Marjan Berk r Rechter: 130.000 klanten betaalden Nuon te veel NIEUWS 17 Toen ik haar ilvJl cvzatte lezen, hoorde ik het glazen plafond rinkelen ieuwsgierig en aan dachtig zat de uit verkochte zaal van de Amsterdamse Stadsschouwburg te luisteren naar Evelien Aende- kerk, de eerste vrouwelijke direc teur van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek. Zij opende het boekenfeest. Dat was vorig jaar, 2019. Lieve lezer, ik grijp terug. Wat er toen gebeurde was met een een kennismaking met tough cookie Evelien. Freek de Jonge, mid-zaals geposteerd, kon het weer eens niet laten en onder brak Eveliens betoog met iets noodzakelijks, wat hij aan ons al lemaal kwijt wilde. Maar Evelien liet geen 'witje' vallen. Kalmpjes legde zij Freek uit dat dit de opening van de Boekenweek was en dat zij niet van plan was van onderwerp te veranderen. Zodat Freek licht mopperend weer ging zitten en verder zoet was. aan de thee om een beetje van dichtbij te zien wie zij is. Ik ben nog steeds nieuwsgierig. Ik heb op Google een indrukwekkend cv gelezen. Ze heeft zich breed ontwikkeld: behalve zakelijk is ook de inhoudelijke kant dik in orde, net als de connectie met de jonge mensen en met de kunst, en de sponsoring van van alles en nog wat. Toen ik haar werk levensloop zat te lezen, hoorde ik het glazen plafond angstig rinke len Maar nu wilde ik weten waar mee Evelien haar eigen leeshon ger voedt. Zij antwoordde: ,,Ik lees van alles. Veel. En van alles door elkaar. Dat deed mijn moe der ook al, alleen had zij een grote voorkeur voor boeken met op de omslag een kasteel. Of een revolver! Laat ik het zo zeggen: wij discrimineren geen enkel genre!'' En ze vervolgde: ,,Ik verkoop geen boeken. Wij zijn de Stich ting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek. En let op het Boekenweekgeschenk, dit jaar geschreven door Annejet van der Zijl. Heel bijzonder!'' ,,En nogmaals: ik verkoop geen boeken. Wij zijn de Stichting Collectieve PROPAGANDA voor het Nederlandse Boek!'' Vier onderzoekers van Stanford University, New York University en The National Bureau of Eco nomic Research kregen 2743 Fa- cebookgebruikers zover om met het experiment mee te doen. Een maand lang gebruikten de proef personen geen Facebook en werd hun welzijn, nieuwsconsumptie en mediagebruik gemeten. Er kwamen vier resultaten uit het onderzoek dat deze maand in het wetenschappelijke tijdschrift American Economic Review is ver schenen. Ten eerste bleken de proefper sonen zonder Facebook gemid deld een uur per dag over te houden. Dat komt ook door minder gebruik van an dere sociale media en internet. Door het niet volgen van links op Facebook en het niet gebruiken van media die Facebook nodig hebben om in te loggen, zoals Spotify en Tinder, gingen de onderzochte perso nen minder online en besteed den ze meer tijd aan televisie en afspreken met vrienden of fami lie. Ten tweede rapporteerde de onderzoeksgroep dat ze zich zonder Facebook beter voelde. De deelnemers scoorden beter op geluk, tevredenheid en had den minder last van depressieve of angstige gevoelens. Dit verbe terde geluksgevoel was klein, maar volgens de onderzoekers wel significant. De onderzoekers keken ook naar de politieke mening van de Facebookgebruikers. Zonder Fa cebook nam de nieuwskennis af van de onderzochte groep. Hun politieke voorkeur veranderde niet. Ze werden zonder Facebook wel minder blootgesteld aan po larisatie en ze hadden een min der gepolariseerde kijk op beleid. De vierde en sterkste uitkomst van het onderzoek is dat mensen na een maand zonder Facebook minder snel de site weer opzoch ten. De Facebook-app werd 22 procent minder gebruikt op de telefoon, sommigen verwijder den de app zelfs helemaal of log den minder in. De onderzoekers zien daarin een bewijs dat een leven zonder Facebook mensen beter bevalt dan ze hadden ge dacht. Toch zijn de onderzoekers ook niet blind voor mogelijke