Regels versoepeld om supers te bevoorraden
II
CORONAVIRUS
NIEUWS 3
Minister stapt op omdat crisis geen herstelperiode toestaat: werk moet door
Een dag nadat hij
onwel werd door
oververmoeidheid
stapte Bruno Bruins
op als minister van
Medische Zorg. Zijn
vertrek volgt op weken
van '24 uursdienst'
voor de toch al
'plichtsgetrouwe'
VVD'er.
Het debat over de coronacrisis de
dag ervoor was hem te veel gewor
den. Bij een spervuur aan kritische
vragen over mondkapjes en beade
mingsapparaten, ging het mis.
Bruins zakte ineen, stond welis
waar snel weer op, maar vertrok
naar huis.
Hoewel Bruins gisterochtend
nog probeerde iedereen gerust te
stellen, nam de dokter hem daarna
nog even apart. Want met zijn
oververmoeidheid moest hij echt
'een paar weekjes' rust houden om
verdere malheur te voorkomen.
,,Dat kan niet in deze crisis, dan
moet iemand anders het doen'',
hakte Bruins daarop direct de
knoop door.
Er spelen meerdere problemen. Er
zitten nu buitenlandse chauffeurs,
die normaal in Nederland rijden,
vast in eigen land omdat hun over
heden de grenzen hebben gesloten.
Ook keren Oost-Europese chauf
feurs uit Nederland terug naar huis,
omdat ze in de coronacrisistijd bij
hun familie willen zijn en vrezen
dat ze straks niet meer kunnen te
rugkeren.
Tegelijkertijd kunnen chauffeurs
in Nederland geen cursussen vol
gen en hun verplichte certificaten
verlengen, omdat het rijvaardig-
heidsbureau CBR vanwege de coro
namaatregelen gesloten is. Het gaat
om de verplichte Code 95. Dat is
een Europese richtlijn die zegt dat
de chauffeur vakbekwaam is. Zon
der Code 95 mogen zij de weg niet
op. Hun vrachtwagenrijbewijs is
dan niet meer geldig.
,,Er dreigt een tekort aan chauf
feurs'', zegt voorzitter Klaas de
Waardt van de Vereniging Eigen
Rijders Nederland (Vern). ,,Ze zou
den ontheffing moeten krijgen om
dat ze tijdelijk hun Code 95 niet
kunnen verlengen.'' Transport en
Logistiek Nederland (TLN) vraagt
de handhavers om coulance.
Het ministerie kon gisteren niet
reageren. Naar verwachting zal het
voorlopig vrijstelling geven aan
chauffeurs zonder Code 95. Voor
internationaal vrachtverkeer moe
ten de autoriteiten in andere Euro
pese landen dat ook doen. Het pro-
bleem is urgent, omdat het CBR
voor de coronacrisis al moeite had
om alle vrachtwagenchauffeurs op
tijd hun opleiding te geven. Van
problemen in de supermarktbe
voorrading is nog geen sprake, om
dat het wegvallen van rijders tot nu
toe is opgevangen met chauffeurs
uit andere sectoren.
In de strijd tegen lege schappen
krijgen gemeenten de mogelijkheid
noodvergunningen af te geven zo
dat supermarkten ook 's nachts be
voorraad kunnen worden. ,,De goe
derenstroom stokt doordat de
vrachtwagens in de nachtelijke
uren niet mogen lossen bij de win
kels'', zegt financieel topman van
supermarktconcern Jumbo Ton van
Veen.
Premier Rutte vroeg hem er nog
een 'weekendje over na te denken'.
,,Maar hij was niet te vermurwen.''
Als spil in de bestrijding van het
coronavirus (zijn geuzentitel
luidde 'chef corona' kon hij geen
moment pas op de plaats maken,
moet Bruins hebben beseft. Dus
bood hij zijn ontslag aan. De andere
Voordat Nederland
zich zorgen maakte,
was hij in de hoogste
staat van paraatheid
minister van Volksgezondheid, mi
nister Hugo de Jonge (CDA), neemt
zijn taken over. De VVD gaat op
haar beurt weer op zoek naar een
nieuwe bewindspersoon om het
gat op het ministerie te vullen.
