Groene E <l> \^m CORONAVIRUS 14 PSYCHOLOGELD De benzineprijs is fors gedaald, maar dat leidt niet tot extra drukte bij de pomp. Integendeel, de verkoop is de laatste weken door de coronacrisis met dertig procent ingezakt. De pomphouders klagen steen en been. Basic-Fit r en lichtpuntje is altijd welkom in deze rare tijd. Sommigen vinden dat in het feit dat er door de coronacrisis minder luchtvervuiling is. Onze CO2- en stikstofuitstoot daalt fors in deze weken. Hoe ironisch: de impact van Covid-19 is waarschijnlijk veel groter dan de verlaging van de maximumsnelheid naar 100 kilometer, die zo veel voeten in de aarde had. Als het was toegestaan, zou je nu lekker met de hele familie langs de A2 kun nen picknicken. is eerder logisch dan hoopvol. Als de hele mens heid zou uitsterven, is dat nog beter voor het kli maat. Maar dat willen we niet. Op lange termijn vrees ik dat de coronacrisis eerder slecht is voor het klimaat. Hoewel 2020 vooraf werd bestempeld als het jaar van het klimaat, is de aandacht voor het onderwerp totaal verslapt. Voorbereidingen voor klimaattoppen worden stil gelegd. En ook over het ambitieuze klimaatplan van Frans Timmermans hoor je weinig meer. Wie nu nu over klimaat, mi lieu of biodiversiteit begint, wekt vooral irritatie op. Dat snap ik. Alsof je een vliegtuigpassagier tij dens een noodlanding een preek geeft over gezond eten. Hallo, er zijn acutere problemen nu. Het Journaal had afgelopen week, voorafgaand aan het weerbericht, een kort item over de steeds warmer wor dende lentes in Nederland, vanwege de opwarming van de aarde. Ik zapte weg. Het weer bericht was het enige vrolijke moment van het hele journaal en nu was dat ook al besmet. Als de mensheid zou uitsterven is dat nog beter voor het klimaat Gelukkig is er ook een posi tiever scenario - na bijna twee weken thuis 'werken' met man en kind ben ik bijna een volleerd omdenker geworden. Na de 'intelligente lockdown' moet een groot deel van de economie weer worden opge bouwd. Het kabinet kan haar geld steken in het herstel van banen bij vervuilende bedrijven als KLM. Maar de staatssteun, die na de coronacrisis ongetwijfeld nodig is, kan ook worden gestoken in het (internationale) openbaar vervoer. De ham vraag is: gaat de overheid na deze crisis haar geld steken in grijze of in groene bedrijven? Het zou mooi zijn als we straks met iedere euro staatssteun zowel de economische als de klimaatcrisis zouden aanpakken. grijze naar een groene(re) economie. Niet omdat we nu onze vliegreis moeten cancelen of niet meer met de auto naar ons werk kunnen. Dat is vooral zuur, en helpt weinig op de lange termijn. Maar omdat, helaas, een deel van de oude economie ka pot gaat. En als we die dan toch, met overheids steun, opnieuw moeten opbouwen, laten we er dan alsjeblieft het beste van maken. Galapagos Ahold Delhaize Unibail Rodamco In België zijn er al benzinepompen waar je voor minder dan een euro een liter benzine kunt krijgen. In Neder land liggen de prijzen zo rond de 1,50 euro - ook een stuk minder dan de 1,80 euro die twee maanden geleden nog als adviesprijs gold. Zo'n lage prijs zorgt meestal voor extra drukte. Maar het is rustiger dan ooit bij de pomp. ,,De benzineverko pen zijn 30 tot 35 procent lager dan normaal'', zegt Tim Schoenmakers van Beta, de organisatie van onafhan kelijke benzinepomp-exploitanten. „Normaal zie je juist een toename van de benzineverkopen bij dalende prij zen.'' De oorzaak is de uitbraak van het coronavirus. Mensen werken massaal thuis, waardoor het woon-werkver- keer flink is verminderd. ,,Ook zake lijke afspraken zijn afgezegd. Mensen die normaal het hele land afreizen, zit ten nu thuis achter de telefoon'', aldus Schoenmakers. En een ritje naar oma of een uitje zit er voorlopig ook niet in. De lage prijs is nu een extra probleem voor de pomphouders. ,,Ze hebben de benzine soms tegen hogere prijzen in gekocht dan de prijs waartegen ze die nu kunnen verkopen. Dat is een extra strop.'' Voor pomphouders zit er niets anders op dan duimen te draaien. Slui ten is niet aan de orde. ,,Wij zijn een vitale sector en mogen niet sluiten'', verduidelijkt Schoenmakers. De lage benzineprijs zal nog wel even aanhouden. De laatste weken daalt de vraag naar olie snel. De econo mie krimpt door de corona-uitbraak: er is minder transport en de lucht vaart ligt bijna stil. Steeds meer landen dragen hun burgers op thuis te blijven. Minder auto- en vrachtverkeer zorgt direct voor minder vraag naar olie. ,,Die vraagschok komt boven op de aanbodschok van enkele weken gele den'', zegt Hans van Cleef, sectorban kier energie bij ABN Amro. Van Cleef doelt op de prijsoorlog die Saoedi-Ara- bië startte na een mislukt overleg met Rusland over verdere productiebeper king. De Russen gaven aan niets te zien in een nieuwe productiebeper king. De vorige keren dat de Russen en de Opec-landen dat deden, leidde dat tot een vergroting van de productie in de VS. De schalieolieproducenten in de VS profiteerden zo van de gestegen olieprijs, de Russen en Opec-landen hadden alleen de nadelen. De Russen hadden nog een andere reden om de productie hoog, en de prijs laag te houden. De Amerikaanse schalieolieproducenten zijn zwaar ge financierd met kredieten. Een lage prijs maakt het moeilijk voor ze om geld te verdienen en de schulden af te betalen. De Russen hopen zo een ge duchte concurrent uit de markt te drukken. Saoedi-Arabië reageerde woedend op de Russische weigering minder te produceren en kondigde aan juist meer olie op te gaan pompen. Tegelijk bood het klanten van Russische olie grote kortingen aan als ze hun olie donderdag 26 maart 2020 Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag. Het stemt mij niet vrolijk. De daling van de CO2 Ik bespeur het ook bij mezelf. De coronacrisis kan een overgang zijn van een Reageren? economie@dpgmedia.nl Eindelijk weer winst voor de sportschoolke ten, en meteen een enorme. De biotechno- loog voerde de AEX aan giste ren. Het supermarkt concern draait als een tierelier, maar de beleg gers kochten lie ver andere aan delen. UK Het winkelvast- goedconcern was de grootste verliezer bij de hoofdfondsen. E o PC - li - IPP*? aan de pomp Peet Vogels Rotterdam De benzineverkopen zijn 30 tot 35 procent lager dan normaal.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 14