NYNKEDEJONG
Dieven gaan er vaker
met e-bike vandoor
'Minister akkoord
met truc bij Poch'
II
6
r
Hotspots: winkelcentra en uitgaansgebied
Twee sloten is beter en kies een bewaakte stalling
woensdag 11 maart 2020
Column
Nu het coronavirus ook in
Nederland om zich heen
grijpt, worden de gevolgen
echt voelbaar. In Brabant werkt
men thuis, ook schoolgaande kin
deren uit die provincie kunnen
dikwijls niet naar school, omdat
de leerkrachten zijn thuisgeble
ven. Van de provincies is alleen
Groningen nog coronavrij.
Maandagavond droeg premier
Rutte in een persconferentie heel
Nederland op voorlopig geen han
den te schudden. Iets waar door
veel mensen met opluchting op
werd gereageerd: die bleken al een
grondige hekel te hebben aan het
vastpakken van andermans hand,
zonder te weten hoeveel gore bac
teriën daarop konden zitten.
Maar ook in deze tijden zijn er al
tijd mensen die hier iets positiefs
uit weten te halen. Zo ging er op
Twitter een verhaal rond van een
vrouw uit Wuhan die al weken
lang in haar appartement in qua
rantaine zit.
Journalist Marc van der Woude
had contact met haar, en ze ver
telde dat haar familieleven nog
nooit zo goed was geweest. Zonder
afleiding van buiten hadden de fa
milieleden beter contact met el
kaar gekregen. Ze lazen veel meer,
zochten contact met oude vrien
den. De vrouw werkte nog wel,
maar vanuit huis. Dat was niet
perfect, maar ze was best produc
tief. En buiten hoorde ze de vogels
weer fluiten, die normaal door al
het verkeer van Wuhan worden
overstemd.
Trendwatcher Lidewij Edel-
koort noemde het coronavirus
zelfs 'een nieuw begin'. Een kans
om onze gezamenlijke waarden te
herijken, omdat we moeten wen
nen aan minder bezit en minder
reizen. Blij zijn met wat je hebt;
een jurk die al in je kast hangt, een
oud boek dat je al in de kast hebt
staan.
Zoals Monty Python al zong:
Always look on the bright side of life.
Al lukt dat beter als je niet dood
ziek in je bed ligt.
Wel grappig dat de levensfiloso
fie van mijn vader nu ineens een
internationale trend kan worden.
Die reist alleen tussen zijn eigen
woonplaats en die van zijn kinde
ren en kleinkinderen. Die leest
alleen maar oude boeken. En is
zielsgelukkig met zijn vesten die
jarenlang meegaan.
Mijn vadertje als trendsetter:
zonder meer de meest onver
wachte opbrengst van het corona
virus.
Ook in deze tijden
weten mensen er iets
positiefs uit te halen
DEN HAAG Toenmalig minis
ter Ernst Hirsch Ballin (CDA,
Justitie) lijkt persoonlijk en
weloverwogen te hebben inge
stemd met de 'truc' waardoor
oud-piloot Julio Poch kon wor
den aangehouden in september
2009. Dat blijkt uit een docu
ment dat Nieuwsuur in handen
heeft.
Argentinië wilde Poch des
tijds arresteren op verdenking
van misdaden tijden het be
wind van de junta, maar zocht
daarvoor een manier omdat
Poch ook de Nederlandse natio
naliteit heeft en Nederland le
vert geen onderdanen uit aan
Argentinië. Om hem te arreste
ren opperde het Nederlandse
Openbaar Ministerie in 2008 de
'truc' om te wachten tot de
Transavia-piloot in een land
was dat hem zou uitleveren
naar Argentinië. Uiteindelijk
werd Poch in Spanje gearres
teerd. De ex-piloot werd na acht
jaar cel eind 2017 vrijgesproken.
Poch spande daarna een zaak te
gen de Nederlandse Staat aan.
Hij wil ook een schadevergoe
ding. In die slepende kwestie
lijkt hij nu sterker te staan. In
Geheime nota:
medewerking bij
arrestatie piloot
het document is te lezen dat
Hirsch Ballin onderkende dat
het 'verwijt van verkapte uitle
vering op de loer ligt', maar dat
hij toch het OM wilde 'volgen'
bij het plan om vluchtgegevens
te verstrekken aan Argentinië.
Zijn ambtenaren waarschuw
den hem voor 'politiek risico'.
mers ermee naar hun werk.'' Het
gevolg is dat e-bikes vaker onbe
heerd op openbare plekken wor
den gestald. ,,Vooral winkelcentra,
treinstations en uitgaansgebieden
zijn ware diefstal-hotspots.''
Jong
Concurrenten bevestigen de
trend. ,,Bij ons gaat het om soort
gelijke percentages als bij de
ANWB'', zegt Douwe Boeijenga
Gepakte dieven
blijken in 95 procent
van de gevallen
Oost-Europeanen
van Enra, de andere grote fietsver-
zekeraar. Daarbij geldt: hoe jonger
de verzekerde, hoe sneller een
e-bike wordt ontvreemd, stelt Alli-
anz Assistance. ,,De e-bike van een
scholier van 16-20 jaar wordt tot
drie keer zo vaak gestolen als die
van een 55-plusser'', ziet marke
ting manager William Schoonder-
beek. Dat komt doordat j ongere ge
bruikers e-bikes vooral functio
neel gebruiken. ,,Denk aan school,
werk of een avondje uit. Bij
ouderen is het gebruik
voornamelijk recrea
tief, daarna staat
hun e-bike va
ker veilig op
slot in de
schuur of de
berging.''
