NIEUWS 13 DWDD LAATSTE WEEK Vijftien jaar schreef Matthijs van Nieuwkerk tv-geschiedenis met De Wereld Draait Door, met elke werkdag gemiddeld een miljoen kijkers. Hoe kreeg DWDD, dat zijn laatste week ingaat, het voor elkaar dat we zo graag keken? maandag 23 maart 2020 Dennis Jansen Alexander van Eenennaam Hilversum en kant-en-klaar re cept voor een goede talkshow bestaat niet, daarvan is Bert van der Veer overtuigd. De voormalig regis seur en zenderbaas van RTL 4 herinnert zich het tele foontje van RTL Plus, de Duitse tak, nog goed. Het was in de hoogtijdagen van de talkshow Barend Van Dorp, met Jan Mulder als sidekick. ,,De vraag was: wat moeten we doen om ook zo'n succesvolle talkshow te krijgen? Mijn antwoord: zet twee lelijke mannen aan de kop van een tafel en daarnaast een oud-profvoet baller met een grote mond.'' Kortom: er is geen succesformule. ,,Ook niet voor De Wereld Draait Door. Daar is alles op z'n plek gevallen. Het tijdstip en de presentatie verander den, het programma ging van NPO 3 naar NPO 1. Het werd de perfecte combinatie van presentatie, sfeer, onderwerpkeuzes en lef om dingen uit te proberen. De Wereld Draait Door was magie, alles klopte. De beste talkshow ooit.'' Om het geheim van DWDD te beschrijven, gebruiken deskundi gen altijd termen als vernieuwend, enthousiast, creatief en snel. Wat ook vaak langskomt: het strakke format. ,,Het lijkt strak, maar dat is het helemaal niet'', zegt Dieuwke Wynia, We waren een geoliede machine, iedereen wist wat hij moest doen -Dieuwke Wynia, oud-DWDD-maker bij DWDD tussen 2005 en 2016 als samensteller, eindredacteur en hoofdredacteur de evenknie van Matthijs van Nieuwkerk. Wynia, die uitbouwde wat voorganger Ewart van der Horst als eindredacteur had neergezet, spreekt liever van een strakke organisatie. ,,Aan de 'achter kant' was alles supergoed geregeld. We waren een Zwitsers uurwerk, iedereen wist wat hij moest doen.'' Hoe kwam die geoliede machine tot stand? Met rust en ruimte, zegt Wynia, die voormalig Vara-directeur en huidig NPO-baas Frans Klein lof toezwaait. ,,De Wereld Draait Door is zo'n druipkasteel op het strand, dat met veel liefde, aandacht en rust is gegroeid. Veel mooier dan wanneer je een emmer volschept, omkeert en zegt: zo, dat is ook een kasteel. Frans gaf vertrouwen en liet ons met rust. Vaak hebben programma's een waterhoofd van omroepen, zender bazen en producenten die zich ermee bemoeien. Wat Matthijs en ik met ons team bedachten, konden we doen. Dat haalt het beste in een pro grammamaker naar boven, essentieel voor goede televisie.'' Publieke agenda De Wereld Draait Door trok volgens de Stichting Kijkonderzoek sinds de eerste uitzending op 10 oktober 2005 (165.000 kijkers) gemiddeld iets meer dan 1 miljoen kijkers. Dat waren net zo veel mannen als vrouwen. De gemiddelde kijker was 53 jaar. Matthijs van Nieuwkerk was het gezicht, hoewel collega's als Fran cisco van Jole, Astrid Joosten, Joost Karhof en Claudia de Breij het ook presenteerden. Het programma kon grootse odes brengen (Mies Bouw man, Guus Verstraete, Martin Bril), maar maakte naam met vlotte vraag- gesprekjes. ,,Een item in DWDD duurde nooit te lang'', oordeelt Bert van der Veer. ,,Bij andere talkshows denk je nog weleens: die laatste twee minuten hadden niet gehoeven. Bij DWDD was het eerder andersom: duurde het nog maar wat langer.'' De Wereld Draait Door bepaalde de publieke agenda. Boeken en albums gingen een stuk sneller over de toon bank wanneer ze waren besproken aan tafel bij Van Nieuwkerk. ,,Wat in DWDD kwam, werd automatisch urgent'', zegt tv-columniste Angela de Jong, die spreekt van een streng en toch los format. ,,Waarbij het net zo gemakkelijk ging over opera als over Peter R. de Vries en zijn aanklacht tegen vliegtuigstoelen. DWDD zette trends met leuke filmpjes en de gi taar aan tafel. Ze speelden met invals hoeken. Voor een serie over Stanley H. zetten ze Sonja Barend aan tafel in plaats van de hoofdrolspeler. Heel creatief, er werd nooit op veilig gespeeld.'' Vies van een relletje leken ze bij DWDD evenmin. Theo Maassen die Patricia Paays Playboy-reportage voer voor necrofielen vond, Prem die uit de bocht vloog toen hij een colum nist van de Volkskrant pedofiele nei gingen toedichtte of met kinderen voor de tv riep dat Sinterklaas niet bestaat. Hoewel Van Nieuwkerk op zulke momenten verontwaardigd of be schaamd uit de hoek kwam, was het niet geheel toevallig dat deze inci denten zich juist bij hem aan tafel afspeelden. ,,Ik laat mijn studenten weleens kijken naar het YouTube- programma De Snijtafel", zegt televi siewetenschapper Dan Hassler-Fo- rest van de Universiteit Utrecht. ,,Daarin ontleden ze ook een paar in terviews uit De Wereld Draait Door, dan zie je haarfijn hoe Matthijs van Nieuwkerk de ene keer stroop smeert en de andere keer met modder gooit. Hij speelt altijd direct in op de emo tie, dat is de makkelijkste manier om iets toegankelijk te maken.'' Gejaagdheid Hoewel Hassler-Forest respect heeft voor de 'knappe vorm' van DWDD, vindt hij het niet per se een goed pro gramma. ,,De Wereld Draait Door is door een groot publiek omarmd van wege de verbinding tussen snelheid en een sfeer van diepgravendheid'', zegt hij. ,,Het wekt zo de indruk van inhoudelijkheid, maar goed doorpra ten over een onderwerp zit er niet in. Die bewust aangebrachte gejaagdheid in het programma zit diepgang in de weg. Het heeft de toon gezet en daarmee de tv juist wat oppervlakkiger gemaakt.'' De vorm van het programma was innovatief, vindt zowel Hassler-Fo- rest als zijn collega Maarten Reesink van de Universiteit van Amsterdam. ,,De vondst van de tafelheren en -da mes, de korte filmpjes, de altijd opge wekte toon'', somt Reesink op. ,,Een sterk punt is het schijnbare gemak waarmee het gemaakt wordt'', zegt Hassler-Forest. ,,Met de onderwer pen strak ingebakend tussen jingles en rubriekjes.'' Reesink schrijft een groot deel van het succes toe aan Van Nieuwkerk. ,,Net niet een heel mooie man, maar wel prettig om naar te kijken. Met dat authentieke. Bijvoorbeeld bij sporti- tems - ik herken dat nog van Holland Sport - zag je die oogjes nóg meer twinkelen. Dan spatte het enthousi asme van het scherm. Zelfs als je het geluid uit zou zetten, voelde je nog zijn beleving.'' LEES VERDER OP PAGINA 15 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 13