Economie holt snel achteruit door corona ECONOMIE 17 nog kan volhouden. Ik vermoed niet in de mate waarin ze dat nu doen. De Europese activiteiten van KLM hebben jaren in de rode cij fers gezeten. Dat kan nu weer gebeuren." Massaal Europese vluchten schrappen, kan volgens hem ook niet. ,,KLM kan het zich niet ver oorloven zijn lokale passagiers kwijt te raken in de concurrentie strijd met Easyjet en Ryanair. Dat zal ten koste gaan van werkgele genheid bij KLM." Hij maant wel tot haast. ,,Als je als eerste je activi teiten rationaliseert, zoals Luft hansa doet, creëer je ook een voor deel ten opzichte van je concur renten." Schade De Amerikaanse oekaze heeft ver strekkende gevolgen voor de hele economie en werkgelegenheid. In Nederland zijn 300.000 mensen van de luchtvaart afhankelijk, de economische bijdrage is 35 miljard. ,,De economische schade blijft dan ook niet beperkt tot luchtvaart en het toerisme", zegt Marieke Blom, hoofdeconoom van ING. ,,Als KLM niet vliegt, is er ook geen catering nodig. De cateraar houdt oproep krachten thuis, die hierdoor min der inkomsten hebben en bezuini gen op hun uitgaven. Dat merken de winkels weer, die hebben min der personeel nodig, enzovoort." Hoe groot de economische schade is, hangt af van de duur. ,,Maar ik denk dat de maatregelen in Noord-Brabant grotere effecten op de economie hebben dan het inreisverbod. Hoe dichterbij, hoe erger." De vraag is in hoeverre de over heid bijspringt. De Franse over heid liet gistermiddag al weten klaar te staan om Air France-KLM te helpen. De Nederlandse vak bonden willen dat Den Haag financieel en organisatorisch hulp biedt. ,,De overheid moet bereid zijn tot snel handelen als KLM een reëel verzoek voor hulp indient", zegt CNV-bestuurder Wallaard. ,,Dit kun je niet meer scharen onder normaal bedrijfsrisico, het gaat hier om de werkgelegenheid van tienduizenden KLM'ers." De werkgeversorganisatie VNO- NCW vreest dat bedrijven een flinke klap kunnen krijgen door de uitbraak van het coronavirus. Als de zaak uit de hand loopt, zal de economie in een recessie terechtkomen. Omzetdalingen van 20 tot 60 procent voor bepaalde sectoren zijn dan denk baar, schrijven de werkgevers. Dan gaat het over het zwartste scenario waarbij het hele land op slot gaat. ,,Maar de afgelopen weken en zelfs dagen is gebleken dat ondenkbare zaken toch heel snel denkbaar worden'', aldus VNO-NCW. Dat blijkt wel uit de situatie in Italië. Dat land is deze week volledig op slot gegaan, met alle gevolgen van dien. Als het zo ver komt in Nederland moet de overheid tijdelijk de lonen door betalen voor zwaar getroffen be drijven, zegt VNO-NCW. Deeltijd-WW De Nederlandse maakindustrie en bedrijven in de toerismesector worden nu al hard getroffen, zegt ABN Amro. Die bedrijven maken het merendeel uit van de onder nemingen die een beroep doen op de deeltijd-WW. Die regeling is bedoeld voor bedrijven die tijde lijk minder werk hebben door het coronavirus. De overheid betaalt tijdelijk een deel van de lonen, zo dat er geen ontslagen hoeven te vallen. ABN Amro verwacht dat binnenkort bijvoorbeeld ook transportbedrijven in de rij voor het loket van deeltijd-WW zullen staan. Het kabinet kwam gisteren met meer aanvullende maatregelen. Zo stelt de overheid zich garant voor kredieten aan bedrijven die in de problemen dreigen te ko men. Ook zal de Belastingdienst soepel omgaan met belastinghef fing. Zodoende houden bedrijven meer geld in kas om de crisissitu atie uit te zingen. De maatregelen zijn gericht op het midden- en kleinbedrijf. Die hebben vaak weinig of geen vet op de botten om tegenslagen op te vangen. ,,Dit zijn goede maatregelen voor een kortdurende crisis. Het geeft bedrijven extra liquiditeit", zegt Sander Wortelboer, belas tingadviseur bij accountants- en adviesmaatschappijEY. ,,Als de crisis langer gaat duren, zijn meer maatregelen nodig.'' Daarvoor kan het kabinet teruggrijpen op maat