Premier Rutte, met in zijn kiel
zog tal van Tweede Kamerleden,
roemde Bruins om zijn besluit.
Rutte bedankte hem nog eens ex
pliciet voor het 'kei- en kei- en kei
harde werken' van de minister de
afgelopen weken. ,,Werk waarop
we verder kunnen bouwen."
Dat Bruins op instorten stond,
had niemand in zijn omgeving ge
merkt, klinkt het. Ja, dat hij de laat
ste weken direct moest reageren op
pijlsnelle ontwikkelingen, bena
drukte dat improviseren niet zijn
sterkste kant is.
Zoals hij wat stame-
ting in Nederland berichtte in
de live-uitzending bij de NOS, toen
hem dat per briefje was gemeld.
Maar de doorgaans 'onderkoelde'
minister had verder niet laten blij
ken dat de crisis hem boven het
hoofd groeide.
Al verklapte hij wel recent dat
zijn dagelijkse wandeling van huis
naar het ministerie - Bruins liet de
dienstauto dus links liggen - het
enige moment op de dag van rust is.
Dan maakte hij het hoofd leeg en
kreeg en passant nog wat lichaams
beweging, voor en na de stroom aan
vergaderingen.
Bruins was bovendien toch al
'behept' met een groot 'plichtsbe
sef', zeggen zijn naasten. Ter illu
stratie: één van zijn drie zoons werd
marinier. Diens eigen keuze uiter
aard, maar ingewijden konden zich
niet aan de indruk onttrekken dat
vader Bruins bij de opvoeding ha
merde op discipline en maatschap
pelijke betrokkenheid.
„Bruno voelt nu zelf de ver
antwoordelijkheid van al
die mensenlevens op de
schouders", zegt een an
der.
Niet dat het dragen
van bestuursverantwoor-
delijkheid hem vreemd is.
Hij was staatssecretaris
van Onderwijs, tijdens
Balkenende III. Bruins
was burgemeester in
Leidschendam-Voor-
burg, wethouder in Den
Haag. En hij belandde als
as van uitkeringsinstantie
UWV in een wankele positie toen
hij voor bijna een half miljard euro
moest bezuinigen. Die tijd kwam
hij tamelijk ongeschonden door.
Bruins keerde geruisloos terug in
politiek Den Haag.
Maar 28 maanden na zijn instal
latie, werd de coronacrisis hem te
machtig. Eigenlijk stond Bruins al
op 'aan', sinds het eerste crisisover
leg binnen het RIVM op 24 januari,
zegt een ingewijde. Het waren con
tinue 24 uursdiensten. ,,Lang voor
dat Nederlanders zich op grote
schaal zorgen begonnen te maken,
was hij al in de hoogste staat van
paraatheid'', aldus een ingewijde.
vrijdag 20 maart 2020
GO
Zware coronacrisis nekt
'plichtsgetrouwe' Bruins
Tobias den Hartog
Jan Hoedeman
Den Haag
Vanuit zijn woning in Schevenin-
gen liet Bruno Bruins gisteroch
tend nog weten dat het 'echt heel
goed' met hem ging. Op advies van
de dokter werkte de VVD'er nog
even uit huis.
In de strijd tegen lege schappen
krijgen gemeenten de mogelijk
heid noodvergunningen af te
geven zodat supermarkten ook
's nachts bevoorraad kunnen
worden. Ondertussen waarschu
wen brancheorganisatie TLN en
Vern voor een tekort aan vracht
wagenchauffeurs om de leverin
gen op peil te houden.
Leon van Heel
Sanne Schelfaut
Barendrecht
M Met een
noodvergun-
ning mogen
supermarkten
ook 's nachts
worden
bevoorraad.
FOTO ROBIN UTRECHT
- ingewijde
M Bruins tijdens het laatste
debat, waarin hij onwel werd.
Zijn taken worden overgenomen
door minister Hugo de Jonge
(onder). foto epa en angeliek de jonge