AUTO
Compact, elektrisch en goedkoop
16
De mini-auto verdween zo'n 50 jaar geleden uit het
straatbeeld, ingehaald door betere alternatieven. Maar
nu is de 'dwergauto' helemaal terug. De moderne versies
rukken op in de binnenstad.
VRAAG ANTWOORD
BMW Isetta, de Goggomobil
en de Messerschmitt: zo
maar wat voorbeelden van
piepkleine auto's uit de ja
ren 50. Tijdens de wederop
bouw waren deze mini-modellen dé
manier voor autofabrikanten en
voormalig vliegtuigbouwers om het
grote publiek weer mobiel te krijgen.
In eerste instantie leek dat een
goed idee, maar al snel werden de
dwergauto's uit de markt gedrukt
door de Citroën 2CV, de Volkswagen
Kever, de Mini en de Fiat 500. Die
waren ruimer, veiliger en sneller, ter
wijl ze nauwelijks meer kostten dan
hun kleinere rivalen. En zo viel al
binnen tien jaar het doek voor de
dwergauto's.
Maar anno 2020 maakt de super-
compacte auto een comeback. Van
avontuurlijke startups tot de grote,
serieuze autofabrikanten: steeds va
ker flirten ze met de toekomst door
SUBSIDIE
Ander rijbewijs
voor zwaardere
camper nodig?
Hoe ver kom je met
een elektrische
auto plus caravan?
Hoe kan het dat
autobatterijen
zo lang meegaan?
extra kleine modellen aan te kon
digen.
Dat heeft alles te maken met de
verwachte toename van het aantal
megasteden: volgens diverse voor
spellingen woont in het jaar 2050
twee derde van de wereldbevolking
in steden. De ruimte in de binnen
stad wordt almaar schaarser en auto
fabrikanten spelen in op die ontwik
keling.
Inwoners van enkele grote steden
zijn inmiddels bekend met de Biro,
een wat vreemd ogend vierkant deel-
autootje dat gebruikers te pas en te
onpas op de stoep parkeren. Stadsbe
sturen broeden nog altijd op (par
keerregels voor dit soort voertui
gen, maar feit is dat er meer modellen
aan komen. Stuk voor stuk zijn ze
elektrisch, de één oogt nog extremer
dan de ander.
YKS1
De YKS1 (spreek uit 'Iksie') is een
vinding van Rotterdammer Ronald
vrijdag 3 april 2020
YKS1: 'sexy stadsautootje'.
Tu-tuut, hier is
ROLAND TAMELING
Als de aangekon
digde subsidie op
elektrische auto's
voor particulieren
doorgaat, is het de
vraag of die ook
voor dit soort kleine
stadsauto's geldt. In
de plannen van het
kabinet staat name
lijk dat de auto een
middenklasser moet
zijn van tussen de
12.000 en 45.000
euro. Sommige mini-
auto's vallen in deze
prijscategorie, maar
zijn geen midden
klassers. De bonus
van 4000 euro zou
evenwel flink mee
helpen aan de door
braak van de elektri
sche stadsauto's.
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
U schreef laatst dat het mo
gelijk is het toegestane ge
wicht van een kampeerauto
te verhogen van 3500 naar
3850 kg. Voor de verkeers
regels blijft het dan een per
sonenauto. Maar hoe zit het
met het rijbewijs?
—B. van der Bent
Voor recreatievoertuigen met
een maximaal toelaatbaar ge
wicht tussen de 3500 en
7500 kg is een 'licht' vracht
autorijbewijs nodig. Dit type
rijbewijs C1 kun je binnen een
paar dagen halen, mits je al
rijbewijs B hebt. Het bestaat
uit twee beperkte theorie
examens, een praktijkexamen
en een medische keuring.
Reken op maximaal zo'n 1500
euro aan kosten.
Kan ik met een elektrische
auto een caravan trekken?
En zo ja, hoeveel kilometer
kan ik er dan mee rijden?
—C. Schapendonk
Steeds meer elektrische
auto's kunnen een caravan
trekken. De nieuwe Volvo
XC40 P8 Recharge bijvoor
beeld trekt een aanhanger tot
1500 kg en de Tesla Model X
zelfs tot 2270 kg. Het Duitse
magazine AutoBild reed met
een Audi e-Tron en 1500 kg
wegende caravan van Mün-
chen naar het Gardameer.
Die auto heeft volgens fa-
brieksopgave normaliter een
reikwijdte van 436 km. Maar
tijdens deze rit, deels door de
bergen, varieerde de actiera
dius van ruim 100 tot ruim
200 kilometer. Niet alleen het
trekken, ook de luchtweer-
stand van de caravan beperkt
het rijbereik.
Om te voorkomen dat de bat
terij daardoor gauw leeg
raakt, kun je hem volledig op
en ontladen en dat gaat ten
koste van de levensduur. Bij
de smartphone wordt dit voor
lief genomen, want vervangen
van de batterij is relatief
goedkoop.
Bij een auto gaat het echter
om vele duizenden euro's en
is het vervangen ook ingewik
kelder. Daarom kun je het
batterijenpakket van een auto
nooit volledig leeg trekken en
ook niet volledig opladen. Er
wordt een marge aange
houden van al
gauw 10 tot
20 procent.
Verder bevat
het batterij
systeem intelli
gente technologie
die bijvoorbeeld de op
timale temperatuur regelt
voor betere prestaties en een
langere levensduur.
Ik begrijp niet hoe autofabri
kanten kunnen zeggen dat
de batterijen van een elek
trische auto minimaal acht
jaar lang meegaan. In smart-
phones is het meestal na
twee, drie jaar wel gedaan
met de batterij.
—S.J. in 't Veld
De batterij van een smart-
phone is relatief klein, want
de telefoon moet zo
klein, plat en licht mo
gelijk zijn.
Artega Karo Isetta: heerlijk re»».