en van Roye BELAZERD De kleine blonde dood GLAMOREUS Heleen van Royen De gelukkige huisvrouw Twee jaar geleden overleed Dirk Ayelt Kooiman (1946 2018), vooral be kend van Montyn, een spraakma kende 'non-fictieve roman' over het leven van de con troversiële graficus Jan Montyn (1924 2015). In lange gesprekken vertelde Kooimans hoofdpersoon hem over zijn gerefor meerde afkomst en hoe hij die ont vluchtte door zich vrijwillig aan te mel den als soldaat voor het Derde Rijk. Montyn zat bij de Jeugdstorm en de Kriegsmarine, en diende als SS'er aan het Oostfront. Lezers kregen van binnenuit, en zon der moraliserende ondertoon, een be schrijving van het Duitse front. Kooi man schetste vele gruwelijke scènes, bijvoorbeeld met een Belg genaamd Hugo, die in de barre Russische winter een manier zoekt om spanning te ontladen door een handgranaat op zijn helm te leg gen en die te ontze- keren. 'Toen de knal verklonken was en we omhoogkwamen uit onze dekking stond hij daar nog, hangend tegen de wand van de loop graaf. Zonder ge zicht.' Pas een paar jaar na verschijning van het boek kwam er een discussie op gang over het wie belende waarheids gehalte, de morele keuzes die Jan Montyn in zijn leven had gemaakt en de summiere aandacht die Kooiman be steedde aan de slachtoffers van de oorlog. Dat stond de populariteit van de roman niet in de weg: Montyn is een everseller. Boudewijn Büch (1985) Boudewijn Buch In 1985 publi ceerde schrijver en tv-maker Boudewijn Büch (1948-2002) zijn bekendste roman: De kleine blonde dood. Er werden honderd duizenden exem plaren van verkocht. Acht jaar later zou het boek worden verfilmd met Anto- nie Kamerling in de hoofdrol. Het boek is de ver werking van de dood van Micky, het vijf jaar oude zoon tje van de schrijver. Na een ongelukkige val tijdens een bezoek aan zijn alcoholistische moeder, raakte het jongetje hersen dood, waarna hoofdpersoon Boudewijn besloot hem te laten insla- pen. Overdonderend mooi wist Büch zijn verdriet te verwoor den, zoals hij in de jaren daarvoor al eerder over zijn overleden zoon had geschreven, in ge dichten, columns en zelfs in bewogen brieven aan zijn vrienden. Ook in interviews vertelde hij over hem, zo liet hij in Cosmopolitan optekenen: 'Mijn zoontje was niet te redden. Een paar jaar van mijn leven is hij mijn enige houvast geweest. Een kinderdood is het ergste dat je kan treffen.' Dat laatste is natuurlijk ontegen zeggelijk waar, al leen bleek pas jaren later dat Boudewijn Büch helemaal geen zoon had gehad. Hij had iedereen, ook zijn vrienden, belazerd. Büch zelf begreep de ophef hierover niet en zei dat hij zich louter had bediend van een genre genaamd 'au- tobiografictie', een mengvorm van au tobiografie en fictie. (2000) Na een korte car rière als journalist koos Heleen van Royen (1965) voor het schrijverschap. Ze debuteerde met de deels autobio grafische roman De gelukkige huis vrouw, over een vrouw genaamd Lea die na een zware zwanger schap in een psy chose raakt en worstelt met de zelfmoord van haar vader; elementen uit het leven van de schrijfster zelf. Het publiek omarm de het boek direct, want Van Royen had met humor en aanstekelijke vaart geschreven over Lea's leven en gek te. De schrijfster bleek een media genieke verschij ning die regelmatig opdook in talk shows. Ook liet ze zich, o gruwel, foto graferen voor gla mourtijdschriften. Hoewel een ver dwaalde recensent af en toe aardige woorden over had voor De gelukkige huisvrouw (zo vond de Volkskrant dat Van Royen als cul tuurcriticus een AKO of Libris Lite ratuurprijs ver diende), was het overgrote deel van de kritiek uitermate verbolgen over het succes van deze 'gehypte roman'. ZATERDAG 7 MAART 2020 19

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 107