accu in de gaten s Chic rijden met klein rijbereik IK Jgf^ ÉL 7,3 17 Test 1 Ir" deel afgevlakt raken, wat leidt tot zogenoemde 'vierkante banden'. De ANWB adviseert om de bandendruk dan te verhogen: breng 0,5 bar meer druk in de band aan dan is voorge schreven voor jouw auto. Hierdoor zakt de band iets minder door op één punt en voorkom je dat er een vlakke kant ontstaat. Remmen Hoe langer de auto onge bruikt blijft, hoe groter de kans dat de remmen op den duur wat vast komen te zitten. Van der Drift: ,,De remschoentjes die ervoor zorgen dat de auto op de handrem blijft staan, zouden zich een beetje kunnen hechten aan het materiaal, alsof ze bij wijze van spreken vastgevroren raken. Dan hebben we het echt over een periode van langer dan een maand. In het extreemste geval krijg je de auto dan niet meer van zijn plek. In veruit de meeste andere gevallen springt de 'verkleving' automatisch los op het moment dat je wegrijdt en lost het probleem zich vanzelf op.'' Beter is het om de auto, net als bij vorst, bij langdurige stilstand in zijn eerste versnelling te zetten in plaats van op de handrem. 'Zodra je weer gaat rijden en drie keer remt, is de roest op de remschijven alweer weg' Brandstof In theorie is het mogelijk dat de brandstof in de auto zoda nig veroudert, dat er veront reiniging ontstaat in de tank. ,,Dat wordt pas een issue na minimaal een halfjaar stilstand'', zegt Van der Drift. Roestvorming Over roestvorming hoeven we ons geen zorgen te ma ken. „Niet wat de carrosserie betreft, daarvoor is de kwaliteit van een te hoog niveau. Wat je wel vaak ziet bij auto's die een tijd hebben stilgestaan vanwege vakantie, is dat er roest ontstaat op de remschijven. Maar zodra je weer gaat rijden en drie keer remt, is die roestvorming alweer weg.'' Binnen of buiten? Waar parkeren we de auto het best tijdens zijn ge dwongen 'vakantie'? Als het even kan: binnen. Een wagen die twee maanden in weer en wind aan de stoeprand staat, zal er minder prettig aan toe zijn dan een auto in een warme en droge stalling. De gemiddelde levensduur van een auto is echter niet voor niets achttien jaar; hij wordt zo gemaakt dat-ie prima onder alle omstandigheden buiten kan blijven staan. mVoordelen Voor de auto zitten er ook positieve kanten aan de coronamaatregelen: hij moet niet meer continu afremmen en optrekken in de file. Van der Drift: „Koppeling in, koppeling los, elke keer weer op gang komen, dat vergt veel meer inspan ning van een wagen en levert veel meer gebruikersslijtage op dan bij een constante snelheid in de vijfde versnelling over een vrijwel lege snelweg rollen. Niet alleen voor een automobilist, ook voor een auto zijn dit de meest gunstige omstandig heden.'' DS3 Crossback e-Tense (136 pk/100 kW), vanaf €43.190 w Ook deze DS is weer een juweeltje. Het creatieve design, de aandacht voor detail, de afwer king met mooie materi alen: het ziet er allemaal fraai uit. Maar typisch DS is he laas ook de onhandig heid die je hier en daar aantreft. Bijvoorbeeld de knopjes van de raam bediening die naast de automaathendel geposi tioneerd zijn. En de ach terbank lijkt eerder een strafbank, met zijn kleine, hoge zijramen en nogal krappe zit ruimte. De bagage ruimte is voor deze klasse wel groot genoeg, maar heeft als nadeel dat je een ongelijke laadvloer gepresenteerd krijgt na het omklappen van de bankleuning. Goedkoop is de elektri sche DS3 beslist niet: vanaf 43.190 euro. Hele maal als je je realiseert dat hij je met opgeladen batterijen minder ver brengt dan de concur rentie. Het 50 kWh bie dende batterijenpakket maakt volgens de bro chure een actieradius tot 320 kilometer (WLTP) mogelijk. Maar tijdens deze test had de DS moeite om boven de 200 km te komen. Dat is on geveer de helft van wat de elektrische SUV's van Hyundai en Kia halen. De hoge prijs is ook niet terecht als je be denkt dat de basisuitrus ting te wensen overlaat. Daarin ontbreekt een (ei- gen) navigatiesysteem en dat is bij een elektrische auto onverteerbaar. Als de batterijen bijna leeg zijn, is een laadpaal soms ver te zoeken. Ook zui nige led-koplampen zijn niet standaard, terwijl je die vooral bij elektrische auto's steeds vaker ziet. Een ander gemis is digi tale radio (DAB+), waar voor je maar liefst 300 euro bijbetaalt. De elektromotor maakt een pittige rijstijl mogelijk en de prima wegligging past daar heel goed bij. Verder valt de comfortabele vering op en héél bijzonder is de stilte tijdens het rijden. Je hoort de aandrijflijn nóg minder dan bij an dere auto's in deze prijs klasse. —Niek Schenk vrijdag 27 maart 2020 GO JOS VAN DER DRIFT, ANWB 31I V i De DS3 Crossback is een plaatje, maar uitrus ting en rijbereik stellen teleur. foto's bart hoogveld DS doet het altijd net even anders en dat geldt ook voor de al lereerste elektrische auto van dit merk: de DS3 Crossback e- Tense. Creatieve vorm geving. Fraaie af werking. Heel erg stil. Comfortabel. Beperkt rijbereik. Manco's in uitrus ting. Hoge prijs. Straf bank achterin. De DS3 Crossback e-Tense moet het vooral hebben van zijn creatieve vormgeving en fraaie afwerking. Ook de indrukwek kende stilte in het in terieur en het comfort zijn sterke punten. Maar met zijn rijbereik en basisuitrusting loopt hij achter. Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17