y
'Max is
létterlijk
gas erop'
De visie van...
Lance Stroll kan er ook niets aan doen, maar hij staat
symbool voor de minder fraaie kant van de Formule 1.
Idealiter de koningsklasse voor de twintig beste racers ter wereld,
in de realiteit nog altijd ook een plek voor betalende coureurs.
Voor je gevoel parkeert Lance Stroll
zijn auto elk raceweekeinde wel een
keer in de muur. Je hoort de pad
dock zuchten: daar gaan we weer...
Het is zijn imago geworden, een
brokkenpiloot. In de praktijk zijn
de cijfers van de Canadees (21) zo
slecht nog niet: elf uitvalbeurten in
62 races. In Bakoe een paar jaar ge
leden zelfs op wonderbaarlijke
wijze op het podium beland. Maar
vraag iedereen in de Formule 1 of
Stroll het op eigen kracht tot in de
koningsklasse zou hebben ge
schopt, niemand zal dat bevestigen.
Lance Stroll is een paydriver.
Waar Max Verstappen en Lewis
Hamilton vele miljoenen verdie
nen aan hun buitengewone talent,
moet hij ze zelf meenemen om deel
te mogen uitmaken van het circus.
Gelukkig is daar papa Stroll, zaken
man en miljardair, die zijn zoon
met liefde gebruikt als rijdend sta
tussymbool. Heeft Lance als jon
gensdroom om in de Formule 1 te
rijden? Nou, dan gaan we dat rege
len. Lawrence Stroll is nu zelfs
teameigenaar. Hij kocht het nood
lijdende Racing Point, waarmee
zijn zoon vorig seizoen automa
tisch promoveerde naar een beter
team. En nam aandelen in Aston
Martin. Volgend jaar kunnen beide
partijen aan elkaar gekoppeld wor
den.
Stroll krijgt dit jaar gezelschap
van landgenoot Nicholas Latifi, die
de plek van Robert Kubica bij Wil
liams overneemt. Zelfde verhaal:
vader met poen, stort geld op de re
kening van een team, stoeltje voor
zoonlief gegarandeerd. Williams
verloor na vorig seizoen een aantal
grote sponsoren en kon geen nee
zeggen tegen de miljoenen van Mi
chael Latifi, rijk geworden met een
bedrijf in voedingsmiddelen en
aandeelhouder van McLaren.
Stroll en Latifi zijn natuurlijk
geen koekenbakkers. Ze hebben
veel race-ervaring opgedaan en we
ten heus wel hoe je zo'n auto be
stuurt. Het druist alleen in tegen
een basisprincipe in de sport, dat je
op het hoogste niveau de beste atle
ten wilt zien. Maar dat is nooit het
karakter van de Formule 1 geweest.
Er zijn altijd rijke teams geweest
die de beste coureurs konden strik
ken, maar om het veld vol te maken
zijn de kleinere equipes aangewe-
t Diverse
teams in de
Formule 1
zouden niet
meer hebben
bestaan
zonder het
geld van
coureurs
en hun
entourage
5
zen op betalende piloten. De sport
heeft ze zelfs nodig, diverse teams
zouden niet meer hebben bestaan
zonder het geld van coureurs en
hun entourage.
Het is niet altijd pa die lapt, soms
heeft een coureur een groot bedrijf
of zelfs heel land achter zich staan.
Een Venezolaanse staatsoliemaat
schappij (lees: wijlen president
Hugo Chavez), hielp Pastor Maldo-
nado aan een plekje op de grid.
Zoals Robert Kubica zijn terugkeer
in de sport vorig jaar dankte aan
een Pools bedrijf.
Soms wordt het écht bizar. Giedo
van der Garde, zelf ook paydriver
dankzij miljardair en schoonvader
Marcel Boekhoorn, dacht in 2015
een stoeltje te hebben bij Sauber.
Toen Felipe Nasr - gedekt door
Banco do Brasil - met bankbiljetten
ging zwaaien, was die afspraak voor
het team ineens niets meer waard.
