Strand toerismeklaar na schepje zand
llÉ
KM
7
Nieuwe
rotonde Goes:
'Nu snap ik
hoe het zit'
MANKRACHT SCHIET TEKORT
Geen
voorbijrazend
peloton meer op
de polderwegen van
Noord-Beveland.
Geen speaker die
het publiek op de
hoogte houdt van de
koers. De Ronde van
Noord-Beveland is
verleden tijd. ,,Dit
doet verschrikkelijk
zeer", zegt mede
organisator Dirk
Hage.
f h h et stopt door ge
m brek aan man-
I kracht bij de poli-
I tie', zegt Hage.
I Daarom is een
streep door de koers gezet. Niet dat
hij een beschuldigende vinger wil
wijzen richting zijn oud-collega's,
want zij kunnen er persoonlijk
niks aan doen.
,,De landelijke politie heeft af
spraken gemaakt met de Wieler-
unie om in twee jaar tijd de inzet
van politie bij wielerkoersen te
halveren", legt Alwin Don, woord
voerder politie uit. Daarop is de
politie in gesprek gegaan met
TMZ, onder wiens vlag in Zeeland
veel koersen worden gehouden.
Don: ,,vorig jaar nog hebben we
veertien man ingezet om de wed
strijd te begeleiden. Dat kan nu
4
i n
3®! 1,:<1
JÊf
niet meer." De wedstrijd in deze
vorm op een andere manier bevei
ligen is niet meer toegestaan. Dat
kan wel als de koers op een afge
sloten terrein is.
Een zware koers
De Ronde van Noord-Beveland is
een 120-km lange wedstrijd die al
tijd werd verreden op de zaterdag
na Hemelvaart. Dirk Hage en
mede-organisator Peter de Looff
waren er vanaf het begin bij be
trokken en hebben er ontelbaar
veel uren in gestoken. De ronde is
ooit begonnen als koers voor trim
mers, maar sinds jaar en dag staan
amateurs aan de start. De renners
maakten twee lange rondes over
het eiland van ieder 45 kilometer
en daarna volgden nog zes plaatse
lijke rondes van zes kilometer
rond Wissenkerke. De wedstrijd
staat te boek als een zware koers,
waarbij de wind vaak een grote rol
speelt. ,,De eerste koers hadden we
62 deelnemers", vertelt Hage. ,,Nu
zijn dat er 115. Niet alleen Neder
landers, er stonden ook Belgen aan
de start." Hij vertelt dat de ronde
breed gedragen wordt op het ei-
We hebben veel steun
gehad, maar redding
van de koers is niet
gelukt
land. Ontstaan vanuit de onderne
mersvereniging in Wissenkerke.
,,Ja, het was toch echt een opsteker
voor Noord-Beveland als fietsei-
land. En we kregen altijd heel veel
medewerking, ook op het ge
meentehuis. Je hoefde maar iets
aan te geven en het werd geregeld.
Sponsors die tegen ons zeiden: je
hoeft niet langs te komen hoor,
stuur maar de rekening. Eigenlijk
was het echt één groot wielerfeest.
De dag ervoor begonnen we al met
opbouwen van het parcours en
dan de dag zelf. Het leefde hier
echt."
Maar de realiteit is, dat het voor
bij is. ,,Het mag niet meer. We
hebben veel steun gehad hoor, om
te proberen om het toch door te la
ten gaan. Jo-Annes de Bat heeft
zich ingezet, Leo Bakker van TMZ
ook. Maar het is niet gelukt. Wel
jammer voor onze nieuwe burge
meester, kan ze geen startschot
lossen." De Ronde mag dan ter
ziele zijn, het wielercomité bestaat
nog. ,,We blijven een slapend be
staan leiden", zegt Hage. ,,Mis-
schien dat we nog wat anders gaan
organiseren. Daarover zijn we nog
bezig. Het was prachtig om mee te
mogen maken."
GOES Vrijdag was alles nog 'ge
woon', maar wie gisteren via de
Van Hertumweg in Goes van
noord naar zuid of vice versa
wilde rijden, stuitte op een heel
andere verkeerssituatie. ,,Pas nu
snap ik hoe het gaat worden.''
Het afgelopen weekend is hard
gewerkt om oude en nieuwe in
frastructuur aan de zuidkant van
het spoor op elkaar aan te slui
ten. Dat is gelukt. Verkeer dat
van zuid naar noord wil rijden,
draait sinds gisteren vanaf de ro
tonde Poelplein (de bestaande
rotonde bij flat De Bongerd) niet
langer rechtstreeks de Van Her-
tumweg op, maar wordt via een
nieuw stukje weg naar een
gloednieuwe rotonde geleid.
Deze rotonde (het Hartman
plein) vormt straks de spil in de
verkeersafwikkeling aan de
zuidkant van het spoor en kent
vertakkingen richting de Jumbo
Foodmarkt en over een paar we
ken ook richting het Stations
park en de nieuwe spoortunnel.
