NIEUWS 13
Llslwl&i
donderdag 19 maart 2020
ELEKTRISCHE AUTO NIEUWE FABRIEK
Duizenden dennen
bomen zijn al gekapt
voor Tesla's eerste
Europese gigafactory'
bij Berlijn. De overheden
moeten zich echter nog
uitspreken over ruim
driehonderd bezwaren
tegen de bouw. Het
waterverbruik speelt
daarin een grote rol.
Tesla's eerste Europese 'gi
gafactory' moet verrijzen
op een 300 hectare grote
kavel in een bos- en me
rengebied zo'n 30 kilo
meter ten zuidoosten van de Duitse
hoofdstad Berlijn. Waar begin fe
bruari nog duizenden dennenbomen
stonden, rest nu een kale vlakte vol
afgezaagde stompen. Een stuk of tien
graafmachines halen de wortelklui
ten in rap tempo boven de grond en
dumpen ze in containers. Intussen
maken versnipperaars korte metten
met de stapels boomstammen.
,,Ik ben blij met die Tesla-fabriek'',
zegt een man van middelbare leef
tijd, terwijl hij onverstoorbaar door
loopt over het marktplein van Grün-
heide, zo'n 7 kilometer verderop.
,,Goed voor de werkgelegenheid in
deze regio. Jongeren trekken weg zo
dra ze zijn geslaagd voor hun middel-
bareschoolexamen. Vervolgopleidin
gen zijn hier niet, banen evenmin.
Hoezo niet? Na de val van de Muur
moesten de meeste bedrijven hun
deuren sluiten.'' Een eenzame klant
in café-restaurant Heidereuter is het
met hem eens. ,,BMW was in 2001
geïnteresseerd in hetzelfde terrein,
maar bouwde zijn nieuwe autofa-
briek in Leipzig. Weg 2500 arbeids
plaatsen. Tesla belooft tussen de
9000 en 12.000 banen.''
Infoavond
De meesten van de vierhonderd be
zoekers van een door de gemeente
belegde infoavond gaven ook aan po
sitief te staan tegenover het megapro
ject. Ze uitten wel hun vrees voor fi
les en CO2-uitstoot. Dit door de
auto's van Tesla-medewerkers, de
zeshonderd vrachtwagens die de fa
briek dagelijks bevoorraden voor de
productie van de Tesla-types 3 en Y
én de zes goederentreinen met ge
produceerde elektrische auto's die
driemaal daags vertrekken. De positi
vo's vroegen de burgemeester en drie
deelstaatverantwoordelijken om uit
breiding van de infrastructuur en om
een hogere frequentie van het ov van
en naar Grünheide. Daar stoppen nu
twee bussen en één trein per uur.
Een kleine groep inwoners liet dui
delijk blijken tegen de bouw van het
5S
Europese paradepaardje van Elon
Musk te zijn. ,,Waarom is deze avond
niet eerder belegd? Na geheime on
derhandelingen met Tesla staan we
nu voor voldongen feiten'', riep een
vrouw met schelle stem naar het po
dium. Ze slingerde de bestuurders
een reeks verwijten naar het hoofd:
verkoop van de grond voor een
dumpprijs, vriendjespolitiek, schen
ding van de natuurbeschermingswet
met de bomenkap en gegoochel met
cijfers over waterverbruik.
Dat laatste baarde een wat oudere
dame ook zorgen. ,,Die fabriek ver
woest de droom van mijn echtgenoot
en mij om hier van een rustige oude
dag in de natuur te genieten'', sprak
ze met ingehouden woede. ,,Wat ik
heb gelezen doet mij het ergste vre
zen. Tesla wil alleen al in de eerste
uitbreidingsfase half zoveel water
verbruiken als de 160.000 mensen in
deze regio. Als het tweede, derde en
vierde deel van de fabriek er staan,
wil Tesla een eigen waterbron slaan
waardoor het door de droge zomers
toch al lage grondwaterpeil nóg ver
der zakt. De heidevelden drogen uit,
de meren komen droog te staan.''
Deelstaatminister van Economie
Jörg Steinbach zei dat het hoog tijd
was een einde te maken aan 'de vele
valse geruchten'. De grond werd vol
gens hem verkocht voor 40,9 miljoen
euro met een eventuele prijscorrectie
(uiteindelijk 43,4 miljoen, red.) én
controle door Brussel. Het perceel lag
ooit in een natuurbeschermingsge-
bied, maar die bestemming werd in
2001 gewijzigd in industriegebied.
De dennen werden aangeplant voor
de houtproductie en vormden een
monocultuur bos. Tesla beloofde het
drievoudige te compenseren met de
aanplant van gemengd bos.
Er zijn volgens Steinbach al ge
sprekken met Deutsche Bahn over
extra treinen en een nieuw station, er
wordt gekeken naar een extra afrit
Tesla verbruikt in de
eerste fase half zoveel
water als de160.000
mensen in deze regio
-Omwonende
van de snelweg en verbreding van B-
wegen. Over het waterverbruik zei
Steinbach dat Tesla schat 372.000 liter
water per uur te verbruiken bij de
maximale productie van 500.000 au
to's per jaar. Tesla's topman Elon
Musk liet de volgende dag via Twitter
weten dat het geschatte waterver
bruik gebaseerd is op 'een mogelijke,
uitzonderlijke piek' en dat het nor
male verbruik veel lager ligt.
Waterwingebied
,,Om precies te zijn 243.000 liter'',
weet voorzitter Steffen Schorcht van
het burgerinitiatief tegen het project.
,,Nog altijd te veel water. Wij eisen
een gesloten waterkringloop met
hergebruik van afvalwater.'' Zijn co
mité is één van de bezwaarmakers.
Delen van de geplande fabriek liggen
volgens hem in een waterwingebied
waarvan de grenzen begin vorig jaar
opnieuw zijn vastgesteld. ,,Niet al
leen het slaan van nieuwe bronnen is
verboden, maar ook de aanleg van in
dustriële installaties, pijpleidingen,
nieuwe wegen, stations en woonwij
ken, zo blijkt uit het op 2 april 2019
gepubliceerde besluit.''
De 59-jarige ingenieur had de afge
lopen maanden contact met verte
genwoordigers van Tesla. Ze wisten
volgens hem niet dat het perceel in
een waterbeschermingsgebied ligt.
,,Ze wisten evenmin dat het waterbe
drijf de drinkwatervoorziening noch
de afvoer van afvalwater kan garan
deren binnen het door Tesla ge
vraagde tijdsbestek.'' In juli volgend
jaar moeten de eerste elektroauto's
van de band rollen.
Of het zover komt, is afwachten.
De openbare behandeling van de be
zwaren is door de coronacrisis voor
onbepaalde tijd verschoven. Schorcht
denkt niet dat de bezwaren de bouw
vergunning kunnen tegenhouden.
,,Het ziet ernaar uit dat het project
goedgekeurd wordt, maar elke verbe
tering van de plannen is er één.''
GO
Waterverbruik lijkt grootste
obstakel voor 'gigafactory' Tesla
Caspar Naber
Berlijn
»-2r,
- -
Jf
fabriek
gekapt
Grunheide
Schonefeld
O 190320
B LD. I tSI A
Model Y
Voor de bouw van
de megafabriek van
Tesla is een terrein
van 300 hectare bij
het Duitse Grün-
heide beschikbaar.
FOTO TINO SCHÖNING/DPA