Finale WIDM? zonder publiek 24 MEDIA CULTUUI ANGELA KIJKT TV Met Robert omgaan voelt voor mij als sociaal werk W Alle grote voor stellingen zijn van de agenda geschrapt Terwijl ik woensdag Jinek zat te kijken, kon ik maar één ding denken: de NPO is gek dat ze Sven Kockelmann niet in Opi hebben gezet. Ik besef dat deze zin wat cryptisch is, dus ik leg het u uit. Sven zat bij Eva aan tafel vanwege het kort geding tussen Thierry Baudet en de VPRO, over het al dan niet verkeerd citeren van de Forum voorman in het programma Buitenhof. De vraag die op tafel lag, was hoe je dat hoort te doen, een poli ticus parafraseren. Zijn strenge, maar terechte con clusie: toch iets preciezer dan de presentatrice van Buitenhof deed. Puntje voor Baudet dus. Maar het gaat me vandaag om Sven Kockelmann zelf. Het trof mij hoeveel gezag hij uitstraalde. Hoeveel dossierkennis hij paraat had. Hoe hij over zijn vak praatte. Ik luister sowieso met veel genoe gen naar zijn dagelijkse programma op Radio 1. Niemand die zo goed een interview kan opbou wen en daardoor een gast klem kan zetten als hij. Hij durft als een van de weinigen een vraag vijf keer te stellen als hij vindt dat hij geen of geen bevredigend antwoord krijgt. Maar hij blijft fair en correct. Het is onbegrijpelijk dat hij gepasseerd is voor Op1. Ik wil het feestje van de NPO niet verpesten, net nu die deze week liet weten 'zeer tevreden' te zijn met de latenighttalkshow en dat alle duo's nog een rondje door mogen. Maar ik ga het hier toch doen. Ja, de 'nieuwe' gezichten houden zich redelijk staande en qua kijkcijfers wint Opi het bijna elke avond van Jinek. Maar een scherp of bijzonder interview, waarvoor ik naar het puntje van mijn stoel schuif, heb ik nog niet gezien. Het is voorna melijk gezellig en bedaard aan tafel. En dat is een absolute verarming op de late avond bij de pu blieke omroep. Sven had dat moeiteloos goedgemaakt. Hij had er ook best oren naar. Maar hij is 'niet likeable' ge noeg, kreeg hij te horen van de leiding van de NPO. Dat vind ik al gek voor een publieke omroep die zegt voor journalistiek en inhoud te gaan. Maar het is nog vreemder gezien de gekozen wissel- en duo constructie. Er had naast hem, net als bij Tijs van den Brink, prima een leuke jonge vrouw gezet kunnen worden, die als eyecandy fungeert. Of lie ver nog, een leuke vrouwelijke collega die het vak verstaat, zoals Ghislaine Plag. Maar die was 'niet interessant' genoeg. Treurig maar waar. De NPO is dik tevreden, de vlag hangt uit. Maar de wrange conclusie is wel dat inhoud en vakman schap er niet 'op 1' staan. Biografie op het toneel Intiem kijkje van Geuze Ook in dit Formule 1-seizoen, dat zondag zou moeten beginnen in Australië, treffen Rob Kamphues en Robert Doornbos elkaar de maandag na elke grand prix in de webserie Crashen in de keuken. Vandaag moet duidelijk worden of het coronavirus leidt tot uitstel. Het spant er deze avond om of Rob Kamphues en Robert Doornbos hun theatertour kunnen afmaken. De vijftiende en laatste voorstelling is immers in Oss, Noord-Brabant, waar de uitbraak van het coronavirus heeft geleid tot soci ale ontwrichting. ,,We zijn onder weg'', zegt Kamphues woensdagmid dag door de telefoon vanuit de auto, ,,maar het kan ook zijn dat we zo meteen kunnen omkeren.'' Hoewel ze voor hun werk altijd bezig zijn met auto's en coureurs, zitten Kamphues en Doornbos vandaag niet achter het stuur. Een chauffeur rijdt ze naar Theater De Lievekamp, waar de reeks van Kamphues en Doornbos' Grote Grand-Prix-Circus wordt afgesloten. Het coronavirus beïnvloedt ook de Fromule 1: vandaag moet defintief het besluit vallen of zondag de GP van Australië wel of niet doorgaat. Zodra de auto's gaan rijden, zitten Kamphues (59) en Doornbos (38) weer elk raceweekend in de Formule 1 in de studio voor Ziggo Sport voor de trainingen, kwalificatie en de race Een woordvoerder van AvroTros liet gisteren weten dat alle kan didaten van dit seizoen aanwezig zullen zijn bij de live-uitzending vanuit een gesloten studio, maar het heeft voor fans van het pro gramma geen zin om naar Am sterdam te komen. De fandag van het programma, gepland op 21 maart, vervalt. Vanwege de aangekondigde maatregelen van het kabinet gaan alle grote voorstellingen niet door. Vanavond zou in Afas Live een hologrammenconcert van Whitney Houston plaats vinden en zou Holland Zingt Hazes zijn tweede weekend in- gaan. Mogelijk worden deze eve nementen later ingehaald. Ook grote musea als het Rijksmu seum en het Van Gogh Museum sluiten hun deuren voor de rest van de maand. Musicals, muziek- en theater voorstellingen zijn allemaal van de agenda geschrapt. Cabaretière Claudia de Breij bijvoorbeeld ziet in de rest van de maand zes voorstellingen geannuleerd wor den. ,,Vervelend, maar ik sta er helemaal achter. Ik treed een an dere keer wel weer op, dat is nu helemaal niet belangrijk meer. Ik had gisterochtend het RIVM al gebeld voor informatie, omdat ik het eigenlijk al niet meer vond kunnen. Gelukkig is het besluit nu voor ons genomen.'' Quote van de dag 'Erik en ik moeten elkaar in Op1 wat meer de ruimte gunnen' vrijdag 13 maart 2020 Op1? THEATER Het boek Mijn ware verhaal van Karin Bloe men wordt een theatervoorstel ling. Dat maakte productiehuis Solo Stories be kend. In haar autobiografie vertelt Bloemen voor het eerst het aangrij pende verhaal van haar jeugd. REALITY Vlogster Monica Geuze krijgt haar eigen reali- tyserie bij Vi deoland: Like Monica. In de achtdelige serie komen andere thema's aan bod dan in de video's die ze zelf maakt. Zo geeft ze een intiemer kijkje in haar leven. FORMULE 1 Alexander van Eenennaam 44 —Rob Kamphues De finale van Wie is de Mol?, die morgenavond live in Amster dam plaatsvindt, gaat gewoon door, maar vanwege de maatre gelen rond het coronavirus zon der publiek. —Willemijn Veenhoven over de nog prille duopresentatie met Erik Dijkstra in KRO Magazine.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 24