Nachtmerrie met
dramatisch verloop
De symbolische klippen
waarop het huwelijk strandt
Een ark vol vrouwen met
gedeelde ervaringen
7
m zich te oriënte
ren voor haar film
Queen Slim be
keek Lena Waithe
talloze videobeel
den op YouTube
waarin zwarte
Amerikanen door politiemensen
werden aangehouden voor verkeers
overtredingen die in feite nauwelijks
iets voorstellen.
,,Er zijn met gemak honderden van
deze voorbeelden te vinden'', zegt de
scenariste verbolgen in Londen.
,,Wat mij opviel was de agressieve
houding van de agenten, waardoor er
vaak sprake was van intimidatie die
soms behoorlijk uit de hand liep.''
De beelden verwerkte Waithe in
het begin van haar scenario voor de
roadmovie Queen Slim, waarin een
soortgelijke aanhouding escaleert.
Het begint met een zwart stelletje in
een auto dat elkaar via Tinder heeft
ontmoet. De afspraak tussen het
tweetal - een zachtaardige welzijns
werker (Daniel Kaluuya, bekend uit
Get Out en Black Panther) en een vin
nige advocate (nieuwkomer Jodie
Turner-Smith) - verloopt niet be
paald romantisch, de karakterver
schillen lijken te groot.
Oververhit
Als zij op weg naar huis worden aan
gehouden door een racistische, over
verhitte, blanke agent op patrouille
ontstaat een schermutseling waarbij
de politieman uit zelfverdediging
wordt doodgeschoten. Voor het
tweetal zit er niets anders op dan op
de vlucht te slaan.
Zij beginnen aan een lange vlucht
route door diverse staten, waarbij zij,
mede door toedoen van de media,
uitgroeien tot een heldenpaar dat
veel steunt krijgt van de zwarte be
volking. Vergelijkingen met Bonnie
Clyde liggen voor de hand, maar de
makers benadrukken dat Queen
Slim meer om het lijf heeft. ,,Onze
film gaat in eerste instantie over de
angst die in het huidige Amerika on
der de zwarte bevolking heerst'', ver
duidelijkt regisseur Melina Matsou-
Als kijkers van een
ander ras ook door
deze film worden
geraakt, is dat mooi
kas, tweevoudig Grammy-winnares
die onder meer met Beyoncé (de clip
Formation) samenwerkte. ,,Politiege-
weld tegen zwarten is aan de orde
van de dag in mijn land. De grootste
uitdaging voor ons was een film te
maken die dat onomstotelijke gege
ven uitdroeg, maar tegelijkertijd ook
vermakelijk was. En dat er ook sprake
is van enige romantiek, wel van de
ruige kant overigens, vonden we ook
heel belangrijk.''
Pamflet
De makers beschouwen hun film ook
in menig opzicht als een activistisch
pamflet, waarbij het erfgoed van
Martin Luther King en Malcom X
duidelijk waarneembaar is.
Matsoukas: ,,Queen en Slim zijn
opgejaagd wild, maar zij merken
gaandeweg dat zij ook steun krijgen
van andere zwarte Amerikanen die
hun willen helpen, omdat zij inzien
dat zij net zo goed in een dergelijke
precaire situatie kunnen belanden.''
De filmmaakster die met Queen
Slim haar lange speelfilmdebuut
maakt, haakt in op een reeks recente
producties over onrecht tegen haar
zwarte landgenoten, zoals Just Mercy
(over de advocaat Bryan Stevenson
die een ten onrechte zwarte man van
de elektrische stoel redt) en de Net-
flixserie When they see us (waarin vijf
zwarte New Yorkers verdacht wor
den van verkrachting van een blanke
vrouw).
De vraag is of deze films, behalve
het aantonen van onrecht, ook iets
daadwerkelijk kunnen veranderen in
de Amerikaanse samenleving. Mat-
soukas: ,,Deze films zijn, los van de
bewezen kwaliteiten, een vorm van
protest. Wij mikken met Queen
Slim op de zwarte gemeenschap, op
de slachtoffers van politiegeweld. Als
kijkers van een ander ras ook door
deze film worden geraakt, is dat mooi
meegenomen.''
QUEEN SLIM
-A.Z.
Hope Gap
Woman
Aan alles is te merken dat Hope
Gap de bewerking is van een to
neelstuk. Veel interieurscènes en
lange dialogen tussen het echt
paar, Grace en Edward, dat al 29
jaar bij elkaar is.
Regisseur William Nicholson
bewerkte zijn eigen toneelstuk
over het huwelijk van zijn ouders
- met de intrigerendere titel The
Retreat from Moscow - tot film. De
symboliek van Hope Gap, de loca
tie aan de steile kust van Engeland
waar het paar woont, mag de kij
ker niet ontgaan: een huwelijk dat
op de klippen loopt.
