NIEUWS 13 Llslwl&i donderdag 19 maart 2020 ELEKTRISCHE AUTO NIEUWE FABRIEK Duizenden dennen bomen zijn al gekapt voor Tesla's eerste Europese gigafactory' bij Berlijn. De overheden moeten zich echter nog uitspreken over ruim driehonderd bezwaren tegen de bouw. Het waterverbruik speelt daarin een grote rol. Tesla's eerste Europese 'gi gafactory' moet verrijzen op een 300 hectare grote kavel in een bos- en me rengebied zo'n 30 kilo meter ten zuidoosten van de Duitse hoofdstad Berlijn. Waar begin fe bruari nog duizenden dennenbomen stonden, rest nu een kale vlakte vol afgezaagde stompen. Een stuk of tien graafmachines halen de wortelklui ten in rap tempo boven de grond en dumpen ze in containers. Intussen maken versnipperaars korte metten met de stapels boomstammen. ,,Ik ben blij met die Tesla-fabriek'', zegt een man van middelbare leef tijd, terwijl hij onverstoorbaar door loopt over het marktplein van Grün- heide, zo'n 7 kilometer verderop. ,,Goed voor de werkgelegenheid in deze regio. Jongeren trekken weg zo dra ze zijn geslaagd voor hun middel- bareschoolexamen. Vervolgopleidin gen zijn hier niet, banen evenmin. Hoezo niet? Na de val van de Muur moesten de meeste bedrijven hun deuren sluiten.'' Een eenzame klant in café-restaurant Heidereuter is het met hem eens. ,,BMW was in 2001 geïnteresseerd in hetzelfde terrein, maar bouwde zijn nieuwe autofa- briek in Leipzig. Weg 2500 arbeids plaatsen. Tesla belooft tussen de 9000 en 12.000 banen.'' Infoavond De meesten van de vierhonderd be zoekers van een door de gemeente belegde infoavond gaven ook aan po sitief te staan tegenover het megapro ject. Ze uitten wel hun vrees voor fi les en CO2-uitstoot. Dit door de auto's van Tesla-medewerkers, de zeshonderd vrachtwagens die de fa briek dagelijks bevoorraden voor de productie van de Tesla-types 3 en Y én de zes goederentreinen met ge produceerde elektrische auto's die driemaal daags vertrekken. De positi vo's vroegen de burgemeester en drie deelstaatverantwoordelijken om uit breiding van de infrastructuur en om een hogere frequentie van het ov van en naar Grünheide. Daar stoppen nu twee bussen en één trein per uur. Een kleine groep inwoners liet dui delijk blijken tegen de bouw van het 5S Europese paradepaardje van Elon Musk te zijn. ,,Waarom is deze avond niet eerder belegd? Na geheime on derhandelingen met Tesla staan we nu voor voldongen feiten'', riep een vrouw met schelle stem naar het po dium. Ze slingerde de bestuurders een reeks verwijten naar het hoofd: verkoop van de grond voor een dumpprijs, vriendjespolitiek, schen ding van de natuurbeschermingswet met de bomenkap en gegoochel met cijfers over waterverbruik. Dat laatste baarde een wat oudere dame ook zorgen. ,,Die fabriek ver woest de droom van mijn echtgenoot en mij om hier van een rustige oude dag in de natuur te genieten'', sprak ze met ingehouden woede. ,,Wat ik heb gelezen doet mij het ergste vre zen. Tesla wil alleen al in de eerste uitbreidingsfase half zoveel water verbruiken als de 160.000 mensen in deze regio. Als het tweede, derde en vierde deel van de fabriek er staan, wil Tesla een eigen waterbron slaan waardoor het door de droge zomers toch al lage grondwaterpeil nóg ver der zakt. De heidevelden drogen uit, de meren komen droog te staan.'' Deelstaatminister van Economie Jörg Steinbach zei dat het hoog tijd was een einde te maken aan 'de vele valse geruchten'. De grond werd vol gens hem verkocht voor 40,9 miljoen euro met een eventuele prijscorrectie (uiteindelijk 43,4 miljoen, red.) én controle door Brussel. Het perceel lag ooit in een natuurbeschermingsge- bied, maar die bestemming werd in 2001 gewijzigd in industriegebied. De dennen werden aangeplant voor de houtproductie en vormden een monocultuur bos. Tesla beloofde het drievoudige te compenseren met de aanplant van gemengd bos. Er zijn volgens Steinbach al ge sprekken met Deutsche Bahn over extra treinen en een nieuw station, er wordt gekeken naar een extra afrit Tesla verbruikt in de eerste fase half zoveel water als de160.000 mensen in deze regio -Omwonende van de snelweg en verbreding van B- wegen. Over het waterverbruik zei Steinbach dat Tesla schat 372.000 liter water per uur te verbruiken bij de maximale productie van 500.000 au to's per jaar. Tesla's topman Elon Musk liet de volgende dag via Twitter weten dat het geschatte waterver bruik gebaseerd is op 'een mogelijke, uitzonderlijke piek' en dat het nor male verbruik veel lager ligt. Waterwingebied ,,Om precies te zijn 243.000 liter'', weet voorzitter Steffen Schorcht van het burgerinitiatief tegen het project. ,,Nog altijd te veel water. Wij eisen een gesloten waterkringloop met hergebruik van afvalwater.'' Zijn co mité is één van de bezwaarmakers. Delen van de geplande fabriek liggen volgens hem in een waterwingebied waarvan de grenzen begin vorig jaar opnieuw zijn vastgesteld. ,,Niet al leen het slaan van nieuwe bronnen is verboden, maar ook de aanleg van in dustriële installaties, pijpleidingen, nieuwe wegen, stations en woonwij ken, zo blijkt uit het op 2 april 2019 gepubliceerde besluit.'' De 59-jarige ingenieur had de afge lopen maanden contact met verte genwoordigers van Tesla. Ze wisten volgens hem niet dat het perceel in een waterbeschermingsgebied ligt. ,,Ze wisten evenmin dat het waterbe drijf de drinkwatervoorziening noch de afvoer van afvalwater kan garan deren binnen het door Tesla ge vraagde tijdsbestek.'' In juli volgend jaar moeten de eerste elektroauto's van de band rollen. Of het zover komt, is afwachten. De openbare behandeling van de be zwaren is door de coronacrisis voor onbepaalde tijd verschoven. Schorcht denkt niet dat de bezwaren de bouw vergunning kunnen tegenhouden. ,,Het ziet ernaar uit dat het project goedgekeurd wordt, maar elke verbe tering van de plannen is er één.'' GO Waterverbruik lijkt grootste obstakel voor 'gigafactory' Tesla Caspar Naber Berlijn »-2r, - - Jf fabriek gekapt Grunheide Schonefeld O 190320 B LD. I tSI A Model Y Voor de bouw van de megafabriek van Tesla is een terrein van 300 hectare bij het Duitse Grün- heide beschikbaar. FOTO TINO SCHÖNING/DPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 13