fl> \^m DE WEEK VAN PHLIPPEN 14 INTERVIEW VROUWEN AAN DE TOP Nestlé Nederland had geen quotum nodig om een gelijke afspiegeling van mannen en vrouwen te bewerkstelligen. Maar de missie is pas geslaagd als de man vrouwverhouding overal gelijk is, zegt hr-manager Carola de Bont. Het lijkt zo'n simpele vraag: worden de boodschappen duurder door de uitbraak van het coronavirus? Ik was deze week in de AD ochtendshow to go en kreeg de vraag van iemand die op straat geïnterviewd werd. economen wereldwijd bezighoudt. Alleen formuleren zij hem ietsje anders: 'is dit een aanbodschok of is het een vraagschok?' Een aanbod- schok maakt de boodschappen duurder - een vraagschok maakt ze juist goedkoper. Ik denk dat het al lebei is en daarom moeten ook alle registers open van zowel de cen trale banken als overheden om een wereldwijde recessie te voorkomen. Vanuit China zelf golfde er in eer ste instantie in januari en februari een aanbodschok over de wereld. Het productiehuis China kwam stil te vallen - dan ontstaan er tekorten in van alles en nog wat. In Europa komt tussen de 10 en de 15 procent als eindproduct of als halffabrikaat uit China. Dat is niet weinig, maar nog altijd beduidend minder dan wat Amerika importeert. Daar komt zo'n 30 tot 35 procent van de spullen uit China. Dit zou produc ten duurder moeten maken. inkoper op de wereld. Voor basis grondstoffen zoals koper en olie is China de belangrijkste klant. De prijzen dalen sinds de uitbraak zienderogen, wat spullen juist goedkoper maakt. China is ook een ongelooflijk belangrijke 'cultuur inkoper'. Dat Chinese toeristen massaal wegblijven, maakt dat win keltjes, restaurants en vliegmaat schappijen wereldwijd hun klandi zie zien teruglopen. Dat dwingt tot prijsdalingen. Gelukkig lijkt de Chinese economie over het ergste heen. Van de 80.000 besmette pa tiënten waren er op gisteren al 53.726 mensen hersteld. het coronanieuws vooral uit landen buiten China. We blijven het liefst uit voorzorg binnen, zeggen evene menten af en werken zoveel moge lijk thuis. Zolang ons gedrag be perkt blijft tot minder reizen, uit eten gaan en meer thuis werken, is er vooral sprake van vraaguitval en dus ook weer van lagere prijzen. Alle registers moeten open om een wereldwijde recessie te voorkomen en dat is in zekere zin goed nieuws. Centrale banken kunnen de rentes verlagen, opkoopprogramma's uit breiden en banken van liquiditeit voorzien, waardoor geld uitgeven aantrekkelijk wordt en geld oppot ten minder aantrekkelijk. Of dit in druk maakt op consumenten wordt betwijfeld, want als de angst voor besmetting of een opgelegde qua rantaine je binnen houdt, dan gaat een renteverlaging je niet overha len tot ander gedrag. Om te voorkomen dat aanbod problemen - die een diepe recessie kunnen veroorzaken - de overhand krijgen, moeten we proberen pro ductief te blijven. Bijvoorbeeld via arbeidstijdverkorting waardoor be drijven hun kosten kunnen verla gen zonder failliet te gaan. Ook moeten scholen zoveel mogelijk open blijven, zodat ouders kunnen doorwerken. In Loon op Zand ga ven ze het goede voorbeeld: 'ge woon doorgaan' was het devies van een boer op tv. „Keep calm and carry on'', zou de Britse koningin ons ad viseren. Air France- KLM Signify Shell Accell Group orgen is het In ternationale Vrouwendag en wordt er wereld wijd aandacht gevraagd voor ge lijke kansen voor mannen en vrouwen. Die gelijkheid is in het bedrijfsleven, zeker als het om de topfuncties gaat, meestal nog ver te zoeken. Veel bedrijven zeggen dat het moeilijk is om geschikte vrouwen te vinden die door willen dringen tot het old boys network van de boardrooms. Met het invoeren van een wettelijk quotum, waar de Tweede Kamer vo rig jaar december morrend mee in stemde, worden Nederlandse beurs genoteerde bedrijven verplicht om tenminste 30 procent vrouwen in de top van de organisatie te hebben. Mi nister van Emancipatie Ingrid van Engelshoven zag geen andere moge lijkheid meer om een gelijke(re) ver houding tussen man en vrouw in het bedrijfsleven af te dwingen. Nestlé Nederland loopt daar nu al op voor uit. 8 van de 15 boardmembers zijn al vrouw. ,,Het is zeker geen onderdeel van een bewust plan'', bekent Carola de Bont, directeur personeelszaken bij Nestlé en zelf ook boardmember. ,,Het is gewoon zo gelopen. We had den al een tijdje 30 procent vrouwen in de board, maar de laatste tijd zijn er telkens nieuwe plekken ingeno men door vrouwen. Zij stromen door uit andere bedrijfslagen. Die la gen zijn bij ons voor het grootste deel ook in balans qua man-vrouw verhouding. 50 procent is man en 50 procent is vrouw.'' ,,Nee dat zeg ik niet. Om te beginnen selecteren we niet op mannen of vrouwen. Waar we bij binnenkomst wel naar kijken - zelfs bij de stagiai res - is hun persoonlijkheidstype. Ie dereen heeft bepaalde elementen in zijn of haar persoonlijkheid, die we aanduiden met kleuren. De kleur rood staat bijvoorbeeld voor doelge richtheid en het voortouw willen ne men. Groen staat voor harmonie wil len vinden en zorg dragen naar ande ren.'' ^0 @sandraphlippen Doorwerken houdt de prijzen laag Het is eigenlijk dezelfde vraag die Maar China is zelf ook een grote Sinds deze en vorige week komt De vraagschok lijkt dus dominant Sandra Phlippen is chief econo mist bij ABN Amro en docent aan de Erasmus School of Economics. O zaterdag 7 maart 2020 GO De luchtvaart maatschappij veerde aan het eind van de beursweek op. De oude lichtdivi- sie van Philips deelde in de algehele beurs malaise. Het olie- en gas- concern behoorde tot de grootste dalers in de AEX. -112% De (elektrische) fietsenfabrikant produceerde zwakke jaarcij fers. o van de topmense van Nestlé is vrouw Priscilla van Agteren Amstelveen Menig bedrijf worstelt met het quotum van 30 procent. Maar jullie absoluut niet. Wat is jullie geheim? Dus er zit geen plan achter?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 14