Industrie roept mkb op hersens te laten kraken 5 VIDEOPROJECT HET WATER OVER^ Een Zeeuw die aan zijn provincie is verknocht en een Brabander die hier wortel heeft ge schoten vragen zich af waarom leeftijds genoten vertrekken. Steffen Brinkhaus en Martijn Fincke gaan in hun video serie Het water over opzoeknaar de Zeeuwse ziel. Zeeland verlaten? Steffen Brinkhaus zou niet we ten waarom. Met ver wondering ziet de Mid delburger veel leeftijds genoten wel weggaan en pas veel later of helemaal niet terugkeren. In een serie gesprekken gaat hij op zoek naar wat hen beweegt. De vi deo's verschijnen vanaf medio mei op YouTube. Het water over heet zijn docu mentaireserie, met als ondertitel: Leven in de schaduw van de brug. „Zeeland is een provincie van wa ter, bruggen, dijken. Je gaat het water over als je hier komt en weggaat", verklaart Steffen Brink haus (31). Hoe omschrijf je de identiteit van Zeeland? Wat onderscheidt onze provincie? En wat betekent het om Zeeuw te zijn? Deze en veel andere vragen houden hem al jaren bezig. ,,Jongeren gaan weg omdat ze het hier saai vinden. En als ik buiten Zeeland ben en vertel waar ik woon, voel ik de vooroor delen die mensen hebben. Dat steekt me wel ja. Omdat ik het hier heel fijn vind." Zelf heeft hij nooit op het punt gestaan Zeeland te verlaten. Voor zijn studie sociaal-cultureel werk hoefde hij niet weg. Hij kan zich ook niet voorstellen dat dat alsnog gebeurt. ,,Ik ben niet wereld vreemd hoor. Ik heb door Neder land getoerd met een theater show. Ik weet best hoe het elders is. Ik zou het ook wel durven. Maar ik was en ben altijd blij dat ik terug kan." Imago Juist dat maakt hem zo nieuws gierig naar de beweegredenen van anderen. De eerste aflevering zal medio mei verschijnen. Daarin in terviewt hij Kai Merckx ,de in Ter- neuzen geboren dj van QMusic, en Anna de Bruyckere, de dichte res die na een verblijf elders te rugkeerde naar Zeeland. ,,Met hen ga ik het vooral hebben over het imago van Zeeland. De tweede af levering zal vooral gaan over hoe Zeeuws niet-Zeeuwen zich in Ik móet op zoek naar Zeeland: niet waar het ligt, maar wat het is, waarom het zo mooi is Zeeland voelen." De persoonlijke gesprekken worden ingekaderd met feiten en achtergronden. Brinkhaus gaat daarvoor naar het Zeeuws Mu seum, waar directeur Marjan Rui ter dieper ingaat op de geschiede nis van Zeeland. ZB Planbureau en bibliotheek van Zeeland levert de relevante cijfers aan over hoe veel jongeren weggaan, terugko men, hoe oud ze zijn en meer van die feiten. ,,Als ik het doe, moet het goed zijn", benadrukt Brinkhaus. Want het is dan wel een persoonlijke zoektocht, hij wil dat zo veel mo gelijk mensen zich erin herken nen en er lessen uit kunnen trek ken. ,,Ik hoop ook dat de belang rijkste instanties, zoals de provin cie en de gemeenten, er iets mee gaan doen." De video's worden gefilmd door Martijn Fincke, een geboren Bra bander die verknocht is geraakt aan Zeeland. ,,Ik heb de omge keerde weg bewandeld. Ik voel me hier prettig. Niet omdat de zee zo dichtbij is, maar omdat de men sen me zo bevallen. Ze zijn direct, wat je ziet is wat je krijgt." De vra gen die Steffen Brinkhaus heeft, leven bij Fincke ook. ,,Ik heb best kansen gehad om weer weg te gaan. Maar nee, dat heb ik nooit serieus overwogen." Broeder Dieleman Vanuit die betrokkenheid werken meer Zeeuwen belangeloos mee aan het particuliere project van Brinkhaus, waar hij geen geld voor heeft. Zanger Broeder Diele- man, componist