Mannen en vrouwen gelijk? Slavernij afschaffen? Lange tijd waren dat gevaarlijke gedachten moet, of het nu gaat om plastic soep, het klimaat, de almaar toenemende werkdruk of om exorbitante winstuitkeringen aan aandeelhouders, wat ten koste gaat van mensen op de werkvloer. Het zijn giganti sche problemen, waar de politiek al niets aan lijkt te kunnen veranderen, dus wat zou je er zelf tegen kunnen doen? Boeken blijken dan een inspiratiebron, gebruiks aanwijzing en machtig wapen in één. Als je iets wilt veranderen, moet je eerst beseffen dat het anders kan. Niet voor niets is een bekende protestleus 'Ben realistisch, eis het onmogelijke'. Vrouwen die een poli tieke functie hebben of mogen stemmen? Volstrekt onmogelijk in het grootste deel van de geschiedenis, ook in Nederland. Totdat arts en vrouwenrechtenactiviste Aletta Jacobs haar pen op het papier zette. Als voorzitter voor de Vereniging van Vrou wenkiesrecht schreef zij talloze artikelen, pamfletten en boeken, zoals Vrouwenkies recht uit 1914, waarmee ze zowel vrouwen als de heren politici duidelijk maakte dat vrouwen moesten kunnen stemmen en gekozen worden. In 1919 werd de wet aan gepast, waardoor mannen en vrouwen sindsdien dezelfde rechten hebben. Tegenwoordig lijken heel andere dingen onmogelijk. Welvaart zonder economische groei bijvoorbeeld. We denken dat meer altijd beter is en dat een land alleen wel varend kan zijn als er ieder jaar meer wordt verdiend. Maar in De donuteconomie laat de Britse econoom Kate Raworth zien dat je een economie prima welvarend kunt ma ken zonder dat streven naar eeuwige groei. Sterker: dat er in een circulaire economie meer baanzekerheid is, een eerlijker verde ling van welvaart, en nauwelijks vervuiling. Op het moment dat dit soort dwarse den kers hun boeken publiceren, lijken ze vaak radicaal, op het krankzinnige af. Maar de gedachten die ze de wereld in sturen, zor gen ervoor dat vastgeroeste denkbeelden worden losgelaten en een samenleving zich kan blijven ontwikkelen. Dat gaat natuur lijk niet zonder slag of stoot. Toen Charles Darwin in 1859 The Origin of Species publi ceerde, leidde dat tot een vloedgolf aan kritiek en felle reacties. Hoe durfde hij te beweren dat het leven op aarde niet gescha pen was door God? Evolutie? Onzin! Men sen die van dieren afstammen? Blasfemie! Collega-wetenschappers, religieuze leiders en journalisten buitelden over elkaar heen in hun afkeuring. Maar alle kritiek kon niet voorkomen dat The Origin of Species een enorme versnelling gaf aan wetenschap- pelijk onderzoek, noch dat het boek voor goed de manier veranderde waarop wij als mens naar onszelf kijken. Gelukkig zijn de radicale ideeën nog niet op en zorgen ze ook tegenwoordig voor opschudding. Een paar jaar geleden publi ceerde Rutger Bregman de bestseller Gratis geld voor iedereen; hoe utopische ideeën de wereld veranderen, waarin hij laat zien hoe dit soort mentale revoluties achteraf wor den gezien als hoogtepunten in de mense lijke beschaving. Maar op het moment zelf worden ze in het beste geval bestempeld als utopische dromerij, in het slechtste geval als staatsgevaarlijke hersenspinsels die maar het beste verboden kunnen wor den. Het volk politici laten kiezen? Slavernij afschaffen? Lange tijd waren dat gevaarlijke gedachten om te hebben, en nog gevaarlij ker was het er boeken over te schrijven. Bregman gebruikt die achtergrond om te laten zien dat er ook nu utopische ideeën bestaan die in de toekomst weleens heel normaal zouden kunnen worden. Een basisinkomen bijvoorbeeld: iedereen, werkend of niet, krijgt een gegarandeerd inkomen van de staat, zonder verplichting of voorwaarde. Dat zou niet alleen veel mensen boven de armoedegrens tillen, maar ook de geld slurpende bureaucratie van Belastingdienst en uitkeringsinstanties overbodig maken. Natuurlijk kreeg ook Bregman veel kritiek op zijn boek (toegege ven: niemand eiste dat het verboden zou worden), maar op steeds meer plekken in de wereld wordt het idee van een basis inkomen inmiddels serieus genomen. Het besef dat het anders kan, is een goed begin, maar hoe breng je dat besef in de praktijk? Ook daar geven boeken antwoord op. Natuurlijk zijn daar de biografieën die een inspirerend voorbeeld kunnen geven. Heel leerzaam, juist ook voor de verande- raars van nu, is The Rebellious Life of Mrs. Rosa Parks van Jeanne Theoharis. Zij prikt de mythe door dat Rosa Parks in haar eentje en bijna per ongeluk een busboycot veroor zaakte die een einde maakte aan de rassen scheiding in het Amerikaanse busvervoer. De biografie van Theoharis laat zien dat die mythe weinig recht doet aan Parks, of aan wat er nodig is voor een succesvol protest. Uit haar biografie komt Rosa Parks naar vo ren als een zeer politiek bewuste vrouw die goed wist hoe belangrijk het is om een pro test intensief voor te bereiden. Een vrouw ook die besefte dat saamhorigheid van een groep belangrijker is voor het slagen van een protest dan het aantal mensen dat eraan meedoet. Door haar werk voor de burgerrechten beweging was Parks ervan op de hoogte dat de beweging een rechtszaak voorbereidde om de rassenscheiding aan te vechten. Het was wachten op de 'ideale arrestatie' om die rechtszaak te kunnen beginnen. Toen ze op die decemberdag in 1955 weigerde op te staan in de bus en ze gearresteerd werd, wist ze ook dat ze die arrestatie moest aan vechten om het hele radarwerk van rechts zaak en boycot in gang te zetten. Dankzij de intensieve samenwerking tussen de burgerrechtenbeweging, scholen en kerk gemeenschappen, was de zwarte bevolking van Montgomery van de busboycot op de hoogte en deed er massaal aan mee. Ze hiel den het net zo lang vol totdat een jaar later de segregatie in het busvervoer inderdaad werd afgeschaft. Parks biografie leest als een handboek voor protest. De belangrijkste lessen: doe het niet alleen, werk samen en zorg voor een goede voorbereiding. 32

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 120