Nachtmerrie met dramatisch verloop De symbolische klippen waarop het huwelijk strandt Een ark vol vrouwen met gedeelde ervaringen 7 m zich te oriënte ren voor haar film Queen Slim be keek Lena Waithe talloze videobeel den op YouTube waarin zwarte Amerikanen door politiemensen werden aangehouden voor verkeers overtredingen die in feite nauwelijks iets voorstellen. ,,Er zijn met gemak honderden van deze voorbeelden te vinden'', zegt de scenariste verbolgen in Londen. ,,Wat mij opviel was de agressieve houding van de agenten, waardoor er vaak sprake was van intimidatie die soms behoorlijk uit de hand liep.'' De beelden verwerkte Waithe in het begin van haar scenario voor de roadmovie Queen Slim, waarin een soortgelijke aanhouding escaleert. Het begint met een zwart stelletje in een auto dat elkaar via Tinder heeft ontmoet. De afspraak tussen het tweetal - een zachtaardige welzijns werker (Daniel Kaluuya, bekend uit Get Out en Black Panther) en een vin nige advocate (nieuwkomer Jodie Turner-Smith) - verloopt niet be paald romantisch, de karakterver schillen lijken te groot. Oververhit Als zij op weg naar huis worden aan gehouden door een racistische, over verhitte, blanke agent op patrouille ontstaat een schermutseling waarbij de politieman uit zelfverdediging wordt doodgeschoten. Voor het tweetal zit er niets anders op dan op de vlucht te slaan. Zij beginnen aan een lange vlucht route door diverse staten, waarbij zij, mede door toedoen van de media, uitgroeien tot een heldenpaar dat veel steunt krijgt van de zwarte be volking. Vergelijkingen met Bonnie Clyde liggen voor de hand, maar de makers benadrukken dat Queen Slim meer om het lijf heeft. ,,Onze film gaat in eerste instantie over de angst die in het huidige Amerika on der de zwarte bevolking heerst'', ver duidelijkt regisseur Melina Matsou- Als kijkers van een ander ras ook door deze film worden geraakt, is dat mooi kas, tweevoudig Grammy-winnares die onder meer met Beyoncé (de clip Formation) samenwerkte. ,,Politiege- weld tegen zwarten is aan de orde van de dag in mijn land. De grootste uitdaging voor ons was een film te maken die dat onomstotelijke gege ven uitdroeg, maar tegelijkertijd ook vermakelijk was. En dat er ook sprake is van enige romantiek, wel van de ruige kant overigens, vonden we ook heel belangrijk.'' Pamflet De makers beschouwen hun film ook in menig opzicht als een activistisch pamflet, waarbij het erfgoed van Martin Luther King en Malcom X duidelijk waarneembaar is. Matsoukas: ,,Queen en Slim zijn opgejaagd wild, maar zij merken gaandeweg dat zij ook steun krijgen van andere zwarte Amerikanen die hun willen helpen, omdat zij inzien dat zij net zo goed in een dergelijke precaire situatie kunnen belanden.'' De filmmaakster die met Queen Slim haar lange speelfilmdebuut maakt, haakt in op een reeks recente producties over onrecht tegen haar zwarte landgenoten, zoals Just Mercy (over de advocaat Bryan Stevenson die een ten onrechte zwarte man van de elektrische stoel redt) en de Net- flixserie When they see us (waarin vijf zwarte New Yorkers verdacht wor den van verkrachting van een blanke vrouw). De vraag is of deze films, behalve het aantonen van onrecht, ook iets daadwerkelijk kunnen veranderen in de Amerikaanse samenleving. Mat- soukas: ,,Deze films zijn, los van de bewezen kwaliteiten, een vorm van protest. Wij mikken met Queen Slim op de zwarte gemeenschap, op de slachtoffers van politiegeweld. Als kijkers van een ander ras ook door deze film worden geraakt, is dat mooi meegenomen.'' QUEEN SLIM -A.Z. Hope Gap Woman Aan alles is te merken dat Hope Gap de bewerking is van een to neelstuk. Veel interieurscènes en lange dialogen tussen het echt paar, Grace en Edward, dat al 29 jaar bij elkaar is. Regisseur William Nicholson bewerkte zijn eigen toneelstuk over het huwelijk van zijn ouders - met de intrigerendere