NYNKEDEJONG Dieven gaan er vaker met e-bike vandoor 'Minister akkoord met truc bij Poch' II 6 r Hotspots: winkelcentra en uitgaansgebied Twee sloten is beter en kies een bewaakte stalling woensdag 11 maart 2020 Column Nu het coronavirus ook in Nederland om zich heen grijpt, worden de gevolgen echt voelbaar. In Brabant werkt men thuis, ook schoolgaande kin deren uit die provincie kunnen dikwijls niet naar school, omdat de leerkrachten zijn thuisgeble ven. Van de provincies is alleen Groningen nog coronavrij. Maandagavond droeg premier Rutte in een persconferentie heel Nederland op voorlopig geen han den te schudden. Iets waar door veel mensen met opluchting op werd gereageerd: die bleken al een grondige hekel te hebben aan het vastpakken van andermans hand, zonder te weten hoeveel gore bac teriën daarop konden zitten. Maar ook in deze tijden zijn er al tijd mensen die hier iets positiefs uit weten te halen. Zo ging er op Twitter een verhaal rond van een vrouw uit Wuhan die al weken lang in haar appartement in qua rantaine zit. Journalist Marc van der Woude had contact met haar, en ze ver telde dat haar familieleven nog nooit zo goed was geweest. Zonder afleiding van buiten hadden de fa milieleden beter contact met el kaar gekregen. Ze lazen veel meer, zochten contact met oude vrien den. De vrouw werkte nog wel, maar vanuit huis. Dat was niet perfect, maar ze was best produc tief. En buiten hoorde ze de vogels weer fluiten, die normaal door al het verkeer van Wuhan worden overstemd. Trendwatcher Lidewij Edel- koort noemde het coronavirus zelfs 'een nieuw begin'. Een kans om onze gezamenlijke waarden te herijken, omdat we moeten wen nen aan minder bezit en minder reizen. Blij zijn met wat je hebt; een jurk die al in je kast hangt, een oud boek dat je al in de kast hebt staan. Zoals Monty Python al zong: Always look on the bright side of life. Al lukt dat beter als je niet dood ziek in je bed ligt. Wel grappig dat de levensfiloso fie van mijn vader nu ineens een internationale trend kan worden. Die reist alleen tussen zijn eigen woonplaats en die van zijn kinde ren en kleinkinderen. Die leest alleen maar oude boeken. En is zielsgelukkig met zijn vesten die jarenlang meegaan. Mijn vadertje als trendsetter: zonder meer de meest onver wachte opbrengst van het corona virus. Ook in deze tijden weten mensen er iets positiefs uit te halen DEN HAAG Toenmalig minis ter Ernst Hirsch Ballin (CDA, Justitie) lijkt persoonlijk en weloverwogen te hebben inge stemd met de 'truc' waardoor oud-piloot Julio Poch kon wor den aangehouden in september 2009. Dat blijkt uit een docu ment dat Nieuwsuur in handen heeft. Argentinië wilde Poch des tijds arresteren op verdenking van misdaden tijden het be wind van de junta, maar zocht daarvoor een manier omdat Poch ook de Nederlandse natio naliteit heeft en Nederland le vert geen onderdanen uit aan Argentinië. Om hem te arreste ren opperde het Nederlandse Openbaar Ministerie in 2008 de 'truc' om te wachten tot de Transavia-piloot in een land was dat hem zou uitleveren naar Argentinië. Uiteindelijk werd Poch in Spanje gearres teerd. De ex-piloot werd na acht jaar cel eind 2017 vrijgesproken. Poch spande daarna een zaak te gen de Nederlandse Staat aan. Hij wil ook een schadevergoe ding. In die slepende kwestie lijkt hij nu sterker te staan. In Geheime nota: medewerking bij arrestatie piloot het document is te lezen dat Hirsch Ballin onderkende dat het 'verwijt van verkapte uitle vering op de loer ligt', maar dat hij toch het OM wilde 'volgen' bij het plan om vluchtgegevens te verstrekken aan Argentinië. Zijn ambtenaren waarschuw den hem voor 'politiek risico'. mers ermee naar hun werk.'' Het gevolg is dat e-bikes vaker onbe heerd op openbare plekken wor den gestald. ,,Vooral winkelcentra, treinstations en uitgaansgebieden zijn ware diefstal-hotspots.'' Jong Concurrenten bevestigen de trend. ,,Bij ons gaat het om soort gelijke percentages als bij de ANWB'', zegt Douwe Boeijenga Gepakte dieven blijken in 95 procent van de gevallen Oost-Europeanen van Enra, de andere grote fietsver- zekeraar. Daarbij geldt: hoe jonger de verzekerde, hoe sneller een e-bike wordt ontvreemd, stelt Alli- anz Assistance. ,,De e-bike van een scholier van 16-20 jaar wordt tot drie keer zo vaak gestolen als