Schade in Zeeuwse havens lijkt beperkt
ZEELAND 3
zaterdag 7 maart 2020
A Jack de Putter had een flinke
lekkage van het dak. Hoewel
het lek gerepareerd is, moet het
plafond nog worden hersteld.
stanje: ,,Als de afvoeren het niet
meer aan kunnen en het regenwa
ter terug de woning in vloeit, kan
het heel vervelend worden. Vloeren
die vervangen moeten worden. Een
inboedel die volledig in het water
staat. Dan spreek j e al van bedragen
rond de vijfduizend euro."
Inboedel redden
In dat soort gevallen wordt wel de
hulp ingeroepen van een gespecia
liseerd bedrijf als Trition in Eersel.
Met condensdrogers en ventilato
ren worden natte ruimtes 'gefor
ceerd gedroogd'. Rob Broos van Tri
tion: ,,Wij doen veel lekkages. In
heel vochtige situaties zorgen wij
ervoor dat de schade zo snel moge
lijk hersteld kan worden. Want een
natte muur kun je niet schilderen.
We brengen ook de luchtvochtig
heid omlaag, zodat de schade be
perkt wordt. Kunst in huis, mu
ziekinstrumenten, je bankstel, je
kleding: dat kan allemaal gered
worden, als je er op tijd bij bent. We
streven er dan ook naar dezelfde
dag nog te komen. Kostbaar? We
werken niet voor niets natuurlijk,
maar ik heb meerdere malen mee
gemaakt dat ik dacht: hadden ze
ons maar eerder gebeld, dan was er
minder schade geweest."
Deze week is Trition drie keer in
actie gekomen in Zeeland. Broos
herinnert zich nog goed de water
overlast in Yerseke, in 2017: ,,Door
hoosbuien na een lange warme pe
riode. De riolen konden het niet
aan, de straten stonden vol. Het
stroomde door de voordeur weer
naar binnen, de kelder of het sou
terrain in, de toiletten spuugden
water. Verschrikkelijk. Toen waren
er twee-, driehonderd schades per
dag. Van één dorp, je kunt het je
niet voorstellen."
Rob Broos van Trition, gespe
cialiseerd in het 'geforceerd
drogen' van ruimtes. foto lex de
Terwijl de havens van Antwer
pen en Zeebrugge een gevoe
lige tik krijgen als gevolg van de
corona-uitbraak in China, lijkt de
schade in de havens van Vlissin-
gen en Terneuzen beperkt. ,,De
autoschepen van Cobelfret
varen nog. Alleen de treinverbin
ding tussen Gent en China is on
derbroken", zegt Johan Bresse-
leers van havenbedrijf North
Sea Port.
Timo van de Kasteele
Vlissingen
De scheepvaart over de hele wereld
heeft zwaar te lijden onder het co-
ronavirus. Doordat veel Chinese fa
brieken lange tijd hebben stilgele
gen, is het containervervoer in de
grootste Chinese havens met ruim
20 procent gekelderd. De Ant
werpse haven houdt dit jaar reke
ning met 115.000 containers minder
dan vorig jaar. Bij havenbedrijf
North Sea Port - waar de havens
van Vlissingen, Terneuzen en Gent
onder vallen - zijn de gevolgen van
de virusuitbraak vele malen klei
ner.
,,Het containervervoer is in onze
havens beperkt", legt Johan Bresse-
laars van North Sea Port uit. ,,Daar-
door zijn de gevolgen van de co
rona-uitbraak hier veel minder
merkbaar. Alleen het treintransport
tussen Gent en China - met nieuwe
Volvo's - loopt vertraging op. De
Alleen het
treintransport tussen
Gent en China - met
nieuwe Volvo's - loopt
vertraging op
-Johan Bresselaars, North Sea
Port
treinen rijden maar tot Polen." Bij
Volvo Cars in Gent merken ze dat.
,,Klanten die een specifiek model
hebben besteld moeten daar langer
op wachten", zegt woordvoerder
Barbara Blomme.
Toelevering komt op gang
Hoewel veel onderdelen van Volvo
uit China komen, heeft het produc
tieproces van de Volvo XC40 en
V60 nog geen vertraging opgelo
pen. ,,Het is niet zo dat we hier
auto's niet af kunnen bouwen om
dat we geen bumpers op voorraad
hebben", zegt Blomme. ,,Alleen de
manier van transport gaat in som
mige gevallen wel anders. Wat nor
maal over zee komt, gaat nu soms
via de lucht. Maar nu de corona-uit-
braak in China over zijn hoogte
punt heen is, komt de toelevering
van onderdelen weer langzaam op
gang."
Bij het Schelde Coördinatie Cen
trum (SCC) merkt de verkeerslei
ding dat over de Westerschelde
waakt, nog weinig van de gevolgen.
Of er minder schepen uit China
binnenkomen, weet diensthoofd
Eric Adan niet. ,,Harde cijfers heb
ben we niet. Maar gevolgen heeft
het op termijn zeker. We weten dat
een groot deel van de container
vaart in China voor anker ligt. Ze
wachten op lading. Het duurt in de
regel drie tot vier weken voordat
een schip hier arriveert."
het plafond druppelt het
FOTO PETER NICOLAI
FOTO PETER NICOLAI
MEESTER