Zeeland wil een snellere intercity én alle stations goed bereikbaar houden Beroepsoplichter gaat steeds in de fout Zeeland Tolvrij wil gesprek met Wientjes 8 ZEELAND Vijf Zeeuwse kustgemeenten reserveren jaarlijks geld voor suppletie donderdag 19 maart 2020 De Veerse wethouder Bert van Hal deren maakte gisteren bekend dat ze daar overeenstemming over heb ben. Het gaat om de gemeenten Sluis, Vlissingen, Veere, Noord-Be veland en Schouwen-Duiveland. Volgens Van Halderen is zo'n fonds nodig omdat Rijkswaterstaat alleen in actie komt als de kustvei- ligheid in het geding is en niet kijkt naar de breedte van het strand. „Terwijl een breed strand juist heel belangrijk is voor het toerisme. Ze ventig procent van de toeristen komt naar Zeeland wegens het strand." Het streven is in dat fonds samen elk jaar één miljoen euro te steken. ,,Maar de verschillende gemeente raden moeten daar nog mee ak koord gaan." Aantal overnachtingen Het aantal toeristische overnach tingen moeten volgens de vier eer ste gemeenten de verdeelsleutel vormen voor de bijdrage per ge meente. Volgens Van Halderen on- derzoekt Schouwen-Duiveland nog of dat een goede verdeelsleutel is of dat er voor die gemeente ook nog andere bronnen zijn waaruit het geld kan worden gehaald. De Veerse wethouder laat ook weten dat op een later moment ook financiële steun vanuit de horeca wordt verwacht en dan zeker van de strandpaviljoens. ,,Want zij pro fiteren als geen ander van de stran den. Maar zover zijn we nog niet. Het is belangrijk dat we nu als vijf gemeenten dit fonds willen om er voor te zorgen dat onze kusten aan trekkelijk blijven. Rijkswaterstaat spuit de stranden om de vier S vijf jaar op. Als tussentijds door een storm een aantal stranden ver dwijnt, zoals in februari, dan kun- nen we in de toekomst zelf op dracht geven tot zandsuppletie." De beslissing van de vijf is vol gens hem ook een signaal naar de Om één kilometer op te spuiten heb je zo'n vier ton nodig provincie dat de gemeenten hun verantwoordelijkheid nemen en bereid zijn geld uit te trekken voor een aantrekkelijke kust. ,,De gede puteerde kan dat meenemen in zijn gesprekken in Den Haag over het ophogen van de stranden." Hij geeft ook aan dat met jaarlijks één miljoen euro je niet snel een fonds hebt dat onbeperkt ingezet kan worden om stranden op te ho gen. ,,Om één kilometer op te spui ten heb je zo'n vier ton nodig." Voorbereid Dat het Veerse college deze week akkoord ging met het fonds is vol gens hem niet zo opmerkelijk. ,,We treden af maar hebben dit al lang voorbereid. Bovendien staat in het programma van het nieuwe college, dat vandaag wordt geïnstalleerd, dat het extra geld wil uittrekken voor zandsuppleties. Ze kunnen hier dus direct mee aan de slag." Niet de NS, maar een commercieel vervoersbedrijf zou de stoptreinen in Zeeland moeten laten rijden. Daarvoor pleitte topman Pier Eringa van Connexxion onlangs in een gesprek met de website Trein- reiziger.nl. De NS kan zich dan toeleggen op een snelle intercity tussen Zeeland en de randstad. De provincie wil een snelle trein in Zeeland naast een sprinter richting Breda De topman wees erop dat in Zeeland treinen op veel kleine sta tions stoppen. ,,Er zijn heel veel kleine stationnetjes onderweg. Waarom zou je niet een regionale vervoerder met een stoptrein laten rijden die de mensen vanuit Zee land naar Breda brengt?", vraagt hij zich af. NS zou daardoor de in tercity's kunnen versnellen. Sprinter naar Breda De provincie is zeker voorstander van een snellere intercity, maar wil wel dat de Zeeuwse stations goed bereikbaar blijven. Een sprinter naar Breda zou daaraan kunnen bijdragen. Sinds eind