r 7 NS INTERIEUR Terwijl het drukker en drukker wordt in de trein, testen honderden reizigers deze week de coupés van de toekomst. Het valt niet altijd mee. ,,Dit is meer een stoel voor sprinters.'' en beetje ouder wets, is het oordeel van tester Victor Lansink als hij om zich heen kijkt. En dat terwijl de coupé waarin hij zit juist de toekomst van het treinreizen moet voorstellen. Of althans, de mogelijke toekomst van intercitytreinen in Nederland. De coupé waarin Lansink zit, gaat nergens heen: in een verder kale loods in Culemborg zijn een eerste en tweedeklasrijtuig op ware grootte nagebouwd. Ruim zeshonderd fer vente treinreizigers, onder wie Lan- sink, testen daar de hele week nieuwe zitopstellingen, de hoeveel heid beenruimte tussen stoelen en kleur- en materiaalgebruik voor toe komstige intercity's. In de tweede klas is bijvoorbeeld een bartafel gebouwd, inclusief hoge banken. Handig voor een vrienden groep of om aan te werken, is het idee. Voor de eerste klas is een bu reauopstelling bedacht, met de rug naar het gangpad en het gezicht naar het raam. ,,Vooral die hoge bar in de tweede klas acht ik kansrijk'', zegt Barbara de Jong, projectleider van de NS. Keuzevrijheid is voor haar het to verwoord. ,,Reizigers die zelf bepalen wat ze willen doen in de trein, ont spannen of werken, en daarmee ook bepalen waar ze gaan zitten.'' Tribunes Uit die gedachten kwamen in eerste instantie ook spectaculaire ideeën voort, zoals een soort tribunes van anderhalve verdieping hoog. Het wa ren voorstellen die in de praktijk toch niet haalbaar bleken, vertelt De Jong, verantwoordelijk voor het nieuwe treininterieur. Grootste bezwaar? Te weinig capaciteit. Afgelopen jaar groeide het aantal reizigerskilome ters met ruim 4,5 procent. In 2027 be reikt het spoor zijn plafond, stelde de NS vorige week bij de jaarcijfers. Dat is de reden dat de NS ook expe rimenteert met de hoeveelheid been ruimte tussen stoelen. Zo kan het dat de testers op maandag bijvoorbeeld dichter op elkaar zitten dan op dins- dag. ,,We onderzoeken wat reizigers prettig en comfortabel vinden'', stelt De J ong. Want aan veel meer knop pen kan de NS ook weer niet draaien om de capaciteit te verhogen, vertelt de projectleider. ,,Je kan langere trei nen laten rijden, maar die kunnen nooit langer zijn dat het kortste per ron op de route. Je kan meer treinen laten rijden door spoorboekloos te rijden. Maar op de lange termijn is echt meer nodig.'' Rechtop De stoelen vallen een aantal testers, onder wie Peter van der Veer, niet mee. ,,Je zit nogal rechtop. Dit is meer een stoel voor sprinters dan voor intercity's. Ik vind het nogal spartaans ingericht'', is zijn oordeel. Wat hij vooral zou willen in een nieuwe trein? ,,Als ik eind van de avond naar huis ga na bijvoorbeeld een bezoek aan het theater, dan vind ik het licht nogal koud en kil.'' De proef gaat niet over faciliteiten als toiletten of het afschaffen van de eerste klas, zoals concurrent Arriva vorige week voor haar treinen aan kondigde. Beide staan voor de NS niet ter discussie, stelt De Jong. Treinreizigers wordt wel gevraagd naar kleur- en materiaalgebruik, zo als het houten plafond en de grijs blauwe stoelen. De minpunten die de testende reizigers opsommen: krap, smal zitvlak, te grote tafel. Ge noemde pluspunten: ruimtelijk, strak en het handige uitklaptafeltje. Lansink, die drie tot vier dagen in de week in de trein zit, mag het alle maal dan wat ouderwets vinden, de hoge tafels vindt hij wel interessant. ,,Dat maakt het knusser. Ik mis ook wel iets als lange banken, zoals nu al in sommige treinen zit. Dat vind ik altijd wel intiem.'' De coupés worden nog niet getest op topdrukte tijdens de spits. ,,Maar dat doen we nog wel voordat de trei nen met nieuwe interieurs het spoor opgaan.'' Voorlopig is dat nog niet het geval. Komende jaren gaan eerst nog tientallen intercity's rijden die al eer der besteld zijn. Voor 2025 is het re sultaat sowieso nog niet te zien. woensdag 4 maart 2020 GO In een loods in Culemborg test de NS deze week verschillende interieurs in 'dummy-treinen'. FOTO ERIK VAN T WOUD Ziet de trein er na 2025 zo uit? 'Ik vind het nogal kil' Bart Gotink Culemborg Aan de bar kan ook ge werkt worden. Ernaast: de 'tribune' haalde het niet. ILLUSTRATIES MECANOO Kijk op de site bij /video NS test nieuwe interieurs voor treinen van de toekomst. TE KRAf Deelnemers testen de beenruimte. FOTO'S ERIK VAN 'T WOUD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 7