Met Max Verstappen en de terugkeer van Zandvoort op de
kalender telt Nederland weer voor volop mee in de Formule 1-wereld.
De Dutch Factor, tien jaar terug helemaal weg, groeit en groeit en groeit.
,,Als inventief volkje durven wij een beetje buiten de lijntjes te kleuren.''
ubliekslieveling Max
Verstappen bij Red Bull
Racing in de auto. Het
Veghelse Jumbo en het
Amsterdamse G-Star op
zijn helm en vleugels. Pa
Jos veel in beeld aan de
zijlijn, net als manager
Raymond Vermeulen. Bierbrouwer Heine-
ken als dé grote sponsor en feestenbouwer
van de Formule 1-wereld. Top-dj's als Armin
van Buuren, Hardwell, Tiësto en Martin Gar-
rix achter de draaitafels bij de races in Mexico
en Sjanghai. Een Holland Boat vol BN'ers in
de haven van Monaco. Circuit Zandvoort te
rug op de kalender, met een oranje prins als
aanjager. Oranje tribunes, overal ter wereld.
En Ziggo Sport met die markante oranje mi
crofoons op poleposition in de mixed zone.
Ja, Nederland telt weer voor volop mee in
de wondere wereld van Formule 1. En dat
was nog niet zo lang geleden compleet an
ders. Tien, vijftien jaar geleden ontbrak de
factor-Holland volledig. Jos Verstappen was
al jaren gestopt. Robert Doornbos, Christijan
Albers en Giedo van der Garde opgekomen
en net zo snel weer verdwenen. Nee, het was
de tijd van Fernando Alonso en de jonkies
Sebastian Vettel en Lewis Hamilton. De na
dagen van Michael Schumacher. Nederland
speelde toen alleen op sponsorvlak een
beetje mee. Met Shell natuurlijk, al sinds het
prille begin verbonden aan de Formule 1. Met
ING, dat een paar jaar op de Renault stond.
Horlogefabrikant TW Steel. En Unilever en
Randstad, sponsoren van Williams.
Ondernemer Jeroen Huis in 't Veld weet
nog hoe hij als jonge journalist van de web
site GPUpdate.net bij elke race die hij be
zocht weer naarstig op zoek was naar 'Neder
landse linkjes' bij alle teams. ,,Dat kon ook
een kok zijn. Of een monteur. Die kwamen
en gingen weer. Gelukkig had je toen nog
Kees van de Grint, de bandenman van
Bridgestone. Veel meer viel er niet te halen...''
Nu wordt elke gereden meter van Max Ver
stappen breed uitgemeten in binnen- en
buitenland. Zelfs bij zijn tests in Barcelona
komt het Hollandse journaille massaal langs.
Huis in 't Veld weet nog dat hij zo'n beetje
zelf de deur moest opendoen toen Albers
eens een privétest van Minardi had in
Misano. ,,Ik stond daar langs de baan toen
Albers spinde en vast kwam te zitten naast
de baan. Niemand in de buurt en hij maar ge-
Zo is een toch wat ingedutte sport opgefrist
door een klein Europees kikkerlandje. Met
een spectaculaire coureur als katalysator, die
op én naast de baan van zich doet spreken en
de recordboeken herschreef. Met zijn Orange
Army, die van Oostenrijk tot Barcelona voor
volle tribunes zorgt. Met bierbrouwer Hei-
neken die miljoenen pompt in de sport en
met Nederlandse dj's een nieuw jong pu
bliek aanspreekt. En dit jaar ook met een ver
nieuwd circuit in de Noord-Hollandse dui
nen, waar de Fi-coureurs weer met
kombochten te maken krijgen.
Bernie Ecclestone had Nederland
35 jaar terug al opgegeven. Te zui
nig, te ouderwets, te klein ook.
Daar had zijn uitdijende miljoe
nencircus op jacht naar het grote
geld niets meer te zoeken. En zo
bleef het lang, ondanks de
mini-hype die Jos Ver
stappen in de jaren 90
teweegbracht. Maar
met het succes van
zoon Max werd alles
vloeibaar. Dus gaf
ook Ecclestone laatst
in een interview met
de NOS toe dat hij
onder de indruk is
baren naar me dat ik moest komen helpen
duwen. Ik dacht nog: ik kan toch geen For
mule 1-auto gaan duwen...? Maar ik uiteinde
lijk over die boarding heen, hoor. Tot er na
een tijdje een Italiaanse steward scheldend
aan kwam rennen.''
Onvoorstelbaar nu, maar Nederland en de
Nederlandse coureurs speelden heel lang
geen enkele rol van betekenis in de konings
klasse van de autosport. ,,Giedo, Robert en
Christijan, dat vonden wij heel tof. Maar daar
keken ze in de rest van de wereld niet eens
naar om'', herinnert Huis in 't Veld zich.
,,Zelfs de aandacht voor Max vond ik in zijn
eerste jaar bij Toro Rosso nog meevallen. Kon
best eens een talentje zijn, dat was de ge
dachte. Pas toen hij promoveerde naar Red
Bull, begon het echt overal te leven. En ja,
toen won hij ook meteen in Spanje, dan is de
klapper rond natuurlijk.''
Aandacht
Die 15de mei van 2016 veranderde alles, na de
zege van Verstappen. Nederland promo
veerde van de status van een soort Andorra
in de paddock met stip naar de A-lijst. De
aandacht groeide als kool, net als de toeloop
van sponsoren, media en de fans. In 2015 pro
beerde Red Bull Nederland nog tevergeefs
500 Nederlandse fans naar de race op de Red
Bull Ring in Oostenrijk te krijgen. Die actie
liep totaal niet. Vier jaar en wat Nederlandse
zeges later kwamen er vorig jaar juli zo'n
30.000 naar het circuit in de Alpen, waar
Huis in 't Veld in 2016 de Max Verstappen
tribune introduceerde. Een concept dat
navolging heeft gekregen. Zo was er
in Montréal een Lance Stroll-
tribune en in Monaco en in Frank
rijk krijgt Charles Leclerc dit jaar
speciale plekken voor zijn fans.
Op menig circuit zorgen de
oranje fanlegers eindelijk weer
voor zwarte cijfers, zoals op
Spa-Francorchamps.
Het gaat zelfs zo ver
dat ze in Oosten
rijk serieus vre
zen voor een
magere aan
loop, nu
Zandvoort
terug is op
de kalen
der.
woensdag 11 maart 2020
Van een soort
Andorra naar
A-land in de
koningsklasse
Tekst: Arjan Schouten
COLOFON
Martijn van Beeten
Martijn Cogenbach
Peter van Duyl
Martijn van Laar
Arjan Schouten
Rik Spekenbrink
Thijs Unger
Machiel Uuldriks
Deze bijlage is
een uitgave van
ADR Nieuwsmedia
Directeur
journalistiek:
Erik van
Gruijthuijsen
Zakelijk directeur:
Bart Verkade
DPG Media BV
15 mei 2016,
de dag dat alles
verandert voor
Nederland
Formule 1-land.
Max Verstappen
wint zijn eerste
F1-race, ook
vader Jos kan
zijn geluk niet
op. FOTO GETTY