Dwars INHOUD VOORWOORD Ik, Ronald Giphart mm x Özcan Akyol maakt zich boos over, ja, van alles eigenlijk De bibliobus is er voor al die lezers in kleine dorpen Wonderboeken in een wel heel bijzondere bibliotheek Dat ik lief moest zijn op school, prentte mijn oma me nog maar eens in, de ochtend dat ik voor het eerst ging. Nee, niemand mocht me brengen, ik wilde per se alleen. Mijn moeder hees me, geheel volgens de trend in 1971, in een donkerbruin regenjasje met oranje en beige bloemen en zette me een regenhoedje op met dezelfde print. Samen met mijn oma zwaaide ze me uit. 'Goed naar de juffrouw luisteren, hoor', riep ze me nog na. Die ochtend las de juf een gedichtje voor. Over een regenworm uit Sneek. De laatste zin nen waren: 'Luister nooit naar wat je moeder zegt, dan komt het allemaal terecht'. Ik dacht dat ik het niet goed hoorde. Ik keek om me heen. Geen van mijn klasgenoten re ageerde. Dan zou ik het wel niet goed hebben verstaan. Ik bedoel: het kon toch niet zo zijn dat of all people mijn schóóljuf me zou aanmoedigen ongehoorzaam te zijn? Maar ergens ontwaarde ik een tintel die er eerder nooit was - het idéé dat je ook met kon luisteren waaide als een kort maar aangenaam briesje in mijn gezicht. Als vanzelf legde ik mijn handen op mijn wangen. Herkende u Ronald Giphart op de voorkant? Het omslag is een eerbetoon aan Ik, Jan Cremer, dat in 1964 uitkwam. De schelmenroman, gepresenteerd als autobiografie, zorgde destijds vooral door de spetterende seks scènes voor grote opschudding. De literaire critici spraken er stuk voor stuk schan de van, wat de verkoopcijfers uiteraard alleen maar verder opstuwde. Auteur Ronald Giphart stelde voor ons een top-10 samen van rebelse romans. Van Hermans tot Van Royen. Het was de eerste, maar zeker niet de laatste keer dat het geschreven woord me een volstrekt nieuwe kijk gaf op de dingen. Omdat ik een ander geluid hoorde, een idee kreeg voorgescho teld dat afweek van wat ik kende of wat gang baar was. Het kon (en kan me nog altijd) enorm raken, die prettige kortsluiting in mijn hoofd als je iets volkomen oorspronkelijks leest, omdat je ergens diep vanbinnen weet: dit is waar, ik heb het nooit zo bekeken, ik had er zelf de woorden niet voor, maar ja, inderdaad: zó zit het. Boeken kunnen je veranderen. Boeken kunnen de wereld verande ren. Boeken hebben de wereld veranderd. Hoe bijzon der is dat. Cc Dd Oo Pp Q Ji Kk LI li J, Kk aw» x 04 Goeie zaak 06 Geld geluk 07 Egbert Jan 08 Özcan Akyol 15 Fijn spul 16 Rebelse romans 21 Noten kraken 22 Mee met de bibliobus 30 Actie! Actie! Actie! 35 BV De Liefde 36 Bibliotheca Philoso- fica Hermetica 42 Lezen 46 Reizen 51 Joost mag 't weten 52 Puzzelen Colofon Chef Anniek van den Brand Artdirection Henk Marseille Redactie Theo den Boer, Merel Dado, Charlotte van Genderen, Eva de Graaff (stagiaire) Sanne van der Kolk, Cathérine van der Linden, Ruud Roodhorst, Mark Roos Vormgeving Sasja Kooistra, Ieke Kootstra, Jolanda Vogelaar Beeldredactie Marcel Wagenaar Medewerkers Edith Andriesse, Malou van Breevoort, Daniël Cohen, Sandra Donker, Suzanne Eijgenraam, Ronald Giphart, Gijs Groenteman, Joost Hoving, Pieter Hulst, Machteld van Hulten, Jean- Pierre Jans, Annemarie Kleywegt, Johan Nebbeling, Rianne van der Molen, Erik van Muiswinkel, Jolanda van der Ploeg, Joost Prinsen, Egbert Jan Riethof, Eva Rovers, Peter Sierksma, Studio Ski, Pam van der Veen, Aart-Jan Venema, Manon van der Zwaal Reageren? magazine@dpgmedia.nl nFacebook @admagazine Dit magazine is een productie van De foto op de voorkant is van Manon van der Zwaal. Met dank aan De Firma Motors uit Esbeek voor het gebruik van de Harley WLA en de kleding. Anniek van den Brand ZATERDAG 7 MAART 2020 3

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 91