accu in de gaten
s
Chic rijden met
klein rijbereik
IK
Jgf^
ÉL
7,3
17
Test
1
Ir"
deel afgevlakt raken, wat leidt tot
zogenoemde 'vierkante banden'. De
ANWB adviseert om de bandendruk
dan te verhogen: breng 0,5 bar meer
druk in de band aan dan is voorge
schreven voor jouw auto. Hierdoor
zakt de band iets minder door op één
punt en voorkom je dat er een vlakke
kant ontstaat.
Remmen
Hoe langer de auto onge
bruikt blijft, hoe groter de
kans dat de remmen op den
duur wat vast komen te zitten. Van
der Drift: ,,De remschoentjes die
ervoor zorgen dat de auto op de
handrem blijft staan, zouden zich
een beetje kunnen hechten aan het
materiaal, alsof ze bij wijze van
spreken vastgevroren raken. Dan
hebben we het echt over een periode
van langer dan een maand. In het
extreemste geval krijg je de auto dan
niet meer van zijn plek. In veruit de
meeste andere gevallen springt de
'verkleving' automatisch los op het
moment dat je wegrijdt en lost het
probleem zich vanzelf op.''
Beter is het om de auto, net als bij
vorst, bij langdurige stilstand in zijn
eerste versnelling te zetten in plaats
van op de handrem.
'Zodra je weer gaat rijden
en drie keer remt, is de
roest op de remschijven
alweer weg'
Brandstof
In theorie is het mogelijk dat
de brandstof in de auto zoda
nig veroudert, dat er veront
reiniging ontstaat in de tank. ,,Dat
wordt pas een issue na minimaal een
halfjaar stilstand'', zegt Van der Drift.
Roestvorming
Over roestvorming hoeven
we ons geen zorgen te ma
ken. „Niet wat de carrosserie
betreft, daarvoor is de kwaliteit van
een te hoog niveau. Wat je wel vaak
ziet bij auto's die een tijd hebben
stilgestaan vanwege vakantie, is dat
er roest ontstaat op de remschijven.
Maar zodra je weer gaat rijden en
drie keer remt, is die roestvorming
alweer weg.''
Binnen of buiten?
Waar parkeren we de auto
het best tijdens zijn ge
dwongen 'vakantie'? Als
het even kan: binnen. Een wagen die
twee maanden in weer en wind aan
de stoeprand staat, zal er minder
prettig aan toe zijn dan een auto in
een warme en droge stalling. De
gemiddelde levensduur van een auto
is echter niet voor niets achttien jaar;
hij wordt zo gemaakt dat-ie prima
onder alle omstandigheden buiten
kan blijven staan.
mVoordelen
Voor de auto zitten er ook
positieve kanten aan de
coronamaatregelen: hij moet
niet meer continu afremmen en
optrekken in de file.
Van der Drift: „Koppeling in,
koppeling los, elke keer weer op gang
komen, dat vergt veel meer inspan
ning van een wagen en levert veel
meer gebruikersslijtage op dan bij
een constante snelheid in de vijfde
versnelling over een vrijwel lege
snelweg rollen. Niet alleen voor een
automobilist, ook voor een auto zijn
dit de meest gunstige omstandig
heden.''
DS3 Crossback e-Tense (136 pk/100 kW),
vanaf €43.190
w
Ook deze DS is weer een
juweeltje. Het creatieve
design, de aandacht
voor detail, de afwer
king met mooie materi
alen: het ziet er allemaal
fraai uit.
Maar typisch DS is he
laas ook de onhandig
heid die je hier en daar
aantreft. Bijvoorbeeld
de knopjes van de raam
bediening die naast de
automaathendel geposi
tioneerd zijn. En de ach
terbank lijkt eerder een
strafbank, met zijn
kleine, hoge zijramen
en nogal krappe zit
ruimte. De bagage
ruimte is voor deze
klasse wel groot genoeg,
maar heeft als nadeel dat
je een ongelijke laadvloer
gepresenteerd krijgt na
het omklappen van de
bankleuning.
Goedkoop is de elektri
sche DS3 beslist niet:
vanaf 43.190 euro. Hele
maal als je je realiseert
dat hij je met opgeladen
batterijen minder ver
brengt dan de concur
rentie. Het 50 kWh bie
dende batterijenpakket
maakt volgens de bro
chure een actieradius tot
320 kilometer (WLTP)
mogelijk. Maar tijdens
deze test had de DS
moeite om boven de 200
km te komen. Dat is on
geveer de helft van wat
de elektrische SUV's van
Hyundai en Kia halen.
De hoge prijs is ook
niet terecht als je be
denkt dat de basisuitrus
ting te wensen overlaat.
Daarin ontbreekt een (ei-
gen) navigatiesysteem en
dat is bij een elektrische
auto onverteerbaar. Als
de batterijen bijna leeg
zijn, is een laadpaal soms
ver te zoeken. Ook zui
nige led-koplampen zijn
niet standaard, terwijl je
die vooral bij elektrische
auto's steeds vaker ziet.
Een ander gemis is digi
tale radio (DAB+), waar
voor je maar liefst 300
euro bijbetaalt.
De elektromotor
maakt een pittige rijstijl
mogelijk en de prima
wegligging past daar heel
goed bij. Verder valt de
comfortabele vering op
en héél bijzonder is de
stilte tijdens het rijden.
Je hoort de aandrijflijn
nóg minder dan bij an
dere auto's in deze prijs
klasse. —Niek Schenk
vrijdag 27 maart 2020
GO
JOS VAN DER DRIFT, ANWB
31I V i
De DS3 Crossback is een plaatje, maar uitrus
ting en rijbereik stellen teleur. foto's bart hoogveld
DS doet het altijd net
even anders en dat
geldt ook voor de al
lereerste elektrische
auto van dit merk: de
DS3 Crossback e-
Tense.
Creatieve vorm
geving. Fraaie af
werking. Heel erg stil.
Comfortabel.
Beperkt rijbereik.
Manco's in uitrus
ting. Hoge prijs. Straf
bank achterin.
De DS3 Crossback
e-Tense moet het
vooral hebben van zijn
creatieve vormgeving
en fraaie afwerking.
Ook de indrukwek
kende stilte in het in
terieur en het comfort
zijn sterke punten.
Maar met zijn rijbereik
en basisuitrusting
loopt hij achter.
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities