'Beter één klant in de winkel dan helemaal géén' ECONOMIE 17 Trump wordt er niet blij van oudere velden waar de druk laag is, zegt Hans van Cleef, sectorbankier energie bij ABN Amro. „Nieuwe velden waar de druk hoog is, zijn gemakkelijker stil te leggen, zonder dat je hoeft te vrezen voor produc tieverlies als je ze weer opstart.'' De oudere velden kunnen best wel eens nooit meer in productie ko men, omdat de kosten dan te hoog blijven. Armworstelen Door het potje armworstelen tus sen Rusland en Saoedi-Arabië zijn de kosten al razendsnel opgelopen. Een supertanker huren, waarin zo'n twee miljoen vaten olie kun nen worden opgeslagen, kost in middels al 200.000 dollar per dag. Een verdubbeling ten opzichte van tarieven een tijdje terug. En die ca paciteit wordt gehuurd door olie landen en oliemaatschappijen met diepe zakken. „Kleine producenten hebben niet altijd toegang tot op slagcapaciteit. Dat zorgt ervoor dat ze hun olie straks niet meer kwijt kunnen'', aldus Van Cleef. In de VS loopt de productie van schalieolie al gedwongen terug. En de eerste producent is al in sur seance gegaan vanwege de verlie zen door de lage olieprijs. Ook de Canadese producenten van olie uit teerzand gaan minder produceren. Die olie is erg duur om te winnen. Naast de paar grote oliemaat schappijen zijn er duizenden kleine producenten. Die exploiteren de kleinere velden die niet interessant zijn voor de grote oliebedrijven. Op de Noordzee bijvoorbeeld zijn veel kleine producenten actief die de laatste kleine velden leegpompen. Die kleine velden zijn relatief duur om te exploiteren. ,,De kleine pro ducenten hebben het dus eerder moeilijk als de olieprijs daalt. Bo vendien hebben ze vaak geen fi nanciële buffers, dus kunnen ze een periode met lage prijzen minder lang uitzingen'', schetst Van Cleef. Voor de grote maatschappijen is het zaak nu zoveel mogelijk markt aandeel te behouden of te winnen. Dan profiteren ze van de opleving als die er komt. De echte oplossing voor de oliesector komt er alleen als de vraag weer stijgt. Als die stijging er komt, kan er wel eens sprake zijn van de omge keerde situatie, namelijk een tekort aan olie. Veel velden die worden stilgelegd, zullen straks minder of geen olie meer opleveren. Zeker niet als de kosten voor herstarten hoog zijn. Dan is het commercieel niet interessant om de productie te hervatten. Bovendien investeren oliemaatschappijen nu veel minder in nieuwe velden door de crisis. Ook dat levert op termijn proble men op. ,,De productie uit de be staande velden loopt jaarlijks met 7 tot 12 procent terug'', schetst Wid- dershoven. ,,Als er geen nieuwe vel den bijkomen daalt de productie dus al met die percentages. Als de vraag naar olie dan toeneemt ont staan er snel tekorten.'' En die vraag zal weer aantrekken na de coronacrisis, verwacht Wid- dershoven. ,,Voor de crisis steeg de vraag ook. Ondanks alle plannen voor vergroening zie je het oliege- bruik stijgen als de economie groeit.'' LAGE OLIEPRIJS De oproep van het kabinet om zo min mogelijk de straat op te gaan, laat diepe sporen na in de winkel straten. ,,Ja, het zijn lastige tijden. Maar veel winkeliers proberen toch met slimme en creatieve op lossingen het verlies een beetje op te vangen'', ziet woordvoerder Paul te Grotenhuis van brancheor ganisatie INRetail. Zo weet hij van ondernemers uit één winkel straat die samen een 'online win kelstraat' starten of ondernemers die instagram gebruiken om spul len aan de man te brengen. Een fenomeen dat steeds meer winkeliers lijken te ontdekken, is private shopping. De winkel opent dan speciaal voor één klant de deuren. Die kan een of ander half uur met een medewerker door de winkel struinen en in alle rust kleding passen. Kledingke- tens als Score en Sissy-Boy bieden die optie sinds begin deze week. ,,We merkten