Regels versoepeld om supers te bevoorraden II CORONAVIRUS NIEUWS 3 Minister stapt op omdat crisis geen herstelperiode toestaat: werk moet door Een dag nadat hij onwel werd door oververmoeidheid stapte Bruno Bruins op als minister van Medische Zorg. Zijn vertrek volgt op weken van '24 uursdienst' voor de toch al 'plichtsgetrouwe' VVD'er. Het debat over de coronacrisis de dag ervoor was hem te veel gewor den. Bij een spervuur aan kritische vragen over mondkapjes en beade mingsapparaten, ging het mis. Bruins zakte ineen, stond welis waar snel weer op, maar vertrok naar huis. Hoewel Bruins gisterochtend nog probeerde iedereen gerust te stellen, nam de dokter hem daarna nog even apart. Want met zijn oververmoeidheid moest hij echt 'een paar weekjes' rust houden om verdere malheur te voorkomen. ,,Dat kan niet in deze crisis, dan moet iemand anders het doen'', hakte Bruins daarop direct de knoop door. Er spelen meerdere problemen. Er zitten nu buitenlandse chauffeurs, die normaal in Nederland rijden, vast in eigen land omdat hun over heden de grenzen hebben gesloten. Ook keren Oost-Europese chauf feurs uit Nederland terug naar huis, omdat ze in de coronacrisistijd bij hun familie willen zijn en vrezen dat ze straks niet meer kunnen te rugkeren. Tegelijkertijd kunnen chauffeurs in Nederland geen cursussen vol gen en hun verplichte certificaten verlengen, omdat het rijvaardig- heidsbureau CBR vanwege de coro namaatregelen gesloten is. Het gaat om de verplichte Code 95. Dat is een Europese richtlijn die zegt dat de chauffeur vakbekwaam is. Zon der Code 95 mogen zij de weg niet op. Hun vrachtwagenrijbewijs is dan niet meer geldig. ,,Er dreigt een tekort aan chauf feurs'', zegt voorzitter Klaas de Waardt van de Vereniging Eigen Rijders Nederland (Vern). ,,Ze zou den ontheffing moeten krijgen om dat ze tijdelijk hun Code 95 niet kunnen verlengen.'' Transport en Logistiek Nederland (TLN) vraagt de handhavers om coulance. Het ministerie kon gisteren niet reageren. Naar verwachting zal het voorlopig vrijstelling geven aan chauffeurs zonder Code 95. Voor internationaal vrachtverkeer moe ten de autoriteiten in andere Euro pese landen dat ook doen. Het pro- bleem is urgent, omdat het CBR voor de coronacrisis al moeite had om alle vrachtwagenchauffeurs op tijd hun opleiding te geven. Van problemen in de supermarktbe voorrading is nog geen sprake, om dat het wegvallen van rijders tot nu toe is opgevangen met chauffeurs uit andere sectoren. In de strijd tegen lege schappen krijgen gemeenten de mogelijkheid noodvergunningen af te geven zo dat supermarkten ook 's nachts be voorraad kunnen worden. ,,De goe derenstroom stokt doordat de vrachtwagens in de nachtelijke uren niet mogen lossen bij de win kels'', zegt financieel topman van supermarktconcern Jumbo Ton van Veen. Premier Rutte vroeg hem er nog een 'weekendje over na te denken'. ,,Maar hij was niet te vermurwen.'' Als spil in de bestrijding van het coronavirus (zijn geuzentitel luidde 'chef corona' kon hij geen moment pas op de plaats maken, moet Bruins hebben beseft. Dus bood hij zijn ontslag aan. De andere Voordat Nederland zich zorgen maakte, was hij in de hoogste staat van paraatheid minister van Volksgezondheid, mi nister Hugo de Jonge (CDA), neemt zijn taken over. De VVD gaat op haar beurt weer op zoek naar een nieuwe bewindspersoon om het gat op het ministerie te vullen. Premier Rutte, met in zijn kiel zog tal van Tweede Kamerleden, roemde Bruins om zijn besluit. Rutte bedankte hem nog eens ex pliciet voor het 'kei- en kei- en kei harde werken' van de minister de afgelopen weken. ,,Werk waarop we verder kunnen bouwen." Dat Bruins op instorten stond, had niemand in zijn omgeving ge merkt, klinkt het. Ja, dat hij de laat ste weken direct moest reageren op pijlsnelle ontwikkelingen, bena drukte dat improviseren niet zijn sterkste kant is. Zoals hij wat stame- ting in Nederland berichtte in de live-uitzending bij de NOS, toen hem dat per briefje was gemeld. Maar de doorgaans 'onderkoelde' minister had verder niet laten blij ken dat de crisis hem boven het hoofd groeide. Al verklapte hij wel recent dat zijn dagelijkse wandeling van huis naar het ministerie - Bruins liet de dienstauto dus links liggen - het enige moment op de dag van rust is. Dan maakte hij het hoofd leeg en kreeg en passant nog wat lichaams beweging, voor en na de stroom aan vergaderingen. Bruins was bovendien toch al 'behept' met een groot 'plichtsbe sef', zeggen zijn naasten. Ter illu stratie: één van zijn drie zoons werd marinier. Diens eigen keuze uiter aard, maar ingewijden konden zich niet aan de indruk onttrekken dat vader Bruins bij de opvoeding ha merde op discipline en maatschap pelijke betrokkenheid. „Bruno voelt nu zelf de ver antwoordelijkheid van al die mensenlevens op de schouders", zegt een an der. Niet dat het dragen van bestuursverantwoor- delijkheid hem vreemd is. Hij was staatssecretaris van Onderwijs, tijdens Balkenende III. Bruins was burgemeester in Leidschendam-Voor- burg, wethouder in Den Haag. En hij belandde als as van uitkeringsinstantie UWV in een wankele positie toen hij voor bijna een half miljard euro moest bezuinigen. Die tijd kwam hij tamelijk ongeschonden door. Bruins keerde geruisloos terug in politiek Den Haag. Maar 28 maanden na zijn instal latie, werd de coronacrisis hem te machtig. Eigenlijk stond Bruins al op 'aan', sinds het eerste crisisover leg binnen het RIVM op 24 januari, zegt een ingewijde. Het waren con tinue 24 uursdiensten. ,,Lang voor dat Nederlanders zich op grote schaal zorgen begonnen te maken, was hij al in de hoogste staat van paraatheid'', aldus een ingewijde. vrijdag 20 maart 2020 GO Zware coronacrisis nekt 'plichtsgetrouwe' Bruins Tobias den Hartog Jan Hoedeman Den Haag Vanuit zijn woning in Schevenin- gen liet Bruno Bruins gisteroch tend nog weten dat het 'echt heel goed' met hem ging. Op advies van de dokter werkte de VVD'er nog even uit huis. In de strijd tegen lege schappen krijgen gemeenten de mogelijk heid noodvergunningen af te geven zodat supermarkten ook 's nachts bevoorraad kunnen worden. Ondertussen waarschu wen brancheorganisatie TLN en Vern voor een tekort aan vracht wagenchauffeurs om de leverin gen op peil te houden. Leon van Heel Sanne Schelfaut Barendrecht M Met een noodvergun- ning mogen supermarkten ook 's nachts worden bevoorraad. FOTO ROBIN UTRECHT - ingewijde M Bruins tijdens het laatste debat, waarin hij onwel werd. Zijn taken worden overgenomen door minister Hugo de Jonge (onder). foto epa en angeliek de jonge

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 3