NIEUWS 15 Politie en OM willen pakkans vergroten met mobiele trajectcontroles Grapperhaus: geen coulance Beleef een avond tussen de sterren De politie heeft al een succesvolle proef gehouden met mobiele tra jectcontroles en werkt er hard aan om het systeem in te voeren. Met vijftig tot honderd onopvallende politieauto's wordt al rijdend de snelheid van auto's gemeten. Egbert-Jan van Hasselt, de hoog ste verkeerspolitieman van Neder land, zegt dat er nu al 25 politie auto's rondrijden die mobiele tra jectmetingen kunnen uitvoeren met behulp van videobeelden. Agenten confronteren echte weg- piraten vervolgens met die beelden. De nieuwe auto's registreren alleen het kenteken. Overtreders worden niet aangehouden. Net als bij een vaste radarcontrole ploft de boete automatisch op de mat. Veel snelheidsovertreders wanen zich nu onaantastbaar door verklik- ker-apps als Flitsmeister. ,,Onte- recht'', stelt Van Hasselt. ,,Flits- meister ziet niet alles. Wij blijven bij de controles ondanks de popu lariteit van die apps een constant percentage overtreders zien van rond de 5 procent.'' OM en politie zijn zelfs blij met de apps. ,,Onze vaste flitspalen staan op risicoplek- ken. De mobiele controles vinden ook plaats op plekken waar de ver keersveiligheid in het geding is. Flitsmeister is ons gratis reclame bureau'', glimlacht Van Hasselt. De pakkans wordt groter door de mobiele trajectcontroles, stellen politie en Openbaar Ministerie. „Pakkans is belangrijker dan de hoogte van de boete'', zegt ver keersofficier van justitie Achilles Enquête Damen. Al worden de boetes pittig. Wie na 16 maart ijzerenheinig 130 km/u blijft rijden en wordt gepakt, mag 253 euro boete betalen, inclu sief administratiekosten. Nieuwe technieken moeten au tomobilisten het gevoel geven dat ze altijd en overal betrapt kunnen worden. Van Hasselt zegt dat de mobiele snelheidscontrole ook in te zetten is als vaste radarcontrole. Zelfs het tegemoetkomende ver keer kan zo gecontroleerd worden. De verkeerspolitieman wil dat de eerste mobiele radarauto's in 2021 op de weg komen. Hoeveel auto's met de techniek uitgerust worden, hangt af van de aanbesteding. ,,Ik denk vijftig tot honderd stuks.'' Tot die tijd gaat de politie met de bestaande middelen de hardrijders in toom houden. Dat de snelheids verlaging is ingegeven door de wens om de uitstoot van de stikstof te verlagen, speelt geen rol bij de handhaving. Er wordt niet extra op snelheid gecontroleerd bij kwets bare natuurgebieden. ,,Wij zijn geen milieupolitie.'' Limiet negeren Van Hasselt is niet ontevreden dat nu al driekwart van de automobi listen die niet dagelijks op de weg zitten, zeggen dat zij de nieuwe li miet zullen respecteren. ,,Dat zijn de mensen die buiten de spits rij den. De dagelijkse rijders die in de spits zitten, kunnen vanwege de drukte toch niet veel harder dan 100. En als buiten de spits veel mensen 100 rijden, wordt het voor de anderen lastiger hard te rijden.'' Verkeersofficier Damen is min der tevreden dat de helft van de da gelijkse weggebruikers zegt dat ze de limiet zullen negeren. ,,Er is een nieuwe juridische werkelijkheid: 100 is overdag de limiet.'' Hij wil dat bij de discussie over de 100 km/u naast de milieuvoordelen de verkeersveiligheid een grotere rol gaat spelen. ,,18 procent van de dodelijke verkeersslachtoffers valt op de snelwegen, ruim honderd mensen. Als we dat kunnen verla gen, betekent dat meteen veel min der verdriet bij families.'' Langza mer rijden heeft als gevolg dat de snelheidsverschillen afnemen, er is meer tijd om te reageren en minder impact in het geval van een botsing. De uitkomsten van de enquête van EenVandaag en deze krant ten spijt, verwacht Damen dat het gros van de automobilisten de rechter voet gaat beheersen door sociale druk. ,,Dit wordt een onderwerp bij de koffieautomaat en op feestjes. Wat doe jij met de maximumsnel heid? Twintig jaar geleden was het heel normaal met een borrel op te rijden. Nu spreken we elkaar aan op bellen achter het stuur. Dat zal ook gebeuren met te hard rijden. Iemand die zegt: 'Ik rij zo hard ik kan', zal erop aangesproken wor- den. Ik hoop dat ik over een jaar kan zeggen: we hebben minder do den in het verkeer.'' t voordeel /an PZC vee-* LaS f Bestel tickets op pzc.nl/stars vrijdag 6 maart 2020 PC 'Hardrijden wordt even asociaal als alcohol in het verkeer' Politie en Openbaar Ministerie denken dat de verstokte hardrij der zich op den duur zal neer leggen bij de snelheidslimiet van 100 km/u. Wie het gaspedaal toch blijft intrappen krijgt te maken met een nieuw feno meen: mobiele trajectcontroles. Boetes gegarandeerd. Ton Voermans Rotterdam Is de verlaging naar 100 km/u op de snelweg een goede zaak? Allen Rijdt dagelijks Rijdt minder vaak weet niet/geen mening 0603201VD Minister Ferd Grapperhaus (Justitie) waarschuwt vast: zodra de nieuwe verkeersbor den op 12 maart hangen geldt 100 kilometer per uur als maximumsnelheid. ,,De politie knijpt geen oogjes toe'', waar schuwt hij. „Zodra ergens een bord staat, zal er gehand haafd worden, want dan is voor alle automobilisten de maximumsnelheid duidelijk aangegeven op 100. Zo is het nu eenmaal ook in de ver keerswet geregeld." Kijk op de site bij /video Verkeerspsycholoog te gast bij de Ochtend Show Omdotje het verdient. Zet zeven grote musicalsterren bij elkaar, laat ze zelf hun nummers kiezen en die met elkaar zingen, en je krijgt een bijzondere concertshow. Een avond als een ware revue waarin de sterren ook een heel andere kant van zichzelf Laten zien. Wat drijft onze musicalsterren en wat betekent een award voor hen? Stanley Burleson, René van Kooten, Tessa van Tol, Renée van Wegberg, Tommie Christiaan, Carolina Dijkhuizen en Jon van Eerd vertellen alles wat je altijd al wilde weten. Tevens trakteren deze sterren je op muzikale previews en optredens. Niemand minder dan Vajèn van den Bosch presenteert dit programma vol muziek, entertainment en vermaak. Maandag 23 maart Beatrix Theater in Utrecht *De ticketprijzen zijn afhankelijk van de datum, tijd en rang en de vanaf prijs geldt zolang de voorraad strekt, □e prijzen zijn incl. servicekosten en excl. transactiekosten. Automobilis ten zien bin nenkort deze borden langs de snelwegen. FOTO DCI MEDIA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 15