AUTO Coronavirus houdt onthulling nieuwe 18 VRAAG ANTWOORD De Autosalon van Genève is voor fabrikanten een belangrijk moment om nieuwe modellen te presenteren. Maar de autoshow ging dit keer niet door. Dat weerhield ze er niet van toch enkele opvallende nieuwkomers te onthullen. Geldt verbod voor tractor ook voor mijn rolstoel? Hoe hard mag auto met zwaailicht en sirene rijden? Hoe werkt de verwarming in een elektrische auto? —Benno Kock Al stak het coronavirus dan een stokje voor de jaar lijkse Autosalon van Genève, voor de autofa brikanten was dat geen reden hun kruit droog te houden. De auto's die ze anders op de beursvloer zouden presenteren, werden deze week digitaal aan de pers voorge steld. Geplande persconferenties gingen gewoon door en waren voor de journalisten online te volgen. Het nieuws was er niet minder om. Dacia Spring Opvallend is de komst van enkele goedkope elektrische auto's. Die moeten mede ervoor zorgen dat ook het grote publiek het elektrisch rij den gaat omarmen. Zo komt Dacia, de Roemeense budgetdochter van Renault, volgend jaar met een elek trische stadsauto. Deze Dacia Spring moet met een prijs van circa 15.000 euro de goedkoopste elektrische auto van Europa worden. Hij wordt een geduchte concurrent voor de Volks wagen e-Up!, de Smart EQen de nieuwe Fiat 500e. Aan het platform en het design hoefde Dacia niet veel geld te spen deren, beide zijn vrijwel integraal overgenomen van de bestaande Re nault City K-Ze, die in China wordt verkocht met een 26,8 kWh grote accu en een vrij bescheiden elektro motor van 45 pk (33 kW). Ook het rij- bereik, dat zo'n 200 kilometer be draagt, zal nauwelijks verschillen. Citroën Ami Elektrisch rijden kan nóg goedkoper. Citroën claimt met de nieuwe, elek trische Ami autorijden voor 20 euro per maand mogelijk te maken. Maar dan krijg je geen volwaardige perso nenauto. Deze 'stadsauto' nieuwe stijl is in feite een brommobiel. Hij gaat niet harder dan 45 km/u, komt begin 2021 op de markt en valt zon der B-rijbewijs te besturen. Je betaalt zo'n 7000 euro voor de instapversie. De moderne versie van de Ami ('vriend' in het Frans) is een heel an der concept dan de gelijknamige ge zinsauto uit de jaren 60 en 70. Hij is nog geen 2,5 meter lang, 1,39 meter breed, 1,52 meter hoog en moet een slimme oplossing zijn voor mensen die snel en gemakkelijk door drukke stadscentra willen rijden. Je mag de 485 kilo zware Ami met een brom- dJIHH vrijdag 6 maart 2020 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Al jaren rij ik met een elek trische rolstoel, met zes wielen. Hij heeft een maxi male snelheid van 12 km/u. Ik mag gebruikmaken van voetpaden, fietspaden en 80 km-wegen, zo hebben verschillende instanties mij bevestigd. Maar als er nou op een weg het verkeers bord Verboden voor Trac tors staat, mag ik er dan ook niet rijden? —Henri Rook Het verbodsbord C08, waar op een tractor staat afge beeld, betekent: gesloten voor langzaam verkeer. Deze wegen zijn verboden voor motorvoertuigen met een maximumsnelheid tot 25 km/u. Uw rolstoel haalt die 25 km/u niet, dus mag daar ook niet rijden. Verder mag uw rolstoel, die voor de wet als gehandicaptenvoertuig geldt, uiteraard ook niet op autowe gen of snelwegen komen. Daar geldt immers een mini mumsnelheid van respectie velijk 50 en 60 km/u. Auto's van de politie, brand weer en ambulancedienst mogen harder rijden dan het overige verkeer. Mogen de bestuurders net zo hard rij den als zij willen? —R. Daalmeijer Nee, in principe mogen deze hulpverleners maximaal 40 km/u harder rijden dan de li miet die voor het overige ver keer op dezelfde weg geldt. Een uitzondering is er voor extra snelle politieauto's, zoals de Audi A6 die als Snel Interventie Voertuig (SIV) wordt ingezet. Die heeft een topsnelheid van 250 km/u en de bestuurders daarvan moe ten een speciale rijopleiding volgen om met de extreem hoge rijsnelheden te kunnen omgaan. Hoe werken de verwarming en koeling in een elektrische auto en wat is de invloed op het rijbereik? Er kan geen warme lucht worden aangevoerd van de verbrandingsmotor, dus de verwarming is een elektrische kachel of (zuinigere) warmte pomp. Om het rijbereik te ver groten, bouwen fabrikanten tegenwoordig al gauw (elek trische) stoelverwarming in. Die verbruikt minder energie dan een systeem dat het ge hele interieur moet verwar men. De koeling werkt, zoals bij alle auto's, gewoon via de buitenlucht of met airconditi oning. Uiteraard verbruikt ook airco stroom. Door verwar ming of airco heb je al gauw 10 tot 15 procent minder rij bereik. Het is daarom ver standig om de koeling of ver warming alvast in te schake len als de auto nog aan de lader staat. AUTOREDACTIE Verrassende nieuwkomers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 18