zijn ijzersterke troeven
Elektrisch en toch
een echte Porsche
8,6
17
Porsche Taycan 4S (530 pk/390 kW),
vanaf €109.900
De volledig elektrische
Porsche Taycan is nu
ook leverbaar als 4S:
fractioneel minder
snel, maar ook veel
goedkoper. Je mist het
extra motorvermogen
geen moment.
De nieuwe instapversie
van de elektrische Por
sche Taycan, de 4S, is
bijna 50.000 euro goed
koper dan de Taycan
Turbo. Dat dankt hij aan
zijn minder krachtige
motor, die 150 pk heeft
ingeleverd, en ook aan
het kleinere batterijen
pakket, dat je 407 in
plaats van 450 kilometer
ver brengt.
Eenmaal onderweg
valt meteen op dat je de
extra paardenkrachten
van de Turbo nauwelijks
mist. Het vermogen van
de 4S is al bijna meer
dan je lichaam aankan.
In stand Sport+ zoemt
de auto als een ruimte
schip dat opstijgt en
word je weggeschoten.
Al is rustig rijden in de
comfortstand net zo
leuk. Het extra gewicht
van de accu's merk je
nauwelijks. Wel blijf je
de aandrijflijn nadrukke
lijk horen.
De interieurruimte
blijkt voorin wat minder
breed dan gehoopt. Ook
in- en uitstappen is door
de kleine deur niet zo ge
makkelijk. Achterin is
plek voor grotere kinde
ren en kleinere volwas
senen. Maar verder is
deze sportauto verras
send praktisch met zijn
flinke bagageruimte. In
parkeren is soms lastig,
doordat de auto breder
en langer is dan-ie lijkt.
Ook zit het lage dak soms
in de weg als je naar ver
keerslichten boven de
weg kijkt.
De Taycan heeft een
mooi, breed, digitaal in
strumentarium. Het is
super contrastrijk en
overzichtelijk. Het
zwarte touchscreen in
het midden blijkt helaas
erg gevoelig voor vette
vingers. De audio-instal-
latie is fenomenaal en
klinkt ook bij maximaal
volume nog kristalhel
der. Je merkt aan alles dat
deze auto degelijk is ge
bouwd. Maar de elektro
nica vertoont soms sto
ringen. Zo werkte de ver
keersbordherkenning in
de geteste auto niet goed
en bleek het in de regen
onmogelijk om het
klepje van de laadstekker
van buitenaf te openen.
-Erik Kouwenhoven en
Niek Schenk
Schoonrok. Zijn speelse, moderne
design sprak diverse investeerders
aan en nu is dit 'sexy stadsautootje'
echt in ontwikkeling. De YKS1 haalt
maximaal 80 km/u en biedt plaats
aan één inzittende ('80 a 90 procent
zit toch alleen in de auto') die boven
gemiddeld veel plezier moet beleven
aan een ritje door de stad, met dank
aan een kantelende cabine en speelse
rijeigenschappen.
e.Go
Waar veel moderne dwergauto's
hooguit twee personen kunnen mee
nemen, biedt de 3,34 meter lange
e.Go plek voor vier. De startup uit
Aken ontwikkelde eerder een elektri
sche bezorgauto voor onder meer
DHL en kwam meerdere malen in fi
nanciële problemen, maar inmiddels
is de levering van de e.Go Life gestart.
De goedkoopste variant kost in
Nederland 16.500 euro en komt zo'n
100 kilometer ver, de duurdere vari
anten moeten 113 en 145 kilometer
halen. De topsnelheid ligt op mini
maal 112 kilometer per uur.
Microlino en Artega Karo
Isetta
In 2016 onthulde het Zwitserse Micro
Mobility de Microlino. Het tweeper
soons bolletje, inclusief retro-uiter-
lijk, geïnspireerd op de originele
BMW Isetta, was meteen een hit met
17.000 bestellingen. De auto ging
echter nooit in productie vanwege al
lerhande rechtszaken over plagiaat.
Het Duitse Artega ontwierp namelijk
een eigen retro-Isetta, genaamd Karo.
Inmiddels is de ruzie bijgelegd en
komen beide bedrijven met hun ei
gen variant op de markt. Zowel de
Microlino als de Karo haalt (afhanke
lijk van het accupakket) 125 of 200
kilometer op één acculading en redt
90 kilometer per uur. De basisprijzen
verschillen flink: de Microlino gaat
zo'n 12.000 euro kosten, terwijl
Artega voor de Karo 17.995 euro
vraagt.
Citroën Ami
Waar Renault al jaren weinig succes
boekt met de Twizy, komt landge
noot Citroën nu met de 2,41 meter
korte Ami. Hij is feitelijk een brom
mobiel, heeft een topsnelheid van 45
km/u en valt te besturen zonder au
torijbewijs.
De Ami is bedacht als deelauto (in
Frankrijk rijd je hem voor zo'n 26 eu
rocent per minuut) maar straks moet
hij ook beschikbaar zijn tegen een
maandbedrag van circa 20 euro.
Daarmee heeft Citroën vooralsnog
verreweg de goedkoopste 'stadsauto',
al blijft de inzetbaarheid relatief be
perkt. Later dit jaar komt hij naar
Nederland, over prijzen is nog niets
bekend.
Nieuwe Smart en mini-Mini
Op dit moment is de Smart Fortwo
EQde kleinste elektrische stadsauto
die je kunt kopen. Daimler heeft het
merk voor 50 procent aan het Chi
nese Geely verkocht en over enkele
jaren wordt een compleet nieuwe ge
neratie Smarts geïntroduceerd.
Intussen gaat Mini terug naar de
basis met een écht kleine Mini. In
2022 presenteert het merk de produc
tieversie van de Rocketman, die zo'n
40 centimeter korter is dan de hui
dige Mini driedeurs. Ook hier een
samenwerking met China: moeder
bedrijf BMW maakt de elektrische
mini-Mini samen met het Chinese
autoconcern Great Wall.
Toyota i-Road en Ultra
Compact BEV
Toyota onderzoekt al 10 jaar hoe de
ideale stadsauto eruit moet zien. In
2013 kwam het met de i-Road, een
geinige tweezitter die kantelt als een
motorfiets in bochten.
Na een mislukt deelproject in
Tokio en Grenoble besloot Toyota
een serieuzer alternatief te ontwik
kelen: in de 2,49 meter lange 'Ultra
Compact BEV' (een werknaam, aldus
Toyota) kunnen twee mensen naast
elkaar zitten en 100 kilometer elek
trisch rijden, met een maximum
snelheid van 60 km/u. Eind dit jaar is
hij te koop, allereerst in Japan.
vrijdag 3 april 2020
de dwergauto!
Ook met wat minder pk's lijk je in de Taycan 4S
te worden weggeschoten. foto's bart hoogveld
Rijdt bliksemsnel.
Uitstekende
wegligging. Extreem
snelle laadtijden. Rela
tief goedkoop.
Beperkte zitruimte
achterin. Storingen
in de elektronica. Niet
zo makkelijk te parke
ren.
De goedkopere ver
sie van de Taycan is
onverwacht praktisch,
heeft een geweldige
wegligging en is nog
steeds absurd snel.
Met deze prijs zal Por
sche ongetwijfeld de
rijders van een Tesla
Model S kunnen ver
leiden.
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities
Microlino: net de BMW Isetta.
Citroën Ami: net een brommobiel.
Toyota Ultra Compact BEV: in ontwikkeling.
e.Go Life: goed voor 4 personen.