Het werk in de simulator is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden 'Het is niet zo dat teams mij bellen voor data' FORMULE 1 Aan de Formule 1-races gaat voor de coureurs en de teams een enorme berg werk vooraf. Dat vindt voor een steeds belangrijker deel plaats in de simulator. Expert Atze Kerkhof legt uit. „Voor engineers is het van groot belang.'' woensdag 11 maart 2020 ft' odra de poorten van het vernieuwde circuit in Zandvoort openden, doken langs de baan mannen op met geavan ceerde laserapparatuur. Ze brengen elk hobbeltje en elke bocht tot op de centimeter nauwkeurig in kaart, zo dat er in rap tempo een digitaal rondje Zandvoort kan worden gere den door testcoureurs van de For mule 1-teams. Juist met twee nieuwe races op de kalender, is het werk dat in de simulator wordt gedaan van groot belang. Hoe moeten straks de vleugels worden afgesteld? Waar slij ten de banden het hardst? Alles kan vooraf minutieus worden uitgere kend. ,,Wat dit circuit natuurlijk interes sant maakt, zijn de kombochten. Het biedt teams en bandenleverancier Pi relli een compleet nieuwe ervaring'', zegt simulatorexpert Atze Kerkhof. ,,Dus die teams zitten er bovenop. Zeker Red Bull Racing, dat moet in Zandvoort natuurlijk goed voor de dag komen. Maar Max Verstappen leert een circuit niet kennen in de si mulator. Die rijdt straks twee rondjes Wie snel is op asfalt, is dat ook in de sim. Andersom is dat moeilijker KERKHOF op Zandvoort en weet precies hoe hij daar het maximale uit kan melken. En zijn auto is dan al optimaal gepre pareerd.'' Zelf moet Kerkhof (33) nog even geduld hebben voordat hij de Arie Luyendijk-bocht virtueel kan ver kennen. Tien jaar geleden schaatste de geboren Groninger nog rondjes met Sjinkie Knegt, op baantjes van 111 meter. Al tijdens zijn shorttrack carrière was hij geobsedeerd door au toracen. Op de computer, weltever staan. ,,Als ik geblesseerd was, en dat was ik helaas vaak, zat ik op een thuissimulator. Toen ik in 2010 stopte, ben ik me er nog veel meer in gaan verdiepen. Ik was ook geïnteres seerd in de software, de techniek achter de simulator.'' Zo groeide Kerkhof niet alleen uit tot een simcoureur van absolute we reldtop, maar legde zich ook toe op het coachen van coureurs. Hij kent Max Verstappen al sinds zijn tijd bij Van Amersfoort Racing in de For mule 3 en werkte daar later ook met Charles Leclerc. Kerkhof heeft twee simulatorbe- drijven: in Rijen, waar de beroepspi loten worden getraind, en in Kerk- rade, waar particulieren kunnen ervaren hoe het is om een rondje Spa-Franchorchamps of Silverstone te rijden. ,,De rijtechnieken zijn het zelfde, maar in de simulator voor re creanten breek je geen duim als je verkeerd stuurt. Het stuur en de remmen zijn wat vriendelijker afge steld.'' Het werk in de simulator is de afge lopen jaren steeds belangrijker ge worden in de Formule 1. Omdat de software steeds verbetert, lijkt het racen in een bolide zonder wielen voor een groot videoscherm steeds meer op de realiteit. ,,Aerodynamica, banden, setups van de auto, alles kan worden getest'', zegt Kerkhof. ,,Zeker de grotere teams hebben een state of the art simulator in de fabriek. Speci ale simulatorcoureurs rijden daar soms driehonderd rondjes per dag. Heel saai werk en ze hebben bij god geen idee wat ze precies testen, maar voor engineers is het van groot be lang.'' F1-coureurs Ook de Formule 1-coureurs zelf zit ten gemiddeld meer in de testbolide dan in hun echte wagen. ,,Carlos Sainz woont in Woking om maar dicht bij de fabriek van McLaren te zijn. Lewis Hamilton is geen fan van simracen, maar ontkomt er ook niet aan. Reken maar dat Mercedes het veelbesproken DAS-systeem eerst in de simulator heeft getest. Misschien met een echt beweegbaar stuur, mis schien alleen om het beoogde effect na te bootsen.'' Verstappen en Lando Norris zijn zo racegek dat ze menig vrij uurtje ste ken in het online racen. Gewoon, thuis. ,,Je ziet in de racewereld veel jongens de hele dag op de sim zitten. Dat is deels training, uren maken helpt altijd, maar ook deels ontspan ning. Op platforms worden races ge reden waar tienduizend mensen op intekenen, maar de profs pik ik er zo uit. Wie snel is op asfalt, is dat ook in de sim. Andersom is dat moeilijker. De g-krachten en doodsangst voel je pas in een échte auto.'' Atze Kerkhof in zijn simulator in Rijen, waar de beroepspiloten worden getraind. ,,In de simulator voor recreanten in Kerk- rade breek je geen duim als je verkeerd stuurt.'' FOTO MARCO DE SWART WÊÊÊÊÊÊÊÊÊÈÊÊÈk Alles kan worden getest, alleen doodsangst niet Tekst: Rik Spekenbrink -Atze Kerkhof (33) Atze Kerkhof is mede-eige naar van het simulatorteam Team Redline, waar zo'n zestig E-sporters onder contract staan. Redline levert coureurs voor simulatorkampioenschap pen op diverse platforms, maar ook aan de E-sports-tak van de Formule 1 en Porsche Neder land. Met Max Verstappen en Lando Norris heeft het team ook twee wereldberoemde leden. ,,Zij zijn los van hun For mule 1-teams ook op eigen ini tiatief met simracing bezig en kunnen bij ons met de besten van de wereld op dit gebied trainen.'' Zo draagt Kerkhof indirect een steentje bij aan de konings klasse van de autosport. ,,Maar het is niet zo dat Formule 1- teams me bellen voor informatie of data. Bij de meeste teams werken tientallen engineers al leen al aan de simulator, met ieder zijn specialiteit.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 59