Dwars
INHOUD
VOORWOORD
Ik, Ronald
Giphart
mm x
Özcan Akyol
maakt zich boos
over, ja, van
alles eigenlijk
De bibliobus
is er voor al
die lezers in
kleine dorpen
Wonderboeken
in een wel
heel bijzondere
bibliotheek
Dat ik lief moest zijn op school, prentte
mijn oma me nog maar eens in, de ochtend dat
ik voor het eerst ging. Nee, niemand mocht me
brengen, ik wilde per se alleen. Mijn moeder
hees me, geheel volgens de trend in 1971, in een
donkerbruin regenjasje met oranje en beige
bloemen en zette me een regenhoedje op met
dezelfde print. Samen met mijn oma zwaaide ze
me uit. 'Goed naar de juffrouw luisteren, hoor',
riep ze me nog na.
Die ochtend las de juf een gedichtje voor.
Over een regenworm uit Sneek. De laatste zin
nen waren: 'Luister nooit naar wat je moeder
zegt, dan komt het allemaal terecht'.
Ik dacht dat ik het niet goed hoorde. Ik keek
om me heen. Geen van mijn klasgenoten re
ageerde. Dan zou ik het wel niet goed hebben
verstaan. Ik bedoel: het kon toch niet zo zijn dat
of all people mijn schóóljuf me zou aanmoedigen
ongehoorzaam te zijn?
Maar ergens ontwaarde ik een tintel die er
eerder nooit was - het idéé dat je ook met kon
luisteren waaide als een kort maar aangenaam
briesje in mijn gezicht. Als vanzelf legde ik mijn
handen op mijn wangen.
Herkende u
Ronald Giphart
op de voorkant?
Het omslag is een
eerbetoon aan
Ik, Jan Cremer,
dat in 1964
uitkwam. De
schelmenroman,
gepresenteerd
als autobiografie,
zorgde destijds
vooral door de
spetterende seks
scènes voor grote
opschudding.
De literaire critici
spraken er stuk
voor stuk schan
de van, wat de
verkoopcijfers
uiteraard alleen
maar verder
opstuwde.
Auteur Ronald
Giphart stelde
voor ons een
top-10 samen van
rebelse romans.
Van Hermans
tot Van Royen.
Het was de eerste, maar zeker niet de laatste
keer dat het geschreven woord me een volstrekt
nieuwe kijk gaf op de dingen. Omdat ik een
ander geluid hoorde, een idee kreeg voorgescho
teld dat afweek van wat ik kende of wat gang
baar was. Het kon (en kan me nog altijd) enorm
raken, die prettige kortsluiting in mijn hoofd als
je iets volkomen oorspronkelijks leest, omdat je
ergens diep vanbinnen weet: dit is waar, ik heb
het nooit zo bekeken, ik had er zelf de woorden
niet voor, maar ja, inderdaad: zó zit het.
Boeken kunnen je veranderen.
Boeken kunnen
de wereld verande
ren.
Boeken
hebben
de wereld
veranderd.
Hoe bijzon
der is dat.
Cc Dd
Oo Pp Q
Ji Kk LI
li J, Kk
aw» x
04 Goeie zaak
06 Geld geluk
07 Egbert Jan
08 Özcan Akyol
15 Fijn spul
16 Rebelse romans
21 Noten kraken
22 Mee met de
bibliobus
30 Actie! Actie! Actie!
35 BV De Liefde
36 Bibliotheca Philoso-
fica Hermetica
42 Lezen
46 Reizen
51 Joost mag 't weten
52 Puzzelen
Colofon
Chef
Anniek van den Brand
Artdirection
Henk Marseille
Redactie
Theo den Boer, Merel Dado,
Charlotte van Genderen, Eva
de Graaff (stagiaire) Sanne
van der Kolk, Cathérine van
der Linden, Ruud Roodhorst,
Mark Roos
Vormgeving
Sasja Kooistra, Ieke
Kootstra, Jolanda Vogelaar
Beeldredactie
Marcel Wagenaar
Medewerkers
Edith Andriesse, Malou van
Breevoort, Daniël Cohen,
Sandra Donker, Suzanne
Eijgenraam, Ronald Giphart,
Gijs Groenteman, Joost
Hoving, Pieter Hulst,
Machteld van Hulten, Jean-
Pierre Jans, Annemarie
Kleywegt, Johan Nebbeling,
Rianne van der Molen, Erik
van Muiswinkel, Jolanda van
der Ploeg, Joost Prinsen,
Egbert Jan Riethof, Eva
Rovers, Peter Sierksma,
Studio Ski, Pam van der Veen,
Aart-Jan Venema, Manon van
der Zwaal
Reageren?
magazine@dpgmedia.nl
nFacebook
@admagazine
Dit magazine is een
productie van
De foto op de voorkant
is van Manon van
der Zwaal. Met dank
aan De Firma Motors
uit Esbeek voor het
gebruik van de Harley
WLA en de kleding.
Anniek van den Brand
ZATERDAG 7 MAART 2020 3