AUTO
Automerken bieden abonnement op
1
18
VRAAG ANTWOORD
Waarom zou je nog kiezen voor
één bepaalde auto? De nieuwste
trend is een abonnement op een
heel automerk, waardoor je
telkens in een ander model kunt
rijden. Je wisselt per kwartaal, per
maand of zelfs per dag.
Bespaar je
brandstof door
vaart te minderen?
Waarom zijn er
geen elektrische
stationwagons?
Efft»
Gaat met 100 km/u
minimumsnelheid
nu ook omlaag?
'We spelen
in op de
toenemende
behoefte
aan flexibele
mobiliteit'
exus One heet het abonne
ment dat Lexus onlangs in
Nederland introduceerde. Je
kiest de auto die voor jou op
dat moment het handigst is:
een 4x4 voor de wintersport, een ca-
brio voor in de zomer of een ruime
stationwagon omdat je gaat klussen.
Binnen een week wordt de gewenste
Lexus voorgereden. In de abonne
mentsprijs zijn alle kosten behalve
brandstof inbegrepen, net zoals bij
zakelijke of private lease.
Per kwartaal kunnen de abonnees
van model wisselen. Ze kiezen bij
voorbeeld een ruime Lexus ES 300h
voor lange vakantieritten of een
Lexus UX 250h, de kleinste SUV van
het merk, voor dagelijks gebruik. Het
maandtarief wordt bij elke wissel au
tomatisch aangepast. Het auto-abon
nement van Lexus werkt met een
app op je smartphone. Daarmee be
stel je de auto naar keuze op een door
jou gewenst moment.
Gebruik
De ontwikkeling van bezit naar ge
bruik is al enige tijd een trend die
zich ook in de auto-industrie door
zet. Had je vroeger een voorraad cd's
en video's, tegenwoordig kies je met
een abonnement op bijvoorbeeld
Spotify of Netflix de film of muziek
op het moment dat het jou uitkomt.
Zo was het tot voor kort ook van
zelfsprekend dat je een auto kocht,
maar inmiddels kiezen steeds meer
particuliere rijders ervoor om een
auto privé te leasen. Ze kopen de
auto niet, maar betalen een maand-
bedrag. Na een vooraf bepaalde ter
mijn leveren ze de auto weer in. Dat
betekent nooit meer gedoe met inruil
of het zelf moeten verkopen van een
auto. Afgezien van brandstof of
stroom zijn alle kosten bij het lease
tarief inbegrepen.
Flexibel
En nu is er dus ook een gebruiks-
abonnement op een compleet merk.
,,Daarmee spelen we in op de toene
mende behoefte aan flexibele mobili
teit'', zegt Guido Roozekrans van
Lexus-importeur Louwman Par-
qui. ,,Met de flexibiliteit in de con-
tractduur is de service uitermate ge
schikt voor mensen die niet per se
een eigen auto willen bezitten. Denk
aan mensen met een tijdelijk dienst
verband, zzp'ers die voor opdrachten
representatief vervoer nodig hebben,
of expats.''
Het abonnement lijkt ook handig
voor werknemers met een mobili
teitsbudget. Als zij zelf het abonne
ment afsluiten, kunnen ze Lexus rij
den zonder bijtelling.
Het aanvragen van het abonne
ment gaat eenvoudig. Je maakt een
account aan in de app en koppelt er
vervolgens je creditcard en rijbewijs
aan. Binnen één werkdag wordt het
account geverifieerd en kies je welk
model je wilt rijden. Een chauffeur
levert de auto schoon af op de afge
sproken plaats en tijd, inclusief een
volle tank. Zo gaat het ook als je van
model wisselt.
,,We hebben Nederland bewust
uitgekozen als een van de eerste drie
landen ter wereld waar we deze
abonnementsvorm beproeven'', zegt
vrijdag 13 maart 2020
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Als ik een rood verkeerslicht
nader, of een bord dat een
snelheidslimiet aankondigt,
begin ik vroegtijdig met
vaart minderen, zodat ik uit
eindelijk bijna niet meer
hoef te remmen. De meeste
automobilisten rijden echter
met behoorlijke snelheid
door en remmen pas op het
laatste moment. Ik realiseer
mij dat mijn rijstijl wellicht
tot ergernis leidt bij mede
weggebruikers. Maar is het
niet zo dat ik hiermee
brandstof bespaar en het
remmechanisme ontlast?
—Adrie van Bergen
Dat doet u zeker en er is dan
ook niets mis met uw rijstijl. U
kunt hiermee inderdaad
brandstof besparen en een
bijkomend voordeel is dat u
hiermee de remmen ontziet.
Autofabrikanten gaan ervoor
zorgen dat auto's dit de ko
mende jaren steeds meer au
tomatisch doen, vooral om
brandstof of stroom (bij elek
trische auto's) te besparen.
Dat is een van de redenen
waarom auto's straks via hun
dataverbinding worden geïn
formeerd dat het verkeers
licht op rood staat, dat er een
scherpe bocht aan komt of
dat er een snelheidslimiet
aan zit te komen.
Waarom worden elektrische
auto's niet uitgebracht als
stationwagon? Met zo'n
auto kan ik handig een fiets
in de auto leggen of een stu
dent helpen verhuizen.
—Gerard Schrijver
Autofabrikanten moeten op
dit moment nog scherp kie
zen welk type auto ze elek
trisch uitbrengen, want de
ontwikkeling van deze tech
nologie kost ze veel geld.
Omdat SUV's momenteel po-
pulairder zijn dan stationwa
gons, wordt daar vaak voor
gekozen. Ook bestaan er al
jaren elektrische hatchbacks,
omdat die nu eenmaal overal
ter wereld in trek zijn. Een
stationwagon is eigenlijk al
leen in Europa populair en
dat houdt de fabrikanten
tegen.
Ik begrijp dat op autowegen
of snelwegen minimumsnel
heden gelden van respectie
velijk 50 en 60 km/u. Nu
gaat komende maandag
overal de maximumsnelheid
terug van 130 naar 100
km/u. Wordt daarmee die
minimumsnelheid ook
lager?
—Erwin van Assen
Allereerst: het betreft hier
geen minimumsnelheid die je
moet rijden, maar een mini
mumsnelheid die het voertuig
(technisch) aan moet kunnen.
Al loopt degene die op een
dergelijke weg door te lang
zaam rijden het overige ver
keer hindert of in gevaar
brengt, altijd het risico op een
bekeuring. De aanstaande
snelheidsverlaging (overdag)
zal niets veranderen aan de
verplichte minimumsnelheid
die voor voertuigen op deze
wegen geldt.
Elke
dageen
andere
auto
NIEK SCHENK
Met Lexus
One kun je vier
keer per jaar van
auto wisselen.
-GUIDO
ROOZEKRANS