,,Ik vroeg me al de hele tijd af
hoe we straks nou precies naar
die spoortunnel moesten rij
den'', zegt een vrouw die maan
dag over de nieuwe rotonde naar
de Jumbo is gereden. ,,Ik had wel
eens zo'n plaatje gezien van hoe
het ging worden, maar ik begrijp
die dingen nooit zo goed.'' En
dan lachend: ,,Maar nu heb ik 'm
door, hoor!''
,,Ze hebben weer een knap
staaltje werk verricht'', zegt een
Goesenaar, terwijl hij twee volle
boodschappentassen in zijn kof
ferbak tilt. ,,Ik vind het sowieso
bewonderenswaardig hoe ze het
allemaal op tijd voor elkaar we
ten te boksen. Ik las dat de spoor
tunnel begin april opengaat en
dat was volgens mij van begin af
aan de periode waarop ze mik
ten. En dat terwijl je bij zo'n
groot project toch wel wat tegen
slagen verwacht.''
Verkeer kan vanaf 6 april on
der het spoor door. De bestaande
overgang aan de Van Hertum-
weg wordt dan afgesloten. Ten
noorden van die overgang ligt
straks overigens ook een nieuwe
rotonde (het Kompasplein).
Willem Adriaansens
Kamperland
Want ze treffen het dit jaar niet,
daar aan de kust. Eerst leek het
strandseizoen al in het water te val
len door de februaristormen die
bijna het complete strand lieten
verdwijnen en nu komt daar ook
nog eens de onzekerheid van de co-
ronacrisis bij. Toch weerhoudt dat
de strandexploitant op Noord-Be
veland er niet van het strand klaar
te maken voor het seizoen. Wan
neer dat dan ook mag beginnen. ,,Al
begint dat seizoen pas in augustus,
dan is dat altijd nog beter dan niks"
aldus Jos van Halst van Strandex-
ploitatie Kamperland.
Annuleringen
,,Maar we houden ons hart vast al
lemaal", geeft Van Halst toe. ,,Er ko
men redelijk wat annuleringen
binnen van mensen die een sei
zoenshuisje niet meer zien zitten.
De recreatiebedrijven worden in
zijn algemeenheid overspoeld met
vragen van verontruste toeristen en
dus ook opzeggingen. Onzekerheid
is troef, maar wij laten ons door de
crisis niet uit het veld slaan. Wij
gaan die investering in ieder geval
doen. Zodat we klaar zijn voor het
seizoen."
Van Halst heeft inmiddels afspra
ken gemaakt met een aannemer.
Die komt op 20 april met groot ma
terieel naar het Noord-Bevelandse
strand. ,,Er wordt dan zand van de
laagwaterlijn naar de hoogwaterlijn
gebracht."
Maar waarom eigenlijk pas zo laat
in april? Je zou nu toch ook al vast
kunnen beginnen? Van Halst: ,,We
wilden eigenlijk ook wel eerder be
ginnen, maar dan loop je een groter
risico dat het zand weer wegspoelt
nog voordat je de huisjes, vlonders
en vuilnisbakken hebt neergezet.
Dus willen we zo laat mogelijk op-
En dan maar hopen
dat we er geen
zomerstormpje
overheen krijgen
-Jos van Halst
hogen en zo snel mogelijk de boel
erop zetten. En dan maar hopen dat
we er geen zomerstormpje over
heen krijgen want dan ben je het
zand zo weer kwijt."
De werkzaamheden gaan vol
gens Van Halst zeker veertien da
gen duren. ,,Misschien drie weken.
Maar dat kunnen we pas zien als ze
een week gedraaid hebben. We
zouden ook nog langer kunnen
doorgaan met ophogen, maar we
kijken naar wat we minimaal no
dig hebben en daar laten we het
bij."
Het strand van Noord-Beveland,
dat vorig jaar nog de titel 'schoon
ste strand van Nederland' won,
kreeg het in februari zwaar te ver
duren. De stormen Ciara en Den
nis sloegen daar toen grote delen
van het zand weg. Bij hoog water is
er op sommige plekken zelfs hele
maal geen strand meer over.
dinsdag 24 maart 2020
BE
Ronde van Noord-Beveland
buigt het hoofd voor de politie
Melita Lanting
Wissenkerke
Mi -4-;-W
1 ;r^
S"* tnP
I
Ilfll
Iv
De Ronde van Noord-Beveland is niet meer. ,,Dit doet verschrikke
lijk zeer'', aldus medeorganisator Dirk Hage (inzet). archieffoto johan
VAN DER HEIJDEN, ARCHIEFFOTO INZET MECHTELD JANSEN
-Dirk Hage, medeorganisator
Het weggeslagen strand van
Noord-Beveland wordt volgende
maand opgehoogd. Vanaf 20
april halen grote machines zand
van de waterlijn om het strand
geschikt te maken voor toeris
ten. Als die deze zomer nog
komen tenminste.