Jongeren denken dat ze altijd 'aan' moeten staan Y 0 V Journalist Dominique Prins, moeder van twee late millennials, staat perplex dat zo veel generatiegenoten van haar zoons een burn-out of depressie krijgen. Komt dat echt alleen door de hoge prestatiedruk en sociale media, of is er meer aan de hand? Dat laatste. 10 at een geluksvogels, die millennials - dacht ik vaak als ik naar mijn zoons van 24 en 22 keek. Gebo ren tussen 1985 en 2000 is er geen generatie met zo veel kansen, moge lijkheden en de vrijheid om te wor den wat je wilt. Maar als ik lees dat van de ruim 3 miljoen jongvolwasse nen tussen de 20 en 35 jaar er 100.000 thuiszitten (ArboNed) en drie van de vier studenten op enig moment met emotionele uitputting kampen (Lan delijke Studentenvakbond), dan moet ik mijn oordeel bijstellen. Millennials staan niet bekend om hun veerkracht bij tegenslagen. Dat hebben ze blijkbaar te danken aan de helikopter-, curling- en tijgerouders: vaders en moeders die willen dat hun kinderen dankzij goede prestaties vooruitkomen in de wereld. Ik vrees dat ik ook goed ben in 'curlen' - dat ik elke hobbel gladstrijk waar mijn zoons achter blijven haken. Mis schien dat dit inzicht me triggert, dat ik daarom wil horen hoe millennials zich kunnen wapenen tegen emotio nele uitputting en burn-out. „Jongeren ervaren een enorme prestatiedruk'', zegt psycholoog en millennialkenner Thijs Launspach (31), auteur van onder meer Werken met millennials. ,,Ze zijn opgegroeid met het idee dat je zelf verantwoor delijk bent voor je geluk en succes, en dus ook voor je falen. Succes meten ze af aan leeftijdsgenoten, en dan vooral de plaatjes daarvan op sociale media. Hoe doen anderen het? De standaard is niet alleen succesvol en gelukkig, maar ook fit, mooi en ge zond. Een onhaalbare norm, maar dat is wat ze elke dag op sociale media zien. Niemand zet er beelden van een rotdag op. Terwijl iedereen die heeft.'' We leven meer dan ooit in een pres tatiemaatschappij, zegt ook Jasper Scholten (33), millennialdeskundige en auteur van Het millennial mysterie. ,,Je kunt alles bereiken wat je wilt, krijgen we mee in de opvoeding. Als iets niet lukt, kun je alleen maar naar jezelf wijzen.'' Zelfbeeld Naar jezelf wijzen vraagt om enige zelfkennis. Daaraan ontbreekt het millennials nog weleens, stelt Den ker des Vaderlands Daan Roovers: ze weten vaak nog niet wie ze diep van binnen zijn. Terwijl de buitenwacht vooral zelfverzekerde twintigers en dertigers ziet, baseren zij hun zelf beeld nog te veel op hun talenten en vaardigheden - wat ze kunnen - en te weinig op wie ze zijn. ,,Jongeren zijn een verzameling competenties geworden, ze zijn gaan geloven in het profiel dat ze maken. Maar wie ben je zelf, los van al die vaardigheden? Als je dat niet weet, kan dat leiden tot een gebrek aan zelfvertrouwen'', zegt Roovers in een eerder interview in Trouw. Launspach grinnikt: ,,Mooie filoso fische benadering. Ze heeft een punt: deze leeftijdsfase zou veel meer moeten gaan over persoonlijke ont wikkeling dan over voldoen aan een ideaalplaatje.'' Millennials zijn erop getraind zich zelf goed te verkopen, zegt hij: ,,Dat plaatje komt niet altijd overeen met het gevoel erachter. Bovendien is de leeftijdsfase van 20 tot 35 jaar van oudsher een stressvolle, omdat je veel voor het eerst doet; studeren, een baan vinden, een woning, een gezin beginnen. Aan de ene kant duurt de periode tussen puberteit en volwassenheid langer, aan de andere kant wordt wel verwacht dat je je schaapjes dan op het droge hebt. Vaste baan, eigen huis, monogame liefdesrelatie en het liefst ook nog kinderen; dat is het ideaal.'' Een ideaal dat knelt als een keurs lijf, gecreëerd door millennials zelf. Dat herken ik, met een zoon die naast zijn masterstudie werkt als teamlei der bij Albert Heijn en vindt dat hij vijf keer per week moet sporten. ,,We laten ons leiden door de verwachtin gen van anderen, of door wat we dénken dat anderen van ons ver wachten'', zegt ook Scholten. ,,Daar- door weten millennials niet goed meer wat ze zelf willen. Er bestaat een groot verschil tussen wat je dénkt te willen en wat je diep van binnen echt wilt.'' Uit het Millennial Onderzoek 2018 onder 3300 jongvolwassenen waar aan Scholten meewerkte, blijkt dat millennials zelf ook vinden dat de ZATERDAG 7 MAART 2020 GO Millennial, durf om hulp Hoe de dob belstenen ook vallen: millenni als vinden dat ze van alles moeten zijn of kunnen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 82