AUTO Maak af en toe een ritje en houd de 16 VRAAG ANTWOORD Nu veel Nederlanders noodgedwongen thuiswerken en nauwelijks meer op pad zijn, staat de auto dagenlang ongebruikt voor de deur. Weg zijn de files. Goed voor het milieu en voor de portemonnee. Maar kan de auto dat wel hebben? izn Waarom geen test met vorst voor elektrische auto's? De politie mag soms nog wel harder rijden Is mijn camper toch een vrachtauto? j oon-werkverkeer, rit jes naar de sportclub of een restaurant. Wat begin deze maand nog zo vanzelfsprekend was, is ineens niet meer. De corona crisis heeft onze mobiliteit drastisch ingeperkt. Tot zeker 6 april staat de auto vrijwel buitenspel voor iedereen die er beroepshalve zonder kan. ,,Als je de auto niet meer dagelijks gebruikt, is het aan te raden hem in ieder geval één keer per week even te gebruiken'', adviseert Jos van der Drift, auto-expert van de ANWB. ,,We moeten allemaal boodschappen doen en een rit van een kwartier heen en een kwartier terug is al voldoende. Dat is ook het advies van onze Wegenwacht.'' De huidige thuiswerkperiode van drie weken is nog te vergelijken met de zomervakantie: kort genoeg om na terugkeer van je zonbestemming probleemloos de auto weer te kun nen starten. Anders wordt het als de coronamaatregelen met nog eens drie weken of meer verlengd worden. In dat geval kunnen problemen ont staan met de accu, banden, remmen en brandstof in de tank. Dan is het volgens de ANWB zinvol om preven tief te werk te gaan. - „Staat je auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken", zegt Van der Drift „Een auto heeft namelijk stille verbruikers: slapende componenten die door de accu van stroom voorzien moeten blijven worden, anders werken ze niet meer. Zelfs het simpelste klokje in een auto zorgt voor een kleine stroomafname. Stel dat het zover komt dat we misschien anderhalve maand of langer niet kunnen rijden, dan kan er een accuprobleem ont staan.'' Daar is volgens Van der Drift een voudig iets aan te doen. ,,In theorie zou je de accu uit de auto kunnen halen, maar met zoveel elektronica aan boord verlies je daardoor in één klap heel veel van je instellingen en dat is bij moderne auto's niet slim. Een beter idee is het om een druppel lader aan de accu te hangen. Dan kan de accu gewoon in de auto blijven en wordt hij heel langzaam weer opgeladen.'' Bij elektrische auto's zit dat anders. ,,Het accupakket van een elektrische auto kun je niet helemaal vergelijken met de startaccu van een gewone auto'', legt Van der Drift uit. ,,Bij zo'n batterijenpakket is er niet veel stroomafname als-ie lange tijd stil staat. En verder: elektrische auto's communiceren vaak via een app, waarmee je via je telefoon kunt afle zen hoeveel rijbereik de auto nog heeft. In dit geval zou je de app tijde lijk kunnen uitschakelen: scheelt weer in het stroomverbruik van de auto.'' Banden Ook de banden kunnen wat extra zorg gebruiken als het echt een zaak van lange adem wordt. Door permanent op de zelfde plek te staan kan het onderste DRUPPELEN vrijdag 27 maart 2020 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto's niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan tes ten met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is. —Eddy Cretier Regelmatig testen journalis ten elektrische auto's ook bij vriestemperaturen. De NAF, de Noorse zusterorganisatie van de ANWB, deed dat nog afgelopen januari met twintig elektrische modellen. Daarbij bleek opnieuw dat de reik wijdte bij temperaturen onder het vriespunt flink achteruit gaat. Maar er waren ook grote verschillen. De Opel Ampera-e kwam 29,8 procent minder ver dan de WLTP-reik- wijdte beloofde. De Hyundai Kona Electric leverde even wel onder dezelfde omstan digheden slechts 9,9 procent in. Gemiddeld kwamen de ge teste auto's 20 procent min der ver door de kou. Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verant woord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met ver keershandhaving, persoons beveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoorde lijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onver antwoord rijden, word je op het matje geroepen. —Richard Valenteijn, oa. mo torrijder politie Noord-Holland Dank voor deze toelichting. Onlangs heb ik het toege stane gewicht van mijn cam per laten verhogen van 3500 naar 3850 kg. Volgens de RDW blijft mijn camper daarmee een personenauto. Geldt het bord 'Inrijverbod vrachtauto's' (C7) nu wel of niet voor mijn camper? En hoe zit het met de maxi mumsnelheid? —Joep Gudde Er verandert niets. Campers worden als personenauto of als bedrijfsauto geregis treerd, maar nooit als vracht auto. Een vrachtauto is vol gens de verkeerswet namelijk een motorvoertuig dat niet is ingericht voor het vervoer van personen. Maar in andere landen, ook binnen de Euro pese Unie, wordt een zware camper in de regelgeving soms wél als vrachtauto aan gemerkt. Meer informatie daarover geeft de Neder landse Kampeerauto Club (NKC). Auto in ruste: zo houd je hem fit SVEN REMIJNSEN r ACCU 3r :i£ Maak elke week een ritje, adviseert de Wegenwacht. Een druppellader is een apparaatje dat de accu van een auto, de naam zegt het al, druppelsgewijs oplaadt. Hij is een voudig te bedienen: je klikt de klemmen van de lader vast aan de accupolen, steekt de stekker in het stopcontact en kiest een laadmodus. Een normale druppellader (verkrijgbaar vanaf circa 25 euro) werkt met een spanning van 12 volt en een stroomsterkte van 2 ampère.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16