CORONAVIRUS Mensen zijn eenzaam en angstig door coronacrisis Post van jong vooroud Zeeuwse atleten j weten even niet waar ze voor trainenzeeland 11 Scholieren schrijven brieven aan mensen in verzorgingstehuizen De Luisterlijn (voorheen Sensoor) is dag en nacht beschikbaar voor mensen die behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek. Lande lijk voeren de vrijwilligers nu zo'n 1200 gesprekken per dag via de tele foon en 150 via de chat. Dat is 30 procent meer dan normaal. In Zeeland is dat niet anders. ,,Onze vrijwilligers draaien nu meer uren", zegt Den Hoedt. ,,Ge- lukkig hebben we een grote groep enthousiaste mensen die ook de noodzaak zien om op dit moment wat extra's te doen." Onzeker Veel bellers zeggen zich eenzaam te voelen. ,,Er is heel veel weggevallen voor mensen", zegt Den Hoedt. ,,Ze hebben geen dagbesteding en alles is gesloten. Ze missen het persoon lijk contact. Maar we krijgen ook mensen die zich zorgen maken, angstig zijn en zich onzeker voelen over wat er gaat gebeuren." De Luisterlijn wil, ook in deze tijd, vooral een luisterend oor bie den. ,,We horen wat er aan de hand is en als het nodig is, helpen we om bepaalde zaken op een rij te zetten of mee te denken. Maar het begint altijd met contact maken, laten blij ken dat we er voor diegene zijn." Kiek! De medewerkers van Kiek!, prak tijk voor kinder- en jeugdpsycho- logie in Middelburg en Goes, mer ken dat de problemen toenemen in de gezinnen die in behandeling zijn. ,,Het is ook zo'n rare situatie", zegt algemeen directeur Eva van den Dries-Wisse. ,,Het gaat vaak om kinderen die al wat somberder en angstiger zijn dan anderen. Dat wordt nu versterkt door het gebrek aan regelmaat en doordat het een wel heel spannende wereld is ge worden. Zij hebben daar veel last van." De begeleiding moet voorlopig in vrijwel alle gevallen op afstand gebeuren, via beeldbellen. ,,De be handelaars gaan daar heel creatief mee om", zegt Van den Dries. ,,Kinderen vinden het vaak moei- Niet alleen voor cliënten, maar voor iedereen die behoefte heeft aan een gesprek lijk om zich bij beeldbellen te con centreren op het gesprek. Daarom geven wij de ouders handvatten mee om als cotherapeut te funge ren. Dat leidt tot mooie leererva- ringen, zowel voor de ouders als voor de behandelaar." Bij Emergis, het Zeeuwse cen trum voor geestelijke gezondheids zorg, zijn vanwege de coronacrisis alle poliklinische afspraken en huisbezoeken voorlopig afgezegd. Cliënten die het moeilijk hebben, kunnen bellen. Daar wordt weinig gebruik van gemaakt, zegt woord voerster Nanon Doeland. ,,We zijn wel bezig met het op zetten van een luisterlijn, niet al leen voor cliënten, maar voor ie dereen die behoefte heeft aan een gesprek. Dat kan over zowel kleine als grote zorgen gaan", zegt Doe- land. ,,De lijn wordt binnenkort operationeel. Ook komt er een websitepagina met tips over hoe je jezelf staande kunt houden in deze tijd." It vrijdag 27 maart 2020 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl Kijk op de site bij /video s Houd-afstand-hesjes zijn nu al een succes HEINKENSZAND Het begon maandag met de aanvraag van één bedrijf uit Oost-Souburg, maar nu klopt de één na de ander aan bij drukkerij Capello in Heinkenszand. De reden: veilig heidshesjes met daarop een gebod om anderhalve meter af stand te houden. ,,Het begon met één klant waar van de monteurs bedden in el kaar zetten'', vertelt eigenaar Johan Capello. ,,Die hadden er last van dat mensen van dichtbij meekeken. Dus wilde hij zulke hesjes. Nu hebben we al 30 tot 35 aanvragen gehad. Zo'n hesje zorgt voor visuele communicatie. Het valt op, en als je de tekst leest, word je er gelijk aan herin nerd afstand te houden." ZEELAND5 Luisterlijn draait overuren De coronacrisis maakt mensen angstig en bezorgd. Dat merken zeker de vrijwilligers van de Luisterlijn, die overuren draaien om alle oproepen te beantwoor den. ,,De telefoon staat geen moment stil", zegt Hellen den Hoedt, trainer/begeleider bij de Luisterlijn in Zeeland. Rolf Bosboom Middelburg - Nanon Doeland, Emergis

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 25