alle modellen
Jong hart, maar
oud uitgerust
6,7
19
Test
Opel Astra Sports Tourer 1.5 CDTI
(105 pk/77 kW), vanaf €29.249
M
Matthew Harrison, als executive vice
president van Toyota Motor Europe
verantwoordelijk voor de verkoop
van Toyota en Lexus. „Nederlanders
staan erom bekend dat ze nieuwe ini
tiatieven enthousiast omarmen. Kijk
maar eens hoe sterk het elektrisch
rijden zich hier ontwikkelt.''
De basis van het Lexus-abonne-
ment is een contract van zes maan
den, inclusief dertig dagen bedenk
tijd. Na zes maanden is het contract
maandelijks opzegbaar. Goedkoop is
het niet. Abonnees betalen een vast
maandbedrag voor de Lexus van hun
keuze: bijvoorbeeld 699 euro voor de
goedkoopste Lexus CT 200h. Daarbij
zijn 2000 km per maand, onderhoud,
verzekering en pechhulp inbegrepen.
Alleen de brandstofkosten zijn voor
rekening van de abonnee.
Maximaal vier keer per jaar kan
gratis worden gewisseld van model.
Bij elke wissel wordt het maandbe
drag automatisch aangepast. De
minimum gebruiksperiode van een
auto is één maand. Alle auto's zijn
niet ouder dan twee jaar en hebben
hooguit 50.000 kilometer op de
teller.
Nissan Switch
Ook andere merken experimenteren
inmiddels met een auto-abonne
ment. Zo gaat Nissan in Houston,
Texas nog veel verder dan Lexus met
Nissan Switch. Daarmee kun je des
noods elke dag van auto wisselen.
,,Dit is net zo makkelijk als je favo
riete serie bingewatchen'', propa
geert Nissan.
Een basisabonnement op Nissan
Switch kost omgerekend 640 euro
per maand. Daarmee kun je onbe
perkt 'switchen' tussen verschillende
modellen. Je betaalt 450 euro entree-
kosten. Alle andere kosten zoals ver
zekering, onderhoud en pechhulp
zijn inbegrepen.
Ook BMW wil een dergelijk abon
nement introduceren: Access by
BMW. Er is al mee proefgedraaid in
de Amerikaanse staat Tennessee. Ook
hier kan de abonnee op elk gewenst
moment van auto wisselen en met de
bijbehorende app is dat snel geregeld.
De auto wordt door een chauffeur
afgetankt en gewassen afgeleverd op
elke gewenste locatie in de Ameri
kaanse staat. Voor een maandelijks
tarief van 1800 euro kan de abonnee
kiezen uit bijvoorbeeld een X5 of 5-
Serie. En voor 3300 euro per maand
zijn zelfs de sportieve M-topmodel-
len beschikbaar.
Motorversie
Mercedes-Benz wil een soortgelijk
abonnement in Europa aanbieden.
Bij dat merk is de keuze echter be
perkt tot maximaal twaalf auto's per
jaar. De eerste proefprojecten zijn
met succes afgerond in Duitsland. Je
kunt bij het Mercedes-abonnement
zelfs de motorversie, kleur en interi
euruitrusting kiezen. Upgraden naar
een hogere voertuigklasse is op elk
moment mogelijk.
Zelfs Porsche experimenteert in
middels met een auto-abonnement.
In de Amerikaanse stad Atlanta kun
nen Porsche-klanten voor 1800 of
2700 euro per maand het Service Por
sche Passport gebruiken, dat toegang
geeft tot verschillende modellen van
het sportwagenmerk.
CARSHARING
De nieuwe motoren in
de Astra zijn allemaal
nog onder de vorige ei
genaar van het merk
(General Motors) ont
wikkeld. Dus komt de
kloeke driecilinder die
selmotor in de testauto
niet van het Franse PSA,
de nieuwe moeder van
Opel, maar nog gewoon
uit de eigen fabriek in
Duitsland.
Deze driecilinder is
onderdeel van de jong
ste vernieuwing, die
verder vooral beschei
den blijkt te zijn. Zo on
derging het infotain
ment een update, maar
het werkt nog steeds
trager dan je zou willen.
Het kwalijkst is even
wel dat Opel bij de helft
van de uitvoeringen op
de veiligheidsuitrusting
heeft bezuinigd. Die
moeten het doen zonder
automatisch noodrem-
en waarschuwingssys
teem, wat in deze prijs
klasse tegenwoordig toch
echt gemeengoed is. Ook
veel rijhulpen zijn niet
leverbaar in de goed
koopste versies van de
Astra, zoals adaptive
cruise control, verkeers
bordherkenning, dode-
hoekwaarschuwing of
actieve rijstrookbewa
king. Bovendien kunnen
de gordels niet in hoogte
worden versteld.
De stoelen zitten erg
fijn en de zitruimte is,
ook achterin, dik in orde.
De bagageruimte blijkt
groot en handig - want
rechthoekig - gevormd.
Dankzij hendels bij de
laadopening kun je de
bank ook op afstand om
klappen. Dan ontstaat
een vlakke laadvloer.
De zuinige dieselmo
tor verbruikte tijdens
deze test 1 op 17,5. Om
vlot mee te komen in het
verkeer moet je hem
goed op toeren houden.
Dan laat hij echt weinig
te wensen over. Het
schakelen gaat wat
zwaar, de besturing is
daarentegen prettig licht
en direct. Opel heeft bij
de laatste vernieuwing
ook het onderstel verbe
terd. Dat blijkt comforta
bel genoeg, maar laat
zich soms iets te gauw
van de wijs brengen door
hobbels in de weg.
vrijdag 13 maart 2020
GO
Ondanks een update blijft het infotainment
traag. De bagageruimte is riant. fotos bart hoogveld
Lexus regelt
het abonnement
via een app.
FOTO LEXUS
Een andere
verschuiving van
bezit naar gebruik
is carsharing,
ofwel autodelen.
In steeds meer ste
den stellen aanbie
ders, waaronder
ook autofabrikan
ten, een wagenpark
beschikbaar. Wie
een auto wil gebrui
ken en zich heeft
geregistreerd,
meldt zich via de
app en loopt naar
de dichtstbij gepar
keerde auto. De be
taling verloopt ook
hier automatisch:
per uur, per minuut
of per kilometer.
De Opel Astra werd
onlangs verrijkt met
nieuwe motoren. In zijn
huidige vorm gaat hij al
vijf jaar mee. Kan hij de
concurrentie nog wel
bijbenen?
Prima driecilinder
dieselmotor.
Goed zit- en rijcomfort.
Royale, handig inge
richte bagageruimte.
h Geen noodrem
systeem stan
daard. Veel rijhulpen
niet eens leverbaar.
Schakelt te zwaar.
Met het comfort, de
ruimte, aandrijving en
rijeigenschappen van
deze Opel zit het wel
goed. Maar als het
gaat om beschikbare
rijhulpen, loopt hij ho
peloos achter bij de
concurrentie. Slechte
zaak dat op de veilig
heid wordt bezuinigd.
—Niek Schenk
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
NX450K