'Matthijs
gaat tot
aan zijn
75ste
horen of
hij een
rentree
overweegt
met
DWDD
1
'Iets drinken na
afloop? Vergeet
het maar'
'Matthijs heeft
Nederland iets
meer beschaafd'
'Een warming-up
als die van
Maradona'
rijtje met
Mies, Sonja en
Willem Duys'
'Dat ene muzikale
minuutje was
fantastisch'
NIEUWS 13
Na warming-up als geweldige amuse kon het hoofdgerecht niet misgaan
Peter R. de Vries
Claudia de Breij
Hugo Borst
Özcan Akyol
Giel Beelen
donderdag 26 maart 2020
,,Als je bijna tachtig keer bij Matthijs hebt
gezeten, ga je dingen herkennen. Een man
van vaste gewoonten. Hij zegt dan, na af
loop: 'Als u nog naar mijn gewaardeerde
collegae (wijst naar studio van Pauw, Jinek
etc.) gaat, dan wens ik u voor straks een ge
noeglijke avond. Gaat u naar huis... rijdt u
dan vooral voorzichtig en als u hier bene
den in de bar nog iets gaat drinken, dan
zien we elkaar ongetwijfeld zo nog even'.
Ik heb dat 78 keer zo gehoord. Nooit moge
lijk, wellicht of misschien, maar altijd on
getwijfeld. Matthijs wekt hier de sympa
thieke illusie dat hij nog even het glas zal
heffen met zijn pu
bliek. De werkelijk
heid is dat hij sinds
jaar en dag zijn jas
aantrekt, de tafelgas
ten een hand geeft en
via de achteruitgang
ongezien in de reeds
wachtende taxi stapt.
Matthijs is een man die dit kan maken.
Nooit heeft iemand tegen hem gezegd: wat
klets je nou steeds, je gaat nooit wat drin
ken...!? Nee, we begrepen hem. Het publiek
moest het gevoel hebben dat zij met Mat-
thijs iets hadden kunnen drinkenNaast
DWDD zelf zijn dit van die typische Mat-
thijs-ritueeltjes die ik zal missen. Want
Matthijs is een fenomeen. Meesterlijk. Van
de Grote Drie de beste. Ja, ongetwijfeld."
,,Of je er nu van houdt of niet, niemand
kan er omheen dat Matthijs Nederland iets
meer heeft beschaafd. Hij is het tegenover
gestelde van een barbaar. Opera, wanneer
is dat nou prime time op tv? Een enorme
verdienste. Dat is een erfenis die een
nieuwe generatie tv-makers met zich
meeneemt. Want als
je een jaar of 10 was
toen De Wereld Draait
Door begon, dan ben
je nu 25 en opge
groeid met het idee
dat het normaal is dat
er op tv wordt gepraat
over literatuur, we
tenschap of klassieke muziek. Matthijs
heeft laten zien dat het onderschatten van
het publiek nergens voor nodig is. Ik denk
dat we het allemaal leuk vinden om seri
eus genomen te worden, alleen gebeurt
dat vaak niet, onder anderen door tv-ma
kers. We begrijpen niet hoe het heelal in
elkaar steekt, maar aan tafel bij DWDD
deed Matthijs een poging, met veel en
thousiasme. Een goed humeur, noemde
hij dat zelf. Dat is een Ollie B. Bommel
achtige uitdrukking, ontzettend be
schaafd. Hij heeft iets uncools cool weten
te maken."
De constante van DWDD zat 'm denk ik
in de warming-up. Ken je die sessie van
Diego Maradona? Op de muziek van de hit
van Opus, Live is life, houdt 's wereld beste
voetballer een balletje hoog. Losse veters.
Alles doet mee. Naast de voeten, de
knieën, de schouders, borst en hoofd.
