alle modellen Jong hart, maar oud uitgerust 6,7 19 Test Opel Astra Sports Tourer 1.5 CDTI (105 pk/77 kW), vanaf €29.249 M Matthew Harrison, als executive vice president van Toyota Motor Europe verantwoordelijk voor de verkoop van Toyota en Lexus. „Nederlanders staan erom bekend dat ze nieuwe ini tiatieven enthousiast omarmen. Kijk maar eens hoe sterk het elektrisch rijden zich hier ontwikkelt.'' De basis van het Lexus-abonne- ment is een contract van zes maan den, inclusief dertig dagen bedenk tijd. Na zes maanden is het contract maandelijks opzegbaar. Goedkoop is het niet. Abonnees betalen een vast maandbedrag voor de Lexus van hun keuze: bijvoorbeeld 699 euro voor de goedkoopste Lexus CT 200h. Daarbij zijn 2000 km per maand, onderhoud, verzekering en pechhulp inbegrepen. Alleen de brandstofkosten zijn voor rekening van de abonnee. Maximaal vier keer per jaar kan gratis worden gewisseld van model. Bij elke wissel wordt het maandbe drag automatisch aangepast. De minimum gebruiksperiode van een auto is één maand. Alle auto's zijn niet ouder dan twee jaar en hebben hooguit 50.000 kilometer op de teller. Nissan Switch Ook andere merken experimenteren inmiddels met een auto-abonne ment. Zo gaat Nissan in Houston, Texas nog veel verder dan Lexus met Nissan Switch. Daarmee kun je des noods elke dag van auto wisselen. ,,Dit is net zo makkelijk als je favo riete serie bingewatchen'', propa geert Nissan. Een basisabonnement op Nissan Switch kost omgerekend 640 euro per maand. Daarmee kun je onbe perkt 'switchen' tussen verschillende modellen. Je betaalt 450 euro entree- kosten. Alle andere kosten zoals ver zekering, onderhoud en pechhulp zijn inbegrepen. Ook BMW wil een dergelijk abon nement introduceren: Access by BMW. Er is al mee proefgedraaid in de Amerikaanse staat Tennessee. Ook hier kan de abonnee op elk gewenst moment van auto wisselen en met de bijbehorende app is dat snel geregeld. De auto wordt door een chauffeur afgetankt en gewassen afgeleverd op elke gewenste locatie in de Ameri kaanse staat. Voor een maandelijks tarief van 1800 euro kan de abonnee kiezen uit bijvoorbeeld een X5 of 5- Serie. En voor 3300 euro per maand zijn zelfs de sportieve M-topmodel- len beschikbaar. Motorversie Mercedes-Benz wil een soortgelijk abonnement in Europa aanbieden. Bij dat merk is de keuze echter be perkt tot maximaal twaalf auto's per jaar. De eerste proefprojecten zijn met succes afgerond in Duitsland. Je kunt bij het Mercedes-abonnement zelfs de motorversie, kleur en interi euruitrusting kiezen. Upgraden naar een hogere voertuigklasse is op elk moment mogelijk. Zelfs Porsche experimenteert in middels met een auto-abonnement. In de Amerikaanse stad Atlanta kun nen Porsche-klanten voor 1800 of 2700 euro per maand het Service Por sche Passport gebruiken, dat toegang geeft tot verschillende modellen van het sportwagenmerk. CARSHARING De nieuwe motoren in de Astra zijn allemaal nog onder de vorige ei genaar van het merk (General Motors) ont wikkeld. Dus komt de kloeke driecilinder die selmotor in de testauto niet van het Franse PSA, de nieuwe moeder van Opel, maar nog gewoon uit de eigen fabriek in Duitsland. Deze driecilinder is onderdeel van de jong ste vernieuwing, die verder vooral beschei den blijkt te zijn. Zo on derging het infotain ment een update, maar het werkt nog steeds trager dan je zou willen. Het kwalijkst is even wel dat Opel bij de helft van de uitvoeringen op de veiligheidsuitrusting heeft bezuinigd. Die moeten het doen zonder automatisch noodrem- en waarschuwingssys teem, wat in deze prijs klasse tegenwoordig toch echt gemeengoed is. Ook veel rijhulpen zijn niet leverbaar in de goed koopste versies van de Astra, zoals adaptive cruise control, verkeers bordherkenning, dode- hoekwaarschuwing of actieve rijstrookbewa king. Bovendien kunnen de gordels niet in hoogte worden versteld. De stoelen zitten erg fijn en de zitruimte is, ook achterin, dik in orde. De bagageruimte blijkt groot en handig - want rechthoekig - gevormd. Dankzij hendels bij de laadopening kun je de bank ook op afstand om klappen. Dan ontstaat een vlakke laadvloer. De zuinige dieselmo tor verbruikte tijdens deze test 1 op 17,5. Om vlot mee te komen in het verkeer moet je hem goed op toeren houden. Dan laat hij echt weinig te wensen over. Het schakelen gaat wat zwaar, de besturing is daarentegen prettig licht en direct. Opel heeft bij de laatste vernieuwing ook het onderstel verbe terd. Dat blijkt comforta bel genoeg, maar laat zich soms iets te gauw van de wijs brengen door hobbels in de weg. vrijdag 13 maart 2020 GO Ondanks een update blijft het infotainment traag. De bagageruimte is riant. fotos bart hoogveld Lexus regelt het abonnement via een app. FOTO LEXUS Een andere verschuiving van bezit naar gebruik is carsharing, ofwel autodelen. In steeds meer ste den stellen aanbie ders, waaronder ook autofabrikan ten, een wagenpark beschikbaar. Wie een auto wil gebrui ken en zich heeft geregistreerd, meldt zich via de app en loopt naar de dichtstbij gepar keerde auto. De be taling verloopt ook hier automatisch: per uur, per minuut of per kilometer. De Opel Astra werd onlangs verrijkt met nieuwe motoren. In zijn huidige vorm gaat hij al vijf jaar mee. Kan hij de concurrentie nog wel bijbenen? Prima driecilinder dieselmotor. Goed zit- en rijcomfort. Royale, handig inge richte bagageruimte. h Geen noodrem systeem stan daard. Veel rijhulpen niet eens leverbaar. Schakelt te zwaar. Met het comfort, de ruimte, aandrijving en rijeigenschappen van deze Opel zit het wel goed. Maar als het gaat om beschikbare rijhulpen, loopt hij ho peloos achter bij de concurrentie. Slechte zaak dat op de veilig heid wordt bezuinigd. —Niek Schenk Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities NX450K

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19