Burgertruttige humor Hello Dolly! kan echt niet meer MEDIA CULTUUR 29 De hilarische en ontroerende Broadwayhit Beter kon hij het niet samenvatten. Wat Simone Kleinsma presteert, is inderdaad fantastisch. De laatste reprise van dit Broadway-oudje in New York was drie jaar geleden met een sublieme Bette Midler in de hoofdrol. De show werd al snel omgedoopt tot Hello Bette! Iets ver gelijkbaars zou je ook kunnen be denken voor de eerste musical van MediaLane, de producent die zich na televisie en live entertainment, nu ook werpt op theater. Kleinsma sprankelt als ze in de openingsscène zingend op straat voorbijgangers het arbeidsreper- toire van Dolly toont: ze is koppe laarster, advocaat en ze geeft ook nog dans- en muzieklessen. Ze ontroert - zeker als je aan haar privéleven denkt - als ze met haar overleden man overlegt wat ze met haar verdere leven moet doen. Is Hello Dolly! door het spel, de dans en zang van Simone Kleinsma ook een fantastische voorstelling? Nee. Daarvoor is het verhaaltje - koppelaarster slaat via een paar omwegen een rijkaard aan de haak - veel te mager, zelfs onbe nullig. De smakelijke vertaling van Jan Rot kan dat niet genoeg com penseren. Er zitten domweg te veel oubol lige scènes in Hello Dolly! Met als absoluut dieptepunt een bespotte lijke bijeenkomst van het hele ge zelschap in een hoedenwinkel. Net als je denkt 'oh nee, niet in een kast of onder de tafel verstoppen', gebeurt precies wat je vreest. Ook de anders zo stijlvol acterende Freek Bartels laat zich als bediende in de winkel van Ten Gelder in die opgefokte sfeer meeslepen. Helaas zit ook Paul de Leeuw niet lekker in zijn rol als nukkige en gierige miljonair: het blijft hangen tussen koddig en serieus. Met zoveel ongein word je wel heel erg op het feit gedrukt dat de musical 55 jaar oud is. Deze bur- gertruttige humor kan echt niet meer, ook al wordt technisch alles uit de kast gehaald in een onge looflijk inventief en smaakvol decor. Er is zichtbaar veel geld en veel aandacht en energie aan deze pro ductie besteed. Heel jammer dat de keuze op deze belegen show is ge vallen, want met alleen Simone Kleinsma ben je er nog niet. lijk. Logisch ook, wie blijft er nou staan bij een microfoon als hij dan kletsnat wordt? Op maandag zijn veel winkels bovendien lange tijd dicht.'' Als het tweetal de kruising Korte Lijnbaan/Karel Doormanstraat is overgestoken, hebben ze vaak beet. Hinder van mijn huidskleur? Leon Widdershoven, een (witte) voorbij ganger uit Susteren ('Nee, geen idee van welke omroep hij is') staat Maal- derink geduldig te woord, net als de (donkere) student Jetrell Williams ('Nee, niet die voetballer'). De gebo ren Brabander komt net van zijn werk bij Coolblue en is op weg naar college. Hij studeert psychologie, maar wordt geregeld voor mbo'er aangezien. ,,Mijn eerste interview'', zegt de 20-jarige. Williams is even stilgevallen als Maalderink vraagt of Logisch, wie blijft er nou staan bij een microfoon als hij dan kletsnat wordt? 'hij ooit in zijn leven een andere huidskleur zou willen hebben'. ,,Het was spontaan hé, dus soms moet je dan even nadenken'', verklaart hij. Maalderink heeft nu zo'n honderd items gemaakt in 'ongeveer zestig plaatsen'. Een paar regels: ,,Geen kin deren interviewen, ook geen grote groepen. En netjes blijven.'' Agressief zijn geïnterviewden nog nooit geworden, stelt Maalderink. Wel knipt hij delen, als er om ge vraagd wordt. ,,Vroeg ik aan die jon gen wat hij van genocide vond. 'Moet kunnen', zei hij. Tot hij er tijdens het interview zelf achterkwam dat hy' dacht dat het om euthanasie ging. Of ik het niet wilde gebruiken, vroeg hij. Dat heb ik uiteraard niet gedaan.'' Hello Dolly! Bestel tickets op pzc.nl/boots Het voordeel van PZC dinsdag 10 maart 2020 MUSICAL Hoofdrollen: Simone Kleinsma, Paul de Leeuw, Freek Bartels. Aan het slot van Hello Dolly! heeft iedereen zijn liefdesbe stemming gevonden. Paul de Leeuw heeft als de chagrijnige grutter Horcus ten Gelder in het fraaie titellied nog eens gezon gen dat hij en weduwe Dolly Levi bij elkaar horen: 'Je bent een fantastische vrouw.' Patrick van den Hanenberg Gezien in Nieuwe Luxor Theater Rotterdam 8 maart. Meer info: hellodollydemusical.nl 44 —Roel Maalderink, presentator Vanaf woensdag op de website van deze krant. A Kleinsma's fantastische perfomance kan de show niet redden. FOTO ROY BEUSKER EN ANNEMIEKE VAN DER TOGT Met o.a. Vajèn van den Bosch, Naidjim Severina en Jonathan Demoor In deze hilarische, brutale en ontroerende musical erft CharLie de slechtlopende schoenenfabriek van zijn vader. Dan komt Simon op zijn pad. De aLs bokser opgevoede Simon gaat het liefst door het leven als de flamboyante Lola. Om de fabriekte redden storten Charlie en 'Lola' zich op de markt van kinky Laarzen voor dames die eigenlijk geen dames zijn. Niet iedereen in de fabriek is even blij met deze nieuwe richting. Een met prijzen overladen feel-good musical over nieuwe kansen en jezelf kunnen zijn, met swingende choreografieën en muziek van wereldster Cyndi Lauper. *De ticketprijzen zijn afhankelijk van de datum, tijd en rang en de vanaf prijs geldt zolang de voorraad strekt. De prijzen zijn incl. servicekosten en excL, transactiekosten,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 29