m
Commentaarhokjes van paar vierkante meter zijn al jaren het thuis van Olav Mol
De stem van Olav Mol is er altijd bij in uw huiskamer,
als u naar Max Verstappen kijkt. Maar waar komt die stem
vandaan? Wij keken tijdens de laatste kwalificatie van 2019
in Abu Dhabi achter de schermen bij Ziggo Sport.
A
k
Abu Dhabi
Alsof hij luchtverkeers
leider op Schiphol is,
zoveel informatie rolt er
voor zijn ogen langs op
wel zeven schermen.
Rondetijden. Het bandenoverzicht.
De splittijden per sector. De livefeed
die u thuis ook ziet. Een overzichts-
scherm van het circuit en de positie
van de auto's. Alternatieve camera
standpunten. Statistieken. En dan is
er nog dat enorme venster met uit
zicht op de pitstraat van het Yas
Marina Circuit, waardoor Olav Mol
af en toe tuurt als hij sneller dan de
kijker thuis wil zien welke pitcrew
de garage verlaat.
Via een headset houdt hij de F1-
fans in Nederland op de hoogte en
voert hij gesprekken met de regie in
Hilversum. Op een groot mengpa
neel voor zijn neus drukt hij soms
een knop in om rechtstreeks in con
tact te komen met pitreporter Jack
Plooij, zonder dat Hilversum mee
luistert. En o ja, dan hangen er ook
nog zes A4'tjes met mini-bio's van
alle coureurs, waarop hij in een split
second kan zien hoe de vader van Ro-
main Grosjean heet en waar George
Russell geboren is. ,,Dat is mijn be
hang, mijn rugdekking. Hangt die
muur na de race nog vol, dan hebben
we een spektakel gehad.''
Hij heeft zijn eigen espresso-appa
raat. De blikjes cola staan paraat, er
slingert altijd wel ergens een zak zoe
tigheid van Venco of Red Band. En ja,
er rust ook een pakje Marlboro op
het bureau. „De basis van mijn
stem", zegt Mol, die de pest
heeft aan een rookverbod. „La
ten we reëel zijn, Ziggo moet
per jaar heel veel geld voor die
commentaarhokjes betalen,
daarmee wordt het voor
mij een stukje Neder
land en dan doe ik ook
wat ik wil. Als er op de
deur wordt geklopt,
stop ik heus wel.''
Zo deed hij het toen
hij in 1991 in Monaco
voor de leeuwen werd
geworpen en zo doet hij
het nu bijna dertig jaar
en ruim 500 races later
nog steeds. ,,Wel geinig trouwens, af
en toe hoort iemand mijn aansteker-
tje terug in de audio. Dan zit ik er
lekker in, hoor. Op mijn gemakkie.''
Zijn hokjes, ze vormen een vast ge
geven in het bestaan van Mol. Heel de
wereld vliegt hij over achter de snel
ste auto's aan, om altijd weer in een
ruimte van een paar vierkante meter
te belanden. Die in Japan vindt hij de
fijnste, lekker ruim. ,,De kloterigste
om in te werken? Monaco, die is zó
klein. Mooi aangekleed, dat wel. Maar
je kunt er je kont niet keren.''
Ligt er tapijt, dan schopt hij zijn
schoenen uit, om op blote voeten
commentaar te geven. En altijd zit hij
op een kist van de technici naar de
tv-kijkers te praten. „Rechtop zitten,
dan kun je je stem en je intonatie
mooier sturen. Heb ik van Marco
Bakker geleerd. Die leerde mij trou
wens ook gorgelen met cola, mocht ik
m'n stem vlak voor de race kwijtra
ken."
Van spanning heeft hij na
al die jaren geen last meer.
Maar wat doet Mol als hij
naar de wc moet, tijdens
een live-uitzending?
„Dat gebeurt dus bijna
nooit... Maar in een ver
verleden was er nog
een niet nader te noe
men Duits tv-station
dat wel een commentaar
positie had maar die nooit
gebruikte. Daar heeft de prul-
lenbak weleens dienst gedaan als toi
let, als de nood echt hoog was'', zo
biecht Mol lachend op. ,,En er zijn ook
races geweest waar de wc zo ver weg
was, dat ik in lege cola- en fantaflesjes
heb geplast. Tja, als je moet, dan moet
je
Kleintjes
Ondanks de grote populariteit van
Max Verstappen is Ziggo Sport een
van de kleintjes in de paddock. ,,Het
Britse Sky komt met 54 man naar de
races. Het Duitse RTL met 32. Tévéél,
roepen we er dan voor de grap altijd
achteraan'', zo grijnst Mol, die zelf
alleen met pitreporter Plooij en een
cameraman afreist en op locatie tech
nische hulp krijgt van het Hilver-
sumse bedrijf Broadcast Rental.
Wat hij hier doet aan de andere
kant van de wereld, turend op scher
men naar beelden die de kijker thuis
ook kan zien? Kan dat niet veel goed
koper vanuit een bezemkast in Hil
versum? ,,Dat heb ik drie jaar gedaan,
bij RTL. Toen heb ik geput uit alles
wat er in mijn emmertje zat, maar
uiteindelijk kom je daar niet mee
weg. Je moet monteurs spreken. En
het klinkt misschien heel flauw,
maar je móet atmosfeer proeven.
Aanvoelen of die regenbui wel of niet
komt, door je neus uit het raam te
steken. Naar buiten kunnen kijken of
de pitcrew wel of niet klaar staat. In
zicht, dat krijg je nooit van alleen
maar de info op internet.''
woensdag 11 maart 2020
GO
i fltUllftMilMMAaa
A Olav Mol in zijn commentaarhokje met uitzicht op de pitstraat van het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi. foto ad
'Mijn stem kwijt voor de race?
Dan gorgel ik met wat cola'
Arjan Schouten
Mol met pitreporter
Jack Plooij, met wie
hij tijdens de races
rechtsstreeks in
contact staat.
FOTO HOLLANDSE HOOGTE