r
7
NS INTERIEUR
Terwijl het drukker
en drukker wordt in
de trein, testen
honderden reizigers
deze week de coupés
van de toekomst. Het
valt niet altijd mee. ,,Dit
is meer een stoel voor
sprinters.''
en beetje ouder
wets, is het oordeel
van tester Victor
Lansink als hij om
zich heen kijkt. En
dat terwijl de
coupé waarin hij zit
juist de toekomst
van het treinreizen moet voorstellen.
Of althans, de mogelijke toekomst
van intercitytreinen in Nederland.
De coupé waarin Lansink zit, gaat
nergens heen: in een verder kale
loods in Culemborg zijn een eerste
en tweedeklasrijtuig op ware grootte
nagebouwd. Ruim zeshonderd fer
vente treinreizigers, onder wie Lan-
sink, testen daar de hele week
nieuwe zitopstellingen, de hoeveel
heid beenruimte tussen stoelen en
kleur- en materiaalgebruik voor toe
komstige intercity's.
In de tweede klas is bijvoorbeeld
een bartafel gebouwd, inclusief hoge
banken. Handig voor een vrienden
groep of om aan te werken, is het
idee. Voor de eerste klas is een bu
reauopstelling bedacht, met de rug
naar het gangpad en het gezicht naar
het raam. ,,Vooral die hoge bar in de
tweede klas acht ik kansrijk'', zegt
Barbara de Jong, projectleider van de
NS. Keuzevrijheid is voor haar het to
verwoord. ,,Reizigers die zelf bepalen
wat ze willen doen in de trein, ont
spannen of werken, en daarmee ook
bepalen waar ze gaan zitten.''
Tribunes
Uit die gedachten kwamen in eerste
instantie ook spectaculaire ideeën
voort, zoals een soort tribunes van
anderhalve verdieping hoog. Het wa
ren voorstellen die in de praktijk toch
niet haalbaar bleken, vertelt De Jong,
verantwoordelijk voor het nieuwe
treininterieur. Grootste bezwaar? Te
weinig capaciteit. Afgelopen jaar
groeide het aantal reizigerskilome
ters met ruim 4,5 procent. In 2027 be
reikt het spoor zijn plafond, stelde de
NS vorige week bij de jaarcijfers.
Dat is de reden dat de NS ook expe
rimenteert met de hoeveelheid been
ruimte tussen stoelen. Zo kan het dat
de testers op maandag bijvoorbeeld
dichter op elkaar zitten dan op dins-
dag. ,,We onderzoeken wat reizigers
prettig en comfortabel vinden'', stelt
De J ong. Want aan veel meer knop
pen kan de NS ook weer niet draaien
om de capaciteit te verhogen, vertelt
de projectleider. ,,Je kan langere trei
nen laten rijden, maar die kunnen
nooit langer zijn dat het kortste per
ron op de route. Je kan meer treinen
laten rijden door spoorboekloos te
rijden. Maar op de lange termijn is
echt meer nodig.''
Rechtop
De stoelen vallen een aantal testers,
onder wie Peter van der Veer, niet
mee. ,,Je zit nogal rechtop. Dit is
meer een stoel voor sprinters dan
voor intercity's. Ik vind het nogal
spartaans ingericht'', is zijn oordeel.
Wat hij vooral zou willen in een
nieuwe trein? ,,Als ik eind van de
avond naar huis ga na bijvoorbeeld
een bezoek aan het theater, dan vind
ik het licht nogal koud en kil.''
De proef gaat niet over faciliteiten
als toiletten of het afschaffen van de
eerste klas, zoals concurrent Arriva
vorige week voor haar treinen aan
kondigde. Beide staan voor de NS
niet ter discussie, stelt De Jong.
Treinreizigers wordt wel gevraagd
naar kleur- en materiaalgebruik, zo
als het houten plafond en de grijs
blauwe stoelen. De minpunten die
de testende reizigers opsommen:
krap, smal zitvlak, te grote tafel. Ge
noemde pluspunten: ruimtelijk,
strak en het handige uitklaptafeltje.
Lansink, die drie tot vier dagen in
de week in de trein zit, mag het alle
maal dan wat ouderwets vinden, de
hoge tafels vindt hij wel interessant.
,,Dat maakt het knusser. Ik mis ook
wel iets als lange banken, zoals nu al
in sommige treinen zit. Dat vind ik
altijd wel intiem.''
De coupés worden nog niet getest
op topdrukte tijdens de spits. ,,Maar
dat doen we nog wel voordat de trei
nen met nieuwe interieurs het spoor
opgaan.'' Voorlopig is dat nog niet het
geval. Komende jaren gaan eerst nog
tientallen intercity's rijden die al eer
der besteld zijn. Voor 2025 is het re
sultaat sowieso nog niet te zien.
woensdag 4 maart 2020
GO
In een loods in
Culemborg test
de NS deze week
verschillende
interieurs in
'dummy-treinen'.
FOTO ERIK VAN T WOUD
Ziet de trein er na 2025 zo
uit? 'Ik vind het nogal kil'
Bart Gotink
Culemborg
Aan de bar
kan ook ge
werkt worden.
Ernaast: de
'tribune'
haalde het
niet. ILLUSTRATIES
MECANOO
Kijk op de site bij /video
NS test nieuwe interieurs voor
treinen van de toekomst.
TE KRAf
Deelnemers testen de beenruimte.
FOTO'S ERIK VAN 'T WOUD