aan onze klanten dat ze in deze tijden ook behoefte hebben aan iets leuks, zeker voor in huis of in de tuin'', legt Cecile Termeer van Sissy-Boy uit. Klan ten kunnen via Whatsapp laten weten dat ze graag willen komen en volgens haar doen ze dat volop. ,,Wij houden ons dan uiteraard aan de RIVM richtlijnen. Daarom hebben we gekozen voor maxi maal twee klanten per winkel, en maximaal twee medewerkers.'' Ook de wat kleinere onderne mers omarmen het idee. Een van hen is Robert Schut, eigenaar van fietswinkel Maxstein uit Ede. Hij sloot zijn winkel ruim een week geleden. ,,Je moet je voorstellen dat het bij ons in de winkel in deze periode meestal zwart ziet van de mensen. Ik wilde geen risico ne men en heb daarom besloten om alleen de werkplaats open te hou den zodat de reparaties gewoon konden doorgaan.'' Kriebelen Ondertussen bleven zijn klanten wel bellen met vragen over nieuwe fietsen. Al snel werd het Schut duidelijk dat de wens om een fiets te kopen niet opeens is verdwenen. ,,De start van de lente is toch het moment dat het bij veel mensen begint te kriebelen en ze op de fiets willen stappen. Ook in deze coronatijden.'' En zo kwam hij uit op een ma nier om zijn klanten toch veilig en verantwoord te laten kijken naar een fiets. Hij heeft nu tijdsblokken van 1,5 uur ingeruimd, waarvoor zich maximaal twee klanten tege- In deze periode ziet het bij ons in de winkel meestal zwart van de mensen lijkertijd kunnen inschrijven. Tot dusver zijn er elke dag meerdere klanten in de zaak. ,,Het mooie is dat we de tijd hebben om mensen te helpen en dat we voldoende af stand kunnen houden tot elkaar.'' Het aantal verkochte fietsen valt in het niet bij vorig jaar deze tijd, maar bij Schut komt er dankzij pri vate shopping nog altijd voldoende geld in het laatje om zijn acht me dewerkers én de huur te blijven betalen. ,,Ik hoop dat het zo blijft, dan houden we het nog wel een tijdje vol'', voegt hij eraan toe. Een slimme zet van onderne mers om zoiets te introduceren, vindt retaildeskundige Paul Moers. Als een winkel speciaal voor de klant opengaat, zal die niet snel met lege handen vertrekken, is zijn idee. ,,Voor ondernemers is het beter om één klant in de win kel te hebben dan helemaal géén.'' maandag 6 april 2020 GO Een arbeider op het Nahr Bin Umar olieveld, ten noorden van Basra in Irak, draagt een mond kapje als bescherming tegen het coronavirus. foto reuters r De crisis in de olie-indu strie is slecht nieuws voor de Amerikaanse president Donald Trump. De lage olieprijs raakt Amerikaanse producenten van schalie olie hard. Schalieolie is duurder om te winnen dan olie uit de woestijn, of zelfs de oceanen. Een lage olie prijs raakt daardoor direct de economie in Ameri kaanse oliestaten als Texas, waar een belangrijk deel van Trumps aanhang zit. Juist de economie (Make America great again) is speerpunt van Trump in zijn verkiezingscampagne. De Amerikaanse olieprodu centen lobbyen voor hoge importtarieven van Saoedi- sche olie. De Saoedi's doen er daarom alles aan om de olieprijs weer omhoog te krikken, maar daar hebben ze wel de medewerking van Rusland voor nodig, de andere oliegrootmacht. Toen Trump donderdag meldde een akkoord te hebben bereikt met Rus land en Saoedi-Arabië, ging de prijs even omhoog. Rus land ontkende het akkoord echter dezelfde dag nog. Robert Schut van fietsenwinkel Maxstein biedt zijn klanten de mogelijkheid tot privateshopping. foto koen verheijden Winkeliers proberen alles uit de kast te halen om klanten te ver leiden om naar hun winkel te komen. De nieuwste vondst: een uurtje privéshoppen. Natasja de Groot Ede - Robert Schut, eigenaar fietsenwinkel Maxstein VOOR ZORG SMAATR E GEIEN TE GEM CORONAVIRUS W HOUD J ALSTUBLIEFT 1 1,5 M. AFSTAND] L VAN ELKAAR i W !U M

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17