Vlissingen is 'niet de juiste
opvangplek' voor kinderen
uit Griekse kampen
'iwwiwm
ONTDEK DE VOORJAARSTRENDS
7
TOOROP EN BESNYÖ POLDERHUIS
Twee vrouwelijke
kunstenaars die
onlosmakelijk
verbonden zijn met
Westkapelle staan
binnenkort centraal
tijdens een
expositie in het
Polderhuis.
ALEXANDRIUM
Twee vrouwen die als
geen ander het beeld
van Westkapelle be
paalden als een dorp
van stoere dijkwerkers,
boeren en vrouwen in kleder
dracht. Het gaat om Charley
Toorop (1891-1959) en haar
schoondochter Eva Besnyö (1910
2003). De eerste schilderde, de
tweede fotografeerde.
Ans Dingemanse-Dieleman (71)
wijst naar het schilderij Boeren van
Charley Toorop met vijf krachtige
mannen die in een v-vorm staan,
gekleed in donkere dracht met een
schoffel in de hand. Opvallend ge
noeg weet zij niet wie die mannen
zijn. „Niemand weet het." Bij an
dere Westkappelse schilderijen
van Toorop kan ze moeiteloos de
namen noemen van de meeste ge-
portretteerden. Maar die vijf boe
ren, die gaan nog steeds anoniem
door het leven. Ze zijn vanaf 4
april tot 15 maart 2021 wel te zien
in de bovenzaal van het Polder
huis. Niet het originele schilderij,
wel een mooie replica.
Bruikleen
Het origineel hangt in het Cen
traal Museum in Utrecht en wordt
niet aan het Polderhuis uitgeleend.
Maar het Polderhuis bezit ander
werk van Toorop dat volgende
maand te zien is op de eerste ver
dieping. ,,We hebben meerdere
werken in lange bruikleen. Daar
zijn we als klein museum wel heel
erg dankbaar voor."
Dingemanse vertelt dat Toorop
als jong meisje met haar vader Jan,
ook schilder, vaak in Domburg
kwam. Maar toen ze wat ouder
werd koos ze voor Westkapelle als
plaats om zomers te verblijven.
,,Ze werd socialist en moest niets
meer hebben van het rijke en mo
derne leven in Domburg. In West-
kapelle vond ze wat ze zocht, het
echte zuivere leven van mensen
die met elkaar en de aarde verbon
den waren." Ze vond, zo vervolgt
ze, dat de bevolking van Westka-
pelle kracht uitstraalde, ondanks
de armoede. ,,Dat sprak haar erg
aan. Dat leverde schilderijen op in
typisch sociaal realistische stijl."
De schilderen en replica's van
Charley Toorop blijven permanent
op de bovenverdieping van het
Polderhuis hangen. Ze vormen de
verbindende schakel met de wer
ken die daar tijdelijk een plekje
krijgen.
Verwoesting WOII
Vanaf april zijn dat foto's van Be-
snyö. Zij werd geboren in 1910 in
Boedapest, volgde een fotografie
opleiding en ontmoette in Berlijn
in 1931 de cineast en fotograaf John
Fernhout, de zoon van Charley
Toorop. Zij kregen een relatie en
vestigden zich in Nederland. En
samen met haar schoonmoeder
bezocht ze regelmatig Westka-
pelle. Tijdens die bezoeken nam ze
veel foto's. Foto's die het Westka
pelle laten zien van voor de ver
woesting in de nadagen van de
Tweede Wereldoorlog.
Ans Dingemanse: „Alleen al
Toorop moest niets
meer hebben van het
rijke en moderne
leven in Domburg
daarom zijn ze zo bijzonder. Ze la
ten iets zien wat er helemaal niet
meer is. In 1944 is hier bijna alles
verwoest." Ze wijst ook naar een
foto waarop Charley Toorop een
schilderij maakt van Kees Minder-
houd. ,,Hij was een van haar vaste
modellen. Maar die foto is zo bij
zonder omdat we hier twee kun
stenaars in actie zien. De onzicht
bare Eva maakt de foto, de zicht
bare Charley schildert."
