Er bleek vertraging te zijn en we kregen excuses van de projectleider. Om 21.00 uur stopten ze." Ze hoopt van harte dat het werk zondagavond daadwerkelijk klaar is. ,,Er wordt al lang gewerkt aan het Dok. Er treedt een zekere mate van gewenning op. Er is eer der doorgewerkt in een weekeinde. Maar in deze omstandigheden wordt het wel zwaar. Ook voor de mensen met autisme die om me heen wonen in woningen van 't Gors. Hun dagindeling is nu al heel anders.'' De geplande start om 7.00 uur zaterdagmorgen liep twee uur ver traging op, vertelt Sander Jacobse, projectleider Scheldekwartier van de gemeente Vlissingen. Die tijd werd zaterdagavond ingehaald. ,,Maar we lopen op schema. Als we bij het slaan van de ankers voor de brug geen uitdagingen tegenko men, kan vanavond of vannacht de Koningsbrug teruggelegd worden en kan de weg maandagochtend 7.00 uur weer open.'' Die uitdagin gen bestaan dan uit onverwachte brokstukken in de bodem van het Dok die bij eerder bodemonder zoek gemist kunnen zijn. ^Zlgmïn maandag 6 april 2020 Vervoer van friet over water Vervoer over water scheelt ook in de uitstoot van CO2. foto goodfuels Friet van McCain in Lewedorp gaat per vrachtwagen naar het vrieshuis van logistiek bedrijf Kloosterboer in Lelystad. Beide bedrijven onderzoeken nu of de friet met binnenvaartschepen kan worden vervoerd. Per jaar scheelt dat 7000 vrachtwagen- ritten, waardoor er minder weg verkeer is en minder CO2 de lucht ingaat. Opgesloten zitten in je huis, ter wijl voor je deur een marathon damwanden intrillen gaande is: een recept voor koppijn. Renata Oostveen en buurvrouw Karin Jongman zitten in Vlissingen aan de Koudenhoek eerste rang bij de herstelwerken aan het Dok en dat is geen pretje als je door de coronamaatregelen je huis niet uit mag. Nieuwe damwanden worden inge- trild in het Dok voor de nieuwe Dok- brug. De tij delijke Ko- ningsbrug werd daar voor even terzijde ge legd op een ponton. foto LEX DE MEESTER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 32