NIEUWS 15
Politie en OM willen pakkans vergroten met mobiele trajectcontroles
Grapperhaus:
geen coulance
Beleef een avond tussen de sterren
De politie heeft al een succesvolle
proef gehouden met mobiele tra
jectcontroles en werkt er hard aan
om het systeem in te voeren. Met
vijftig tot honderd onopvallende
politieauto's wordt al rijdend de
snelheid van auto's gemeten.
Egbert-Jan van Hasselt, de hoog
ste verkeerspolitieman van Neder
land, zegt dat er nu al 25 politie
auto's rondrijden die mobiele tra
jectmetingen kunnen uitvoeren
met behulp van videobeelden.
Agenten confronteren echte weg-
piraten vervolgens met die beelden.
De nieuwe auto's registreren alleen
het kenteken. Overtreders worden
niet aangehouden. Net als bij een
vaste radarcontrole ploft de boete
automatisch op de mat.
Veel snelheidsovertreders wanen
zich nu onaantastbaar door verklik-
ker-apps als Flitsmeister. ,,Onte-
recht'', stelt Van Hasselt. ,,Flits-
meister ziet niet alles. Wij blijven
bij de controles ondanks de popu
lariteit van die apps een constant
percentage overtreders zien van
rond de 5 procent.'' OM en politie
zijn zelfs blij met de apps. ,,Onze
vaste flitspalen staan op risicoplek-
ken. De mobiele controles vinden
ook plaats op plekken waar de ver
keersveiligheid in het geding is.
Flitsmeister is ons gratis reclame
bureau'', glimlacht Van Hasselt.
De pakkans wordt groter door de
mobiele trajectcontroles, stellen
politie en Openbaar Ministerie.
„Pakkans is belangrijker dan de
hoogte van de boete'', zegt ver
keersofficier van justitie Achilles
Enquête
Damen. Al worden de boetes pittig.
Wie na 16 maart ijzerenheinig 130
km/u blijft rijden en wordt gepakt,
mag 253 euro boete betalen, inclu
sief administratiekosten.
Nieuwe technieken moeten au
tomobilisten het gevoel geven dat
ze altijd en overal betrapt kunnen
worden. Van Hasselt zegt dat de
mobiele snelheidscontrole ook in te
zetten is als vaste radarcontrole.
Zelfs het tegemoetkomende ver
keer kan zo gecontroleerd worden.
De verkeerspolitieman wil dat de
eerste mobiele radarauto's in 2021
op de weg komen. Hoeveel auto's
met de techniek uitgerust worden,
hangt af van de aanbesteding. ,,Ik
denk vijftig tot honderd stuks.''
Tot die tijd gaat de politie met de
bestaande middelen de hardrijders
in toom houden. Dat de snelheids
verlaging is ingegeven door de
wens om de uitstoot van de stikstof
te verlagen, speelt geen rol bij de
handhaving. Er wordt niet extra op
snelheid gecontroleerd bij kwets
bare natuurgebieden. ,,Wij zijn
geen milieupolitie.''
Limiet negeren
Van Hasselt is niet ontevreden dat
nu al driekwart van de automobi
listen die niet dagelijks op de weg
zitten, zeggen dat zij de nieuwe li
miet zullen respecteren. ,,Dat zijn
de mensen die buiten de spits rij
den. De dagelijkse rijders die in de
spits zitten, kunnen vanwege de
drukte toch niet veel harder dan
100. En als buiten de spits veel
mensen 100 rijden, wordt het voor
de anderen lastiger hard te rijden.''
Verkeersofficier Damen is min
der tevreden dat de helft van de da
gelijkse weggebruikers zegt dat ze
de limiet zullen negeren. ,,Er is een
nieuwe juridische werkelijkheid:
100 is overdag de limiet.''
Hij wil dat bij de discussie over de
100 km/u naast de milieuvoordelen
de verkeersveiligheid een grotere
rol gaat spelen. ,,18 procent van de
dodelijke verkeersslachtoffers valt
op de snelwegen, ruim honderd
mensen. Als we dat kunnen verla
gen, betekent dat meteen veel min
der verdriet bij families.'' Langza
mer rijden heeft als gevolg dat de
snelheidsverschillen afnemen, er is
meer tijd om te reageren en minder
impact in het geval van een botsing.
De uitkomsten van de enquête
van EenVandaag en deze krant ten
spijt, verwacht Damen dat het gros
van de automobilisten de rechter
voet gaat beheersen door sociale
druk. ,,Dit wordt een onderwerp bij
de koffieautomaat en op feestjes.
Wat doe jij met de maximumsnel
heid? Twintig jaar geleden was het
heel normaal met een borrel op te
rijden. Nu spreken we elkaar aan
op bellen achter het stuur. Dat zal
ook gebeuren met te hard rijden.
Iemand die zegt: 'Ik rij zo hard ik
kan', zal erop aangesproken wor-
den. Ik hoop dat ik over een jaar
kan zeggen: we hebben minder do
den in het verkeer.''
t voordeel
/an PZC
vee-* LaS
f
Bestel tickets op pzc.nl/stars
vrijdag 6 maart 2020
PC
'Hardrijden wordt even asociaal
als alcohol in het verkeer'
Politie en Openbaar Ministerie
denken dat de verstokte hardrij
der zich op den duur zal neer
leggen bij de snelheidslimiet van
100 km/u. Wie het gaspedaal
toch blijft intrappen krijgt te
maken met een nieuw feno
meen: mobiele trajectcontroles.
Boetes gegarandeerd.
Ton Voermans
Rotterdam
Is de verlaging
naar 100 km/u
op de snelweg
een goede zaak?
Allen
Rijdt
dagelijks
Rijdt
minder vaak
weet niet/geen mening
0603201VD
Minister Ferd Grapperhaus
(Justitie) waarschuwt vast:
zodra de nieuwe verkeersbor
den op 12 maart hangen geldt
100 kilometer per uur als
maximumsnelheid. ,,De politie
knijpt geen oogjes toe'', waar
schuwt hij. „Zodra ergens een
bord staat, zal er gehand
haafd worden, want dan is
voor alle automobilisten de
maximumsnelheid duidelijk
aangegeven op 100. Zo is het
nu eenmaal ook in de ver
keerswet geregeld."
Kijk op de site bij /video
Verkeerspsycholoog te
gast bij de Ochtend Show
Omdotje het verdient.
Zet zeven grote musicalsterren bij elkaar, laat ze zelf hun nummers kiezen en
die met elkaar zingen, en je krijgt een bijzondere concertshow. Een avond als
een ware revue waarin de sterren ook een heel andere kant van zichzelf Laten
zien. Wat drijft onze musicalsterren en wat betekent een award voor hen?
Stanley Burleson, René van Kooten, Tessa van Tol, Renée van Wegberg,
Tommie Christiaan, Carolina Dijkhuizen en Jon van Eerd vertellen alles wat
je altijd al wilde weten. Tevens trakteren deze sterren je op muzikale previews
en optredens. Niemand minder dan Vajèn van den Bosch presenteert dit
programma vol muziek, entertainment en vermaak.
Maandag 23 maart Beatrix Theater in Utrecht
*De ticketprijzen zijn afhankelijk van de datum, tijd en rang en de vanaf prijs geldt zolang de voorraad strekt,
□e prijzen zijn incl. servicekosten en excl. transactiekosten.
Automobilis
ten zien bin
nenkort deze
borden langs
de snelwegen.
FOTO DCI MEDIA