Strand toerismeklaar na schepje zand llÉ KM 7 Nieuwe rotonde Goes: 'Nu snap ik hoe het zit' MANKRACHT SCHIET TEKORT Geen voorbijrazend peloton meer op de polderwegen van Noord-Beveland. Geen speaker die het publiek op de hoogte houdt van de koers. De Ronde van Noord-Beveland is verleden tijd. ,,Dit doet verschrikkelijk zeer", zegt mede organisator Dirk Hage. f h h et stopt door ge m brek aan man- I kracht bij de poli- I tie', zegt Hage. I Daarom is een streep door de koers gezet. Niet dat hij een beschuldigende vinger wil wijzen richting zijn oud-collega's, want zij kunnen er persoonlijk niks aan doen. ,,De landelijke politie heeft af spraken gemaakt met de Wieler- unie om in twee jaar tijd de inzet van politie bij wielerkoersen te halveren", legt Alwin Don, woord voerder politie uit. Daarop is de politie in gesprek gegaan met TMZ, onder wiens vlag in Zeeland veel koersen worden gehouden. Don: ,,vorig jaar nog hebben we veertien man ingezet om de wed strijd te begeleiden. Dat kan nu 4 i n 3®! 1,:<1 JÊf niet meer." De wedstrijd in deze vorm op een andere manier bevei ligen is niet meer toegestaan. Dat kan wel als de koers op een afge sloten terrein is. Een zware koers De Ronde van Noord-Beveland is een 120-km lange wedstrijd die al tijd werd verreden op de zaterdag na Hemelvaart. Dirk Hage en mede-organisator Peter de Looff waren er vanaf het begin bij be trokken en hebben er ontelbaar veel uren in gestoken. De ronde is ooit begonnen als koers voor trim mers, maar sinds jaar en dag staan amateurs aan de start. De renners maakten twee lange rondes over het eiland van ieder 45 kilometer en daarna volgden nog zes plaatse lijke rondes van zes kilometer rond Wissenkerke. De wedstrijd staat te boek als een zware koers, waarbij de wind vaak een grote rol speelt. ,,De eerste koers hadden we 62 deelnemers", vertelt Hage. ,,Nu zijn dat er 115. Niet alleen Neder landers, er stonden ook Belgen aan de start." Hij vertelt dat de ronde breed gedragen wordt op het ei- We hebben veel steun gehad, maar redding van de koers is niet gelukt land. Ontstaan vanuit de onderne mersvereniging in Wissenkerke. ,,Ja, het was toch echt een opsteker voor Noord-Beveland als fietsei- land. En we kregen altijd heel veel medewerking, ook op het ge meentehuis. Je hoefde maar iets aan te geven en het werd geregeld. Sponsors die tegen ons zeiden: je hoeft niet langs te komen hoor, stuur maar de rekening. Eigenlijk was het echt één groot wielerfeest. De dag ervoor begonnen we al met opbouwen van het parcours en dan de dag zelf. Het leefde hier echt." Maar de realiteit is, dat het voor bij is. ,,Het mag niet meer. We hebben veel steun gehad hoor, om te proberen om het toch door te la ten gaan. Jo-Annes de Bat heeft zich ingezet, Leo Bakker van TMZ ook. Maar het is niet gelukt. Wel jammer voor onze nieuwe burge meester, kan ze geen startschot lossen." De Ronde mag dan ter ziele zijn, het wielercomité bestaat nog. ,,We blijven een slapend be staan leiden", zegt Hage. ,,Mis- schien dat we nog wat anders gaan organiseren. Daarover zijn we nog bezig. Het was prachtig om mee te mogen maken." GOES Vrijdag was alles nog 'ge woon', maar wie gisteren via de Van Hertumweg in Goes van noord naar zuid of vice versa wilde rijden, stuitte op een heel andere verkeerssituatie. ,,Pas nu snap ik hoe het gaat worden.'' Het afgelopen weekend is hard gewerkt om oude en nieuwe in frastructuur aan de zuidkant van het spoor op elkaar aan te slui ten. Dat is gelukt. Verkeer dat van zuid naar noord wil rijden, draait sinds gisteren vanaf de ro tonde Poelplein (de bestaande rotonde bij flat De Bongerd) niet langer rechtstreeks de Van Her- tumweg op, maar wordt via een nieuw stukje weg naar een gloednieuwe rotonde geleid. Deze rotonde (het Hartman plein) vormt straks de spil in de verkeersafwikkeling aan de zuidkant van het spoor en kent vertakkingen richting de Jumbo Foodmarkt en over een paar we ken ook richting het Stations park en de nieuwe spoortunnel. ,,Ik vroeg