Diego excelleert en is volkomen ontspan
nen. Zo moet je het begin van het pro
gramma DWDD zien. De show begon ei
genlijk al een halfuur eerder. Matthijs
wordt met gejuich ontvangen in een volle,
mooi uitgelichte studio. Hij introduceert
zijn gasten. Sinds Wynia een tandem
vormde met Matthijs is er veel meer mu
ziek. Aangemoedigd door Matthijs spelen
die muzikanten vooraf wat. Er ontstaan
dwarsverbanden, jamsessies. Man, het
swingt soms de pan uit. Iedereen geniet,
Matthijs voorop. Er wordt gelachen. Ieder
een die wat durft mag los gaan. Iemand uit
het publiek leest voor
de reclame live de au
tocue. Alle gasten de
den een keer gedich
ten uit het hoofd. Dan
kun je als tafelheer
niet achterblijven.
Godzijdank had ik er
ook een paraat.
Meestal werd nog Matthijs' favoriet Res
pect van Aretha Franklin keihard gedraaid.
Ik dacht als tafelheer in afwachting wel-
eens: Jezus, beter dan nu kan het vanavond
niet worden. Maar de toon was gezet.
Matthijs begon om 7 uur goedbeschouwd
midden in het programma. De warming-
up bleek een geweldige amuse, maar het
hoofdgerecht kon niet meer misgaan.
Matthijs stopt nu, maar geloof me,
hij gaat tot aan zijn 75ste horen of
hij niet een rentree overweegt
met DWDD.
Matthijs kan goed
bewonderen, maar als
iemand op zijn donder
moest krijgen, loste hij
dat ook charmant op
-Özcan Akyol
,,Sommige kroegen zijn doodsaai. Andere
puilen iedere week uit, vol met leuke be
zoekers en goede gesprekken. Dit komt
meestal door de energie die er heerst, een
ongrijpbaar fenomeen dat in de televisie
wereld doorslaggevend is. In DWDD
slaagde Matthijs van Nieuwkerk er iedere
dag opnieuw in om
een sfeer te creëren
die niet na te bootsen
blijkt. Met zijn aan
stekelijke vrolijkheid
en onstilbare honger
naar de verhalen van
zijn gasten wist hij
memorabele televisie
te maken. Natuurlijk had hij daar ook
goede line-up voor nodig. Maar als iemand
minder in vorm was, wist 's lands meest
succesvolle talkshowhost daar ook wel
raad mee.
Matthijs is als de unieke voetbaltrainer
die spelers beter laat voetballen dan ze ei
genlijk zijn. Hij deed dit met een bijzon
dere journalistieke combinatie: alle aan
dacht voor de inhoud, maar dan wel zon
der zuur te worden. Dat maakte het pro
gramma zowel op cultureel niveau als op
het gebied van de actualiteit onevenaar-
baar.
Want Matthijs kan goed bewonderen,
maar als iemand op zijn donder moest
krijgen, wist hij dat ook charmant op te
lossen - zonder een air van arrogantie.
Matthijs kan zich scharen in het rijtje Mies
Bouwman, Willem Duys en Sonja Barend.
En dan toch zeker als lijstaanvoerder.''
,,Ik leerde Matthijs kennen toen hij samen
met Hadassah de Boer TV3 maakte, ook
een programma over cultuur. Eigenlijk de
voorloper van DWDD. Daar in het Eye
mocht ik plaatjes draaien. Vond hij wel
grappig. Muziek stond aanvankelijk bij
DWDD niet echt op de agenda. Tot Stevie
Ann te gast was. Aan tafel hadden we het
over muziek, speelde ze en zong ze wat en
daar, daar gebeurde iets.
Matthijs was er
lovend over. Lang
zaam kreeg het vorm
en kreeg muziek dat
standaard één mi
nuutje. Ik weet dat er
daar grappen over ge
maakt werden, dat er
kritiek was, maar het
was fantastisch. Het was geen pauzemu-
ziek of zo, een zapmoment, maar er ont
stond iets. Dit was voor de artiest vaak nog
beter, omdat het een soort tease was. Mat-
thijs maakte het ook onderdeel van het
programma. DWDD heeft zo menig
bandje gelanceerd. Als de artiest dan eerst
aan tafel zat en Matthijs hem of haar dan
naar de speelplek stuurde, dat was het
mooist.''
GO
FOTO'S MARCO OKHUIZEN