zijn ijzersterke troeven Elektrisch en toch een echte Porsche 8,6 17 Porsche Taycan 4S (530 pk/390 kW), vanaf €109.900 De volledig elektrische Porsche Taycan is nu ook leverbaar als 4S: fractioneel minder snel, maar ook veel goedkoper. Je mist het extra motorvermogen geen moment. De nieuwe instapversie van de elektrische Por sche Taycan, de 4S, is bijna 50.000 euro goed koper dan de Taycan Turbo. Dat dankt hij aan zijn minder krachtige motor, die 150 pk heeft ingeleverd, en ook aan het kleinere batterijen pakket, dat je 407 in plaats van 450 kilometer ver brengt. Eenmaal onderweg valt meteen op dat je de extra paardenkrachten van de Turbo nauwelijks mist. Het vermogen van de 4S is al bijna meer dan je lichaam aankan. In stand Sport+ zoemt de auto als een ruimte schip dat opstijgt en word je weggeschoten. Al is rustig rijden in de comfortstand net zo leuk. Het extra gewicht van de accu's merk je nauwelijks. Wel blijf je de aandrijflijn nadrukke lijk horen. De interieurruimte blijkt voorin wat minder breed dan gehoopt. Ook in- en uitstappen is door de kleine deur niet zo ge makkelijk. Achterin is plek voor grotere kinde ren en kleinere volwas senen. Maar verder is deze sportauto verras send praktisch met zijn flinke bagageruimte. In parkeren is soms lastig, doordat de auto breder en langer is dan-ie lijkt. Ook zit het lage dak soms in de weg als je naar ver keerslichten boven de weg kijkt. De Taycan heeft een mooi, breed, digitaal in strumentarium. Het is super contrastrijk en overzichtelijk. Het zwarte touchscreen in het midden blijkt helaas erg gevoelig voor vette vingers. De audio-instal- latie is fenomenaal en klinkt ook bij maximaal volume nog kristalhel der. Je merkt aan alles dat deze auto degelijk is ge bouwd. Maar de elektro nica vertoont soms sto ringen. Zo werkte de ver keersbordherkenning in de geteste auto niet goed en bleek het in de regen onmogelijk om het klepje van de laadstekker van buitenaf te openen. -Erik Kouwenhoven en Niek Schenk Schoonrok. Zijn speelse, moderne design sprak diverse investeerders aan en nu is dit 'sexy stadsautootje' echt in ontwikkeling. De YKS1 haalt maximaal 80 km/u en biedt plaats aan één inzittende ('80 a 90 procent zit toch alleen in de auto') die boven gemiddeld veel plezier moet beleven aan een ritje door de stad, met dank aan een kantelende cabine en speelse rijeigenschappen. e.Go Waar veel moderne dwergauto's hooguit twee personen kunnen mee nemen, biedt de 3,34 meter lange e.Go plek voor vier. De startup uit Aken ontwikkelde eerder een elektri sche bezorgauto voor onder meer DHL en kwam meerdere malen in fi nanciële problemen, maar inmiddels is de levering van de e.Go Life gestart. De goedkoopste variant kost in Nederland 16.500 euro en komt zo'n 100 kilometer ver, de duurdere vari anten moeten 113 en 145 kilometer halen. De topsnelheid ligt op mini maal 112 kilometer per uur. Microlino en Artega Karo Isetta In 2016 onthulde het Zwitserse Micro Mobility de Microlino. Het tweeper soons bolletje, inclusief retro-uiter- lijk, geïnspireerd op de originele BMW Isetta, was meteen een hit met 17.000 bestellingen. De auto ging echter nooit in productie vanwege al lerhande rechtszaken over plagiaat. Het Duitse Artega ontwierp namelijk een eigen retro-Isetta, genaamd Karo. Inmiddels is de ruzie bijgelegd en komen beide bedrijven met hun ei gen variant op de markt. Zowel de Microlino als de Karo haalt (afhanke lijk van het accupakket) 125 of 200 kilometer op één acculading en redt 90 kilometer per uur. De basisprijzen verschillen flink: de Microlino gaat zo'n 12.000 euro kosten, terwijl Artega voor de Karo 17.995 euro vraagt. Citroën Ami Waar Renault al jaren weinig succes boekt met de Twizy, komt landge noot Citroën nu met de 2,41 meter korte Ami. Hij is feitelijk een brom mobiel, heeft een topsnelheid van 45 km/u en valt te besturen zonder au torijbewijs. De Ami is bedacht als deelauto (in Frankrijk rijd je hem voor zo'n 26 eu rocent per minuut) maar straks moet hij ook beschikbaar zijn tegen een maandbedrag van circa 20 euro. Daarmee heeft Citroën vooralsnog verreweg de goedkoopste 'stadsauto', al blijft de inzetbaarheid relatief be perkt. Later dit jaar komt hij naar Nederland, over prijzen is nog niets bekend. Nieuwe Smart en mini-Mini Op dit moment is de Smart Fortwo EQde kleinste elektrische stadsauto die je kunt kopen. Daimler heeft het merk voor 50 procent aan het Chi nese Geely verkocht en over enkele jaren wordt een compleet nieuwe ge neratie Smarts geïntroduceerd. Intussen gaat Mini terug naar de basis met een écht kleine Mini. In 2022 presenteert het merk de produc tieversie van de Rocketman, die zo'n 40 centimeter korter is dan de hui dige Mini driedeurs. Ook hier een samenwerking met China: moeder bedrijf BMW maakt de elektrische mini-Mini samen met het Chinese autoconcern Great Wall. Toyota i-Road en Ultra Compact BEV Toyota onderzoekt al 10 jaar hoe de ideale stadsauto eruit moet zien. In 2013 kwam het met de i-Road, een geinige tweezitter die kantelt als een motorfiets in bochten. Na een mislukt deelproject in Tokio en Grenoble besloot Toyota een serieuzer alternatief te ontwik kelen: in de 2,49 meter lange 'Ultra Compact BEV' (een werknaam, aldus Toyota) kunnen twee mensen naast elkaar zitten en 100 kilometer elek trisch rijden, met een maximum snelheid van 60 km/u. Eind dit jaar is hij te koop, allereerst in Japan. vrijdag 3 april 2020 de dwergauto! Ook met wat minder pk's lijk je in de Taycan 4S te worden weggeschoten. foto's bart hoogveld Rijdt bliksemsnel. Uitstekende wegligging. Extreem snelle laadtijden. Rela tief goedkoop. Beperkte zitruimte achterin. Storingen in de elektronica. Niet zo makkelijk te parke ren. De goedkopere ver sie van de Taycan is onverwacht praktisch, heeft een geweldige wegligging en is nog steeds absurd snel. Met deze prijs zal Por sche ongetwijfeld de rijders van een Tesla Model S kunnen ver leiden. Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities Microlino: net de BMW Isetta. Citroën Ami: net een brommobiel. Toyota Ultra Compact BEV: in ontwikkeling. e.Go Life: goed voor 4 personen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17