De film is een karakterstudie
van twee echtelieden - fraaie ver
tolkingen van Annette Bening en
Bill Nighy - die gezien hun ka
rakters nooit met elkaar hadden
moeten trouwen.
De film is vaak zwaar op de
hand, met af en toe een luchtig
moment, zoals de hond die Grace
na de scheiding aanschaft en de
Annette Bening in een fraaie
vertolking van verlaten vrouw
Grace. foto dutch filmworks
naam van haar ex geeft. De meest
venijnige uitspraak komt van An
gela, de nieuwe vlam van Edward:
,,Eerst waren er drie ongelukkige
mensen. Nu nog maar één.'' Daar
moet Grace het maar mee doen.
-A.Z.
Fotograaf Yann Arthus-Bertrand
trok de hele wereld over om vrou
wen over hun levenservaringen
te ondervragen. In de film komen
maar liefst tweeduizend vrouwen
aan het woord. Hun ervaringen
scheppen een veelzijdig beeld van
wat vrouwen in hun leven kun
nen meemaken.De thema's lopen
uiteen: de eerste ongesteldheid,
besnijdenis, verkrachting en hui-
selijk geweld, maar ook de macht
van een goede opleiding. De
vrouwen huilen, lachen, treuren
en zingen zelfs voor de camera.
Het levert door de verschil
lende talen een ark vol gedeelde
ervaringen op die de kijker kun
nen ontroeren, kwaad maken of
doen glimlachen. De boodschap
is dat vrouwen uit welk land of
milieu ook nog veel achterstand
moeten inhalen. Dat is natuurlijk
geen nieuws, maar de kleine en
grote ervaringen die in Woman
voorbij komen, maken dit nog
eens haarscherp duidelijk. - A.Z.
donderdag 12 maart 2020
GO
Queen Slim
ooae aaad als Bonn
AbZagt
y
Queen (Jodie Turner-Smith) en
Slim (Daniel Kaluuya).
FOTO'S WWWENTERTAINMENT
Melina Matsoukas, regisseur
DRAMA
Regie: Melina Matsoukas.
Hoofdrollen: Daniel Ka
luuya en Jodie Turner-
Smith.
De roadmovie Queen
Slim begint als een desas
treuze ontmoeting uit het
programma First Dates.
Twee totaal verschillende
zwarte Amerikanen - een
ambitieuze advocate en
een maatschappelijk wer
ker - zijn na een ongemak
kelijk etentje al heel snel
tot de conclusie gekomen
dat ze niet bij elkaar pas
sen.
Hoffelijk als hij is, stelt de
man voor zijn afspraak
naar huis te rijden. Als on
derweg een confrontatie
met een blanke, opge
hitste politieman totaal uit
de hand loopt, zijn de twee
tot elkaar veroordeeld.
Hun namen krijgt de kijker
aanvankelijk niet te horen.
Pas als zij als opgejaagd
wild door enkele Ameri
kaanse Staten vluchten,
omdat zij de racistische
agent uit zelfverdediging
hebben doodgeschoten,
worden hun officiële
namen via nieuwsbulletins
op de televisie bekendge
maakt. Queen en Slim zijn
dan al hun geuzennamen.
De eerste speelfilm van re
gisseur Melina Matsoukas,
die als maker van video
clips onder anderen met
Beyoncé samenwerkte, is
niet alleen een roadmovie,
maar ook een vlammend
commentaar op de positie
van de zwarte bevolking
van Amerika. Hoewel de
voortvluchtigen eigenlijk
een kans verdienen in de
rechtszaal, omdat zij wer
den geprovoceerd door de
surveilleerde agent, besef
fen beiden dat zij beter
kunnen vluchten.
Het is een kansloze missie,
die alleen maar dramatisch
kan eindigen. In de tussen
tijd schetsen de makers
een beeld van het heden
daagse Amerika waar de
twee door de zwarte ge
meenschap als helden
worden omarmd. Ook
bloeit onverwacht de liefde
tussen beiden op.
Queen Slim voelt aan als
een nachtmerrie met een
onvoorspelbaar verloop.
Nergens is het duo zeker
van hulp, wat de film extra
spannend maakt. Soms is
de film te hectisch en on
evenwichtig, maar over de
kritische intentie is geen
twijfel mogelijk.
DRAMA
Regie: William Nicholson. Hoofd
rollen: Annette Bening, Bill Nighy
en Josh O'Connor.
DOCUMENTAIRE
Regie: Anastasia Mikova en Yann
Arthus-Bertrand.