voordelen die het sociale medium biedt. Zo geven gebruikers aan dat de positieve punten van Facebook voor veel gebruikers bestaan uit amuse ment, een manier om dingen on line te organiseren of als plek vol sociale contacten voor mensen die anders geïsoleerd zouden blijven. Opmerkelijk genoeg was er een groot verschil tussen de er varingen van de proefpersonen zelf en hun voorspelling van hoe anderen zouden reageren op een periode zonder Facebook. Vier op de vijf vond deactivering goed voor zichzelf, maar velen dach ten ook dat anderen géén posi tief effect zouden merken. Ze dachten dat anderen wél het Fa- cebookgebruik zouden missen. De onderzoekers vermoeden dat dit te maken heeft met het con cept van 'de angst om iets te mis sen'. Proefpersonen geloven dat dit effect voor anderen wel be staat, maar niet voor zichzelf. De zaak draait om de prijzen van 2017. Volgens waakhond ACM be taalden 130.000 klanten toen in een halfjaar tijd gemiddeld 2,90 euro te veel voor stroom en gas. Omdat de grote energiespeler voordelig kan inkopen, was de marge per klant 'onredelijk' hoog, stelde de ACM: ,,We zien een hogere bruto marge, die niet leidt tot een prijsverla- ging." Na de tik op de vingers van de toezichthouders betaalde Vat- tenfall het geld in 2017 al terug, in totaal bijna vier ton. Maar het ener giebedrijf stapte eind vorig jaar toch naar het College van Beroep voor het bedrijfsleven omdat de tarief correctie volgens Vattenfall oneer lijk, in strijd met Europese regels en niet transparant is. ,,De ACM houdt alle cijfers geheim, we weten niet waarom een tarief onredelijk ge noemd wordt, we weten niet hoe het oordeel tot stand komt", zo was de kritiek van de advocaten van Vattenfall. Maar daar gaat de rechter dus niet in mee, zo blijkt uit de uitspraak van gisteren: geheim was het be oordelingsmodel van de ACM aller minst. ,,De financiële experts van Nuon hadden wel de kans het mo del vertrouwelijk in te zien, maar Nuon heeft die mogelijkheid niet gebruikt", schrijft het college in de uitspraak. In een reactie laat Vattenfall we ten 'kennis te hebben genomen' van de uitspraak, en dat het een principe-kwestie is: ,,Nuon kon zich niet vinden in besluit, aange zien de tarieven voor deze klanten lager waren dan de tarieven die de meeste andere leveranciers reken den. Daarom heeft Nuon het col lege gevraagd om dit te toetsen: hoe komt de ACM ertoe om een tarief dat lager ligt dan de rest van de markt als onredelijk te beoorde len?" Maar een beroep tegen de uit- spraak is onmogelijk, het oordeel is definitief. De tariefkorting van de ACM is mogelijk door de zogenoemde vangnetregeling. Die is bedoeld om te voorkomen dat consumenten die niet makkelijk overstappen naar een nieuwe leverancier ('slapers' genoemd) veel te hoge tarieven be talen en zo bijvoorbeeld ook voor delige contracten voor 'overstap pers' (zo'n 20 procent van de klan ten) mogelijk maken. Bedrijven leveren hun tarieven aan bij de ACM, de toezichthouder bepaalt aan de hand van de kosten en marges of er sprake is van een 'redelijk tarief. Na 2017 consta teerde de ACM geen onredelijke ta rieven meer. woensdag 4 maart 2020 GO Evelien N Een jaar later zit ik met Evelien Wetenschappers: Tijdje geen Facebook maakt gelukkiger Mensen zonder Facebook hou den meer tijd over en zijn ge lukkiger. Dat concluderen on derzoekers. Ze zochten uit of Facebook daadwerkelijk veel tijd en aandacht opslokt, zoals geregeld wordt beweerd. Alex van der Hulst Rotterdam Een selfie voor Facebook. FOTO SHUTTERSTOCK 130.000 klanten van Vattenfall (toen Nuon) betaalden een half jaar lang iets te veel voor hun energie, oordeelt de rechter. Zij zijn inmiddels gecompenseerd voor het 'onredelijke' tarief. Niels Klaassen Den Haag Over 2017 kreeg een aantal klanten van energiebedrijf Vat- tenfall gemiddeld bijna 3 euro terug. foto guus schoonewille

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17