Het werk in de simulator is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden
'Het is niet zo dat teams mij bellen voor data'
FORMULE 1
Aan de Formule 1-races gaat voor de coureurs en de
teams een enorme berg werk vooraf. Dat vindt voor een
steeds belangrijker deel plaats in de simulator. Expert Atze
Kerkhof legt uit. „Voor engineers is het van groot belang.''
woensdag 11 maart 2020
ft'
odra de poorten van het
vernieuwde circuit in
Zandvoort openden,
doken langs de baan
mannen op met geavan
ceerde laserapparatuur. Ze brengen
elk hobbeltje en elke bocht tot op de
centimeter nauwkeurig in kaart, zo
dat er in rap tempo een digitaal
rondje Zandvoort kan worden gere
den door testcoureurs van de For
mule 1-teams. Juist met twee nieuwe
races op de kalender, is het werk dat
in de simulator wordt gedaan van
groot belang. Hoe moeten straks de
vleugels worden afgesteld? Waar slij
ten de banden het hardst? Alles kan
vooraf minutieus worden uitgere
kend.
,,Wat dit circuit natuurlijk interes
sant maakt, zijn de kombochten. Het
biedt teams en bandenleverancier Pi
relli een compleet nieuwe ervaring'',
zegt simulatorexpert Atze Kerkhof.
,,Dus die teams zitten er bovenop.
Zeker Red Bull Racing, dat moet in
Zandvoort natuurlijk goed voor de
dag komen. Maar Max Verstappen
leert een circuit niet kennen in de si
mulator. Die rijdt straks twee rondjes
Wie snel is op
asfalt, is dat
ook in de sim.
Andersom is
dat moeilijker
KERKHOF
op Zandvoort en weet precies hoe hij
daar het maximale uit kan melken.
En zijn auto is dan al optimaal gepre
pareerd.''
Zelf moet Kerkhof (33) nog even
geduld hebben voordat hij de Arie
Luyendijk-bocht virtueel kan ver
kennen. Tien jaar geleden schaatste
de geboren Groninger nog rondjes
met Sjinkie Knegt, op baantjes van
111 meter. Al tijdens zijn shorttrack
carrière was hij geobsedeerd door au
toracen. Op de computer, weltever
staan. ,,Als ik geblesseerd was, en dat
was ik helaas vaak, zat ik op een
thuissimulator. Toen ik in 2010
stopte, ben ik me er nog veel meer in
gaan verdiepen. Ik was ook geïnteres
seerd in de software, de techniek
achter de simulator.''
Zo groeide Kerkhof niet alleen uit
tot een simcoureur van absolute we
reldtop, maar legde zich ook toe op
het coachen van coureurs. Hij kent
Max Verstappen al sinds zijn tijd bij
Van Amersfoort Racing in de For
mule 3 en werkte daar later ook met
Charles Leclerc.
Kerkhof heeft twee simulatorbe-
drijven: in Rijen, waar de beroepspi
loten worden getraind, en in Kerk-
rade, waar particulieren kunnen
ervaren hoe het is om een rondje
Spa-Franchorchamps of Silverstone
te rijden. ,,De rijtechnieken zijn het
zelfde, maar in de simulator voor re
creanten breek je geen duim als je
verkeerd stuurt. Het stuur en de
remmen zijn wat vriendelijker afge
steld.''
Het werk in de simulator is de afge
lopen jaren steeds belangrijker ge
worden in de Formule 1. Omdat de
software steeds verbetert, lijkt het
racen in een bolide zonder wielen
voor een groot videoscherm steeds
meer op de realiteit. ,,Aerodynamica,
banden, setups van de auto, alles kan
worden getest'', zegt Kerkhof. ,,Zeker
de grotere teams hebben een state of
the art simulator in de fabriek. Speci
ale simulatorcoureurs rijden daar
soms driehonderd rondjes per dag.
Heel saai werk en ze hebben bij god
geen idee wat ze precies testen, maar
voor engineers is het van groot be
lang.''
F1-coureurs
Ook de Formule 1-coureurs zelf zit
ten gemiddeld meer in de testbolide
dan in hun echte wagen. ,,Carlos
Sainz woont in Woking om maar
dicht bij de fabriek van McLaren te
zijn. Lewis Hamilton is geen fan van
simracen, maar ontkomt er ook niet
aan. Reken maar dat Mercedes het
veelbesproken DAS-systeem eerst in
de simulator heeft getest. Misschien
met een echt beweegbaar stuur, mis
schien alleen om het beoogde effect
na te bootsen.''
Verstappen en Lando Norris zijn zo
racegek dat ze menig vrij uurtje ste
ken in het online racen. Gewoon,
thuis. ,,Je ziet in de racewereld veel
jongens de hele dag op de sim zitten.
Dat is deels training, uren maken
helpt altijd, maar ook deels ontspan
ning. Op platforms worden races ge
reden waar tienduizend mensen op
intekenen, maar de profs pik ik er zo
uit. Wie snel is op asfalt, is dat ook in
de sim. Andersom is dat moeilijker.
De g-krachten en doodsangst voel je
pas in een échte auto.''
Atze Kerkhof in zijn
simulator in Rijen, waar de
beroepspiloten worden
getraind. ,,In de simulator
voor recreanten in Kerk-
rade breek je geen duim
als je verkeerd stuurt.''
FOTO MARCO DE SWART
WÊÊÊÊÊÊÊÊÊÈÊÊÈk
Alles kan worden getest,
alleen doodsangst niet
Tekst: Rik Spekenbrink
-Atze Kerkhof (33)
Atze Kerkhof is mede-eige
naar van het simulatorteam
Team Redline, waar zo'n zestig
E-sporters onder contract
staan. Redline levert coureurs
voor simulatorkampioenschap
pen op diverse platforms, maar
ook aan de E-sports-tak van de
Formule 1 en Porsche Neder
land. Met Max Verstappen en
Lando Norris heeft het team
ook twee wereldberoemde
leden. ,,Zij zijn los van hun For
mule 1-teams ook op eigen ini
tiatief met simracing bezig en
kunnen bij ons met de besten
van de wereld op dit gebied
trainen.''
Zo draagt Kerkhof indirect een
steentje bij aan de konings
klasse van de autosport. ,,Maar
het is niet zo dat Formule 1-
teams me bellen voor informatie
of data. Bij de meeste teams
werken tientallen engineers al
leen al aan de simulator, met
ieder zijn specialiteit.''