Burgertruttige humor Hello
Dolly! kan echt niet meer
MEDIA CULTUUR 29
De hilarische en
ontroerende Broadwayhit
Beter kon hij het niet samenvatten.
Wat Simone Kleinsma presteert, is
inderdaad fantastisch. De laatste
reprise van dit Broadway-oudje in
New York was drie jaar geleden
met een sublieme Bette Midler in
de hoofdrol. De show werd al snel
omgedoopt tot Hello Bette! Iets ver
gelijkbaars zou je ook kunnen be
denken voor de eerste musical van
MediaLane, de producent die zich
na televisie en live entertainment,
nu ook werpt op theater.
Kleinsma sprankelt als ze in de
openingsscène zingend op straat
voorbijgangers het arbeidsreper-
toire van Dolly toont: ze is koppe
laarster, advocaat en ze geeft ook
nog dans- en muzieklessen. Ze
ontroert - zeker als je aan haar
privéleven denkt - als ze met haar
overleden man overlegt wat ze met
haar verdere leven moet doen.
Is Hello Dolly! door het spel, de
dans en zang van Simone
Kleinsma ook een fantastische
voorstelling? Nee. Daarvoor is het
verhaaltje - koppelaarster slaat via
een paar omwegen een rijkaard aan
de haak - veel te mager, zelfs onbe
nullig. De smakelijke vertaling van
Jan Rot kan dat niet genoeg com
penseren.
Er zitten domweg te veel oubol
lige scènes in Hello Dolly! Met als
absoluut dieptepunt een bespotte
lijke bijeenkomst van het hele ge
zelschap in een hoedenwinkel. Net
als je denkt 'oh nee, niet in een
kast of onder de tafel verstoppen',
gebeurt precies wat je vreest. Ook
de anders zo stijlvol acterende
Freek Bartels laat zich als bediende
in de winkel van Ten Gelder in die
opgefokte sfeer meeslepen. Helaas
zit ook Paul de Leeuw niet lekker
in zijn rol als nukkige en gierige
miljonair: het blijft hangen tussen
koddig en serieus.
Met zoveel ongein word je wel
heel erg op het feit gedrukt dat de
musical 55 jaar oud is. Deze bur-
gertruttige humor kan echt niet
meer, ook al wordt technisch alles
uit de kast gehaald in een onge
looflijk inventief en smaakvol
decor.
Er is zichtbaar veel geld en veel
aandacht en energie aan deze pro
ductie besteed. Heel jammer dat de
keuze op deze belegen show is ge
vallen, want met alleen Simone
Kleinsma ben je er nog niet.
lijk. Logisch ook, wie blijft er nou
staan bij een microfoon als hij dan
kletsnat wordt? Op maandag zijn
veel winkels bovendien lange tijd
dicht.''
Als het tweetal de kruising Korte
Lijnbaan/Karel Doormanstraat is
overgestoken, hebben ze vaak beet.
Hinder van mijn huidskleur? Leon
Widdershoven, een (witte) voorbij
ganger uit Susteren ('Nee, geen idee
van welke omroep hij is') staat Maal-
derink geduldig te woord, net als de
(donkere) student Jetrell Williams
('Nee, niet die voetballer'). De gebo
ren Brabander komt net van zijn
werk bij Coolblue en is op weg naar
college. Hij studeert psychologie,
maar wordt geregeld voor mbo'er
aangezien. ,,Mijn eerste interview'',
zegt de 20-jarige. Williams is even
stilgevallen als Maalderink vraagt of
Logisch, wie
blijft er nou
staan bij een
microfoon als
hij dan kletsnat
wordt?
'hij ooit in zijn leven een andere
huidskleur zou willen hebben'. ,,Het
was spontaan hé, dus soms moet je
dan even nadenken'', verklaart hij.
Maalderink heeft nu zo'n honderd
items gemaakt in 'ongeveer zestig
plaatsen'. Een paar regels: ,,Geen kin
deren interviewen, ook geen grote
groepen. En netjes blijven.''
Agressief zijn geïnterviewden nog
nooit geworden, stelt Maalderink.
Wel knipt hij delen, als er om ge
vraagd wordt. ,,Vroeg ik aan die jon
gen wat hij van genocide vond. 'Moet
kunnen', zei hij. Tot hij er tijdens het
interview zelf achterkwam dat hy'
dacht dat het om euthanasie ging. Of
ik het niet wilde gebruiken, vroeg hij.
Dat heb ik uiteraard niet gedaan.''
Hello Dolly!
Bestel tickets op pzc.nl/boots
Het voordeel
van PZC
dinsdag 10 maart 2020
MUSICAL
Hoofdrollen: Simone Kleinsma,
Paul de Leeuw, Freek Bartels.
Aan het slot van Hello Dolly!
heeft iedereen zijn liefdesbe
stemming gevonden. Paul de
Leeuw heeft als de chagrijnige
grutter Horcus ten Gelder in het
fraaie titellied nog eens gezon
gen dat hij en weduwe Dolly Levi
bij elkaar horen: 'Je bent een
fantastische vrouw.'
Patrick van den Hanenberg
Gezien in Nieuwe Luxor Theater
Rotterdam 8 maart. Meer info:
hellodollydemusical.nl
44
—Roel Maalderink,
presentator
Vanaf woensdag op de website
van deze krant.
A Kleinsma's fantastische perfomance kan de show niet redden.
FOTO ROY BEUSKER EN ANNEMIEKE VAN DER TOGT
Met o.a. Vajèn van den Bosch, Naidjim Severina en Jonathan Demoor
In deze hilarische, brutale en ontroerende musical erft CharLie de
slechtlopende schoenenfabriek van zijn vader. Dan komt Simon op zijn
pad. De aLs bokser opgevoede Simon gaat het liefst door het leven als
de flamboyante Lola. Om de fabriekte redden storten Charlie en 'Lola'
zich op de markt van kinky Laarzen voor dames die eigenlijk geen dames
zijn. Niet iedereen in de fabriek is even blij met deze nieuwe richting.
Een met prijzen overladen feel-good musical over nieuwe kansen
en jezelf kunnen zijn, met swingende choreografieën en muziek van
wereldster Cyndi Lauper.
*De ticketprijzen zijn afhankelijk van de datum, tijd en rang en de vanaf prijs geldt zolang de voorraad
strekt. De prijzen zijn incl. servicekosten en excL, transactiekosten,