Schade in Zeeuwse havens lijkt beperkt ZEELAND 3 zaterdag 7 maart 2020 A Jack de Putter had een flinke lekkage van het dak. Hoewel het lek gerepareerd is, moet het plafond nog worden hersteld. stanje: ,,Als de afvoeren het niet meer aan kunnen en het regenwa ter terug de woning in vloeit, kan het heel vervelend worden. Vloeren die vervangen moeten worden. Een inboedel die volledig in het water staat. Dan spreek j e al van bedragen rond de vijfduizend euro." Inboedel redden In dat soort gevallen wordt wel de hulp ingeroepen van een gespecia liseerd bedrijf als Trition in Eersel. Met condensdrogers en ventilato ren worden natte ruimtes 'gefor ceerd gedroogd'. Rob Broos van Tri tion: ,,Wij doen veel lekkages. In heel vochtige situaties zorgen wij ervoor dat de schade zo snel moge lijk hersteld kan worden. Want een natte muur kun je niet schilderen. We brengen ook de luchtvochtig heid omlaag, zodat de schade be perkt wordt. Kunst in huis, mu ziekinstrumenten, je bankstel, je kleding: dat kan allemaal gered worden, als je er op tijd bij bent. We streven er dan ook naar dezelfde dag nog te komen. Kostbaar? We werken niet voor niets natuurlijk, maar ik heb meerdere malen mee gemaakt dat ik dacht: hadden ze ons maar eerder gebeld, dan was er minder schade geweest." Deze week is Trition drie keer in actie gekomen in Zeeland. Broos herinnert zich nog goed de water overlast in Yerseke, in 2017: ,,Door hoosbuien na een lange warme pe riode. De riolen konden het niet aan, de straten stonden vol. Het stroomde door de voordeur weer naar binnen, de kelder of het sou terrain in, de toiletten spuugden water. Verschrikkelijk. Toen waren er twee-, driehonderd schades per dag. Van één dorp, je kunt het je niet voorstellen." Rob Broos van Trition, gespe cialiseerd in het 'geforceerd drogen' van ruimtes. foto lex de Terwijl de havens van Antwer pen en Zeebrugge een gevoe lige tik krijgen als gevolg van de corona-uitbraak in China, lijkt de schade in de havens van Vlissin- gen en Terneuzen beperkt. ,,De autoschepen van Cobelfret varen nog. Alleen de treinverbin ding tussen Gent en China is on derbroken", zegt Johan Bresse- leers van havenbedrijf North Sea Port. Timo van de Kasteele Vlissingen De scheepvaart over de hele wereld heeft zwaar te lijden onder het co- ronavirus. Doordat veel Chinese fa brieken lange tijd hebben stilgele gen, is het containervervoer in de grootste Chinese havens met ruim 20 procent gekelderd. De Ant werpse haven houdt dit jaar reke ning met 115.000 containers minder dan vorig jaar. Bij havenbedrijf North Sea Port - waar de havens van Vlissingen, Terneuzen en Gent onder vallen - zijn de gevolgen van de virusuitbraak vele malen klei ner. ,,Het containervervoer is in onze havens beperkt", legt Johan Bresse- laars van North Sea Port uit. ,,Daar- door zijn de gevolgen van de co rona-uitbraak hier veel minder merkbaar. Alleen het treintransport tussen Gent en China - met nieuwe Volvo's - loopt vertraging op. De Alleen het treintransport tussen Gent en China - met nieuwe Volvo's - loopt vertraging op -Johan Bresselaars, North Sea Port treinen rijden maar tot Polen." Bij Volvo Cars in Gent merken ze dat. ,,Klanten die een specifiek model hebben besteld moeten daar langer op wachten", zegt woordvoerder Barbara Blomme. Toelevering komt op gang Hoewel veel onderdelen van Volvo uit China komen, heeft het produc tieproces van de Volvo XC40 en V60 nog geen vertraging opgelo pen. ,,Het is niet zo dat we hier auto's niet af kunnen bouwen om dat we geen bumpers op voorraad hebben", zegt Blomme. ,,Alleen de manier van transport gaat in som mige gevallen wel anders. Wat nor maal over zee komt, gaat nu soms via de lucht. Maar nu de corona-uit- braak in China over zijn hoogte punt heen is, komt de toelevering van onderdelen weer langzaam op gang." Bij het Schelde Coördinatie Cen trum (SCC) merkt de verkeerslei ding dat over de Westerschelde waakt, nog weinig van de gevolgen. Of er minder schepen uit China binnenkomen, weet diensthoofd Eric Adan niet. ,,Harde cijfers heb ben we niet. Maar gevolgen heeft het op termijn zeker. We weten dat een groot deel van de container vaart in China voor anker ligt. Ze wachten op lading. Het duurt in de regel drie tot vier weken voordat een schip hier arriveert." het plafond druppelt het FOTO PETER NICOLAI FOTO PETER NICOLAI MEESTER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 31