AUTO
Coronavirus houdt onthulling nieuwe
18
VRAAG ANTWOORD
De Autosalon van Genève is voor fabrikanten een
belangrijk moment om nieuwe modellen te
presenteren. Maar de autoshow ging dit keer niet
door. Dat weerhield ze er niet van toch enkele
opvallende nieuwkomers te onthullen.
Geldt verbod voor
tractor ook voor
mijn rolstoel?
Hoe hard mag auto
met zwaailicht
en sirene rijden?
Hoe werkt de
verwarming in een
elektrische auto?
—Benno Kock
Al stak het coronavirus dan
een stokje voor de jaar
lijkse Autosalon van
Genève, voor de autofa
brikanten was dat geen
reden hun kruit droog te houden. De
auto's die ze anders op de beursvloer
zouden presenteren, werden deze
week digitaal aan de pers voorge
steld. Geplande persconferenties
gingen gewoon door en waren voor
de journalisten online te volgen. Het
nieuws was er niet minder om.
Dacia Spring
Opvallend is de komst van enkele
goedkope elektrische auto's. Die
moeten mede ervoor zorgen dat ook
het grote publiek het elektrisch rij
den gaat omarmen. Zo komt Dacia,
de Roemeense budgetdochter van
Renault, volgend jaar met een elek
trische stadsauto. Deze Dacia Spring
moet met een prijs van circa 15.000
euro de goedkoopste elektrische auto
van Europa worden. Hij wordt een
geduchte concurrent voor de Volks
wagen e-Up!, de Smart EQen de
nieuwe Fiat 500e.
Aan het platform en het design
hoefde Dacia niet veel geld te spen
deren, beide zijn vrijwel integraal
overgenomen van de bestaande Re
nault City K-Ze, die in China wordt
verkocht met een 26,8 kWh grote
accu en een vrij bescheiden elektro
motor van 45 pk (33 kW). Ook het rij-
bereik, dat zo'n 200 kilometer be
draagt, zal nauwelijks verschillen.
Citroën Ami
Elektrisch rijden kan nóg goedkoper.
Citroën claimt met de nieuwe, elek
trische Ami autorijden voor 20 euro
per maand mogelijk te maken. Maar
dan krijg je geen volwaardige perso
nenauto. Deze 'stadsauto' nieuwe
stijl is in feite een brommobiel. Hij
gaat niet harder dan 45 km/u, komt
begin 2021 op de markt en valt zon
der B-rijbewijs te besturen. Je betaalt
zo'n 7000 euro voor de instapversie.
De moderne versie van de Ami
('vriend' in het Frans) is een heel an
der concept dan de gelijknamige ge
zinsauto uit de jaren 60 en 70. Hij is
nog geen 2,5 meter lang, 1,39 meter
breed, 1,52 meter hoog en moet een
slimme oplossing zijn voor mensen
die snel en gemakkelijk door drukke
stadscentra willen rijden. Je mag de
485 kilo zware Ami met een brom-
dJIHH
vrijdag 6 maart 2020
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Al jaren rij ik met een elek
trische rolstoel, met zes
wielen. Hij heeft een maxi
male snelheid van 12 km/u.
Ik mag gebruikmaken van
voetpaden, fietspaden en
80 km-wegen, zo hebben
verschillende instanties mij
bevestigd. Maar als er nou
op een weg het verkeers
bord Verboden voor Trac
tors staat, mag ik er dan ook
niet rijden?
—Henri Rook
Het verbodsbord C08, waar
op een tractor staat afge
beeld, betekent: gesloten
voor langzaam verkeer. Deze
wegen zijn verboden voor
motorvoertuigen met een
maximumsnelheid tot 25
km/u. Uw rolstoel haalt die 25
km/u niet, dus mag daar ook
niet rijden. Verder mag uw
rolstoel, die voor de wet als
gehandicaptenvoertuig geldt,
uiteraard ook niet op autowe
gen of snelwegen komen.
Daar geldt immers een mini
mumsnelheid van respectie
velijk 50 en 60 km/u.
Auto's van de politie, brand
weer en ambulancedienst
mogen harder rijden dan het
overige verkeer. Mogen de
bestuurders net zo hard rij
den als zij willen?
—R. Daalmeijer
Nee, in principe mogen deze
hulpverleners maximaal 40
km/u harder rijden dan de li
miet die voor het overige ver
keer op dezelfde weg geldt.
Een uitzondering is er voor
extra snelle politieauto's,
zoals de Audi A6 die als Snel
Interventie Voertuig (SIV)
wordt ingezet. Die heeft een
topsnelheid van 250 km/u en
de bestuurders daarvan moe
ten een speciale rijopleiding
volgen om met de extreem
hoge rijsnelheden te kunnen
omgaan.
Hoe werken de verwarming
en koeling in een elektrische
auto en wat is de invloed op
het rijbereik?
Er kan geen warme lucht
worden aangevoerd van de
verbrandingsmotor, dus de
verwarming is een elektrische
kachel of (zuinigere) warmte
pomp. Om het rijbereik te ver
groten, bouwen fabrikanten
tegenwoordig al gauw (elek
trische) stoelverwarming in.
Die verbruikt minder energie
dan een systeem dat het ge
hele interieur moet verwar
men. De koeling werkt, zoals
bij alle auto's, gewoon via de
buitenlucht of met airconditi
oning. Uiteraard verbruikt ook
airco stroom. Door verwar
ming of airco heb je al gauw
10 tot 15 procent minder rij
bereik. Het is daarom ver
standig om de koeling of ver
warming alvast in te schake
len als de auto nog aan de
lader staat.
AUTOREDACTIE
Verrassende
nieuwkomers