Elk team heeft een 'spion' met een fototoestel en ze worden steeds brutaler Snelle Eskimo, stiekeme Prost 4 FORMULE 1 V. TV Gluren bij de buren is in de Formule 1 tot kunst verheven. Elk team kan aan de tekentafel iets jaloersmakend briljants hebben bedacht. Dus lopen er altijd 'spionnen' door de pitstraat. Alsof ze een muurtje moes ten vormen bij een vrije trap. Zo stonden tien Ferrari-monteurs afgelopen maand in hun garage op het circuit van Barcelona naast el kaar. Benen bij elkaar, schou der tegen schouder, het zag er nogal koddig uit. Maar de fo tografen aan de pitmuur baal den. Ze probeerden nog een gaatje te vinden om een plaatje van de auto van Sebas tian Vettel te schieten, maar het menselijke schild dekte de boel helemaal af. Bij de testweken mochten deze keer geen schermen meer worden gebruikt om de Formule 1-auto's te onttrek ken aan het zicht. Dus moes ten de teams creatief zijn. Juist in dit stadium van het seizoen, met nieuwe onder delen en slimme foefjes op, in en onder de auto's, zijn pot tenkijkers de grootste vijand. Daarom komen er altijd met een monteurs met grote doe ken aanlopen als een auto er gens is gecrasht of stilgeval len. Bij het optakelen van de wagen wordt de onderkant zichtbaar, en dat is niet de be doeling, dus wordt alles afge dekt. Maar sommige fotogra fen zijn slim. Ze weten dat de zon in februari laag staat in Spanje. In bepaalde bochten werkt dat lage licht als een soort flitser onder de auto. Zo kan alsnog de belangrijke bo demplaat worden vastgelegd. In de miljoenensport is zo een voortdurend kat-en- muisspel bezig, zonder vast omlijnde regels. Een belang- rijke rol is weggelegd voor de technische fotografen, of po pulair gezegd: de spionnen. Elk team heeft er één. Ze we ten van elkaar dat ze het zijn, vaak zitten ze in de pers ruimte naast elkaar hun beel den te bewerken. In alle vroegte trekken ze naar het circuit, om daar van hun baas te horen waar ze die dag op moeten letten. De diffuser van team X, de sidepod van team Y, en verder alles wat toevallig voorbijkomt. Niet al leen bij de wintertests, het hele jaar door. De enige, onge schreven, regel: ga niet te ver. Want je moet het hele jaar Vaak staan ze naast elkaar, tijdens de testweken is het einde van de pitstraat zo'n ge ijkte plek. Als de auto's daar even stilstaan voor het maken van een proefstart, kunnen de technische fotografen dicht bij komen. Lounge van Poetin Soms is creativiteit en bruta liteit vereist. Zo zocht een fo tograaf een paar jaar geleden in het hoofdgebouw op start- finish in Sotsji net zolang tot hij een trappenhuis vond zonder bewakers. Op de zesde verdieping was men vervol gens zo druk bezig met het inrichten van een viplounge, dat het niemand opviel dat hij daar op een klapstoeltje op het balkon ging zitten om recht van boven foto's te ma ken bij de technische keuring van alle auto's. Toen de Rus sen hem in de gaten kregen, werd hij naar buiten getrapt, maar was zijn toestel rijkelijk gevuld met belangrijke foto's. Later bleek hij twee uur in de lounge van president Poetin te hebben gezeten. De meeste coureurs slaan geen acht op de spionnen. Anderen zijn voortdurend ge spitst op het spiedende oog van de concurrent. Fernando Alonso was er continu mee bezig. Hij was een fotosraaf eens zo zat, dat hij hem bijna ondersteboven reed. Denk overigens niet dat het altijd gaat om ingewikkelde details van de auto's. Het kan ook gebeuren dat een team zo baalt van iets basaals als de krik, dat de fotograaf de op dracht krijgt om eens te kij ken welk type ze een deurtje verderop gebruiken. Ook een waar de teams op de grid hun laptops met data op zetten, vlak voor de start van de race. Eén van de teams gebruikte tot voor kort een gammel ding waar IKEA zijn naam nog niet aan zou verlenen. Dus ging de technische foto graaf langs de andere teams om inspiratie op te doen voor een mooier exemplaar van een rijdbaar bureau. VOORBEELDEN woensdag 11 maart 2020 Gf Tekst: Rik Spekenbrink Leclerc rijdt de pitstraat in Barcelona uit voor een paar testrondes, de fotograaf van dienst houdt het allemaal goed in de gaten. foto reuters zijn de grootste vijand met elkaar de wereld over mooie anekdote: de tafels Afkijken, kopiëren, camoufleren, rel len en rechtsza ken: het is van alle tijden. Slimmer zijn dan de concurren tie, en soms de re gelgeving, is een sleutelaspect in de Formule 1. Het stikt van de voorbeelden. Sommige ernstig, andere hilarisch. Zo wilde het team van Sauber in 2000 een supertalent testen op het circuit van Mugello. Alleen: McLaren en Ferrari waren daar ook. Hi ic hiolH ihor Ho naam van de cou reur geheim, bang dat hij zou worden weggekaapt. 'Es kimo' werd hij ge noemd, omdat een Scandinavische ijsjesfabrikant voor de testdag be taalde. Na een dag was Sauber om. Eskimo werd ge contracteerd. Kimi Raikkönen zou uit groeien tot wereld kampioen. Alain Prost zat in 1992 vermomd als zijn Franse collega Érik Comas in een Ligier. Hii overwoog te tekenen bij het team, maar wilde eerst - zonder pu bliciteit - de auto testen. Arrows reed in 1978 met een auto die compleet was gekopieerd van een ander team, Shadow. Een ont werper die van Shadow naar Ar rows was verhuisd, had gewoon de bouwtekeningen meegenomen. Nu zijn overal ge- heimhoudingsclau- sules ingebouwd. Maar het spioneren gaat gewoon door.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 52