me al de hele tijd af hoe we straks nou precies naar die spoortunnel moesten rij den'', zegt een vrouw die maan dag over de nieuwe rotonde naar de Jumbo is gereden. ,,Ik had wel eens zo'n plaatje gezien van hoe het ging worden, maar ik begrijp die dingen nooit zo goed.'' En dan lachend: ,,Maar nu heb ik 'm door, hoor!'' ,,Ze hebben weer een knap staaltje werk verricht'', zegt een Goesenaar, terwijl hij twee volle boodschappentassen in zijn kof ferbak tilt. ,,Ik vind het sowieso bewonderenswaardig hoe ze het allemaal op tijd voor elkaar we ten te boksen. Ik las dat de spoor tunnel begin april opengaat en dat was volgens mij van begin af aan de periode waarop ze mik ten. En dat terwijl je bij zo'n groot project toch wel wat tegen slagen verwacht.'' Verkeer kan vanaf 6 april on der het spoor door. De bestaande overgang aan de Van Hertum- weg wordt dan afgesloten. Ten noorden van die overgang ligt straks overigens ook een nieuwe rotonde (het Kompasplein). Willem Adriaansens Kamperland Want ze treffen het dit jaar niet, daar aan de kust. Eerst leek het strandseizoen al in het water te val len door de februaristormen die bijna het complete strand lieten verdwijnen en nu komt daar ook nog eens de onzekerheid van de co- ronacrisis bij. Toch weerhoudt dat de strandexploitant op Noord-Be veland er niet van het strand klaar te maken voor het seizoen. Wan neer dat dan ook mag beginnen. ,,Al begint dat seizoen pas in augustus, dan is dat altijd nog beter dan niks" aldus Jos van Halst van Strandex- ploitatie Kamperland. Annuleringen ,,Maar we houden ons hart vast al lemaal", geeft Van Halst toe. ,,Er ko men redelijk wat annuleringen binnen van mensen die een sei zoenshuisje niet meer zien zitten. De recreatiebedrijven worden in zijn algemeenheid overspoeld met vragen van verontruste toeristen en dus ook opzeggingen. Onzekerheid is troef, maar wij laten ons door de crisis niet uit het veld slaan. Wij gaan die investering in ieder geval doen. Zodat we klaar zijn voor het seizoen." Van Halst heeft inmiddels afspra ken gemaakt met een aannemer. Die komt op 20 april met groot ma terieel naar het Noord-Bevelandse strand. ,,Er wordt dan zand van de laagwaterlijn naar de hoogwaterlijn gebracht." Maar waarom eigenlijk pas zo laat in april? Je zou nu toch ook al vast kunnen beginnen? Van Halst: ,,We wilden eigenlijk ook wel eerder be ginnen, maar dan loop je een groter risico dat het zand weer wegspoelt nog voordat je de huisjes, vlonders en vuilnisbakken hebt neergezet. Dus willen we zo laat mogelijk op- En dan maar hopen dat we er geen zomerstormpje overheen krijgen -Jos van Halst hogen en zo snel mogelijk de boel erop zetten. En dan maar hopen dat we er geen zomerstormpje over heen krijgen want dan ben je het zand zo weer kwijt." De werkzaamheden gaan vol gens Van Halst zeker veertien da gen duren. ,,Misschien drie weken. Maar dat kunnen we pas zien als ze een week gedraaid hebben. We zouden ook nog langer kunnen doorgaan met ophogen, maar we kijken naar wat we minimaal no dig hebben en daar laten we het bij." Het strand van Noord-Beveland, dat vorig jaar nog de titel 'schoon ste strand van Nederland' won, kreeg het in februari zwaar te ver duren. De stormen Ciara en Den nis sloegen daar toen grote delen van het zand weg. Bij hoog water is er op sommige plekken zelfs hele maal geen strand meer over. dinsdag 24 maart 2020 BE Ronde van Noord-Beveland buigt het hoofd voor de politie Melita Lanting Wissenkerke Mi -4-;-W 1 ;r^ S"* tnP I Ilfll Iv De Ronde van Noord-Beveland is niet meer. ,,Dit doet verschrikke lijk zeer'', aldus medeorganisator Dirk Hage (inzet). archieffoto johan VAN DER HEIJDEN, ARCHIEFFOTO INZET MECHTELD JANSEN -Dirk Hage, medeorganisator Het weggeslagen strand van Noord-Beveland wordt volgende maand opgehoogd. Vanaf 20 april halen grote machines zand van de waterlijn om het strand geschikt te maken voor toeris ten. Als die deze zomer nog komen tenminste.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 42