Zeeland wil een snellere
intercity én alle stations
goed bereikbaar houden
Beroepsoplichter
gaat steeds in de fout
Zeeland Tolvrij wil
gesprek met Wientjes
8 ZEELAND
Vijf Zeeuwse kustgemeenten reserveren jaarlijks geld voor suppletie
donderdag 19 maart 2020
De Veerse wethouder Bert van Hal
deren maakte gisteren bekend dat
ze daar overeenstemming over heb
ben. Het gaat om de gemeenten
Sluis, Vlissingen, Veere, Noord-Be
veland en Schouwen-Duiveland.
Volgens Van Halderen is zo'n
fonds nodig omdat Rijkswaterstaat
alleen in actie komt als de kustvei-
ligheid in het geding is en niet kijkt
naar de breedte van het strand.
„Terwijl een breed strand juist heel
belangrijk is voor het toerisme. Ze
ventig procent van de toeristen
komt naar Zeeland wegens het
strand."
Het streven is in dat fonds samen
elk jaar één miljoen euro te steken.
,,Maar de verschillende gemeente
raden moeten daar nog mee ak
koord gaan."
Aantal overnachtingen
Het aantal toeristische overnach
tingen moeten volgens de vier eer
ste gemeenten de verdeelsleutel
vormen voor de bijdrage per ge
meente. Volgens Van Halderen on-
derzoekt Schouwen-Duiveland nog
of dat een goede verdeelsleutel is of
dat er voor die gemeente ook nog
andere bronnen zijn waaruit het
geld kan worden gehaald.
De Veerse wethouder laat ook
weten dat op een later moment ook
financiële steun vanuit de horeca
wordt verwacht en dan zeker van
de strandpaviljoens. ,,Want zij pro
fiteren als geen ander van de stran
den. Maar zover zijn we nog niet.
Het is belangrijk dat we nu als vijf
gemeenten dit fonds willen om er
voor te zorgen dat onze kusten aan
trekkelijk blijven. Rijkswaterstaat
spuit de stranden om de vier S vijf
jaar op. Als tussentijds door een
storm een aantal stranden ver
dwijnt, zoals in februari, dan kun-
nen we in de toekomst zelf op
dracht geven tot zandsuppletie."
De beslissing van de vijf is vol
gens hem ook een signaal naar de
Om één kilometer op
te spuiten heb je zo'n
vier ton nodig
provincie dat de gemeenten hun
verantwoordelijkheid nemen en
bereid zijn geld uit te trekken voor
een aantrekkelijke kust. ,,De gede
puteerde kan dat meenemen in zijn
gesprekken in Den Haag over het
ophogen van de stranden."
Hij geeft ook aan dat met jaarlijks
één miljoen euro je niet snel een
fonds hebt dat onbeperkt ingezet
kan worden om stranden op te ho
gen. ,,Om één kilometer op te spui
ten heb je zo'n vier ton nodig."
Voorbereid
Dat het Veerse college deze week
akkoord ging met het fonds is vol
gens hem niet zo opmerkelijk. ,,We
treden af maar hebben dit al lang
voorbereid. Bovendien staat in het
programma van het nieuwe college,
dat vandaag wordt geïnstalleerd,
dat het extra geld wil uittrekken
voor zandsuppleties. Ze kunnen
hier dus direct mee aan de slag."
Niet de NS, maar een commercieel
vervoersbedrijf zou de stoptreinen
in Zeeland moeten laten rijden.
Daarvoor pleitte topman Pier
Eringa van Connexxion onlangs in
een gesprek met de website Trein-
reiziger.nl. De NS kan zich dan
toeleggen op een snelle intercity
tussen Zeeland en de randstad.
De provincie wil een
snelle trein in
Zeeland naast een
sprinter richting
Breda
De topman wees erop dat in
Zeeland treinen op veel kleine sta
tions stoppen. ,,Er zijn heel veel
kleine stationnetjes onderweg.
Waarom zou je niet een regionale
vervoerder met een stoptrein laten
rijden die de mensen vanuit Zee
land naar Breda brengt?", vraagt
hij zich af. NS zou daardoor de in
tercity's kunnen versnellen.
Sprinter naar Breda
De provincie is zeker voorstander
van een snellere intercity, maar
wil wel dat de Zeeuwse stations
goed bereikbaar blijven. Een
sprinter naar Breda zou daaraan
kunnen bijdragen.