februari zit hij een ge vangenisstraf van zes jaar uit voor oplichtingen. Gisteren diende een niet-inhoudelijke behandeling voor de rechtbank in Middelburg. Een korte behandeling, want noch Den H. noch zijn advocaat ver scheen. Den H. werd in 2017 door de Middelburgse rechtbank veroor deeld tot zeven jaar cel en tekende beroep aan. In afwachting van zijn berechting door het Hof in Den Bosch werd hij geschorst en begon hij snel weer met zijn oplichtingspraktijken. Vo- rig jaar - tussen mei en december 2019 - kwamen er opnieuw bij de politie aangiftes binnen van circa achttien gedupeerden uit onder meer Zoutelande, Veere en Oud- Vossemeer die wel Stelcon beton platen hadden gekocht maar ze nooit ontvingen. In vergelijking met de zaak waarvoor hij in hoger beroep tot zes jaar is veroordeeld is er nauwelijks verschil, of het moet het aantal gedupeerden zijn. Eigen zoon Den H. bood zijn handelswaar al dan niet onder aliassen op internet aan via onder meer Marktplaats. Zodra de bestellers een voorschot hadden overgemaakt, verdween dat geld als sneeuw voor de zon. Naar de betonplaten konden ze fluiten. Op die manier werden er toen 61 mensen, onder wie kopers uit Nieuwerkerk, Koudekerke, Clinge en Noordgouwe én zijn eigen zoon voor in totaal een dikke twee ton benadeeld. In december werd Den H. in Scheveningen aangehouden en hij zit sindsdien weer achter de tralies. De stichting wil dit doen door een gesprek aan te gaan met Bernard Wientjes, de speciaal adviseur die belast is met het samenstellen van een compensatiepakket. In een brief is Wientjes daartoe uitgeno digd. Ter tegemoetkoming aan alle Zeeuwen en als goedmaker voor het vertrek van tal van rijksdien sten uit Zeeland is het volgens de stichting niet meer dan rechtvaar dig dat de Westerscheldetunnel versneld tolvrij wordt. Dit zal de economische ontwikkeling van Zeeland ook stimuleren. De tolpe- riode loopt nu nog officieel tot 2033. Zeeland Tolvrij meldt in het korte bestaan al veel sympathie te hebben geoogst. Actiestickers vinden gretig aftrek. Het aantal volgers van de fa- cebookpagina van de stichting is in korte tijd sterk gestegen, van vier duizend naar ruim twaalfduizend. Fonds voor ophogen stranden Vijf Zeeuwse kustgemeenten willen jaarlijks geld reserveren zodat ze zelf het ophogen van stranden kunnen betalen op de momenten dat Rijkswaterstaat dat niet doet. Ook wordt op steun van strandpaviljoenhou ders gerekend. Emile Calon Domburg - Bert van Halderen, wethouder gemeente Veere Station Krabbendijke. foto marcelle davidse De provincie Zeeland blijft zich hard maken voor een snelle spoorverbinding Zeeland in en uit. Daarvoor wordt gepleit bij het Rijk. Daarnaast, maar niet in plaats van, kan een sprinter richting Breda een goede voor ziening zijn, laat de provincie weten als reactie op een plan van Connexxion. „Omdat we ook veel belang hechten aan een goed bereik van de Zeeuwse stations." Maurice Steketee Middelburg Voor de 56-jarige beroepsoplich ter C. den H. uit Veenendaal zal een vertraging in het strafproces van zijn strafzaak door het coro navirus waarschijnlijk weinig uit maken. In tegenstelling tot de 'vijf van Hrieps', die mede door het virus uit hun voorlopige hechtenis werden geschorst, blijft Den H. zitten waar hij zit en dat is in de gevangenis. Ad Roos Middelburg Het speelt tot nu toe nauwelijks in de discussie over de compen satie voor het afblazen van de marinierskazerne in Vlissingen, het eerder tolvrij maken van de Westerscheldetunnel. De begin deze maand opgerichte Stich ting Zeeland Tolvrij wil die stilte doorbreken. Harmen van der Werf Terneuzen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 32