titel The Retreat from Moscow - tot film. De symboliek van Hope Gap, de loca tie aan de steile kust van Engeland waar het paar woont, mag de kij ker niet ontgaan: een huwelijk dat op de klippen loopt. De film is een karakterstudie van twee echtelieden - fraaie ver tolkingen van Annette Bening en Bill Nighy - die gezien hun ka rakters nooit met elkaar hadden moeten trouwen. De film is vaak zwaar op de hand, met af en toe een luchtig moment, zoals de hond die Grace na de scheiding aanschaft en de Annette Bening in een fraaie vertolking van verlaten vrouw Grace. foto dutch filmworks naam van haar ex geeft. De meest venijnige uitspraak komt van An gela, de nieuwe vlam van Edward: ,,Eerst waren er drie ongelukkige mensen. Nu nog maar één.'' Daar moet Grace het maar mee doen. -A.Z. Fotograaf Yann Arthus-Bertrand trok de hele wereld over om vrou wen over hun levenservaringen te ondervragen. In de film komen maar liefst tweeduizend vrouwen aan het woord. Hun ervaringen scheppen een veelzijdig beeld van wat vrouwen in hun leven kun nen meemaken.De thema's lopen uiteen: de eerste ongesteldheid, besnijdenis, verkrachting en hui- selijk geweld, maar ook de macht van een goede opleiding. De vrouwen huilen, lachen, treuren en zingen zelfs voor de camera. Het levert door de verschil lende talen een ark vol gedeelde ervaringen op die de kijker kun nen ontroeren, kwaad maken of doen glimlachen. De boodschap is dat vrouwen uit welk land of milieu ook nog veel achterstand moeten inhalen. Dat is natuurlijk geen nieuws, maar de kleine en grote ervaringen die in Woman voorbij komen, maken dit nog eens haarscherp duidelijk. - A.Z. donderdag 12 maart 2020 GO Queen Slim ooae aaad als Bonn AbZagt y Queen (Jodie Turner-Smith) en Slim (Daniel Kaluuya). FOTO'S WWWENTERTAINMENT Melina Matsoukas, regisseur DRAMA Regie: Melina Matsoukas. Hoofdrollen: Daniel Ka luuya en Jodie Turner- Smith. De roadmovie Queen Slim begint als een desas treuze ontmoeting uit het programma First Dates. Twee totaal verschillende zwarte Amerikanen - een ambitieuze advocate en een maatschappelijk wer ker - zijn na een ongemak kelijk etentje al heel snel tot de conclusie gekomen dat ze niet bij elkaar pas sen. Hoffelijk als hij is, stelt de man voor zijn afspraak naar huis te rijden. Als on derweg een confrontatie met een blanke, opge hitste politieman totaal uit de hand loopt, zijn de twee tot elkaar veroordeeld. Hun namen krijgt de kijker aanvankelijk niet te horen. Pas als zij als opgejaagd wild door enkele Ameri kaanse Staten vluchten, omdat zij de racistische agent uit zelfverdediging hebben doodgeschoten, worden hun officiële namen via nieuwsbulletins op de televisie bekendge maakt. Queen en Slim zijn dan al hun geuzennamen. De eerste speelfilm van re gisseur Melina Matsoukas, die als maker van video clips onder anderen met Beyoncé samenwerkte, is niet alleen een roadmovie, maar ook een vlammend commentaar op de positie van de zwarte bevolking van Amerika. Hoewel de voortvluchtigen eigenlijk een kans verdienen in de rechtszaal, omdat zij wer den geprovoceerd door de surveilleerde agent, besef fen beiden dat zij beter kunnen vluchten. Het is een kansloze missie, die alleen maar dramatisch kan eindigen. In de tussen tijd schetsen de makers een beeld van het heden daagse Amerika waar de twee door de zwarte ge meenschap als helden worden omarmd. Ook bloeit onverwacht de liefde tussen beiden op. Queen Slim voelt aan als een nachtmerrie met een onvoorspelbaar verloop. Nergens is het duo zeker van hulp, wat de film extra spannend maakt. Soms is de film te hectisch en on evenwichtig, maar over de kritische intentie is geen twijfel mogelijk. DRAMA Regie: William Nicholson. Hoofd rollen: Annette Bening, Bill Nighy en Josh O'Connor. DOCUMENTAIRE Regie: Anastasia Mikova en Yann Arthus-Bertrand.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 51