©NDERNEMER Derrick Neleman is 'Meest Inspirerende Ondernemer' Je abonnement, dat ben je zelf 4AKE 'Neleman behoedt lokale druiven voor uitsterven' Team Jumbo-Visma: hoe visie en sponsoring de gele trui naar Nederland halen Winnaar MIO-award al twintig jaar succesvol met biologische wijnen Zo'n 15.000 ondernemers hebben een stem uitgebracht bij de verkiezing voor de meest inspirerende ondernemer van Nederland. Atilay Uslu, de ceo/oprichter van Corendon, de winnaar van 2018, heeft een opvolger: wijnpionier Derrick Neleman. De jaarlijkse verkiezing van De Ondernemer - voor de enige award voor én door ondernemers - werd in november en december online gehouden. Stemmen op één van de vijftig genomineerde ondernemers was exclusief voor nieuwsbrief-abonnees en resulteerde in zo'n 15.000 reacties. Derrick Neleman, oprichter/eigenaar van Bodegas Neleman met twee brandstores en een eigen wijnhuis met wijngaarden in Valencia, behaalde bijna 20 procent van de stemmen. Hij is de 'Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar'. Onderscheidende visie Met oog voor innovatie en duurzaamheid wil en durft hij vanaf zijn allereerste begin als zelfstandige, twintig jaar geleden, het vol overtuiging vooral allemaal anders te doen. En dat dus met een sterke, eigen, onderscheidende visie. Eind jaren '90 al introduceerde Derrick Neleman biologische wijnen. Al snel werd hij marktleider binnen de Benelux. In 2005 was hij de eerste met Fairtrade-wijn, die intussen in acht landen wordt verkocht. Derrick Neleman is de man achter Just Fucking Good Wine en de bedenker van Kurkretour, een na tionaal 'kurkretourprogramma' met het oog op hergebruik. Hij heeft een wijnhuis in Casas del Rey (Spanje) en inmiddels twee brandstores in eigen land die zijn achternaam dragen, en ziet in de toe komst ruimte voor verdere uitbreiding naar vier of vijf. Prijswinnende wijnen De nieuwe 'Meest Inspirerende Onder nemer van het Jaar' behoedt lokale druiven voor uitsterven en maakt wijnen die elk jaar opnieuw nationaal en internationaal hoge scores krijgen van wijnschrijvers en in prestigieuze wijncompetities. Onlangs nog kreeg Neleman een zilveren medaille voor Neleman Signature Crianza in de Challenge Millésime Bio 2020 en goud voor de rode Just Fucking Good Wine 2018 in de Mundus Vini. Tijdens de feestelijke opening van zijn brandstore in Utrecht-oost werd Derrick Neleman verrast door De Ondernemers' content director Robert van den Ham en maar liefst twee burgemeesters: Jan van Zanen (Utrecht) en Annemieke Vermeulen uit de plaats waar het ondernemen allemaal begon: Zutphen. Zij overhandigden hem de award en oorkonde, behorend bij de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar-verkiezing. deondernemer.nl 'Slechts 7,99 euro om onbe perkt series, films en meer te kijken!' Een koopje natuurlijk, ook al moet je dat vervolgens iedere maand afrekenen. En kost het je ieder jaar dus bijna 100 euro. Het wordt klakke loos betaald door de 3,2 mil joen Nederlandse klanten van Netflix. Hoe krijg je dat als ondernemer ook voor elkaar? Een abonnement is veel meer dan de mogelijkheid series te kijken, onbeperkt muziek te luisteren of iedere week een box met verse producten te ontvangen. Een abonnement biedt je de kans te vertellen wie je werkelijk bent. Aan je sociale omgeving en boven dien aan jezelf. Consumentenaan kopen zijn het ideale verlengstuk van onze eigen identiteit. Onder zoek wijst uit dat abonnementen daarin een krachtiger rol spelen dan eenmalige aankopen. Net als ervaringen (in plaats van spullen), maken ze duidelijker wie we zijn en waar we voor staan. Zelf ben ik