die van een 55-plusser'', ziet marke ting manager William Schoonder- beek. Dat komt doordat j ongere ge bruikers e-bikes vooral functio neel gebruiken. ,,Denk aan school, werk of een avondje uit. Bij ouderen is het gebruik voornamelijk recrea tief, daarna staat hun e-bike va ker veilig op slot in de schuur of de berging.'' Volgens di recteur Boeijenga van Enra verschilt ook het dieven gilde. ,,Waar gewone fietsen vooral door gelegenheidsdieven worden gestolen, zijn e-bikes het terrein van georganiseerde groepen crimi nelen, die in diverse delen van het land opduiken.'' Dat e-bikes voor de georgani seerde misdaad interessant zijn komt door hun hoge waarde, zegt Jeroen Snijders Blok van de Stich ting Aanpak Fiets- en E-bikedief- stal (SAFE). Hierin werken fiets- fabrikanten, verzekeraars en over heid samen tegen fietsdiefstal. Daar komt bij dat de e-bike in ons land wijd verspreid is, maar in de rest van Europa nu pas op komt. Zeker in heuvelachtige ge bieden zijn ze een uitkomst. ,,De meeste gestolen elektrische fietsen gaan linea recta de grens over.'' Een heel goed overzicht heeft SAFE nog niet, maar veel e-bikes lijken in Oost-Europa te eindigen. ,,Gepakte dieven blijken in 95 pro cent van de gevallen Oost-Europe anen.'' Chip Om diefstal tegen te gaan, worden e-bikes door fabrikanten en verze keraars steeds vaker uitgerust met een speciale chip. De ANWB in troduceerde in 2018 een speciale e- bikepolis, waarbij een gps-chip aan het slot gemonteerd is. ,,Van alle gestolen fietsen met zo'n zen der weten wij twee derde terug te vinden'', zegt Bert Gelling van ANWB. ,,We hebben daarvoor een speciaal recoveryteam.'' Verzeker den moeten de diefstal dan wel meteen aangeven. ,,Anders is de e- bike een dag later al naar het bui tenland.'' Volgens SAFE ligt het opspo ringspercentage van connected bi kes met 80 procent zelfs nóg hoger. ,,Dat werkt echt heel goed'', zegt voorzitter Snijders Blok, eerder directielid van Accell Group, de fabrikant achter Batavus en Sparta. ,,Bij gewone fietsen wordt nog geen 5 pro cent teruggevonden.'' De explosieve toename van gestolen e-bikes ten spijt, hoeven de verzekeringspre mies volgens de ANWB niet omhoog. ,,Juist door elektri sche fietsen met chips uit te rusten, hoeven wij geen hogere premie te vragen.'' Concurrent Enra voegt eraan toe dat het aantal ge stolen e-bikes even hard groeit als de verkoop. ,,Het is niet zo dat een hoger per centage e-bikes wordt ge stolen'', zegt Boeijenga. Verzekerden rapporteerden vorig jaar ruim 3800 gestolen e-bikes bij de ANWB, 38 procent meer dan in 2018. Nu een gemiddelde stekker- fiets al snel 2000 euro kost, groeide de schadelast met bijna de helft (47 procent). ,,We waren vorig jaar miljoenen euro's extra kwijt'', al dus Bert Gelling, productmanager van de ANWB-verzekeringstak. De ANWB, die meer dan hon derdduizend fietsen verzekert, wijt de toename aan de doorbraak van de e-bike naar het grote pu bliek. Vorig jaar werden liefst 420.000 e-fietsen gekocht, ze ma ken inmiddels ruim 40 procent van de totale verkoop uit. ,,De stek- kerfiets werd tot voor kort vooral recreatief gebruikt door oudere Nederlanders'', stelt Gelling. ,,Maar inmiddels rijden massa's scholieren ermee naar school en forensen werkne- GO @nynke rendsette Het is een rare, onzekere tijd. meubilair of het fietsenrek be vestigt. Moderne fietsrekken hebben allemaal een extra 'oog' dat speciaal daarvoor is be doeld. Kies verder altijd een be waakte stalling. „Liever een paar euro per dag betalen dan grote kans op diefstal'', aldus Jeroen Snijders Blok van SAFE. Ook thuis is een e-bike niet veilig. ,,Zet hem zelfs rond je huis en in de schuur op slot.'' Een extra aanbeveling waard is een connected bike met chip. Om de kans op diefstal te ver kleinen, adviseert de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikedief- stal (SAFE) een e-bike altijd met twee sloten vast te zetten. Het ene een ringslot, het andere een kettingslot dat je aan straat- Het aantal gestolen elektrische fietsen is vorig jaar spectacu lair gestegen. Grootste verze keraar ANWB meldt een toe name van bijna 40 procent over 2019. Oorzaak is de doorbraak van e-bikes naar het grote pu bliek. David Bremmer - Jeroen Snijders Blok, SAFE Hoogeveen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 6