Finale WIDM? zonder publiek
24 MEDIA CULTUUI
ANGELA
KIJKT TV
Met Robert
omgaan voelt
voor mij als
sociaal werk
W Alle grote voor
stellingen zijn van de
agenda geschrapt
Terwijl ik woensdag Jinek zat te kijken, kon ik
maar één ding denken: de NPO is gek dat ze
Sven Kockelmann niet in Opi hebben gezet.
Ik besef dat deze zin wat cryptisch is, dus ik leg
het u uit. Sven zat bij Eva aan tafel vanwege het
kort geding tussen Thierry Baudet en de VPRO,
over het al dan niet verkeerd citeren van de Forum
voorman in het programma Buitenhof. De vraag die
op tafel lag, was hoe je dat hoort te doen, een poli
ticus parafraseren. Zijn strenge, maar terechte con
clusie: toch iets preciezer dan de presentatrice van
Buitenhof deed. Puntje voor Baudet dus.
Maar het gaat me vandaag om Sven Kockelmann
zelf. Het trof mij hoeveel gezag hij uitstraalde.
Hoeveel dossierkennis hij paraat had. Hoe hij over
zijn vak praatte. Ik luister sowieso met veel genoe
gen naar zijn dagelijkse programma op Radio 1.
Niemand die zo goed een interview kan opbou
wen en daardoor een gast klem kan zetten als hij.
Hij durft als een van de weinigen een vraag vijf
keer te stellen als hij vindt dat hij geen of geen
bevredigend antwoord krijgt. Maar hij blijft fair en
correct.
Het is onbegrijpelijk dat hij gepasseerd is voor
Op1. Ik wil het feestje van de NPO niet verpesten,
net nu die deze week liet weten 'zeer tevreden' te
zijn met de latenighttalkshow en dat alle duo's nog
een rondje door mogen. Maar ik ga het hier toch
doen.
Ja, de 'nieuwe' gezichten houden zich redelijk
staande en qua kijkcijfers wint Opi het bijna elke
avond van Jinek. Maar een scherp of bijzonder
interview, waarvoor ik naar het puntje van mijn
stoel schuif, heb ik nog niet gezien. Het is voorna
melijk gezellig en bedaard aan tafel. En dat is een
absolute verarming op de late avond bij de pu
blieke omroep.
Sven had dat moeiteloos goedgemaakt. Hij had
er ook best oren naar. Maar hij is 'niet likeable' ge
noeg, kreeg hij te horen van de leiding van de NPO.
Dat vind ik al gek voor een publieke omroep die
zegt voor journalistiek en inhoud te gaan. Maar het
is nog vreemder gezien de gekozen wissel- en duo
constructie. Er had naast hem, net als bij Tijs van
den Brink, prima een leuke jonge vrouw gezet
kunnen worden, die als eyecandy fungeert. Of lie
ver nog, een leuke vrouwelijke collega die het vak
verstaat, zoals Ghislaine Plag. Maar die was 'niet
interessant' genoeg. Treurig maar waar.
De NPO is dik tevreden, de vlag hangt uit. Maar
de wrange conclusie is wel dat inhoud en vakman
schap er niet 'op 1' staan.
Biografie op
het toneel
Intiem kijkje
van Geuze
Ook in dit Formule 1-seizoen, dat zondag zou moeten beginnen in
Australië, treffen Rob Kamphues en Robert Doornbos elkaar de
maandag na elke grand prix in de webserie Crashen in de keuken.
Vandaag moet duidelijk worden of het coronavirus leidt tot uitstel.
Het spant er deze
avond om of Rob
Kamphues en
Robert Doornbos
hun theatertour
kunnen afmaken.
De vijftiende en
laatste voorstelling is immers in Oss,
Noord-Brabant, waar de uitbraak van
het coronavirus heeft geleid tot soci
ale ontwrichting. ,,We zijn onder
weg'', zegt Kamphues woensdagmid
dag door de telefoon vanuit de auto,
,,maar het kan ook zijn dat we zo
meteen kunnen omkeren.''
Hoewel ze voor hun werk altijd bezig
zijn met auto's en coureurs, zitten
Kamphues en Doornbos vandaag
niet achter het stuur. Een chauffeur
rijdt ze naar Theater De Lievekamp,
waar de reeks van Kamphues en
Doornbos' Grote Grand-Prix-Circus
wordt afgesloten.
Het coronavirus beïnvloedt ook de
Fromule 1: vandaag moet defintief
het besluit vallen of zondag de GP
van Australië wel of niet doorgaat.
Zodra de auto's gaan rijden, zitten
Kamphues (59) en Doornbos (38)
weer elk raceweekend in de Formule
1 in de studio voor Ziggo Sport voor
de trainingen, kwalificatie en de race
Een woordvoerder van AvroTros
liet gisteren weten dat alle kan
didaten van dit seizoen aanwezig
zullen zijn bij de live-uitzending
vanuit een gesloten studio, maar
het heeft voor fans van het pro
gramma geen zin om naar Am
sterdam te komen. De fandag
van het programma, gepland op
21 maart, vervalt.
Vanwege de aangekondigde
maatregelen van het kabinet
gaan alle grote voorstellingen
niet door. Vanavond zou in Afas
Live een hologrammenconcert
van Whitney Houston plaats
vinden en zou Holland Zingt
Hazes zijn tweede weekend in-
gaan. Mogelijk worden deze eve
nementen later ingehaald. Ook
grote musea als het Rijksmu
seum en het Van Gogh Museum
sluiten hun deuren voor de rest
van de maand.
Musicals, muziek- en theater
voorstellingen zijn allemaal van
de agenda geschrapt. Cabaretière
Claudia de Breij bijvoorbeeld
ziet in de rest van de maand zes
voorstellingen geannuleerd wor
den. ,,Vervelend, maar ik sta er
helemaal achter. Ik treed een an
dere keer wel weer op, dat is nu
helemaal niet belangrijk meer. Ik
had gisterochtend het RIVM al
gebeld voor informatie, omdat ik
het eigenlijk al niet meer vond
kunnen. Gelukkig is het besluit
nu voor ons genomen.''
Quote van de dag
'Erik en ik
moeten elkaar in
Op1 wat meer de
ruimte gunnen'
vrijdag 13 maart 2020
Op1?
THEATER
Het boek Mijn
ware verhaal
van Karin Bloe
men wordt een
theatervoorstel
ling. Dat maakte
productiehuis
Solo Stories be
kend. In haar
autobiografie
vertelt Bloemen
voor het eerst
het aangrij
pende verhaal
van haar jeugd.
REALITY
Vlogster Monica
Geuze krijgt
haar eigen reali-
tyserie bij Vi
deoland: Like
Monica. In de
achtdelige serie
komen andere
thema's aan bod
dan in de
video's die ze
zelf maakt. Zo
geeft ze een
intiemer kijkje in
haar leven.
FORMULE 1
Alexander van Eenennaam
44
—Rob Kamphues
De finale van Wie is de Mol?, die
morgenavond live in Amster
dam plaatsvindt, gaat gewoon
door, maar vanwege de maatre
gelen rond het coronavirus zon
der publiek.
—Willemijn Veenhoven
over de nog prille
duopresentatie met
Erik Dijkstra in
KRO Magazine.