bijvoorbeeld best een muziek liefhebber en heb ik een Spotify- abonnement. Ik luister bijna dagelijks naar muziek, ook al is dat niet eens een belangrijke voor waarde. Het abonnement is onder deel van mijn identiteit geworden, waardoor ik er sterk aan zal vast houden. Zelfs als ik er over een tijdje bijna geen gebruik meer van zou maken. Zelfs dan zeg ik het abonnement waarschijnlijk niet op. Dat zou me namelijk een stukje van mijn identiteit kosten. Ik raak dan een beetje muziekliefhebber- af, terwijl ik dat toch echt nog wel ben. Zo'n mogelijk verlies van mijn identiteit voelt zo naar dat ik het abonnement, zelfs als ik het niet gebruik, toch graag aanhoudt. Onweerstaanbaar Abonnementen vertellen overtui gend wie we (graag) zijn, vooral bij mensen met Low Self Concept Clarity. Dat is geen laag zelfbeeld, wel onzekerheid over wie ze daad werkelijk zijn. Het abonnement heeft een sterke verklarende waarde, waardoor je die muziek liefhebber kunt zijn. Of dat spor tieve type met een abonnement op de sportschool. Dat je niet opzegt, al weet je de weg er naartoe al niet eens meer. Ben je ondernemer en wil je dat onweer staanbare abonnement goed in de markt zetten? Richt je dan op doelgroepen die grote veranderin gen ondergaan. Zoals studenten die afstuderen, stellen die trouwen of ouderen die met pensioen gaan. Zij hebben typisch het minst duidelijke zelfbeeld, omdat ze na de verandering moeten uitzoeken wie ze precies zijn (geworden). Dat is het perfecte moment om een onweerstaanbaar abonne ment voor te stellen dat klanten vervolgens niet meer opzeggen, zelfs niet als ze er niet of nauwe lijks gebruik van maken. Bekijk de video met de bekendmaking van de winnaar van de verkiezing op onze website via www.deondernemer.nl/derrickneleman volg ons op nraoQi De allerbeste worden. Topbedrijven binnenhalen als sponsor. De perfecte bedrijfscultuur realiseren. Succes. Laat je inspireren door het boeiende verhaal van Richard Plugge, de man achter Team Jumbo-Visma in de nieuwste video van Werkverkeer. „Bij het wielrennen is de gele trui de heilige graal. Wil je daarnaartoe groeien, dan betekent dit dat élke positie in het team het gele trui-niveau moet hebben, of ik dat nu ben, of een verzorger of een renner. Daardoor ligt er een enorme verant woordelijkheid bij mij en het managementteam om te zorgen dat mensen naar dat niveau kunnen groeien," vertelt Richard Plugge. ,,Je moet langs de meetlat van onze cultuur passen als je bij ons werkt. Die cultuur hebben we met elkaar gecreëerd, niet ik alleen. Daar hoort bijvoorbeeld bij dat we elkaar durven aanspreken, zonder onbeschoft te zijn, dat alles open op tafel ligt." DOELEN DELEN ,,Wat ik vaak merk als ik bij bedrijven uitgenodigd wordt om te spreken, is dat de groep niet weet waar ze naartoe gaan. De groep ziet de stip aan de horizon niet, omdat de doelen onvoldoende gedeeld worden. Als ons doel de gele trui is, dan vertellen we daar de héle tijd over, bij elke meeting. Wij gaan met drie kopmannen naar de Tour de France, groot nieuws, iedereen in het team wist ervan, maar het is op geen enkele manier uitgelekt. Dat laat zien hoe belangrijk het is dat iedereen hetzelfde denkt.'' Scan de QR-code om de aflevering van Werkverkeer met Richard Plugge en andere videoseries te bekijken op deondernemer.n PATRICK WESSELS OVER CONSUMENTEN Patrick Wessels is als consumenten psycholoog lid van de Raad van Advies van De Ondernemer en schrijft columns over consumenten, gedrag, slimme campagnes en inzichten vanuit marketing en psychologie. OORKONDE DERRICK NELEMAN Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19