Zeven fracties deden een drin
gend beroep op het mededogen
van de raad en het college van B
en W om bij te dragen aan de op
vang in Nederland van vijfhon
derd verweesde kinderen. ,,Zij
worden getroffen door een huma
nitaire ramp en zijn daar ook nog
eens zonder ouders. Dan kunnen
wij niet wegkijken", zei Jeroen
Portier van GroenLinks namens
de zeven partijen.
Daar dacht VVD'er Peter Stoel
heel anders over. ,,Het gaat om
jongens van 14 tot 18 uit Afghani
stan die jeugdzorg nodig hebben."
En dus concludeerde hij: ,,Deug-
motie. Motie voor de bühne." Of
wel: alleen maar bedoeld om
goede sier mee te maken.
Emotie-motie
Linda Worm gooide er namens de
PSR nog een schep bovenop:
,,Emotie-motie. Onverstandig bo
vendien, want die wekt valse ver
wachtingen. Het zijn geen wees
kinderen, maar migranten."
Taak Rijk
Ook CDA, LPV en POV hielden
de boot af. Net als wethouder Al
bert Vader (PSR) vinden zij dat de
gemeente niet over deze opvang
gaat, maar dat dit een taak is van
het Rijk. ,,Dan is deze motie toch
een geweldige steun voor het
Rijk", probeerde Coen van Dalen
Zij worden getroffen
door een humanitaire
ramp. Dan kunnen wij
niet wegkijken
van de Christenunie het nog eens
namens de voorstanders.
Maar dan nog, als het Rijk die
kinderen al naar Nederland wil
halen, dan nog is Vlissingen niet
de eerst aangewezene om ze op te
vangen, stelden POV, PSR en
VVD. Want Vlissingen heeft wel
veel problemen maar geen geld en
geen opvang. En dus benadrukte
Pim Kraan van de POV: ,,Als er
kinderen naar Nederland komen,
moet eerst gekeken worden waar
ze wel goed opgevangen kunnen
worden."
WOONTRENDS
2020
Woonmall
m»"» tv„
WOON MALLALEXANDRI UM N L
vrijdag 13 maart 2020
WA
Kracht van Westkapelle vastgelegd
Emile Calon
Westkapelle
Ans Dingemanse met een paneel foto's van Eva Besnyö. Op de
foto rechtsonder schildert haar schoonmoeder Charley Toorop
Westkapellenaar Kees Minderhoud. foto dirkjan gjeltema
- Ans Dingemanse-Dieleman
Het is verschrikkelijk wat jonge
vluchtelingenkinderen in de
Griekse opvangkampen mee
maken. Daar zijn de meeste
Vlissingse raadsleden het wel
over eens. „Maar of Vlissingen
nou de juiste plek is om ze op
te vangen?", zoals VVD'er
Peter Stoel zich gisteravond
hardop afvroeg. Nee, dat dan
weer niet. In ieder geval nog
niet.
Maurits Sep
Vlissingen
- Jeroen Portier, GroenLinks
Kom langs en ontdek
NOVITEITEN OP HET GEBIED
VAN WONEN, ZITTEN, SLAPEN,
KOKEN, BADEN, VERLICHTING,
VLOEREN, WANDEN EN
ACCESSOIRES
Het voorjaar prikkelt je woonwensen. Woonmall Alexandrium
biedt je daarom inspiratie met nieuwe woontrends: Mellow
Yellow, Paradise Birds, Spring Flowers en Woodwork. Kom nu in
onze 55 woonwinkels deze interieurtrends ontdekken. Woonmall
Alexandrium Rotterdam, woontrends voor iedere interieurstijl.
55 WoonvJinfcels orvier één dckY!
ROTTERDAM A20 AFSLAG 16 MAKKELIJK PARKEREN