FORMULE 1
Blijft China het enige vraagteken?
De Vries gaat elektrisch
Op naar de 25 races?
Testrondes
en Christian Horner. En niet on
belangrijk, de cijferfetisjisten en
deskundigen beamen het nu ook.
Groter is de onzekerheid die het
coronavirus met zich meebrengt
en die zeker de eerste weken het
gesprek in de paddock zal bepalen.
Die gedachte dat Mercedes het
nu moeilijker gaat krijgen, is deels
historisch ingegeven. In het laatste
jaar van een geldend regelpakket is
de situatie voor een coup vaak het
gunstigst gebleken. Alle auto's zijn
verbeterde versies van die van
vorig jaar. De RB16 van Ver
stappen is geen revolutie
meer, maar een evolutie van
de RB15. Net zoals de
nieuwe W11 van Merce
des geen compleet
nieuwe wonder-
wagen is.
In 2021 wordt
veel anders. Dat
betekent dat alle
teams al met een
schuin oog naar de
toekomst kijken.
Snel succes is prachtig,
maar de echte winst op de
lange termijn maak je door
straks goed voorbereid aan het
nieuwe hoofdstuk van de For
mule 1 te starten. De alge
mene gedachte is dat het
speelveld hierdoor in 2020
dichter bij elkaar zit. Dat het
circus hiërarchisch in Melbourne
gewoon doordraait zoals het eind
vorig jaar was in de laatste races in
Texas, Brazilië en Abu Dhabi. Daar
werd Verstappen derde, eerste en
tweede.
Die gedachte belooft veel
voor komend seizoen. De
beste coureur zonder
Mercedes onder zijn
kont heet al dik ander
halfjaar Verstappen. Op
zijn 22ste heeft hij meer
dan 100 races ervaring,
acht keer gewonnen en
31 keer het podium ge
haald. De tijd van rijpen
is geweest, die van oog
sten aangebroken.
Het vertrouwen in Red
Buil en Honda is enorm, niet
voor niets tekende Verstappen
deze winter al onverwacht
vroeg bij tot eind 2023. Op een
grid vol vraagtekens is hij de ko
mende maanden geen factor in de
grote tombola van stoeltjes. Be
langrijk, want een machtsover
name vraagt alle power en ook
volledige focus. Om de jongste
wereldkampioen te worden moet
hij in zijn zesde seizoen voorbij
Mercedes en zesvoudig wereld
kampioen Hamilton. „Ik wil zijn
waar Lewis nu is. Ik wil dat de
mensen het saai gaan vinden, om
dat ik elke race win", zo richtte de
CORONAVIRUS
Nederlander eind vorig jaar al het
woord aan de Britse fans in een in
terview met The Sun.
Die woorden zette hij dit voor
jaar extra kracht bij door Hamilton
'niet onverslaanbaar' te noemen.
,,Lewis is een geweldige coureur,
maar hij is God niet. Als hij con
tinu wordt uitgedaagd, kan ook hij
kwetsbaar zijn. Dus denk ik dat de
wereldtitel voor ons mogelijk is.''
Hamilton reageerde gevat. ,,Praten
buiten de auto zie ik als een teken
van zwakte'', zo sloeg hij terug.
Het gevecht waar heel de For
mule 1-wereld van droomt, is zo
nog voor de eerste race van 2020 al
begonnen. Nu hopen dat het op
het asfalt een spannend, onvoor
spelbaar vervolg krijgt.
woensdag 11 maart 2020
Geen Nederlands gezelschap voor Verstappen
dit seizoen in de koningsklasse. Formule 2-kam-
pioen Nyck de Vries (25) kiest voor een avontuur in
de Formule E bij Mercedes. Richard Verschoor en
Bent Viscaal racen in de Formule 3. Beitske Visser
is er opnieuw bij in de W-Series.
Vooraf werd Fl-seizoen 2020 aangekon
digd als het langste seizoen ooit met 22
races. Dat aantal blijft echter alleen over
eind als de GP van China nog terugkeert.
Eigenaar Liberty heeft de ambitie om de
F1 te laten groeien tot 25 races per jaar.
Mercedes reed tijdens de testweken
in Barcelona de meeste rondes:
903. Ferrari volgde met 844. Red Bull
kwam tot 780 en was daarmee de
nummer 5. Haas noteerde veruit de
minste rondes: 649.
De tijd van
oogsten is
*1
Het coronavirus haalde al een
streep door de Grand Prix van
China. De race in Sjanghai is
uitgesteld, het is nog maar de
vraag of dit evenement later
terugkeert op de overvolle ka
lender van 2020. De tweede
race, in Bahrein, wordt zonder
publiek verreden. Over het
doorgaan van de eerste Grote
Prijs van Vietnam moet nog
worden besloten. Max Verstap
pen gaf vorige week na zijn
eerste rondjes in Zandvoort
aan gewoon af te gaan op wat
de FIA beslist en zonder nervo
siteit naar Melbourne af te rei
zen. ,,Ik heb het volste vertrou
wen in alles wat zij beslissen.
Wij rekenen op de FIA en
hopen dat ze de juiste beslis
singen nemen, mochten die ge
nomen moeten worden.''
Zandvoort is nu de vierde GP
op de kalender. Daar volgen ze
de ontwikkelingen op de voet,
twee maanden voor de race.
,,De gezondheid moet altijd op
nummer 1 staan en in hoeverre
wij daar als sportevenement in
blijven passen, gaan we zien'',
vertelde sportief directeur Jan
Lammers. ,,Dit treft ons alle
maal, maar het heeft geen en
kele zin om nu al op de zaken
vooruit te lopen. Dit moeten we
aan het inzicht van het RIVM
overlaten