Sinds eind februari zit hij een ge
vangenisstraf van zes jaar uit voor
oplichtingen. Gisteren diende een
niet-inhoudelijke behandeling
voor de rechtbank in Middelburg.
Een korte behandeling, want noch
Den H. noch zijn advocaat ver
scheen. Den H. werd in 2017 door de
Middelburgse rechtbank veroor
deeld tot zeven jaar cel en tekende
beroep aan.
In afwachting van zijn berechting
door het Hof in Den Bosch werd hij
geschorst en begon hij snel weer
met zijn oplichtingspraktijken. Vo-
rig jaar - tussen mei en december
2019 - kwamen er opnieuw bij de
politie aangiftes binnen van circa
achttien gedupeerden uit onder
meer Zoutelande, Veere en Oud-
Vossemeer die wel Stelcon beton
platen hadden gekocht maar ze
nooit ontvingen. In vergelijking
met de zaak waarvoor hij in hoger
beroep tot zes jaar is veroordeeld is
er nauwelijks verschil, of het moet
het aantal gedupeerden zijn.
Eigen zoon
Den H. bood zijn handelswaar al
dan niet onder aliassen op internet
aan via onder meer Marktplaats.
Zodra de bestellers een voorschot
hadden overgemaakt, verdween dat
geld als sneeuw voor de zon. Naar
de betonplaten konden ze fluiten.
Op die manier werden er toen 61
mensen, onder wie kopers uit
Nieuwerkerk, Koudekerke, Clinge
en Noordgouwe én zijn eigen zoon
voor in totaal een dikke twee ton
benadeeld.
In december werd Den H. in
Scheveningen aangehouden en hij
zit sindsdien weer achter de tralies.
De stichting wil dit doen door een
gesprek aan te gaan met Bernard
Wientjes, de speciaal adviseur die
belast is met het samenstellen van
een compensatiepakket. In een
brief is Wientjes daartoe uitgeno
digd. Ter tegemoetkoming aan alle
Zeeuwen en als goedmaker voor
het vertrek van tal van rijksdien
sten uit Zeeland is het volgens de
stichting niet meer dan rechtvaar
dig dat de Westerscheldetunnel
versneld tolvrij wordt. Dit zal de
economische ontwikkeling van
Zeeland ook stimuleren. De tolpe-
riode loopt nu nog officieel tot 2033.
Zeeland Tolvrij meldt in het korte
bestaan al veel sympathie te hebben
geoogst. Actiestickers vinden gretig
aftrek. Het aantal volgers van de fa-
cebookpagina van de stichting is in
korte tijd sterk gestegen, van vier
duizend naar ruim twaalfduizend.
Fonds voor ophogen stranden
Vijf Zeeuwse kustgemeenten
willen jaarlijks geld reserveren
zodat ze zelf het ophogen van
stranden kunnen betalen op de
momenten dat Rijkswaterstaat
dat niet doet. Ook wordt op
steun van strandpaviljoenhou
ders gerekend.
Emile Calon
Domburg
- Bert van Halderen, wethouder
gemeente Veere
Station Krabbendijke. foto marcelle davidse
De provincie Zeeland blijft zich
hard maken voor een snelle
spoorverbinding Zeeland in en
uit. Daarvoor wordt gepleit bij
het Rijk. Daarnaast, maar niet in
plaats van, kan een sprinter
richting Breda een goede voor
ziening zijn, laat de provincie
weten als reactie op een plan
van Connexxion. „Omdat we
ook veel belang hechten aan
een goed bereik van de
Zeeuwse stations."
Maurice Steketee
Middelburg
Voor de 56-jarige beroepsoplich
ter C. den H. uit Veenendaal zal
een vertraging in het strafproces
van zijn strafzaak door het coro
navirus waarschijnlijk weinig uit
maken. In tegenstelling tot de
'vijf van Hrieps', die mede door
het virus uit hun voorlopige
hechtenis werden geschorst,
blijft Den H. zitten waar hij zit en
dat is in de gevangenis.
Ad Roos
Middelburg
Het speelt tot nu toe nauwelijks
in de discussie over de compen
satie voor het afblazen van de
marinierskazerne in Vlissingen,
het eerder tolvrij maken van de
Westerscheldetunnel. De begin
deze maand opgerichte Stich
ting Zeeland Tolvrij wil die stilte
doorbreken.
Harmen van der Werf
Terneuzen