y 'Max is létterlijk gas erop' De visie van... Lance Stroll kan er ook niets aan doen, maar hij staat symbool voor de minder fraaie kant van de Formule 1. Idealiter de koningsklasse voor de twintig beste racers ter wereld, in de realiteit nog altijd ook een plek voor betalende coureurs. Voor je gevoel parkeert Lance Stroll zijn auto elk raceweekeinde wel een keer in de muur. Je hoort de pad dock zuchten: daar gaan we weer... Het is zijn imago geworden, een brokkenpiloot. In de praktijk zijn de cijfers van de Canadees (21) zo slecht nog niet: elf uitvalbeurten in 62 races. In Bakoe een paar jaar ge leden zelfs op wonderbaarlijke wijze op het podium beland. Maar vraag iedereen in de Formule 1 of Stroll het op eigen kracht tot in de koningsklasse zou hebben ge schopt, niemand zal dat bevestigen. Lance Stroll is een paydriver. Waar Max Verstappen en Lewis Hamilton vele miljoenen verdie nen aan hun buitengewone talent, moet hij ze zelf meenemen om deel te mogen uitmaken van het circus. Gelukkig is daar papa Stroll, zaken man en miljardair, die zijn zoon met liefde gebruikt als rijdend sta tussymbool. Heeft Lance als jon gensdroom om in de Formule 1 te rijden? Nou, dan gaan we dat rege len. Lawrence Stroll is nu zelfs teameigenaar. Hij kocht het nood lijdende Racing Point, waarmee zijn zoon vorig seizoen automa tisch promoveerde naar een beter team. En nam aandelen in Aston Martin. Volgend jaar kunnen beide partijen aan elkaar gekoppeld wor den. Stroll krijgt dit jaar gezelschap van landgenoot Nicholas Latifi, die de plek van Robert Kubica bij Wil liams overneemt. Zelfde verhaal: vader met poen, stort geld op de re kening van een team, stoeltje voor zoonlief gegarandeerd. Williams verloor na vorig seizoen een aantal grote sponsoren en kon geen nee zeggen tegen de miljoenen van Mi chael Latifi, rijk geworden met een bedrijf in voedingsmiddelen en aandeelhouder van McLaren. Stroll en Latifi zijn natuurlijk geen koekenbakkers. Ze hebben veel race-ervaring opgedaan en we ten heus wel hoe je zo'n auto be stuurt. Het druist alleen in tegen een basisprincipe in de sport, dat je op het hoogste niveau de beste atle ten wilt zien. Maar dat is nooit het karakter van de Formule 1 geweest. Er zijn altijd rijke teams geweest die de beste coureurs konden strik ken, maar om het veld vol te maken zijn de kleinere equipes aangewe- t Diverse teams in de Formule 1 zouden niet meer hebben bestaan zonder het geld van coureurs en hun entourage 5 zen op betalende piloten. De sport heeft ze zelfs nodig, diverse teams zouden niet meer hebben bestaan zonder het geld van coureurs en hun entourage. Het is niet altijd pa die lapt, soms heeft een coureur een groot bedrijf of zelfs heel land achter zich staan. Een Venezolaanse staatsoliemaat schappij (lees: wijlen president Hugo Chavez), hielp Pastor Maldo- nado aan een plekje op de grid. Zoals Robert Kubica zijn terugkeer in de sport vorig jaar dankte aan een Pools bedrijf. Soms wordt het écht bizar. Giedo van der Garde, zelf ook paydriver dankzij miljardair en schoonvader Marcel Boekhoorn, dacht in 2015 een stoeltje te hebben bij Sauber. Toen Felipe Nasr - gedekt door Banco do Brasil - met bankbiljetten ging zwaaien, was die afspraak voor het team ineens niets meer waard. Van der Garde reisde nog af naar Melbourne, trok zelfs zijn racepak aan, voerde nog een rechtszaak, maar reed geen meter voor het team. Hij trof later een schikking. En soms draait het uit op een mooi verhaal. Niki Lauda kocht zichzelf ook in bij de Formule 1. De Oostenrijker gooide letterlijk een zak geld neer om zich te verzekeren van een zitje bij March in 1972. Ook het jaar erop moest hij nog betalen. Met een prima salaris compen seerde Ferrari dat het seizoen daarop; Lauda werd uiteindelijk drie keer wereldkampioen. En zelfs recordkampioen Michael Schumacher dankte zijn F1-debuut in 1991 aan een geldschieter. Toen Jordan-coureur Bertrand Gachot een tijdje vastzat voor een gewelds delict, schoof het juniorenpro gramma van Mercedes Schumacher naar voren als vervanger, naar ver luidt a 150.000 dollar per race. Be netton was er na het eerste optre den in Spa-Franchorchamps als de kippen bij om de Duitser vast te leggen. De afloop is bekend. ,,De afgelopen jaren ben ik veel meer geboeid geraakt door de Formule 1. En hoe meer ik ervan weet, hoe interessanter ik de sport ben gaan vinden. Voor heen wist ik niet meer dan: het zijn allemaal snelle auto's. Maar nadat ik in 2017 bij de Grote Prijs van Hongarije mocht zijn, om dat ik toevallig in Boedapest een WK zwom, ben ik enthousiast geraakt. Die ervaring was echt te gek. Ik heb Max even gesproken, mocht op de grid lopen vlak voor de start en kon tijdens de race met een koptelefoon de communicatie tussen hem en zijn engineer volgen. Zo tof. Ik weet nog dat hij een tijdstraf kreeg bij zijn pitstop en te horen kreeg: Take it easy, Max'. Ik begrijp dat het ook een mooie strijd is wie de slimste is met alle mechanica Ik heb Drive to Survive gekeken op Netflix, weet nu wie in welke auto rijdt en hoe complex de sport in elkaar zit. De motoren, de banden, het geld. Dat de één goed is bij regen en de ander niet. Er zijn zo veel leuke aspec ten aan de Formule 1. Volgens mij is Max klaar voor de wereldtitel. Mentaal was hij dat al. Maar ik kan me voorstel len dat hij op alle gebieden ge rijpt is. Hij weet hoe alles werkt, is de spotlights gewend. Soms vind ik het alleen zo jammer dat je afhankelijk bent van het ma teriaal. Laat iedereen maar eens in elkaars auto rijden, dan zie je wie echt de beste is. Mooi toch, Max een keer in de auto van Hamilton? Mijn sport is wat dat betreft veel eerlijker. Maar ik begrijp dat het ook een mooie strijd is wie de slimste is met alle mechanica en dergelijke. Ik heb hem maar één keer ge sproken, maar Max is echt een bijzondere sportman. One of a kind. Hij schuwt een mening niet, is soms niet echt politiek correct, maar dat vind ik juist mooi. Die jongen is létterlijk gas erop.'' Femke» Heemskerk woensdag 11 maart 2020 GO De vader van de Canadees Nicholas Latifi, uitkomend voor Williams, is rijk gewor den met een bedrijf in voedingsmiddelen. FOTO GETTY Lance Stroll, landge noot van Latifi, gaat zijn tweede seizoen in als coureur van Racing Point, het team dat zijn vader in 2018 kocht. Zwemster Onvermijdelijk zijn ze: rijkeluiszoons Tekst: Rik Spekenbrink Pastor Maldonado in 2011 met de toenmalige Venezo laanse president Chavez, één van zijn sponsors. foto ap - Rik Spekenbrink

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 58