Eerste Zeeuwse klus met
elektrische kraan geklaard
II
Meer
onderweg
dan thuis?
DELTA
Mobiel
Kies voor het
Flexpakket
4
Waddenzee levert te weinig mosselen van goede kwaliteit
Frank Balkenende
Yerseke
Ook de natuur heeft de mosselsec
tor de afgelopen drie jaar tegenge
werkt. Door stormen, schuimal-
gen die de mosselen verstikken en
zeesterren die de schelpdieren op
eten, hebben de kwekers flink
moeten interen. De opbrengst van
2019 was een derde lager dan in
2018. Bovendien waren de mosse-
len klein van stuk, waardoor ze
minder geld opleveren.
,,In de sector wordt al jaren wei
nig verdiend. Van de 50 tot 60 ei
genaren van kweekbedrijven zit
ten er vijf financieel in de geva
renzone. Ik hoop dat het komende
seizoen echt weer wat geld bij
deze groep binnenkomt, anders
zie ik het somber in. Het seizoen
2020/2021 wordt een cruciaal jaar",
zegt Addy Risseeuw, secretaris
van de Producenten Organisatie
Mosselcultuur.
Hoger volume
Volgens hem vormen slechte
kweekpercelen het grootste pro
bleem. ,,Aan de kostenkant is wei
nig winst te behalen. Een schip
vaart nu eenmaal op dieselolie. En
je hebt je bemanning nodig. Be-
tere kweekpercelen zijn wel een
stap vooruit. Kwekers smachten
naar grotere volumes ofwel meer
kilo's van een hectare. En als de
mosselen dan ook nog eens groter
zijn, levert dat bij elkaar een veel
beter bedrijfsresultaat op. Het
draait om een hoger volume en
een betere marktprijs."
Nederland telt 10.000 hectare
aan mosselkweekpercelen. De ka
vels in de Oosterschelde zijn sta
biel. De pijn zit in de Waddenzee,
zegt Risseeuw. ,,Dat water is zo
dynamisch en dus instabiel dat in
25 jaar geulen en platen zijn ver
schoven. Dat heeft invloed op de
kwaliteit van de kweek. Van ouds
her gunstige percelen zijn daar
door minder rendabel geworden."
De verenigde mosselkwekers
hebben bij LNV daarom een defi-
nitief plan ingediend om het
kweekgebied in de Waddenzee te
herverkavelen. Dat plan wordt
momenteel beoordeeld, zodat mo-
Van de 50 tot 60
eigenaren van
kweekbedrijven
zitten er vijf
financieel in de
gevarenzone
gelijk dit jaar al met gronden kan
worden geschoven. Risseeuw: ,,Op
het ene perceel zal een strook wor-
den ingeleverd en aan de andere
kant komt er een strook bij. Perce
len die weinig meer opleveren,
worden ingeleverd. De kweker
krijgt er nieuwe kweekgrond voor
terug. Deze operatie betekent dat
het ministerie met individuele
kwekers geen huurcontracten zal
afsluiten."
Duitsland
Risseeuw onderstreept dat de ge
zamenlijke mosselproducenten
ook na moeten denken over een
betere promotie. Afnemers heb
ben in de afgelopen jaren noodge
dwongen deels hun toevlucht ge
zocht tot grotere mosselen (lees:
betere kwaliteit) uit Duitsland,
Denemarken en Ierland. Het is
zaak verder geen marktaandeel te
verliezen aan het buitenland.
Bij PTS Machinery in Hulst zet de
kraan dinsdag een metaalbewer
kingsmachine keurig op zijn plek.
En niemand staat te kuchen, want
uitlaatgassen zijn met deze kraan
verleden tijd.
Directeur/eigenaar Harm Aar-
noutse van het Oostburgse trans
portbedrijf ziet 'met trots' hoe de
compacte kraan in de hal van het
Hulster bedrijf het karwei klaart.
Mede dankzij de bekwame kraan
machinist Koen van Sprundel, die
is opgeleid om met dit parade
paardje uit het wagenpark van het
transportbedrijf te werken. Aar-
noutse: ,,We zijn niet de eerste in
Nederland. In Venlo en Gorin-
chem rijden er ook twee. Maar we
zijn met deze elektrische kraan
wel de eerste in Zeeland. Natuur
lijk ben ik er trots op."
Met een dieselkraan
kun je binnen
nauwelijks werken
vanwege de
uitlaatgassen
Elektrisch heeft de toekomst,
zegt de transportondernemer. Om
die reden heeft hij een ton extra
geïnvesteerd in de aanschaf van
een kraan die geen C02 uitstoot.
,,Het voordeel is dat deze kraan
mobiel is, waar reguliere diesel
kranen op een vaste plek worden
geïnstalleerd. Een ander voordeel
is dat hij compact en laag is, zodat
hij inpandig hijsklussen kan uit
voeren. Daar is steeds meer vraag
naar, omdat bovenkranen in de fa
brieksgebouwen vaak te weinig
hijscapaciteit hebben. En met een
dieselkraan kun je binnen nauwe
lijks werken vanwege de uitlaat
gassen. Dan moet je slangen naar
buiten leggen, wat een hoop gedoe
is."
De elektrisch kraan kan tot
veertig ton tillen. De twee enorme
batterijen laden in acht uur op,
waarna de kraan negen uur lang
inzetbaar is. Het gevaarte komt
van een producent in Noord-Italië,
waar Aarnoutse vorige maand een
kijkje nam. ,,Ja, we zijn op corona
getest. Niks aan de hand."
internet tv bellen mobiel
delta.nl/flex fff DELTA
woensdag 11 maart 2020
Mosselpercelen herverkaveld
Als het meezit, krijgen mossel
kwekers dit seizoen betere
kweekpercelen in de Wadden
zee. Ze leveren nu onvoldoende
mosselen van goede kwaliteit,
waardoor kwekers lagere prij
zen beuren. En zij zitten de laat
ste jaren toch al in de hoek
waar de klappen vallen.
- Addy Risseeuw, Producenten
Organisatie Mosselcultuur
De elektrische kraan van Aarnoutse Transport tilt binnen bij PTS Machinery een verpakte metaal
bewerkingsmachine van 17 ton op. foto camile schelstraete
Zeeland heeft zijn eerste volle
dig elektrische mobiele kraan.
De aanwinst van Aarnoutse
Transport in Oostburg heeft
zijn eerste hijsklus volbracht.
Frank Balkenende
Hulst
- Harm Aarnoutse