Oud-tennisser verzorgt nu de optredens van top-dj's rond races: 'Een groots 'Max is zo zichzelf en Jos ook, prachtig' II In een vorig leven sloeg hij verdienstelijk met een tennisracket. Nu strikt John van Lottum in opdracht van Heineken de grootste dj's om feestjes te bouwen bij Formule 1-races. ,,Die show van Armin op het circuit in Mexico was qua bereik misschien wel de grootste uit zijn carrière.'' Amsterdam e beelden gingen de wereld over. Armin van Buuren, die een kwartier voor de start van de Chinese grand prix nog een live-set draaide in de garage van Red Bull Ra cing, met Max Verstappen aan zijn zijde. Bijna twintig miljoen keer be keken op Facebook. Of die set van dj Tiësto, meteen na afloop van de race in Mexico, naast het podium. „Alles heeft hij al gedaan. Heel de wereld gezien, overal gedraaid. Maar na dat optreden stuurde Tiësto me nog een appje hoe tof hij het wel niet vond.'' John van Lottum vertelt er smake lijk over op zijn kantoor in Amster dam. Niet ver van het olympisch sta dion huist Deux Agency, het bedrijf van de voormalige toptennisser (43), gespecialiseerd in creative partner ships. Na het tennis besloot hij elders in de sportwereld door te gaan. Eerst bij AZ en namens de eredivisie. Tot hij met zijn partner voor een eigen bureau koos, waar ze marketingstra tegieën ontwikkelen voor merken, HOLLANDSE TROTS stappen, gevolgd door Tiësto afgelo pen seizoen. In Vietnam en China draaide Martin Garrix bij de Heine ken F1-events in het centrum van Ho Chi Minh Stad en Sjanghai. En Dimitri Vegas Like Mike speelden afgelopen jaar nog boven de pitstraat op het podium in het Italiaanse Monza, met 120.000 tifosi die de zege van Ferrari vierden. Van Lottum: ,,We proberen steeds onderscheidende dingen te doen. Armin in de Red Bull-garage in China was op sociale media dat jaar het best bekeken Facebook Live- event. Op basis daarvan zien andere artiesten: dat is gaaf, dat is net wat anders. We bieden ze een hele dag met veel content. Racen met hun fa voriete coureurs, gridwalks. Er zit een heel pr-plan achter waar de sport, het merk Heineken én de artiest van pro fiteren. Voor iedereen een win-win scenario.'' Eerst moest hij de artiesten einde loos uitleggen wat nou de meer waarde van zo'n optreden was, nu bellen de artiesten juist hem om ook op te mogen treden. ,,Normaal kijken dj's toch vooral wat ze krijgen en hoelang ze daarvoor moeten draaien. Die denken niet meteen vanuit een pr-gedachte. Maar die show van Ar min in Mexico was qua bereik mis schien wel de grootste show van zijn carrière. De eerste paar minuten wer den wereldwijd live uitgezonden. Dan heb je het over 50 a 60 miljoen mensen. Dat heeft hij wel gemerkt in z'n muziek, z'n verkoopcijfers en op z'n socials.'' Inspiratiebron De halftime show bij de Amerikaanse Super Bowl noemt Van Lottum een grote inspiratiebron. ,,Al mag wat wij met Heineken doen niet eens in de buurt komen, hoor. Zo'n extreme productie in amper zeven minuten, niet gemaakt voor de mensen in het stadion maar voor tv. Voor de wereld. Dat proberen wij ook in de Fi-we- reld.'' Nu alleen nog bij de door Heineken gesponsorde races zoals in Mexico, Italië, Vietnam en China (in Zand- voort regelt de organisatie dit jaar zelf de entertainment). Maar het Ameri- De race moet de corebusiness van F1 blijven. Maar je moet wel blijven innoveren partners vinden, het management verzorgen voor sporters en artiesten en zelf evenementen en formats or ganiseren. Voor Heineken, een van de eerste klanten, doen ze dat al een aantal jaar heel succesvol in de For mule i-wereld. De opdracht die Van Lottum kreeg van de bierbrouwer: bouw een feestje waar de wereld naar kijkt. „Feestjes werden altijd al wel gegeven rondom Formule 1-races. Kijk maar naar Monaco, Abu Dhabi en Singapore. Singapore strikt elk jaar weer de grootste artiesten, rondom de race. Maar alleen die 30.000 man die er een kaartje voor kopen, zien die artiest daar. Het is nooit écht onderdeel van het Fi-cir- cus. Ik vind: zoiets moét de hele we reld zien. En zo'n format probeerden we samen met Heineken te beden ken." Dus draaide in 2017 dj Hardwell meteen na de Grand Prix van Mexico voor het racepubliek letterlijk op het circuit, in het Estadio Foro Sol, het iconi sche stadiondeel van de baan. Een jaar later stond Armin van Buuren op hetzelfde podium samen met winnaar Max Ver- woensdag 11 maart 2020 Plaatjes draaien bij het F1-circus? Bel even met Van Lottum! Arjan Schouten De familie Verstappen, het zijn geen onbekenden voor John van Lottum. ,,Ik kende Jos nog uit mijn tennistijd. We woonden toen beiden in Mo naco en hadden toch een beetje een bepaald stempel. Ik was het enfant terrible van het tennis en hij was natuurlijk ook niet de standaard sportman. Daar hebben we het toch wel gezellig gehad. Leuk om die fa- milie dan nu weer terug te zien in deze wereld.'' In zoon Max herkent Van Lot tum veel terug van Jos. ,,Hij is zo zichzelf, zo eigen. Dat vind ik wel mooi, dat is Jos ook altijd'', aldus Van Lottum, die met de door hem geregelde dj's altijd wel even langsgaat bij de cou reur van Red Bull. „Martin Gar- rix is een vriend van hem. En toen Armin in Mexico speelde, drukte Max op het podium op de startknop van de set. Dat moment ging meteen viraal. Dat doet Max altijd leuk. Weet je, het is onderdeel van zijn werk, natuurlijk. Niet iets waar hij nou meteen warm of koud van wordt. Maar dat Nederlandse vindt hij mooi, hoor. De Hol landse trots, die voel je. Voor Tiësto nam hij in Mexico echt de tijd. Dat deed hij geweldig.'' Max Verstappen viert in 2018 zijn zege in de GP van Mexico met dj Armin van Buuren, die vervolgens met zijn show begint. foto getty images - John van Lottum (43)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 60