regelen uit de vorige crisis. ,,De ge- reedschapskist is nog niet leeg'', aldus Wortelboer. Hoe lang de crisis zal gaan du ren, is moeilijk te voorspellen. ,,Dat hangt ervan af hoe erg de be smetting met coronavirus wordt. En wij zijn geen virologen'', vat Bas van Geffen, econoom bij de Rabobank, het probleem samen. De economie in Europa kreeg al een tik omdat er veel minder han- W Werkgevers zijn bang voor daling van omzet van 20 tot 60 procent del van en naar China was. Nu speelt dat probleem ook meer en meer binnen Europa. Nederland en Duitsland doen veel zaken met Noord-Italië bijvoorbeeld. Dat komt nog bovenop de ingezakte handel met China. Om de klap te verzachten is het zaak dat er een gezamenlijke actie komt van overheden en centrale banken. ,,Het Verenigd Koninkrijk heeft dat gedaan'', zegt Van Gef- fen. ,,Daar verlaagde de centrale bank de rente en zegde die extra kredieten toe. Daarnaast kwam de regering met een pakket maatre gelen om bedrijven te steunen.'' Rente In de eurozone ondernemen steeds meer landen actie. ,,Italië heeft al 25 miljard gereserveerd voor steun, de Europese commis sie ook. Duitsland heeft geld klaarliggen'', zegt Van Geffen. De Europese Centrale Bank (ECB) verlaagde tot verrassing van velen de rente niet, maar kwam wel met aanvullende maatregelen om vooral het midden- en kleinbe drijf te steunen. ECB-president Christine Lagarde riep landen op om meer geld vrij te maken om het bedrijfsleven te steunen. De markten hadden wel op een renteverlaging gerekend. Direct na het bekend worden van het ECB-besluit doken de aandelen- beurzen in Europa nog verder in de min. De stemming was al slecht door het inreisverbod voor Europeanen door de Verenigde Staten. meren van reizigers. Dat is onze eerste zorg. Er is nog veel onduide lijk over de reikwijdte van deze Amerikaanse maatregelen. Dan pas kunnen we bepalen wat we moeten doen." Ingrijpend Deskundigen voorspellen grote problemen voor KLM, haar part ners en voor Schiphol. ,,Voor KLM is dit besluit dramatisch", zegt be stuurder Michiel Wallaard van CNV Vakmensen. ,,Als het vlieg verkeer naar de VS voor dertig da gen stil komt te liggen, heeft dat zeer ingrijpende gevolgen. Het be tekent dat een groot deel van de vluchten en inkomsten in één klap wegvalt. ,,De vluchten met Noord-Ame- rika vormen 20 procent van het totaal aantal passagierskilometers. En aangezien het meeste trans-At lantische vrachtvervoer via passa giersvliegtuigen gaat, zijn de ge volgen niet te overzien. Daar ko men ook nog de annuleringen voor de vluchten naar Azië en Ita lië bij, plus de extreem lage bezet tingsgraad voor andere vluchten in Europa." Ook luchtvaarteconoom Hans Heerkens ziet het somber in. ,,Luchtvaartmaatschappijen zitten al jaren in problemen. Het is al een marginale business. De gevolgen van deze maatregel kunnen verge lijkbaar zijn met de impact na 9/11. Toen heeft de luchtvaartsector jaren met de gevolgen gekampt, zijn maatschappijen verdwenen of overgenomen, zoals KLM door Air France. Na 9/11 kon dat nog, maar nu is de luchtvaart al heel erg geconsolideerd. Ik denk dat er, zeker als dit lang duurt, nog grote klappen zullen vallen." Heerkens voorziet niet alleen gevolgen voor het vliegverkeer naar de VS, maar ook binnen Eu ropa. Die vluchten voeren immers veel passagiers af en aan van de in tercontinentale vluchten. ,,Ik heb er mijn twijfels over hoe lang KLM die feeder-vluchten vanuit Europa I t I f I vrijdag 13 maart 2020 De Nederlandse economie merkt nu al de gevolgen van de coronacrisis. Het kabinet komt met maatregelen om bedrijven te steunen, maar de vraag is of het voldoende is. Peet Vogels Den Haag Christine Lagarde. foto getty Het was gisteren druk bij de balie van de KLM op Schiphol (boven), maar vliegtuigen in Europa en Azië bleven eerder deze maand al zo goed als leeg. foto's michel van bergen/reuters

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17