Groene
E
<l>
\^m
CORONAVIRUS
14
PSYCHOLOGELD
De benzineprijs is fors gedaald, maar dat leidt niet tot
extra drukte bij de pomp. Integendeel, de verkoop is de
laatste weken door de coronacrisis met dertig procent
ingezakt. De pomphouders klagen steen en been.
Basic-Fit
r
en lichtpuntje is altijd welkom in deze rare
tijd. Sommigen vinden dat in het feit dat er
door de coronacrisis minder luchtvervuiling
is. Onze CO2- en stikstofuitstoot daalt fors in deze
weken. Hoe ironisch: de impact van Covid-19 is
waarschijnlijk veel groter dan de verlaging van de
maximumsnelheid naar 100 kilometer, die zo veel
voeten in de aarde had. Als het was toegestaan, zou
je nu lekker met de hele familie langs de A2 kun
nen picknicken.
is eerder logisch dan hoopvol. Als de hele mens
heid zou uitsterven, is dat nog beter voor het kli
maat. Maar dat willen we niet. Op lange termijn
vrees ik dat de coronacrisis eerder slecht is voor het
klimaat. Hoewel 2020 vooraf werd bestempeld als
het jaar van het klimaat, is de aandacht voor het
onderwerp totaal verslapt. Voorbereidingen voor
klimaattoppen worden stil gelegd. En ook over het
ambitieuze klimaatplan van Frans Timmermans
hoor je weinig meer. Wie nu nu over klimaat, mi
lieu of biodiversiteit begint, wekt vooral irritatie
op. Dat snap ik. Alsof je een vliegtuigpassagier tij
dens een noodlanding een preek geeft over gezond
eten. Hallo, er zijn acutere problemen nu.
Het Journaal had afgelopen
week, voorafgaand aan het
weerbericht, een kort item
over de steeds warmer wor
dende lentes in Nederland,
vanwege de opwarming van de
aarde. Ik zapte weg. Het weer
bericht was het enige vrolijke
moment van het hele journaal
en nu was dat ook al besmet.
Als de
mensheid
zou
uitsterven
is dat nog
beter voor
het klimaat
Gelukkig is er ook een posi
tiever scenario - na bijna
twee weken thuis 'werken' met
man en kind ben ik bijna een volleerd omdenker
geworden. Na de 'intelligente lockdown' moet een
groot deel van de economie weer worden opge
bouwd. Het kabinet kan haar geld steken in het
herstel van banen bij vervuilende bedrijven als
KLM. Maar de staatssteun, die na de coronacrisis
ongetwijfeld nodig is, kan ook worden gestoken in
het (internationale) openbaar vervoer. De ham
vraag is: gaat de overheid na deze crisis haar geld
steken in grijze of in groene bedrijven? Het zou
mooi zijn als we straks met iedere euro staatssteun
zowel de economische als de klimaatcrisis zouden
aanpakken.
grijze naar een groene(re) economie. Niet omdat
we nu onze vliegreis moeten cancelen of niet meer
met de auto naar ons werk kunnen. Dat is vooral
zuur, en helpt weinig op de lange termijn. Maar
omdat, helaas, een deel van de oude economie ka
pot gaat. En als we die dan toch, met overheids
steun, opnieuw moeten opbouwen, laten we er
dan alsjeblieft het beste van maken.
Galapagos
Ahold
Delhaize
Unibail
Rodamco
In België zijn er al benzinepompen
waar je voor minder dan een euro een
liter benzine kunt krijgen. In Neder
land liggen de prijzen zo rond de 1,50
euro - ook een stuk minder dan de
1,80 euro die twee maanden geleden
nog als adviesprijs gold.
Zo'n lage prijs zorgt meestal voor
extra drukte. Maar het is rustiger dan
ooit bij de pomp. ,,De benzineverko
pen zijn 30 tot 35 procent lager dan
normaal'', zegt Tim Schoenmakers
van Beta, de organisatie van onafhan
kelijke benzinepomp-exploitanten.
„Normaal zie je juist een toename van
de benzineverkopen bij dalende prij
zen.''
De oorzaak is de uitbraak van het
coronavirus. Mensen werken massaal
thuis, waardoor het woon-werkver-
keer flink is verminderd. ,,Ook zake
lijke afspraken zijn afgezegd. Mensen
die normaal het hele land afreizen, zit
ten nu thuis achter de telefoon'', aldus
Schoenmakers. En een ritje naar oma
of een uitje zit er voorlopig ook niet in.
De lage prijs is nu een extra probleem
voor de pomphouders. ,,Ze hebben de
benzine soms tegen hogere prijzen in
gekocht dan de prijs waartegen ze die
nu kunnen verkopen. Dat is een extra
strop.'' Voor pomphouders zit er niets
anders op dan duimen te draaien. Slui
ten is niet aan de orde. ,,Wij zijn een
vitale sector en mogen niet sluiten'',
verduidelijkt Schoenmakers.
De lage benzineprijs zal nog wel
even aanhouden. De laatste weken
daalt de vraag naar olie snel. De econo
mie krimpt door de corona-uitbraak:
er is minder transport en de lucht
vaart ligt bijna stil. Steeds meer landen
dragen hun burgers op thuis te blijven.
Minder auto- en vrachtverkeer zorgt
direct voor minder vraag naar olie.
,,Die vraagschok komt boven op de
aanbodschok van enkele weken gele
den'', zegt Hans van Cleef, sectorban
kier energie bij ABN Amro. Van Cleef
doelt op de prijsoorlog die Saoedi-Ara-
bië startte na een mislukt overleg met
Rusland over verdere productiebeper
king. De Russen gaven aan niets te
zien in een nieuwe productiebeper
king. De vorige keren dat de Russen en
de Opec-landen dat deden, leidde dat
tot een vergroting van de productie in
de VS. De schalieolieproducenten in
de VS profiteerden zo van de gestegen
olieprijs, de Russen en Opec-landen
hadden alleen de nadelen.
De Russen hadden nog een andere
reden om de productie hoog, en de
prijs laag te houden. De Amerikaanse
schalieolieproducenten zijn zwaar ge
financierd met kredieten. Een lage
prijs maakt het moeilijk voor ze om
geld te verdienen en de schulden af te
betalen. De Russen hopen zo een ge
duchte concurrent uit de markt te
drukken.
Saoedi-Arabië reageerde woedend
op de Russische weigering minder te
produceren en kondigde aan juist
meer olie op te gaan pompen. Tegelijk
bood het klanten van Russische olie
grote kortingen aan als ze hun olie
donderdag 26 maart 2020
Neem plaats op
de sofa van Irene
van den Berg. Zij
analyseert iedere
week ons econo
misch gedrag.
Het stemt mij niet vrolijk. De daling van de CO2
Ik bespeur het ook bij mezelf.
De coronacrisis kan een overgang zijn van een
Reageren? economie@dpgmedia.nl
Eindelijk weer
winst voor de
sportschoolke
ten, en meteen
een enorme.
De biotechno-
loog voerde de
AEX aan giste
ren.
Het supermarkt
concern draait
als een tierelier,
maar de beleg
gers kochten lie
ver andere aan
delen.
UK
Het winkelvast-
goedconcern
was de grootste
verliezer bij de
hoofdfondsen.
E
o
PC
- li
- IPP*?
aan de pomp
Peet Vogels
Rotterdam
De benzineverkopen
zijn 30 tot 35 procent
lager dan normaal.