'Matthijs gaat tot aan zijn 75ste horen of hij een rentree overweegt met DWDD 1 'Iets drinken na afloop? Vergeet het maar' 'Matthijs heeft Nederland iets meer beschaafd' 'Een warming-up als die van Maradona' rijtje met Mies, Sonja en Willem Duys' 'Dat ene muzikale minuutje was fantastisch' NIEUWS 13 Na warming-up als geweldige amuse kon het hoofdgerecht niet misgaan Peter R. de Vries Claudia de Breij Hugo Borst Özcan Akyol Giel Beelen donderdag 26 maart 2020 ,,Als je bijna tachtig keer bij Matthijs hebt gezeten, ga je dingen herkennen. Een man van vaste gewoonten. Hij zegt dan, na af loop: 'Als u nog naar mijn gewaardeerde collegae (wijst naar studio van Pauw, Jinek etc.) gaat, dan wens ik u voor straks een ge noeglijke avond. Gaat u naar huis... rijdt u dan vooral voorzichtig en als u hier bene den in de bar nog iets gaat drinken, dan zien we elkaar ongetwijfeld zo nog even'. Ik heb dat 78 keer zo gehoord. Nooit moge lijk, wellicht of misschien, maar altijd on getwijfeld. Matthijs wekt hier de sympa thieke illusie dat hij nog even het glas zal heffen met zijn pu bliek. De werkelijk heid is dat hij sinds jaar en dag zijn jas aantrekt, de tafelgas ten een hand geeft en via de achteruitgang ongezien in de reeds wachtende taxi stapt. Matthijs is een man die dit kan maken. Nooit heeft iemand tegen hem gezegd: wat klets je nou steeds, je gaat nooit wat drin ken...!? Nee, we begrepen hem. Het publiek moest het gevoel hebben dat zij met Mat- thijs iets hadden kunnen drinkenNaast DWDD zelf zijn dit van die typische Mat- thijs-ritueeltjes die ik zal missen. Want Matthijs is een fenomeen. Meesterlijk. Van de Grote Drie de beste. Ja, ongetwijfeld." ,,Of je er nu van houdt of niet, niemand kan er omheen dat Matthijs Nederland iets meer heeft beschaafd. Hij is het tegenover gestelde van een barbaar. Opera, wanneer is dat nou prime time op tv? Een enorme verdienste. Dat is een erfenis die een nieuwe generatie tv-makers met zich meeneemt. Want als je een jaar of 10 was toen De Wereld Draait Door begon, dan ben je nu 25 en opge groeid met het idee dat het normaal is dat er op tv wordt gepraat over literatuur, we tenschap of klassieke muziek. Matthijs heeft laten zien dat het onderschatten van het publiek nergens voor nodig is. Ik denk dat we het allemaal leuk vinden om seri eus genomen te worden, alleen gebeurt dat vaak niet, onder anderen door tv-ma kers. We begrijpen niet hoe het heelal in elkaar steekt, maar aan tafel bij DWDD deed Matthijs een poging, met veel en thousiasme. Een goed humeur, noemde hij dat zelf. Dat is een Ollie B. Bommel achtige uitdrukking, ontzettend be schaafd. Hij heeft iets uncools cool weten te maken." De constante van DWDD zat 'm denk ik in de warming-up. Ken je die sessie van Diego Maradona? Op de muziek van de hit van Opus, Live is life, houdt 's wereld beste voetballer een balletje hoog. Losse veters. Alles doet mee. Naast de voeten, de knieën, de schouders, borst en hoofd. Diego excelleert en is volkomen ontspan nen. Zo moet je het begin van het pro gramma DWDD zien. De show begon ei genlijk al een halfuur eerder. Matthijs wordt met gejuich ontvangen in een volle, mooi uitgelichte studio. Hij introduceert zijn gasten. Sinds Wynia een tandem vormde met Matthijs is er veel meer mu ziek. Aangemoedigd door Matthijs spelen die muzikanten vooraf wat. Er ontstaan dwarsverbanden, jamsessies. Man, het swingt soms de pan uit. Iedereen geniet, Matthijs voorop. Er wordt gelachen. Ieder een die wat durft mag los gaan. Iemand uit het publiek leest voor de reclame live de au tocue. Alle gasten de den een keer gedich ten uit het hoofd. Dan kun je als tafelheer niet achterblijven. Godzijdank had ik er ook een paraat. Meestal werd nog Matthijs' favoriet Res pect van Aretha Franklin keihard gedraaid. Ik dacht als tafelheer in afwachting wel- eens: Jezus, beter dan nu kan het vanavond niet worden. Maar de toon was gezet. Matthijs begon om 7 uur goedbeschouwd midden in het programma. De warming- up bleek een geweldige amuse, maar het hoofdgerecht kon niet meer misgaan. Matthijs stopt nu, maar geloof me, hij gaat tot aan zijn 75ste horen of hij niet een rentree overweegt met DWDD. Matthijs kan goed bewonderen, maar als iemand op zijn donder moest krijgen, loste hij dat ook charmant op -Özcan Akyol ,,Sommige kroegen zijn doodsaai. Andere puilen iedere week uit, vol met leuke be zoekers en goede gesprekken. Dit komt meestal door de energie die er heerst, een ongrijpbaar fenomeen dat in de televisie wereld doorslaggevend is. In DWDD slaagde Matthijs van Nieuwkerk er iedere dag opnieuw in om een sfeer te creëren die niet na te bootsen blijkt. Met zijn aan stekelijke vrolijkheid en onstilbare honger naar de verhalen van zijn gasten wist hij memorabele televisie te maken. Natuurlijk had hij daar ook goede line-up voor nodig. Maar als iemand minder in vorm was, wist 's lands meest succesvolle talkshowhost daar ook wel raad mee. Matthijs is als de unieke voetbaltrainer die spelers beter laat voetballen dan ze ei genlijk zijn. Hij deed dit met een bijzon dere journalistieke combinatie: alle aan dacht voor de inhoud, maar dan wel zon der zuur te worden. Dat maakte het pro gramma zowel op cultureel niveau als op het gebied van de actualiteit onevenaar- baar. Want Matthijs kan goed bewonderen, maar als iemand op zijn donder moest krijgen, wist hij dat ook charmant op te lossen - zonder een air van arrogantie. Matthijs kan zich scharen in het rijtje Mies Bouwman, Willem Duys en Sonja Barend. En dan toch zeker als lijstaanvoerder.'' ,,Ik leerde Matthijs kennen toen hij samen met Hadassah de Boer TV3 maakte, ook een programma over cultuur. Eigenlijk de voorloper van DWDD. Daar in het Eye mocht ik plaatjes draaien. Vond hij wel grappig. Muziek stond aanvankelijk bij DWDD niet echt op de agenda. Tot Stevie Ann te gast was. Aan tafel hadden we het over muziek, speelde ze en zong ze wat en daar, daar gebeurde iets. Matthijs was er lovend over. Lang zaam kreeg het vorm en kreeg muziek dat standaard één mi nuutje. Ik weet dat er daar grappen over ge maakt werden, dat er kritiek was, maar het was fantastisch. Het was geen pauzemu- ziek of zo, een zapmoment, maar er ont stond iets. Dit was voor de artiest vaak nog beter, omdat het een soort tease was. Mat- thijs maakte het ook onderdeel van het programma. DWDD heeft zo menig bandje gelanceerd. Als de artiest dan eerst aan tafel zat en Matthijs hem of haar dan naar de speelplek stuurde, dat was het mooist.'' GO FOTO'S MARCO OKHUIZEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 13