Douwe Eisenga, Renske Lorier die de huisstijl ont wierp. ,,Ze hebben allemaal de zelfde vragen", zegt hij. Binnenkort beginnen de opna mes. ,,Spannend", lacht Brink- haus. ,,Maar ik heb het gevoel dat ik dit moet doen. Ik móet op zoek naar Zeeland: niet waar het ligt, maar wat het is, waarom het zo mooi is. Een leuke zoektocht, die me hopelijk ook inzicht geeft in mezelf, waarom ik hier zo graag wil blijven." Frank Balkenende Vlissingen Negen bekende bedrijven zoeken naar knappe koppen die hen helpen met ingewikkelde vraagstukken. Cargill, Dow, Cosun, SABIC, Lamb- Weston/Meijer en Capi Europe leg- gen stuk voor stuk uitdagingen op tafel. In alle negen gevallen ligt er 10.000 euro klaar, te verdelen onder mkb-bedrijven die zich over het probleem willen buigen. Dat ge beurt onder de vlag van Biovoice, een programma dat moet leiden tot innovatie en betere handelsresulta ten bij industriële bedrijven. Uit gangspunt is productie zonder af val. Daarvoor is het zaak reststro men te verwerken tot nieuwe pro ducten en grondstoffen, maar daar voor zijn dikwijls wel complexe processen nodig. Vorig jaar liep een eerste ronde. Zeven uitdagingen leidden toen tot dertien innovatiecontracten tussen grootbedrijven enerzijds en mkb'ers en startups anderzijds. Zo kreeg voedselproduct Cargill in Sas van Gent hulp om biomassa effi ciënter te ontwateren. Evodos uit Raamsdonksveer bouwde een ma chine die vaste deeltjes uit vloei stoffen haalt. Restwater Cargill roept opnieuw de nodige hulp in. Het bedrijf zoekt naar we gen om het restwater honderd pro cent opnieuw te gebruiken, om fos faat uit tarwestromen terug te win nen en tarwe-eiwit te benutten voor andere industriële productie. Dow in Terneuzen zoekt een op- lossing voor het zout dat bij de pro ductie vrijkomt. Daarin zit chroom. Het zware metaal moet eruit om het zout weer te kunnen gebruiken. Daarnaast speurt Dow naar moge lijkheden om de aangroei van mos selen en oesters in het zeewater koelsysteem op een milieuvriende lijke manier tegen te gaan. Zo'n 45 kilometer verder op vraagt frietpro ducent Lamb Weston/Meijer ook om een duurzame methode, maar in zijn geval om te voorkomen dat aardappelproducten tijdens het pro ces grijs verkleuren. Op zijn beurt zit Cosun, moeder bedrijf van de Suiker Unie die de Zeeuwse suikerbieten verwerkt, ook met een prangende vraag. Om dat steeds meer suikerbietenpulp biologisch wordt geraffineerd, wordt de berg pectine steeds groter. Pectine zit in de celwanden van planten en vruchten. Het wordt vaak gebruikt als verdikkingsmid del in bijvoorbeeld jam. Maar hoe kun je de pectine nog meer waarde geven, bijvoorbeeld door die te ge bruiken als grondstof voor leerbe- werking en vaatwasmiddelen, vraagt Cosun zich af. Oplossingen voor zowel de food als non-food zijn welkom. woensdag 11 maart 2020 Waarom zou je vertrekken? Maurits Sep Middelburg - Steffen Brinkhaus Is fosfaat terug te winnen uit halfdroge tarweproducten? En wie weet hoe je chroom uit zoute reststromen kunt halen? Zeeuwse industriële bedrijven dagen beginnende en be staande mbk-bedrijven uit om antwoorden op dit soort hersen- krakers te bedenken. Tot 9 april kunnen mkb'ers reage ren. Steffen Brinkhaus (links) gaat met Martijn Fincke in een documentaireserie op YouTube op zoek naar antwoord op de vraag: wat is de identiteit van Zeeland? En: waarom gaan jongeren weg en waarom keren ze wel of niet terug?FOTo dirkjan gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 37