Elk team heeft een 'spion' met een fototoestel en ze worden steeds brutaler
Snelle Eskimo, stiekeme Prost
4 FORMULE 1 V.
TV
Gluren bij de buren is in de Formule 1
tot kunst verheven. Elk team
kan aan de tekentafel iets
jaloersmakend briljants
hebben bedacht. Dus
lopen er altijd 'spionnen'
door de pitstraat.
Alsof ze een
muurtje moes
ten vormen bij
een vrije trap.
Zo stonden tien
Ferrari-monteurs afgelopen
maand in hun garage op het
circuit van Barcelona naast el
kaar. Benen bij elkaar, schou
der tegen schouder, het zag er
nogal koddig uit. Maar de fo
tografen aan de pitmuur baal
den. Ze probeerden nog een
gaatje te vinden om een
plaatje van de auto van Sebas
tian Vettel te schieten, maar
het menselijke schild dekte
de boel helemaal af.
Bij de testweken mochten
deze keer geen schermen
meer worden gebruikt om de
Formule 1-auto's te onttrek
ken aan het zicht. Dus moes
ten de teams creatief zijn.
Juist in dit stadium van het
seizoen, met nieuwe onder
delen en slimme foefjes op, in
en onder de auto's, zijn pot
tenkijkers de grootste vijand.
Daarom komen er altijd met
een monteurs met grote doe
ken aanlopen als een auto er
gens is gecrasht of stilgeval
len. Bij het optakelen van de
wagen wordt de onderkant
zichtbaar, en dat is niet de be
doeling, dus wordt alles afge
dekt. Maar sommige fotogra
fen zijn slim. Ze weten dat de
zon in februari laag staat in
Spanje. In bepaalde bochten
werkt dat lage licht als een
soort flitser onder de auto. Zo
kan alsnog de belangrijke bo
demplaat worden vastgelegd.
In de miljoenensport is zo
een voortdurend kat-en-
muisspel bezig, zonder vast
omlijnde regels. Een belang-
rijke rol is weggelegd voor de
technische fotografen, of po
pulair gezegd: de spionnen.
Elk team heeft er één. Ze we
ten van elkaar dat ze het zijn,
vaak zitten ze in de pers
ruimte naast elkaar hun beel
den te bewerken. In alle
vroegte trekken ze naar het
circuit, om daar van hun baas
te horen waar ze die dag op
moeten letten. De diffuser
van team X, de sidepod van
team Y, en verder alles wat
toevallig voorbijkomt. Niet al
leen bij de wintertests, het
hele jaar door. De enige, onge
schreven, regel: ga niet te ver.
Want je moet het hele jaar
Vaak staan ze naast elkaar,
tijdens de testweken is het
einde van de pitstraat zo'n ge
ijkte plek. Als de auto's daar
even stilstaan voor het maken
van een proefstart, kunnen de
technische fotografen dicht
bij komen.
Lounge van Poetin
Soms is creativiteit en bruta
liteit vereist. Zo zocht een fo
tograaf een paar jaar geleden
in het hoofdgebouw op start-
finish in Sotsji net zolang tot
hij een trappenhuis vond
zonder bewakers. Op de zesde
verdieping was men vervol
gens zo druk bezig met het
inrichten van een viplounge,
dat het niemand opviel dat hij
daar op een klapstoeltje op
het balkon ging zitten om
recht van boven foto's te ma
ken bij de technische keuring
van alle auto's. Toen de Rus
sen hem in de gaten kregen,
werd hij naar buiten getrapt,
maar was zijn toestel rijkelijk
gevuld met belangrijke foto's.
Later bleek hij twee uur in de
lounge van president Poetin
te hebben gezeten.
De meeste coureurs slaan
geen acht op de spionnen.
Anderen zijn voortdurend ge
spitst op het spiedende oog
van de concurrent. Fernando
Alonso was er continu mee
bezig. Hij was een fotosraaf
eens zo zat, dat hij hem bijna
ondersteboven reed.
Denk overigens niet dat het
altijd gaat om ingewikkelde
details van de auto's. Het kan
ook gebeuren dat een team zo
baalt van iets basaals als de
krik, dat de fotograaf de op
dracht krijgt om eens te kij
ken welk type ze een deurtje
verderop gebruiken. Ook een
waar de teams op de grid hun
laptops met data op zetten,
vlak voor de start van de race.
Eén van de teams gebruikte
tot voor kort een gammel
ding waar IKEA zijn naam
nog niet aan zou verlenen.
Dus ging de technische foto
graaf langs de andere teams
om inspiratie op te doen voor
een mooier exemplaar van
een rijdbaar bureau.
VOORBEELDEN
woensdag 11 maart 2020
Gf
Tekst: Rik Spekenbrink
Leclerc rijdt de pitstraat in
Barcelona uit voor een paar
testrondes, de fotograaf van
dienst houdt het allemaal goed
in de gaten. foto reuters
zijn de grootste vijand
met elkaar de wereld over
mooie anekdote: de tafels
Afkijken, kopiëren,
camoufleren, rel
len en rechtsza
ken: het is van alle
tijden. Slimmer zijn
dan de concurren
tie, en soms de re
gelgeving, is een
sleutelaspect in de
Formule 1. Het stikt
van de voorbeelden.
Sommige ernstig,
andere hilarisch. Zo
wilde het team van
Sauber in 2000 een
supertalent testen
op het circuit van
Mugello. Alleen:
McLaren en Ferrari
waren daar ook.
Hi ic hiolH ihor Ho
naam van de cou
reur geheim, bang
dat hij zou worden
weggekaapt. 'Es
kimo' werd hij ge
noemd, omdat een
Scandinavische
ijsjesfabrikant voor
de testdag be
taalde. Na een dag
was Sauber om.
Eskimo werd ge
contracteerd. Kimi
Raikkönen zou uit
groeien tot wereld
kampioen.
Alain Prost zat in
1992 vermomd als
zijn Franse collega
Érik Comas in een
Ligier. Hii overwoog
te tekenen bij het
team, maar wilde
eerst - zonder pu
bliciteit - de auto
testen. Arrows reed
in 1978 met een
auto die compleet
was gekopieerd van
een ander team,
Shadow. Een ont
werper die van
Shadow naar Ar
rows was verhuisd,
had gewoon de
bouwtekeningen
meegenomen.
Nu zijn overal ge-
heimhoudingsclau-
sules ingebouwd.
Maar het spioneren
gaat gewoon door.