Met Max Verstappen en de terugkeer van Zandvoort op de kalender telt Nederland weer voor volop mee in de Formule 1-wereld. De Dutch Factor, tien jaar terug helemaal weg, groeit en groeit en groeit. ,,Als inventief volkje durven wij een beetje buiten de lijntjes te kleuren.'' ubliekslieveling Max Verstappen bij Red Bull Racing in de auto. Het Veghelse Jumbo en het Amsterdamse G-Star op zijn helm en vleugels. Pa Jos veel in beeld aan de zijlijn, net als manager Raymond Vermeulen. Bierbrouwer Heine- ken als dé grote sponsor en feestenbouwer van de Formule 1-wereld. Top-dj's als Armin van Buuren, Hardwell, Tiësto en Martin Gar- rix achter de draaitafels bij de races in Mexico en Sjanghai. Een Holland Boat vol BN'ers in de haven van Monaco. Circuit Zandvoort te rug op de kalender, met een oranje prins als aanjager. Oranje tribunes, overal ter wereld. En Ziggo Sport met die markante oranje mi crofoons op poleposition in de mixed zone. Ja, Nederland telt weer voor volop mee in de wondere wereld van Formule 1. En dat was nog niet zo lang geleden compleet an ders. Tien, vijftien jaar geleden ontbrak de factor-Holland volledig. Jos Verstappen was al jaren gestopt. Robert Doornbos, Christijan Albers en Giedo van der Garde opgekomen en net zo snel weer verdwenen. Nee, het was de tijd van Fernando Alonso en de jonkies Sebastian Vettel en Lewis Hamilton. De na dagen van Michael Schumacher. Nederland speelde toen alleen op sponsorvlak een beetje mee. Met Shell natuurlijk, al sinds het prille begin verbonden aan de Formule 1. Met ING, dat een paar jaar op de Renault stond. Horlogefabrikant TW Steel. En Unilever en Randstad, sponsoren van Williams. Ondernemer Jeroen Huis in 't Veld weet nog hoe hij als jonge journalist van de web site GPUpdate.net bij elke race die hij be zocht weer naarstig op zoek was naar 'Neder landse linkjes' bij alle teams. ,,Dat kon ook een kok zijn. Of een monteur. Die kwamen en gingen weer. Gelukkig had je toen nog Kees van de Grint, de bandenman van Bridgestone. Veel meer viel er niet te halen...'' Nu wordt elke gereden meter van Max Ver stappen breed uitgemeten in binnen- en buitenland. Zelfs bij zijn tests in Barcelona komt het Hollandse journaille massaal langs. Huis in 't Veld weet nog dat hij zo'n beetje zelf de deur moest opendoen toen Albers eens een privétest van Minardi had in Misano. ,,Ik stond daar langs de baan toen Albers spinde en vast kwam te zitten naast de baan. Niemand in de buurt en hij maar ge- Zo is een toch wat ingedutte sport opgefrist door een klein Europees kikkerlandje. Met een spectaculaire coureur als katalysator, die op én naast de baan van zich doet spreken en de recordboeken herschreef. Met zijn Orange Army, die van Oostenrijk tot Barcelona voor volle tribunes zorgt. Met bierbrouwer Hei- neken die miljoenen pompt in de sport en met Nederlandse dj's een nieuw jong pu bliek aanspreekt. En dit jaar ook met een ver nieuwd circuit in de Noord-Hollandse dui nen, waar de Fi-coureurs weer met kombochten te maken krijgen. Bernie Ecclestone had Nederland 35 jaar terug al opgegeven. Te zui nig, te ouderwets, te klein ook. Daar had zijn uitdijende miljoe nencircus op jacht naar het grote geld niets meer te zoeken. En zo bleef het lang, ondanks de mini-hype die Jos Ver stappen in de jaren 90 teweegbracht. Maar met het succes van zoon Max werd alles vloeibaar. Dus gaf ook Ecclestone laatst in een interview met de NOS toe dat hij onder de indruk is baren naar me dat ik moest komen helpen duwen. Ik dacht nog: ik kan toch geen For mule 1-auto gaan duwen...? Maar ik uiteinde lijk over die boarding heen, hoor. Tot er na een tijdje een Italiaanse steward scheldend aan kwam rennen.'' Onvoorstelbaar nu, maar Nederland en de Nederlandse coureurs speelden heel lang geen enkele rol van betekenis in de konings klasse van de autosport. ,,Giedo, Robert en Christijan, dat vonden wij heel tof. Maar daar keken ze in de rest van de wereld niet eens naar om'', herinnert Huis in 't Veld zich. ,,Zelfs de aandacht voor Max vond ik in zijn eerste jaar bij Toro Rosso nog meevallen. Kon best eens een talentje zijn, dat was de ge dachte. Pas toen hij promoveerde naar Red Bull, begon het echt overal te leven. En ja, toen won hij ook meteen in Spanje, dan is de klapper rond natuurlijk.'' Aandacht Die 15de mei van 2016 veranderde alles, na de zege van Verstappen. Nederland promo veerde van de status van een soort Andorra in de paddock met stip naar de A-lijst. De aandacht groeide als kool, net als de toeloop van sponsoren, media en de fans. In 2015 pro beerde Red Bull Nederland nog tevergeefs 500 Nederlandse fans naar de race op de Red Bull Ring in Oostenrijk te krijgen. Die actie liep totaal niet. Vier jaar en wat Nederlandse zeges later kwamen er vorig jaar juli zo'n 30.000 naar het circuit in de Alpen, waar Huis in 't Veld in 2016 de Max Verstappen tribune introduceerde. Een concept dat navolging heeft gekregen. Zo was er in Montréal een Lance Stroll- tribune en in Monaco en in Frank rijk krijgt Charles Leclerc dit jaar speciale plekken voor zijn fans. Op menig circuit zorgen de oranje fanlegers eindelijk weer voor zwarte cijfers, zoals op Spa-Francorchamps. Het gaat zelfs zo ver dat ze in Oosten rijk serieus vre zen voor een magere aan loop, nu Zandvoort terug is op de kalen der. woensdag 11 maart 2020 Van een soort Andorra naar A-land in de koningsklasse Tekst: Arjan Schouten COLOFON Martijn van Beeten Martijn Cogenbach Peter van Duyl Martijn van Laar Arjan Schouten Rik Spekenbrink Thijs Unger Machiel Uuldriks Deze bijlage is een uitgave van ADR Nieuwsmedia Directeur journalistiek: Erik van Gruijthuijsen Zakelijk directeur: Bart Verkade DPG Media BV 15 mei 2016, de dag dat alles verandert voor Nederland Formule 1-land. Max Verstappen wint zijn eerste F1-race, ook vader Jos kan zijn geluk niet op. FOTO GETTY

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 62