AUTO
Maak af en toe een ritje en houd de
16
VRAAG ANTWOORD
Nu veel Nederlanders noodgedwongen
thuiswerken en nauwelijks meer op pad
zijn, staat de auto dagenlang ongebruikt
voor de deur. Weg zijn de files. Goed voor
het milieu en voor de portemonnee. Maar
kan de auto dat wel hebben?
izn
Waarom geen test
met vorst voor
elektrische auto's?
De politie mag
soms nog wel
harder rijden
Is mijn camper
toch een
vrachtauto?
j oon-werkverkeer, rit
jes naar de sportclub of
een restaurant. Wat
begin deze maand nog
zo vanzelfsprekend
was, is ineens niet meer. De corona
crisis heeft onze mobiliteit drastisch
ingeperkt. Tot zeker 6 april staat de
auto vrijwel buitenspel voor iedereen
die er beroepshalve zonder kan.
,,Als je de auto niet meer dagelijks
gebruikt, is het aan te raden hem in
ieder geval één keer per week even te
gebruiken'', adviseert Jos van der
Drift, auto-expert van de ANWB.
,,We moeten allemaal boodschappen
doen en een rit van een kwartier
heen en een kwartier terug is al
voldoende. Dat is ook het advies van
onze Wegenwacht.''
De huidige thuiswerkperiode van
drie weken is nog te vergelijken met
de zomervakantie: kort genoeg om
na terugkeer van je zonbestemming
probleemloos de auto weer te kun
nen starten. Anders wordt het als de
coronamaatregelen met nog eens drie
weken of meer verlengd worden. In
dat geval kunnen problemen ont
staan met de accu, banden, remmen
en brandstof in de tank. Dan is het
volgens de ANWB zinvol om preven
tief te werk te gaan.
-
„Staat je auto langer dan
drie weken stil, dan zou de
accu wat uitgeput kunnen
raken", zegt Van der Drift „Een auto
heeft namelijk stille verbruikers:
slapende componenten die door de
accu van stroom voorzien moeten
blijven worden, anders werken ze
niet meer. Zelfs het simpelste klokje
in een auto zorgt voor een kleine
stroomafname. Stel dat het zover
komt dat we misschien anderhalve
maand of langer niet kunnen rijden,
dan kan er een accuprobleem ont
staan.''
Daar is volgens Van der Drift een
voudig iets aan te doen. ,,In theorie
zou je de accu uit de auto kunnen
halen, maar met zoveel elektronica
aan boord verlies je daardoor in één
klap heel veel van je instellingen en
dat is bij moderne auto's niet slim.
Een beter idee is het om een druppel
lader aan de accu te hangen. Dan kan
de accu gewoon in de auto blijven
en wordt hij heel langzaam weer
opgeladen.''
Bij elektrische auto's zit dat anders.
,,Het accupakket van een elektrische
auto kun je niet helemaal vergelijken
met de startaccu van een gewone
auto'', legt Van der Drift uit. ,,Bij zo'n
batterijenpakket is er niet veel
stroomafname als-ie lange tijd stil
staat. En verder: elektrische auto's
communiceren vaak via een app,
waarmee je via je telefoon kunt afle
zen hoeveel rijbereik de auto nog
heeft. In dit geval zou je de app tijde
lijk kunnen uitschakelen: scheelt
weer in het stroomverbruik van de
auto.''
Banden
Ook de banden kunnen wat
extra zorg gebruiken als het
echt een zaak van lange
adem wordt. Door permanent op de
zelfde plek te staan kan het onderste
DRUPPELEN
vrijdag 27 maart 2020
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
De elektrische auto wordt
beschreven als een wonder
voor de toekomst. Maar
waarom worden elektrische
auto's niet getest bij vorst,
zoals autojournalist Fred
van der Vlugt dat vroeger
deed? Zet ze twee dagen in
een koelcel en ga dan tes
ten met de verwarming en
verlichting aan. Hoe ver kom
je dan? Ik heb elektronica
gestudeerd en kwam er al
vroeg achter dat bij lage
temperaturen de accu altijd
het zwakke punt is.
—Eddy Cretier
Regelmatig testen journalis
ten elektrische auto's ook bij
vriestemperaturen. De NAF,
de Noorse zusterorganisatie
van de ANWB, deed dat nog
afgelopen januari met twintig
elektrische modellen. Daarbij
bleek opnieuw dat de reik
wijdte bij temperaturen onder
het vriespunt flink achteruit
gaat. Maar er waren ook
grote verschillen. De Opel
Ampera-e kwam 29,8 procent
minder ver dan de WLTP-reik-
wijdte beloofde. De Hyundai
Kona Electric leverde even
wel onder dezelfde omstan
digheden slechts 9,9 procent
in. Gemiddeld kwamen de ge
teste auto's 20 procent min
der ver door de kou.
Een lezer vroeg laatst of de
politie de maximumsnelheid
met meer dan 40 km/u mag
overschrijden. Ja, dat mag
als het nodig is voor ons
werk en als het ook veilig
kan. In onze brancherichtlijn
staat dat je mag afwijken,
mits het nodig en verant
woord is. Bovendien moeten
wij dit melden. Vrijgesteld
van deze meldplicht zijn
eenheden belast met ver
keershandhaving, persoons
beveiliging, arrestatieteams
et cetera. Als bestuurder
blijf je altijd verantwoorde
lijk voor je gedrag en als je
brokken maakt door onver
antwoord rijden, word je op
het matje geroepen.
—Richard Valenteijn, oa. mo
torrijder politie Noord-Holland
Dank voor deze toelichting.
Onlangs heb ik het toege
stane gewicht van mijn cam
per laten verhogen van
3500 naar 3850 kg. Volgens
de RDW blijft mijn camper
daarmee een personenauto.
Geldt het bord 'Inrijverbod
vrachtauto's' (C7) nu wel of
niet voor mijn camper? En
hoe zit het met de maxi
mumsnelheid?
—Joep Gudde
Er verandert niets. Campers
worden als personenauto of
als bedrijfsauto geregis
treerd, maar nooit als vracht
auto. Een vrachtauto is vol
gens de verkeerswet namelijk
een motorvoertuig dat niet is
ingericht voor het vervoer van
personen. Maar in andere
landen, ook binnen de Euro
pese Unie, wordt een zware
camper in de regelgeving
soms wél als vrachtauto aan
gemerkt. Meer informatie
daarover geeft de Neder
landse Kampeerauto Club
(NKC).
Auto in
ruste: zo
houd je
hem fit
SVEN REMIJNSEN
r ACCU
3r :i£
Maak elke week
een ritje, adviseert
de Wegenwacht.
Een druppellader is
een apparaatje dat
de accu van een
auto, de naam zegt
het al, druppelsgewijs
oplaadt. Hij is een
voudig te bedienen:
je klikt de klemmen
van de lader vast aan
de accupolen, steekt
de stekker in het
stopcontact en kiest
een laadmodus. Een
normale druppellader
(verkrijgbaar vanaf
circa 25 euro) werkt
met een spanning
van 12 volt en een
stroomsterkte van 2
ampère.