Volgens di
recteur
Boeijenga
van Enra verschilt ook het dieven
gilde. ,,Waar gewone fietsen vooral
door gelegenheidsdieven worden
gestolen, zijn e-bikes het terrein
van georganiseerde groepen crimi
nelen, die in diverse delen van het
land opduiken.''
Dat e-bikes voor de georgani
seerde misdaad interessant zijn
komt door hun hoge waarde, zegt
Jeroen Snijders Blok van de Stich
ting Aanpak Fiets- en E-bikedief-
stal (SAFE). Hierin werken fiets-
fabrikanten, verzekeraars en over
heid samen tegen fietsdiefstal.
Daar komt bij dat de e-bike in ons
land wijd verspreid is, maar in de
rest van Europa nu pas op
komt. Zeker in heuvelachtige ge
bieden zijn ze een uitkomst. ,,De
meeste gestolen elektrische fietsen
gaan linea recta de grens over.''
Een heel goed overzicht heeft
SAFE nog niet, maar veel e-bikes
lijken in Oost-Europa te eindigen.
,,Gepakte dieven blijken in 95 pro
cent van de gevallen Oost-Europe
anen.''
Chip
Om diefstal tegen te gaan, worden
e-bikes door fabrikanten en verze
keraars steeds vaker uitgerust met
een speciale chip. De ANWB in
troduceerde in 2018 een speciale e-
bikepolis, waarbij een gps-chip
aan het slot gemonteerd is. ,,Van
alle gestolen fietsen met zo'n zen
der weten wij twee derde terug te
vinden'', zegt Bert Gelling van
ANWB. ,,We hebben daarvoor een
speciaal recoveryteam.'' Verzeker
den moeten de diefstal dan wel
meteen aangeven. ,,Anders is de e-
bike een dag later al naar het bui
tenland.''
Volgens SAFE ligt het opspo
ringspercentage van connected bi
kes met 80 procent zelfs nóg hoger.
,,Dat werkt echt heel goed'',
zegt voorzitter Snijders
Blok, eerder directielid van
Accell Group, de fabrikant achter
Batavus en Sparta. ,,Bij gewone
fietsen wordt nog geen 5 pro
cent teruggevonden.''
De explosieve toename van
gestolen e-bikes ten spijt,
hoeven de verzekeringspre
mies volgens de ANWB niet
omhoog. ,,Juist door elektri
sche fietsen met chips uit te
rusten, hoeven wij geen
hogere premie te vragen.''
Concurrent Enra voegt
eraan toe dat het aantal ge
stolen e-bikes even hard
groeit als de verkoop. ,,Het
is niet zo dat een hoger per
centage e-bikes wordt ge
stolen'', zegt Boeijenga.
Verzekerden rapporteerden vorig
jaar ruim 3800 gestolen e-bikes bij
de ANWB, 38 procent meer dan in
2018. Nu een gemiddelde stekker-
fiets al snel 2000 euro kost, groeide
de schadelast met bijna de helft
(47 procent). ,,We waren vorig jaar
miljoenen euro's extra kwijt'', al
dus Bert Gelling, productmanager
van de ANWB-verzekeringstak.
De ANWB, die meer dan hon
derdduizend fietsen verzekert,
wijt de toename aan de doorbraak
van de e-bike naar het grote pu
bliek. Vorig jaar werden liefst
420.000 e-fietsen gekocht, ze ma
ken inmiddels ruim 40 procent
van de totale verkoop uit. ,,De stek-
kerfiets werd tot voor kort vooral
recreatief gebruikt door oudere
Nederlanders'', stelt Gelling.
,,Maar inmiddels rijden massa's
scholieren ermee naar school en
forensen
werkne-
GO
@nynke
rendsette
Het is een rare, onzekere tijd.
meubilair of het fietsenrek be
vestigt. Moderne fietsrekken
hebben allemaal een extra 'oog'
dat speciaal daarvoor is be
doeld. Kies verder altijd een be
waakte stalling. „Liever een paar
euro per dag betalen dan grote
kans op diefstal'', aldus Jeroen
Snijders Blok van SAFE. Ook
thuis is een e-bike niet veilig.
,,Zet hem zelfs rond je huis en in
de schuur op slot.''
Een extra aanbeveling waard is
een connected bike met chip.
Om de kans op diefstal te ver
kleinen, adviseert de Stichting
Aanpak Fiets- en E-bikedief-
stal (SAFE) een e-bike altijd
met twee sloten vast te zetten.
Het ene een ringslot, het andere
een kettingslot dat je aan straat-
Het aantal gestolen elektrische
fietsen is vorig jaar spectacu
lair gestegen. Grootste verze
keraar ANWB meldt een toe
name van bijna 40 procent over
2019. Oorzaak is de doorbraak
van e-bikes naar het grote pu
bliek.
David Bremmer
- Jeroen Snijders Blok, SAFE
Hoogeveen