AUTO Compact, elektrisch en goedkoop 16 De mini-auto verdween zo'n 50 jaar geleden uit het straatbeeld, ingehaald door betere alternatieven. Maar nu is de 'dwergauto' helemaal terug. De moderne versies rukken op in de binnenstad. VRAAG ANTWOORD BMW Isetta, de Goggomobil en de Messerschmitt: zo maar wat voorbeelden van piepkleine auto's uit de ja ren 50. Tijdens de wederop bouw waren deze mini-modellen dé manier voor autofabrikanten en voormalig vliegtuigbouwers om het grote publiek weer mobiel te krijgen. In eerste instantie leek dat een goed idee, maar al snel werden de dwergauto's uit de markt gedrukt door de Citroën 2CV, de Volkswagen Kever, de Mini en de Fiat 500. Die waren ruimer, veiliger en sneller, ter wijl ze nauwelijks meer kostten dan hun kleinere rivalen. En zo viel al binnen tien jaar het doek voor de dwergauto's. Maar anno 2020 maakt de super- compacte auto een comeback. Van avontuurlijke startups tot de grote, serieuze autofabrikanten: steeds va ker flirten ze met de toekomst door SUBSIDIE Ander rijbewijs voor zwaardere camper nodig? Hoe ver kom je met een elektrische auto plus caravan? Hoe kan het dat autobatterijen zo lang meegaan? extra kleine modellen aan te kon digen. Dat heeft alles te maken met de verwachte toename van het aantal megasteden: volgens diverse voor spellingen woont in het jaar 2050 twee derde van de wereldbevolking in steden. De ruimte in de binnen stad wordt almaar schaarser en auto fabrikanten spelen in op die ontwik keling. Inwoners van enkele grote steden zijn inmiddels bekend met de Biro, een wat vreemd ogend vierkant deel- autootje dat gebruikers te pas en te onpas op de stoep parkeren. Stadsbe sturen broeden nog altijd op (par keerregels voor dit soort voertui gen, maar feit is dat er meer modellen aan komen. Stuk voor stuk zijn ze elektrisch, de één oogt nog extremer dan de ander. YKS1 De YKS1 (spreek uit 'Iksie') is een vinding van Rotterdammer Ronald vrijdag 3 april 2020 YKS1: 'sexy stadsautootje'. Tu-tuut, hier is ROLAND TAMELING Als de aangekon digde subsidie op elektrische auto's voor particulieren doorgaat, is het de vraag of die ook voor dit soort kleine stadsauto's geldt. In de plannen van het kabinet staat name lijk dat de auto een middenklasser moet zijn van tussen de 12.000 en 45.000 euro. Sommige mini- auto's vallen in deze prijscategorie, maar zijn geen midden klassers. De bonus van 4000 euro zou evenwel flink mee helpen aan de door braak van de elektri sche stadsauto's. Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl U schreef laatst dat het mo gelijk is het toegestane ge wicht van een kampeerauto te verhogen van 3500 naar 3850 kg. Voor de verkeers regels blijft het dan een per sonenauto. Maar hoe zit het met het rijbewijs? —B. van der Bent Voor recreatievoertuigen met een maximaal toelaatbaar ge wicht tussen de 3500 en 7500 kg is een 'licht' vracht autorijbewijs nodig. Dit type rijbewijs C1 kun je binnen een paar dagen halen, mits je al rijbewijs B hebt. Het bestaat uit twee beperkte theorie examens, een praktijkexamen en een medische keuring. Reken op maximaal zo'n 1500 euro aan kosten. Kan ik met een elektrische auto een caravan trekken? En zo ja, hoeveel kilometer kan ik er dan mee rijden? —C. Schapendonk Steeds meer elektrische auto's kunnen een caravan trekken. De nieuwe Volvo XC40 P8 Recharge bijvoor beeld trekt een aanhanger tot 1500 kg en de Tesla Model X zelfs tot 2270 kg. Het Duitse magazine AutoBild reed met een Audi e-Tron en 1500 kg wegende caravan van Mün- chen naar het Gardameer. Die auto heeft volgens fa- brieksopgave normaliter een reikwijdte van 436 km. Maar tijdens deze rit, deels door de bergen, varieerde de actiera dius van ruim 100 tot ruim 200 kilometer. Niet alleen het trekken, ook de luchtweer- stand van de caravan beperkt het rijbereik. Om te voorkomen dat de bat terij daardoor gauw leeg raakt, kun je hem volledig op en ontladen en dat gaat ten koste van de levensduur. Bij de smartphone wordt dit voor lief genomen, want vervangen van de batterij is relatief goedkoop. Bij een auto gaat het echter om vele duizenden euro's en is het vervangen ook ingewik kelder. Daarom kun je het batterijenpakket van een auto nooit volledig leeg trekken en ook niet volledig opladen. Er wordt een marge aange houden van al gauw 10 tot 20 procent. Verder bevat het batterij systeem intelli gente technologie die bijvoorbeeld de op timale temperatuur regelt voor betere prestaties en een langere levensduur. Ik begrijp niet hoe autofabri kanten kunnen zeggen dat de batterijen van een elek trische auto minimaal acht jaar lang meegaan. In smart- phones is het meestal na twee, drie jaar wel gedaan met de batterij. —S.J. in 't Veld De batterij van een smart- phone is relatief klein, want de telefoon moet zo klein, plat en licht mo gelijk zijn. Artega Karo Isetta: heerlijk re»».

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16