Eerste Zeeuwse klus met elektrische kraan geklaard II Meer onderweg dan thuis? DELTA Mobiel Kies voor het Flexpakket 4 Waddenzee levert te weinig mosselen van goede kwaliteit Frank Balkenende Yerseke Ook de natuur heeft de mosselsec tor de afgelopen drie jaar tegenge werkt. Door stormen, schuimal- gen die de mosselen verstikken en zeesterren die de schelpdieren op eten, hebben de kwekers flink moeten interen. De opbrengst van 2019 was een derde lager dan in 2018. Bovendien waren de mosse- len klein van stuk, waardoor ze minder geld opleveren. ,,In de sector wordt al jaren wei nig verdiend. Van de 50 tot 60 ei genaren van kweekbedrijven zit ten er vijf financieel in de geva renzone. Ik hoop dat het komende seizoen echt weer wat geld bij deze groep binnenkomt, anders zie ik het somber in. Het seizoen 2020/2021 wordt een cruciaal jaar", zegt Addy Risseeuw, secretaris van de Producenten Organisatie Mosselcultuur. Hoger volume Volgens hem vormen slechte kweekpercelen het grootste pro bleem. ,,Aan de kostenkant is wei nig winst te behalen. Een schip vaart nu eenmaal op dieselolie. En je hebt je bemanning nodig. Be- tere kweekpercelen zijn wel een stap vooruit. Kwekers smachten naar grotere volumes ofwel meer kilo's van een hectare. En als de mosselen dan ook nog eens groter zijn, levert dat bij elkaar een veel beter bedrijfsresultaat op. Het draait om een hoger volume en een betere marktprijs." Nederland telt 10.000 hectare aan mosselkweekpercelen. De ka vels in de Oosterschelde zijn sta biel. De pijn zit in de Waddenzee, zegt Risseeuw. ,,Dat water is zo dynamisch en dus instabiel dat in 25 jaar geulen en platen zijn ver schoven. Dat heeft invloed op de kwaliteit van de kweek. Van ouds her gunstige percelen zijn daar door minder rendabel geworden." De verenigde mosselkwekers hebben bij LNV daarom een defi- nitief plan ingediend om het kweekgebied in de Waddenzee te herverkavelen. Dat plan wordt momenteel beoordeeld, zodat mo- Van de 50 tot 60 eigenaren van kweekbedrijven zitten er vijf financieel in de gevarenzone gelijk dit jaar al met gronden kan worden geschoven. Risseeuw: ,,Op het ene perceel zal een strook wor- den ingeleverd en aan de andere kant komt er een strook bij. Perce len die weinig meer opleveren, worden ingeleverd. De kweker krijgt er nieuwe kweekgrond voor terug. Deze operatie betekent dat het ministerie met individuele kwekers geen huurcontracten zal afsluiten." Duitsland Risseeuw onderstreept dat de ge zamenlijke mosselproducenten ook na moeten denken over een betere promotie. Afnemers heb ben in de afgelopen jaren noodge dwongen deels hun toevlucht ge zocht tot grotere mosselen (lees: betere kwaliteit) uit Duitsland, Denemarken en Ierland. Het is zaak verder geen marktaandeel te verliezen aan het buitenland. Bij PTS Machinery in Hulst zet de kraan dinsdag een metaalbewer kingsmachine keurig op zijn plek. En niemand staat te kuchen, want uitlaatgassen zijn met deze kraan verleden tijd. Directeur/eigenaar Harm Aar- noutse van het Oostburgse trans portbedrijf ziet 'met trots' hoe de compacte kraan in de hal van het Hulster bedrijf het karwei klaart. Mede dankzij de bekwame kraan machinist Koen van Sprundel, die is opgeleid om met dit parade paardje uit het wagenpark van het transportbedrijf te werken. Aar- noutse: ,,We zijn niet de eerste in Nederland. In Venlo en Gorin- chem rijden er ook twee. Maar we zijn met deze elektrische kraan wel de eerste in Zeeland. Natuur lijk ben ik er trots op." Met een dieselkraan kun je binnen nauwelijks werken vanwege de uitlaatgassen Elektrisch heeft de toekomst, zegt de transportondernemer. Om die reden heeft hij een ton extra geïnvesteerd in de aanschaf van een kraan die geen C02 uitstoot. ,,Het voordeel is dat deze kraan mobiel is, waar reguliere diesel kranen op een vaste plek worden geïnstalleerd. Een ander voordeel is dat hij compact en laag is, zodat hij inpandig hijsklussen kan uit voeren. Daar is steeds meer vraag naar, omdat bovenkranen in de fa brieksgebouwen vaak te weinig hijscapaciteit hebben. En met een dieselkraan kun je binnen nauwe lijks werken vanwege de uitlaat gassen. Dan moet je slangen naar buiten leggen, wat een hoop gedoe is." De elektrisch kraan kan tot veertig ton tillen. De twee enorme batterijen laden in acht uur op, waarna de kraan negen uur lang inzetbaar is. Het gevaarte komt van een producent in Noord-Italië, waar Aarnoutse vorige maand een kijkje nam. ,,Ja, we zijn op corona getest. Niks aan de hand." internet tv bellen mobiel delta.nl/flex fff DELTA woensdag 11 maart 2020 Mosselpercelen herverkaveld Als het meezit, krijgen mossel kwekers dit seizoen betere kweekpercelen in de Wadden zee. Ze leveren nu onvoldoende mosselen van goede kwaliteit, waardoor kwekers lagere prij zen beuren. En zij zitten de laat ste jaren toch al in de hoek waar de klappen vallen. - Addy Risseeuw, Producenten Organisatie Mosselcultuur De elektrische kraan van Aarnoutse Transport tilt binnen bij PTS Machinery een verpakte metaal bewerkingsmachine van 17 ton op. foto camile schelstraete Zeeland heeft zijn eerste volle dig elektrische mobiele kraan. De aanwinst van Aarnoutse Transport in Oostburg heeft zijn eerste hijsklus volbracht. Frank Balkenende Hulst - Harm Aarnoutse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 36