Van der Garde reisde nog af naar
Melbourne, trok zelfs zijn racepak
aan, voerde nog een rechtszaak,
maar reed geen meter voor het
team. Hij trof later een schikking.
En soms draait het uit op een
mooi verhaal. Niki Lauda kocht
zichzelf ook in bij de Formule 1. De
Oostenrijker gooide letterlijk een
zak geld neer om zich te verzekeren
van een zitje bij March in 1972. Ook
het jaar erop moest hij nog betalen.
Met een prima salaris compen
seerde Ferrari dat het seizoen
daarop; Lauda werd uiteindelijk
drie keer wereldkampioen.
En zelfs recordkampioen Michael
Schumacher dankte zijn F1-debuut
in 1991 aan een geldschieter. Toen
Jordan-coureur Bertrand Gachot
een tijdje vastzat voor een gewelds
delict, schoof het juniorenpro
gramma van Mercedes Schumacher
naar voren als vervanger, naar ver
luidt a 150.000 dollar per race. Be
netton was er na het eerste optre
den in Spa-Franchorchamps als de
kippen bij om de Duitser vast te
leggen. De afloop is bekend.
,,De afgelopen jaren ben ik veel
meer geboeid geraakt door de
Formule 1. En hoe meer ik ervan
weet, hoe interessanter ik de
sport ben gaan vinden. Voor
heen wist ik niet meer dan: het
zijn allemaal snelle auto's. Maar
nadat ik in 2017 bij de Grote Prijs
van Hongarije mocht zijn, om
dat ik toevallig in Boedapest een
WK zwom, ben ik enthousiast
geraakt. Die ervaring was echt te
gek. Ik heb Max even gesproken,
mocht op de grid lopen vlak
voor de start en kon tijdens de
race met een koptelefoon de
communicatie tussen hem en
zijn engineer volgen. Zo tof. Ik
weet nog dat hij een tijdstraf
kreeg bij zijn pitstop en te horen
kreeg: Take it easy, Max'.
Ik begrijp dat het
ook een mooie strijd
is wie de slimste is
met alle mechanica
Ik heb Drive to Survive gekeken
op Netflix, weet nu wie in welke
auto rijdt en hoe complex de
sport in elkaar zit. De motoren,
de banden, het geld. Dat de één
goed is bij regen en de ander
niet. Er zijn zo veel leuke aspec
ten aan de Formule 1.
Volgens mij is Max klaar voor
de wereldtitel. Mentaal was hij
dat al. Maar ik kan me voorstel
len dat hij op alle gebieden ge
rijpt is. Hij weet hoe alles werkt,
is de spotlights gewend. Soms
vind ik het alleen zo jammer dat
je afhankelijk bent van het ma
teriaal. Laat iedereen maar eens
in elkaars auto rijden, dan zie je
wie echt de beste is. Mooi toch,
Max een keer in de auto van
Hamilton? Mijn sport is wat dat
betreft veel eerlijker. Maar ik
begrijp dat het ook een mooie
strijd is wie de slimste is met
alle mechanica en dergelijke.
Ik heb hem maar één keer ge
sproken, maar Max is echt een
bijzondere sportman. One of a
kind. Hij schuwt een mening
niet, is soms niet echt politiek
correct, maar dat vind ik juist
mooi. Die jongen is létterlijk gas
erop.''
Femke» Heemskerk
woensdag 11 maart 2020
GO
De vader van de
Canadees Nicholas
Latifi, uitkomend voor
Williams, is rijk gewor
den met een bedrijf
in voedingsmiddelen.
FOTO GETTY
Lance Stroll, landge
noot van Latifi, gaat zijn
tweede seizoen in als
coureur van Racing
Point, het team dat zijn
vader in 2018 kocht.
Zwemster
Onvermijdelijk zijn ze:
rijkeluiszoons
Tekst: Rik Spekenbrink
Pastor Maldonado in 2011 met de toenmalige Venezo
laanse president Chavez, één van zijn sponsors. foto ap
- Rik Spekenbrink