AUTO Automerken bieden abonnement op 1 18 VRAAG ANTWOORD Waarom zou je nog kiezen voor één bepaalde auto? De nieuwste trend is een abonnement op een heel automerk, waardoor je telkens in een ander model kunt rijden. Je wisselt per kwartaal, per maand of zelfs per dag. Bespaar je brandstof door vaart te minderen? Waarom zijn er geen elektrische stationwagons? Efft» Gaat met 100 km/u minimumsnelheid nu ook omlaag? 'We spelen in op de toenemende behoefte aan flexibele mobiliteit' exus One heet het abonne ment dat Lexus onlangs in Nederland introduceerde. Je kiest de auto die voor jou op dat moment het handigst is: een 4x4 voor de wintersport, een ca- brio voor in de zomer of een ruime stationwagon omdat je gaat klussen. Binnen een week wordt de gewenste Lexus voorgereden. In de abonne mentsprijs zijn alle kosten behalve brandstof inbegrepen, net zoals bij zakelijke of private lease. Per kwartaal kunnen de abonnees van model wisselen. Ze kiezen bij voorbeeld een ruime Lexus ES 300h voor lange vakantieritten of een Lexus UX 250h, de kleinste SUV van het merk, voor dagelijks gebruik. Het maandtarief wordt bij elke wissel au tomatisch aangepast. Het auto-abon nement van Lexus werkt met een app op je smartphone. Daarmee be stel je de auto naar keuze op een door jou gewenst moment. Gebruik De ontwikkeling van bezit naar ge bruik is al enige tijd een trend die zich ook in de auto-industrie door zet. Had je vroeger een voorraad cd's en video's, tegenwoordig kies je met een abonnement op bijvoorbeeld Spotify of Netflix de film of muziek op het moment dat het jou uitkomt. Zo was het tot voor kort ook van zelfsprekend dat je een auto kocht, maar inmiddels kiezen steeds meer particuliere rijders ervoor om een auto privé te leasen. Ze kopen de auto niet, maar betalen een maand- bedrag. Na een vooraf bepaalde ter mijn leveren ze de auto weer in. Dat betekent nooit meer gedoe met inruil of het zelf moeten verkopen van een auto. Afgezien van brandstof of stroom zijn alle kosten bij het lease tarief inbegrepen. Flexibel En nu is er dus ook een gebruiks- abonnement op een compleet merk. ,,Daarmee spelen we in op de toene mende behoefte aan flexibele mobili teit'', zegt Guido Roozekrans van Lexus-importeur Louwman Par- qui. ,,Met de flexibiliteit in de con- tractduur is de service uitermate ge schikt voor mensen die niet per se een eigen auto willen bezitten. Denk aan mensen met een tijdelijk dienst verband, zzp'ers die voor opdrachten representatief vervoer nodig hebben, of expats.'' Het abonnement lijkt ook handig voor werknemers met een mobili teitsbudget. Als zij zelf het abonne ment afsluiten, kunnen ze Lexus rij den zonder bijtelling. Het aanvragen van het abonne ment gaat eenvoudig. Je maakt een account aan in de app en koppelt er vervolgens je creditcard en rijbewijs aan. Binnen één werkdag wordt het account geverifieerd en kies je welk model je wilt rijden. Een chauffeur levert de auto schoon af op de afge sproken plaats en tijd, inclusief een volle tank. Zo gaat het ook als je van model wisselt. ,,We hebben Nederland bewust uitgekozen als een van de eerste drie landen ter wereld waar we deze abonnementsvorm beproeven'', zegt vrijdag 13 maart 2020 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Als ik een rood verkeerslicht nader, of een bord dat een snelheidslimiet aankondigt, begin ik vroegtijdig met vaart minderen, zodat ik uit eindelijk bijna niet meer hoef te remmen. De meeste automobilisten rijden echter met behoorlijke snelheid door en remmen pas op het laatste moment. Ik realiseer mij dat mijn rijstijl wellicht tot ergernis leidt bij mede weggebruikers. Maar is het niet zo dat ik hiermee brandstof bespaar en het remmechanisme ontlast? —Adrie van Bergen Dat doet u zeker en er is dan ook niets mis met uw rijstijl. U kunt hiermee inderdaad brandstof besparen en een bijkomend voordeel is dat u hiermee de remmen ontziet. Autofabrikanten gaan ervoor zorgen dat auto's dit de ko mende jaren steeds meer au tomatisch doen, vooral om brandstof of stroom (bij elek trische auto's) te besparen. Dat is een van de redenen waarom auto's straks via hun dataverbinding worden geïn formeerd dat het verkeers licht op rood staat, dat er een scherpe bocht aan komt of dat er een snelheidslimiet aan zit te komen. Waarom worden elektrische auto's niet uitgebracht als stationwagon? Met zo'n auto kan ik handig een fiets in de auto leggen of een stu dent helpen verhuizen. —Gerard Schrijver Autofabrikanten moeten op dit moment nog scherp kie zen welk type auto ze elek trisch uitbrengen, want de ontwikkeling van deze tech nologie kost ze veel geld. Omdat SUV's momenteel po- pulairder zijn dan stationwa gons, wordt daar vaak voor gekozen. Ook bestaan er al jaren elektrische hatchbacks, omdat die nu eenmaal overal ter wereld in trek zijn. Een stationwagon is eigenlijk al leen in Europa populair en dat houdt de fabrikanten tegen. Ik begrijp dat op autowegen of snelwegen minimumsnel heden gelden van respectie velijk 50 en 60 km/u. Nu gaat komende maandag overal de maximumsnelheid terug van 130 naar 100 km/u. Wordt daarmee die minimumsnelheid ook lager? —Erwin van Assen Allereerst: het betreft hier geen minimumsnelheid die je moet rijden, maar een mini mumsnelheid die het voertuig (technisch) aan moet kunnen. Al loopt degene die op een dergelijke weg door te lang zaam rijden het overige ver keer hindert of in gevaar brengt, altijd het risico op een bekeuring. De aanstaande snelheidsverlaging (overdag) zal niets veranderen aan de verplichte minimumsnelheid die voor voertuigen op deze wegen geldt. Elke dageen andere auto NIEK SCHENK Met Lexus One kun je vier keer per jaar van auto wisselen. -GUIDO ROOZEKRANS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 18